Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ssd schijf kaduk met mint green 17.3 erop  (gelezen 1610 keer)

ssd schijf kaduk met mint green 17.3 erop
« Gepost op: 2022/02/08, 15:26:11 »
Beste, laptop is 'n keer gevallen op stroomplug en is gedeeltelijk gebroken, resultaat dat laptop vaak even uitviel door stroomonderbreking, maar nooit geheel afmeldde. Nu start de ssd schijf niet meer probleemloos op. Ik krijg de melding """unable to launch "cinnamon-session-ceinnamon"X session  "cinnamon-session-cinnamon"not found  falling back to default session """ en dan linksonder een knop met "okay" maar die reageert alleen op de linker muisknop. Laptop start alleen op via F12 en dan dvd station kiezen waar de opstartschijf linuxmint 17.3 in zit. Ik heb dan via volume 237GB toegang tot mijn folder en zie daar o.a. documenten, afbeeldingen, bureaublad en etc. Heb dan weer heel moeilijk toegang tot alle software die ik al ooit geprogrammeerd heb. Het veiligstellen van alle afbeeldingen, video's en documenten en etc lukt wel maar slechts voor 75-85 %.
Moet ik deze ssd schijf als afgeschreven beschouwen of moet ik alle afbeeldingen en documenten en etc toch zo goed en kwaad als kan veilig stellen en dat de ssd schijf weer opnieuw mounten?? Ik heb het nummer en code van de ssd schijf nog.

Offline DeBaas

• Lid
Re: ssd schijf kaduk met mint green 17.3 erop
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/08, 16:36:10 »
Terminal vanaf de liveCD/DVD/USB:
sudo fsck /dev/sdXY
Waar X staat voor de drive en Y voor de partitie, voorbeeld /dev/sdc2
Bij een SSD kan de naam ook anders zijn,
check met:
fdisk -l

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/09, 09:46:06 »
Als je het hebt over een gebroken laptop dan lijkt veilig stellen van je documenten etc. me sowieso een verstandige keuze. Dan kun je daarna nog wel proberen de rest te redden. Kan namelijk heel goed zijn dat het probleem niet in de SSD zit maar in de overige hardware.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/09, 13:01:54 »
@de Baas
ik ga het eens proberen
bedankt

« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/09, 13:03:43 »
Als je het hebt over een gebroken laptop dan lijkt veilig stellen van je documenten etc. me sowieso een verstandige keuze. Dan kun je daarna nog wel proberen de rest te redden. Kan namelijk heel goed zijn dat het probleem niet in de SSD zit maar in de overige hardware.
laptop heeft het lang goed gedaan na de milde val; geen beeldscherm kapot of rare geluiden.
deed het ineens niet meer na vakantie of zo bij opnieuw opstarten

« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/09, 20:53:46 »
@DeBaas  en @DirkJan
fdisk -l gaf alleen resultaat als je er sudo voor zet
sudo schk/dev etc. gaf geen resultaat
heb alles nog een keer opgeslagen, bestanden die ik niet kon opslaan waren die "zonder permissie"
heb de heel schijf geformateerd en opnieuw geïnstalleerd, helaas verkeerd: met verkeerde toetsenbordinstelling
dus ff hier op site uitvogelen hoe ik nu de zaak weer opnieuw kan installeren
schijf was verder in orde want was dus opnieuw te installeren, rest laptop is ook goed
bedankt