Dag allen,
Mijn oude pc met daarop Shotwell, crashte, gelukkig had ik kort daarvoor een back-up gemaakt van mijn belangrijkste foto-bestanden en van de Shotwell-bestanden op local / share / shotwell.
Mijn nieuwe pc heeft:
- een AMD-processor Ryzen 5 5600G
- interne geheugen 2 x8 G8 DDR4 3600 Mhz cl L62
- 2 ssd schijven van 1 TB (Windows en Linux)
- een extra opslag op een gewone harde schijf van 4 TB, een windows en een Linux-partitie (ext4)
Ik installeerde Shotwell op de Linux ssd, verving de Shotwell bestanden op local / share / Shotwell en kopieerde mijn foto-bestanden van de externe back-up schijf naar de gewone harde schijf in de pc. In Shotwell gaf ik vervolgens bij " bewerken" / voorkeuren de bibliotheeklocatie op de interne harde schijf aan.
Shotwell bleek erg instabiel:
- het sloot een aantal malen onverwacht af;
- gaf na het kopiëren van de foto-bestanden aan dat er geen foto' s waren;
- met regelmaat was de biblotheeklocatie veranderd in " none".
Shotwell verwijderd en vervolgens opnieuw geïnstalleerd, het blijft inmiddels wel draaien, maar werkt nog steeds niet goed: fotobestanden zijn verdwenen of staan in "ontbrekende bestanden". Ook geeft Shotwell regelmatig aan dat het bezig is met " auto importing foto's" en "updating library". inmiddels staan veel foto's onder verkeerde rubrieken, staan er 2138 foto' s in " ontbrekende bestanden".
Bij wijze van proef, kopieerde ik ook de fotobestanden naar de map " Afbeeldingen" op SSD-schijf, en paste de bibliotheeklocatie in Shotwell aan, dit gaf helaas geen oplossing voor de problemen.
Ik installeerde in het verleden, bij de overgang naar een nieuwe versie van Mint, meermalen met succes Shotwell, ligt het probleem mogelijk in de combinatie van de processor AMD Ryzen en Shotwell?
Graag uw advies
Groet,
Hans