Mijn topic lijkt sterk op dat van twee jaar geleden:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107492.msg1044105#msg1044105 Ook toen ging het om om aankoppelen en gevonden worden van een NAS in 'Bestanden' en in diverse programma's. Nu heb ik een nieuwe netwerkopslag en loop ik tegen eenzelfde soort probleem op:
het lukt niet om de nieuwe opslag te koppelen. Ik krijg steeds de melding dat alleen "root" dat mag.
- Eerst wat gegevens:Het nieuwe apparaat is een Synology Disk Station, DS216j. DSM 7.0.1 update2. Ik noem het voortaan Obelix
- in /media/ heb de map obelix.local_documents gemaakt. De rechten heb ik aan mijzelf toegekend. Deze map is trouwens (nog?) leeg.
- in fstab heb ik de volgende regel toegevoegd:
//192.168.2.27/documents /media/obelix.local_documents cifs vers=1.0,user=mijnobelixusername,password=mijnobelixpw, iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000,domain=mijnwerkgroep,_netdev,x-systemd.after=network-online.target 0 0
Ondanks dat ik de rechten heb van /media/obelix.local_documents, blijft het systeem weigeren deze te koppelen.
Als ik via de terminal wil koppelen, krijg ik het volgende:
ik@mijnlaptop:~$ sudo mount /media/obelix.local_documents
[sudo] wachtwoord voor mij:
mount error(95): Operation not supported
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs) and kernel log messages (dmesg)
Googlen op "mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs) and kernel log messages (dmesg)" helpt mij niet: ik verdwaal in de engelstalige problemen op andere fora.
Wie weet raad?
Ik kan wel via een omweg bij de data op obelix komen, via smb: maar dan moet ik na elke start van de laptop opnieuw inloggen in obelix. Doe ik dat niet, dan zie ik obelix niet in diverse programma's zoals Libre Office - ik kan dan niet bestanden op obelix openen. Dan ga ik eerst in "bestanden" naar "Andere lokaties" , dan obelix aanklikken, (en inloggen) en dan een map kiezen. Deze map is daarmee dan aangekoppeld - staat nu in het linker venster van "bestanden" bij de andere gekoppelde locaties (waar ook obelix.local_documents is gekomen vanuit fstab). Maar bij afsluiten van de laptop is dat alles weer foetsie en mag ik de volgende keer alles herhalen. Aankoppelen zou dat veel gemakkelijker maken, maar dat lukt niet.