Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch op een oude laptop windows geïnstalleerd  (gelezen 3352 keer)

Offline peer

• Lid
Toch op een oude laptop windows geïnstalleerd
« Gepost op: 2022/03/31, 12:40:10 »
EIgenlijk zijn al mijn pc's en laptops voorzien van debian. Maar nu heb ik toch een hele oude Fujitsu laptop (uit 2008 waarschijnlijk nog iets ouder) voorzien van windows10.
Waarom heb ik dit gedaan?

Voor mijn electrische gitaar gebruik ik verschillende effectpedalen van TC Electronic, een looper van Lekato en een Boss multi-effectpedaal. Al deze pedalen zijn aan te sluiten op een windows pc of een apple. Maar de pedalen worden niet goed herkend in linux en met behulp van wine werkt het ook niet.
Tot nu toe werkte ik met windows in een virtuele omgeving maar dat is toch niet echt handig met het telkens aan- en afkoppelen van de usb-connecties.

Dus heb ik geprobeerd om windows 10 zo minimaal mogelijk te installeren op deze oude Fujitsu. Tot mijn grote verbazing is dat gelukt. Moest wel wat googlelen door een rare foutmelding (oogekeyboard not found). Er is verbinding met het internet. Daarvoor gebruik ik mijn gastnetwerk.

De toneprintsoftware van TC-Electronic draait zonder installatie, is dus (bijna) portable. Dit geldt ook voor  de software van de Lekato Looper. De software voor de Boss (ME80) vraagt wel om installatie en ook om installatie van AIR????. Deze heb ik niet geïnstalleerd omdat  deze software niet gebruik en omdat ik bang ben dat de windows-installatie dan te zwaar wordt. En op dit moment kan ik de software van TC Electronic en Lekato zonder problemen gebruiken.

Het is jammer dat linux niet wordt ondersteund door deze (en andere) fabrikanten. Ook is het jammer dat Wine beperkt is in de usb-mogelijkheden.  Maar op deze manier heeft mijn oude laptopje wel weer een goede toepassingsmogelijkheid.

Re: Toch op een oude laptop windows geïnstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/31, 13:57:25 »
Al deze pedalen zijn aan te sluiten op een windows pc of een apple.

Gaaf man. Ik wist niet dat dit bestond, op de effecten zelf. Weer wat geleerd.
Wat kun je dan zoal in de pc regelen of wat anders, van die effecten?
Ikzelf gebruik (en zo de effecten) de gitaarversterker out of mic-ed zodra ik de pc in moet (voor opnames).

Ben je trouwens ook bekend met Guitarix? Dat is ook best een leuk proggietje.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/31, 14:58:12 »
Ja, guitarix heb ik in het verleden ook gebruikt. Ik had toen een Focusrite usb audio interface. Ging goed op dezelfde oude Fujitsu. Zelfs een tijdje een midicontroller gebruikt om guitarix aan te sturen.
Maar de Focusrite heeft het helaas begeven.en de Behringer interface (die ik nog steeds heb) vond ik niet fijn met de gitaar. Te veel latency.
Toen ben ik weer overgestapt op de echte effectpedalen. En dat bevalt me prima.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/31, 15:10:00 »
Met de software van de Lekato Looper kan ik de 9 kanalen van de looper beheren. Ik kan loops exporteren, importeren en deleten. Met name het importeren is handig. Ik maak op de pc met musescore een loop die ik opsla als midifile. De wavfiles van Musescore zijn helaas niet direct bruikbaar als loop (extra seconden aan het einde).Ik heb een programmaatje gemaakt dat van de midfile een loopmaakt voor de Lekato. (tijdsduur en volume).

TC Electronic maakt effectpedalen, bv. delay, reverb, chorus met de zogenaamde Toneprint. een toneprint bevat specifieke instellingen voor het pedaal. Met de toneprint software kun je heel veel parameters instellen. Zelfs de werking van de potmeters kan je helemaal aanpassen. Je moet wel weten wat je doet want het is echt ingewikkeld. Je kan er ook voor kiezen om toneprints te downloaden en die in het pedaal in te laden.   

« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/31, 15:15:32 »
Dus als ik het goed begrijp kun jij de instellingen van de effecten (beheren en) saven op je pc, en dan later weer terug oproepen en zo? Handig!
Ik ken dat wel van wat moddeling amps, maar niet van pedals.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/31, 15:33:29 »
Ja, TC Electronic doet hier heel veel mee. het gaat dan met name om modulatie (chorus,fazer e.d) en time (reverb, delay).
Er zijn meer pedalen die dit doen maar het zijn er nog niet veel.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/31, 16:57:05 »
Ik ben ouderwets, ik heb liever een pedal met een simpele knop om settings te veranderen :)

Het is ook de reden waarom ik modellers (zoals de Boss Katana) mijd, ik wil er niet afhankelijk van zijn of mijn software nog wel op een nieuwe versie van een OS werkt.

Dat gezegd hebbende, leuk dat je het aan de praat hebt gekregen  :)

Bij mij werkt de Behringer met Guitarix. Wel na wat gespeeld te hebben met de settings van Jack. Ik gebruik het niet veel omdat ik ook hier weer de gewone versterker handiger vindt en het geluid nog steeds superieur vind aan guitarix. Ik gebruik de modules van guitarix echter wel bij het opnemen om Ardour.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/31, 17:08:41 »
Het is ook de reden waarom ik modellers (zoals de Boss Katana) mijd

Wat ik bedoelde met modelling amps. Dan niet aan een pc. Het enige waar ik ze voor aan een pc hang is voor opname van wat er uit de amp komt aan geluid, en dat dan niet softwarematig maar hardwarematig.
Enige instrument wat ik softwarematig gebuik is de midi controller.

Ik ben trouwens steeds meer fan aan het worden van modelling amps met goede ingebouwde emulators. Die dingen worden steeds beter. Wat tegenwoordig in een betaalbare modelling amp zit aan emulating met goed geluid én effecten kost in old school hardware snel duizenden euro's (zelfs tweedehands).
En dan heb je vaak ook nog allerhande verschillende amps voorhanden. Ik kan van fender, via een (onbetaalbare) 60's plexi en nog wat marshalls naar een (eveneens onbetaalbare) mesa boogie dual rectifier. Keuze uit diverse verschillende amp emulations in meerdere modelling amps. Haarzuiver stil, door ingebouwde noisegate. En ik laat ze ook knakken in hun hot spot =D (mede dankzij de ingebouwde pre-amp).

Ik denk dat de tijd van de buizenversterker kwaliteiten voortaan wel geëvenaard is. Recente modelling amps staan niet meer in kinderschoenen. Boss Katana heb ik geen ervaring mee dus kan ik niets over zeggen. En ja, er zullen ook nog niet zo'n goede zijn, maar zo heb ik ook vaker naast met dikke noise storende buizenamps gestaan wat niet aan te horen was.
Vooral leuk voor de thuisgebruiker dan, want live op het podium kun je denk ik nog niet zonder pedals (of met technicus €€€).
https://www.youtube.com/watch?v=ApLHCbQ3gnw

Dit is ook zo'n beetje hetzelfde als de discussie van "linux audio-bewerking, dat kan niet goed zijn". Waar ik het ook om die reden niet vermeldt.
En als ze het niet weten vindt iedereen het ineens prachtig klinken als ik zeg dat het opgenomen is van bv een 60's plexi of mesa boogie en hoort werkelijk niemand dat het een emulation is  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2022/03/31, 17:27:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/31, 21:53:08 »
Tja, ieder zijn meug PartyRabbit. Ik zweer bij mijn 5 watt buizen versterker en mijn zelf gemaakte treble booster. De manier waarop dat reageert op de dynamiek van mijn plectrum aanslag heb ik nog niet gehoord in een modeller. En het werkt altijd. Geen ctrl alt delete en geen boot tijd. =D

Maar modellers hebben wel hun plek en zijn voor heel veel mensen erg nuttig. Het is alleen niet voor mij.

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/04/01, 10:04:41 »

Bij mij werkt de Behringer met Guitarix. Wel na wat gespeeld te hebben met de settings van Jack. Ik gebruik het niet veel omdat ik ook hier weer de gewone versterker handiger vindt en het geluid nog steeds superieur vind aan guitarix. Ik gebruik de modules van guitarix echter wel bij het opnemen om Ardour.

Bij werkte de Behringer ook met Guitarix op mijn laptop. Maar als ik de latency op minder dan 8ms dan had ik veel last van run-errors (hoe heet dat ook al weer?). Met de Focusrite kon ik op dezelfde laptop zonder problemen op 4ms zitten en op 2ms had ik last van enkele run-errors.
Het geluid van de Focusrite was ook helderder en transparanter dan dat van de Behringer. Je kon het kwaliteitsverschil goed merken.

Offline peer

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/04/01, 10:18:29 »
Ik heb jaren lang een theremin gehad. Daarvoor gebruikte ik de pedalen van TC Electronic (Hall of Fame, Flashback, Corona[=chorus] e.a.). De toneprint gebruikte ik om het geluid te verbeteren. Hierbij zorgde ik ervoor dat de optimale stand altijd was bij de knoppen op 12 uur.  Als ik met de knoppen ging spelen kon ik daardoor altijd terug naar de voor mij ideale stand.

Op de gitaar is dat anders. De pedalen van tc electronic (modulation en time) zijn hier minder belangrijk voor mij. De distortion pedalen gebruik ikhier veel meer. Dit zijn gewoon oldfashioned pedalen zoals de Soul Food en de Big Muff. De Boss Me80 (multi-effect) gebruik ik hier eigenlijk voornamelijk om het geluid wat te kleuren. Ik heb geen gitaarversterker maar een keyboardversterker.

« Reactie #11 Gepost op: 2022/04/01, 14:58:18 »
Tja, ieder zijn meug PartyRabbit.

Precies. In elk geval zijn er tegenwoordig meer dan genoeg opties voorhanden, dus voor elk wat wils.
Ik ben binnen een homerecording situatie erg tevreden met de ruime mogelijkheden van mijn 50W modeling amps. En Peer pakt het ook weer anders aan.
Prima toch? Allemaal blij en lekker bezig. Mooi.

Heb ook een behringer (uphoria) en daarmee ook weleens gespeeld met Guitarix en zo. Maar ik vind mijn uphoria inderdaad minimaal last krijgen van mij irriterende latency (ook in ardour). Dan gebruik ik toch weer liever mijn analoog aangesloten amp's als interface voor gitaar (want geheel géén latency).

Ben als muziekmakende liefhebber wel benieuwd naar wat jullie produceren. Misschien een linkje (yt, soundcloud, ... )?? Mag in pm.
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #12 Gepost op: 2022/04/01, 16:28:00 »
Ben als muziekmakende liefhebber wel benieuwd naar wat jullie produceren.
Leuk onderwerp.........
Helaas heb ik alleen een aantal acoustische exemplaren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #13 Gepost op: 2022/04/01, 22:36:03 »
Zeker een leuk onderwerp =D Altijd leuk om te lezen hoe anderen het allemaal aanpakken. Steek je altijd weer wat van op, toch? Ik wel.

Ook akoestisch kun je opnemen en be- of verwerken naar een productie  ;)
- I ♥ Linux -