Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fedora - straks niet meer op pc's met een klassiek bios  (gelezen 2270 keer)

Fedora - straks niet meer op pc's met een klassiek bios
« Gepost op: 2022/04/20, 08:39:37 »
Fedora is straks niet meer te installeren op een pc met een klassiek bios. Zie: https://linuxiac.com/fedora-plans-to-drop-support-for-legacy-bios-systems/

Lekker dan. Ik hoop niet dat Ubuntu dat ook van plan is. Kunnen we nog meer naar de schroot brengen...

Offline Bloom

• Lid
Re: Fedora - straks niet meer op pc's met een klassiek bios
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/20, 10:07:03 »
Ik hoop inderdaad dat dit geen navolging vindt, want dan kan ik zowat al mijn computers naar de kringloop brengen.
UEFI is wat mij betreft een abominatie die zou moeten verdwijnen en vervangen worden door CoreBIOS.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/20, 11:14:44 »
Voor zover ik kan bedenken hoef je voor Debian in ieder geval niet te vrezen. Dat draait zowat op elk platform wat maar denkbaar is. In principe zou je dus Fedora dan ook via Debian kunnen installeren via Qemu/KVM. Op die manier heb ik ook Windows 11 op een niet-tpm2 systeem draaiend kunnen krijgen. Dat ga ik in de meivakantie documenteren.
Mocht Ubuntu ook EUFI-only worden (is niet zo snel denkbaar omdat het ook Debian gebaseerd is), dan kan dat dan ook via Debian draaiend te krijgen zijn. Je hoeft dat een alleen een basis Debian met Qemu/KVM te installeren en dan alles gevirtualiseerd draaien.
Verder vermoed ik dan dat Linux Mint dan ook via LMDE de hoofdmoot zal worden en afscheid gaat nemen van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/20, 11:16:49 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/20, 12:23:31 »
Zou wel jammer zijn.

Aan de andere kant. Tegen dat een computer dat niet meer kan handlen is hij ook wel redelijk op leeftijd en is vervanging toch onderhand wel lekker. Heb je meteen weer lekker snelheidswinst en zo, dus ook vooruitgang.
Wat kost een beetje redelijk jonge kast nou nog? Wat tientjes? Ook geen kapitalen.
En ik denk dat er nog wel wat tijd overheen gaat voor alle repro's over zijn, dus kun je nog rekken met een overstap.

Ooit komt toch het moment dat een pc gewoon echt afgeschreven is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 2022/04/21, 07:53:34 »
PC's zonder 'modern' BIOS zijn al meer dan 10 jaar oud. Zelf gebruik ik die PC's niet (meer), dus wat mij betreft is het effect van het niet ondersteunen van een klassiek BIOS niet groot. Zelfde als het stoppen met ondersteuning van 32-bit PC's: dacht dat het een groot probleem zou zijn, maar de PC's die het nodig hebben (die niet met 64-bit werken) zijn simpelweg te oud, te langzaam (voor web) en/of gaan vanzelf stuk.

Problemen van het niet (meer) ondersteunen vn stokoude PC's blijven dus beperkt.

« Reactie #5 Gepost op: 2022/04/21, 21:13:29 »
Ach dat schreven PC bladen ook over Win11.
Ik heb Win 11 draaien op een 6 jaar oude ongeschikte Laptop en zelfs op een 12 jaar oude laptop.
Dat zal dus wel meevallen, gewoon even geduld hebben en de info lezen, er komt vast ook een oplossing voor Fedora.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/04/21, 22:05:16 »
Ach dat schreven PC bladen ook over ....

=D Haha inderdaad. De hele wereld zou ooit crashen 1 januari 2000 als niet iedereen een nieuwe pc kocht. Mijne destijds draaide gewoon lekker door met een correctie-scriptje in de opstart van enkele tientallen kb's.
Gelukkig heeft dat soort apocalyptisch gedoe zoveel tijd nodig dat het vaak opgelost is voor het een probleem is.  8-)

En anders koop je toch een betere gebruikte desktop voor wat tientjes, of een "voortaan erg langzame" I3 of I5 voor wat meer.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/21, 22:08:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/04/22, 14:20:15 »
PC's zonder 'modern' BIOS zijn al meer dan 10 jaar oud. Zelf gebruik ik die PC's niet (meer), dus wat mij betreft is het effect van het niet ondersteunen van een klassiek BIOS niet groot. Zelfde als het stoppen met ondersteuning van 32-bit PC's: dacht dat het een groot probleem zou zijn, maar de PC's die het nodig hebben (die niet met 64-bit werken) zijn simpelweg te oud, te langzaam (voor web) en/of gaan vanzelf stuk.

Problemen van het niet (meer) ondersteunen vn stokoude PC's blijven dus beperkt.
Nou ik zou het toch niet graag hebben dat Mint of Ubuntu niet meer zou werken op mijn
"stokoude" (11 jaar) PC met 3GHZ Quad core. Hij start op in 11 seconden ..... (24000 bogomips) en voelt
nog heel vlot aan ondanks zijn "maar" 3Gbps SATA.

« Reactie #8 Gepost op: 2022/04/27, 16:10:35 »
Mijn 2-cent,

Ik denk dat je iets verder moet kijken ... het gaat namelijk over het gebruiken van een "vrij BIOS" ...  in plaats van het 'klassieke Bios':     https://libreboot.org/    ... ofwel Coreboot  <--- documentatie:  https://doc.coreboot.org/ ... dit wil Fedora gaan toepassen.

Vergelijkbaar artikel dat ik schreef over GNU/LINUX en vrije software ( indien je het zou gelezen hebben) in:   https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110092.0  (GNU-Linux -- distro Trisquel 10.0  « Gepost op: 2022/04/21, 18:59:54 »)

Het zou, volgens mijn mening, een heel goede zaak kunnen zijn voor allen die 'vrije software en vrije GNU/Linux distributies' willen gebruiken.
Uiteraard niet goed voor de propriëtaire software (software van derden - die verdienen aan ons gebruik en onwetendheid -- we wisten vroeger niet beter).
Het is duidelijk ... ik kies voor 'vrije software én ook voor vrije GNU/Linux distro's'.
Ik ben ook geen zelfstandige/handelaar/bedrijfsdirecteur/ ..., maar een gewone keuken - huis - en tuin gebruiker.
Ben wél bereid om uit de comfortzone te treden, mij aan te passen en nieuwe dingen te leren én gebruiken die betrekking hebben op 'vrije software'.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/27, 16:14:42 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

« Reactie #9 Gepost op: 2022/05/05, 22:24:29 »
Citaat
=D Haha inderdaad. De hele wereld zou ooit crashen 1 januari 2000 als niet iedereen een nieuwe pc kocht. Mijne destijds draaide gewoon lekker door met een correctie-scriptje in de opstart van enkele tientallen kb's.
Gelukkig heeft dat soort apocalyptisch gedoe zoveel tijd nodig dat het vaak opgelost is voor het een probleem is.  8-)

Ha, ja het Millennium probleem. Dat was best "spannend" toen. Kerncentrales zouden ontploffen, vliegtuigen zouden uit de lucht vallen en het internet zou plat gaan....

Uiteindelijk viel het reuze mee. Was wel lachen dat op mijn werk 1 programma het niet meer deed. En dat programma heette heel toepasselijk Millennium!!!!
Maar ook dat was nou niet echt een heel groot probleem. Millennium was een programma voor de HPLC (High Performance Liquid Chromatography) en dat apparaat werd niet voor spoed bepalingen gebruikt, dus alle monsters konden zo de vriezer in.