Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win10 installeren na ubuntu 20.04lts  (gelezen 1934 keer)

Offline marcel48

• Lid
Win10 installeren na ubuntu 20.04lts
« Gepost op: 2022/06/28, 20:01:21 »
Besten,
Ik krijg er geen kop meer aan!
Graag wilde ik na installatie van ubuntu 20.04lts ook nog Windows 10 installeren. Dat was me bij vorige installatie gelukt maar nu zit ik in de knoop!
Met gparted krijg ik volgend scherm (zie bijlage) en de foutboodschap die ik krijg op zowel partitie één of twee is MBR partitie kan niet installeren;

Iemand wijze raad? Ondertussen zal ik er een nachtje over slapen. :D
Met dank voor info,
Marcel

Re: Win10 installeren na ubuntu 20.04lts
« Reactie #1 Gepost op: 2022/06/28, 22:35:45 »
Meestal doe ik dat andersom: een machine waar windows al op zit en daar Kubuntu naast.

Alvast deze: Je gehele harde schijf is een EXT4 bestandsindeling. Daar ga je geen windows op geinstalleerd krijgen.
De eerste stap is een aparte partitie aanmaken in de indeling: NTFS. Daar ga je windows op installeren. Weet gij hoe dat moet?
Ik ga ook bijna slapen dus zo nodig geef ik nadere uitleg later.

Vervolgens is het een kwestie van het windows medium in je pc en de installatie laten opstarten. Ik weet niet meer hoe dat gaat of werkt maar er zou ook bij windows een gelegenheid moeten komen dat je de partitie kunt selecteren waar je windows op wilt hebben.

Nadeel: als ubuntu er al op staat en je zet daarna windows er naast, moet je weer wat capriolen uithalen om de grub, het opstartprogramma, te updaten. Doe je dit niet dan start de computer automatisch windows op en kun je niet meer bij je ubuntu partitie. (dat wil zeggen: zo was het altijd. Ik heb met deze omgekeerde situatie lang niet meer te maken gehad dus misschien is mijn kennis achterhaald).

Wederom: nadere uitgebreide uitleg volgt, alleen nog niet nu ;) bottom line: u heeft opties.

Een goede nachtrust u ook.

PS: wellicht gaan sommige forumleden stellen dat dit topic niet op een ubuntu forum thuis hoort omdat het over installeren van windows gaat. Bij dezen verklaar ik deze kwestie tot grijs gebied ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/06/29, 00:55:30 »
Maak eerst de sda5 partitie kleiner
Maak als 2e de sda2 partitie kleiner
 beiden de linkerkant in takt laten dus de partitie aan het einde, rechts, verkleinen en lege ruimte creëren.
Maak nu een nieuwe ntfs PRIMAIRE partitie aan, wordt waarschijnlijk sda3.
Start nu de Windows installatie op de nieuwe partitie.

Waarschijnlijk start de machine daarna alleen Windows op.
Je kunt de opstart weer via linux terugzetten met de Linux installatie live CD/USB via terminal
sudo efibootmgr # geeft de huidige volgorde
sudo efibootmgr -o XXXX,YYYY,ZZZZ #  --bootorder XXXX,YYYY,ZZZZ,...     explicitly set BootOrder (hex)
door ubuntu als eerste te zetten.
Na de, nu Linux, opstart zet je alsnog Windows in het grub menu met
sudo update-grub

Je kunt in plaats van de grub, middels het downloaden, installeren en uitvoeren van EasyBCD een Windows opstartmenu creëren.
Persoonlijk ga ik echter het liefst voor de uiteindelijk eenvoudiger efibootmgr optie.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline marcel48

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/06/29, 09:40:02 »
Aan Zijne Balorigheid en Den Baas,

Beiden dank voor het antwoord, de ubuntu draait zeeer goed op deze computer!
Ik heb hier nog een andere computer, en denk daar de win10 op te zetten, die heb ik eigenlijk slechts nodig om mijn sdr radio ontvangsten mee te doen die ik niet kan draaien onder Linux.
Jammer van de plaats in mijn radio kot, maar dat lijkt me het beste denk ik.

Nogmaals bedankt voor de info.

Marcel

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/06/29, 11:05:39 »
@marcel48, ik persoonlijk vind dit een goede beslissing. Ik heb jaren gedraaid met Xubuntu/W10 tot ik problemen kreeg. Heb toen W10 eraf gemikt en op een oude pc gezet nadien geen problemen mee. Dual boot met verschillende distributies van Linux probleemloos maar met Win slecht idee.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #5 Gepost op: 2022/06/29, 18:51:17 »
Maak eerst de sda5 partitie kleiner
Maak als 2e de sda2 partitie kleiner
 beiden de linkerkant in takt laten dus de partitie aan het einde, rechts, verkleinen en lege ruimte creëren.
Maak nu een nieuwe ntfs PRIMAIRE partitie aan, wordt waarschijnlijk sda3.
Start nu de Windows installatie op de nieuwe partitie.

Waarschijnlijk start de machine daarna alleen Windows op.
Je kunt de opstart weer via linux terugzetten met de Linux installatie live CD/USB via terminal
sudo efibootmgr # geeft de huidige volgorde
sudo efibootmgr -o XXXX,YYYY,ZZZZ #  --bootorder XXXX,YYYY,ZZZZ,...     explicitly set BootOrder (hex)
door ubuntu als eerste te zetten.
Na de, nu Linux, opstart zet je alsnog Windows in het grub menu met
sudo update-grub

Je kunt in plaats van de grub, middels het downloaden, installeren en uitvoeren van EasyBCD een Windows opstartmenu creëren.
Persoonlijk ga ik echter het liefst voor de uiteindelijk eenvoudiger efibootmgr optie.

De Baas was mij al gedeeltelijk voor ;)

« Reactie #6 Gepost op: 2022/06/29, 18:51:54 »
Aan Zijne Balorigheid en Den Baas,

Beiden dank voor het antwoord, de ubuntu draait zeeer goed op deze computer!
Ik heb hier nog een andere computer, en denk daar de win10 op te zetten, die heb ik eigenlijk slechts nodig om mijn sdr radio ontvangsten mee te doen die ik niet kan draaien onder Linux.
Jammer van de plaats in mijn radio kot, maar dat lijkt me het beste denk ik.

Nogmaals bedankt voor de info.

Marcel

Een virtuele machine of play on linux werkt ook niet?

« Reactie #7 Gepost op: 2022/06/29, 18:56:29 »
@marcel48, ik persoonlijk vind dit een goede beslissing. Ik heb jaren gedraaid met Xubuntu/W10 tot ik problemen kreeg. Heb toen W10 eraf gemikt en op een oude pc gezet nadien geen problemen mee. Dual boot met verschillende distributies van Linux probleemloos maar met Win slecht idee.

Dit hoor en lees ik vaker. Ik herken dit dus echt niet. Ik heb standaard een dualboot voor mijn standaard werkzaamheden op Kubuntu en Win 11 (voorheen 10) voor gaming. Ik moet hooguit af en toe keer na updates de snel opstarten optie in windows weer uitzetten. De problemen die ik recentelijk had kwamen van Kubuntu doordat de updates zaten te rommelen.
Let wel: als Marcel hiermee de beste oplossing heeft, is dat helemaal prima.

@marcel48: wellicht zo te bekijken: je hebt nu wel ook gewoon je Ubuntu installatie altijd  binnen bereik terwijl op de andere machine je radiowerk pruttelt.