Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 20.2 Cinnamon en Shotwell  (gelezen 1890 keer)

Offline Johncr

• Lid
Mint 20.2 Cinnamon en Shotwell
« Gepost op: 2021/12/29, 18:53:39 »
Dag allen,
Mijn oude pc met daarop Shotwell, crashte, gelukkig had ik kort daarvoor een back-up gemaakt van mijn belangrijkste foto-bestanden en van de Shotwell-bestanden op local / share / shotwell.

Mijn nieuwe pc heeft:
- een AMD-processor Ryzen 5 5600G
-  interne geheugen 2 x8 G8 DDR4 3600 Mhz cl L62
- 2 ssd schijven van 1 TB (Windows en Linux)
- een extra opslag op een gewone harde schijf van 4 TB, een windows en een Linux-partitie (ext4)

Ik installeerde Shotwell op de Linux ssd, verving de Shotwell bestanden op local / share / Shotwell en kopieerde mijn foto-bestanden van de externe back-up schijf naar de gewone harde schijf in de pc. In Shotwell gaf ik vervolgens bij " bewerken" / voorkeuren de bibliotheeklocatie op de interne harde schijf aan.
Shotwell bleek erg instabiel:
- het sloot een aantal malen onverwacht af;
- gaf na het kopiëren van de foto-bestanden aan dat er geen foto' s waren;
- met regelmaat was de biblotheeklocatie veranderd in " none". 
Shotwell verwijderd en vervolgens opnieuw geïnstalleerd, het blijft inmiddels wel draaien, maar werkt nog steeds niet goed: fotobestanden zijn verdwenen of staan in "ontbrekende bestanden". Ook geeft Shotwell regelmatig aan dat het bezig is met " auto importing foto's" en "updating library". inmiddels staan veel foto's onder verkeerde rubrieken, staan er 2138 foto' s in " ontbrekende bestanden".

Bij wijze van proef, kopieerde ik ook de fotobestanden naar de map " Afbeeldingen"  op  SSD-schijf, en paste de bibliotheeklocatie in Shotwell aan, dit gaf helaas geen oplossing voor de problemen.
Ik installeerde in het verleden, bij de overgang naar een nieuwe versie van Mint, meermalen met succes Shotwell, ligt het probleem mogelijk in  de combinatie van de processor AMD Ryzen en Shotwell?

Graag uw advies
Groet,
Hans

Offline vanadium

• Lid
Re: Mint 20.2 Cinnamon en Shotwell
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/30, 10:32:33 »
Ik installeerde in het verleden, bij de overgang naar een nieuwe versie van Mint, meermalen met succes Shotwell, ligt het probleem mogelijk in  de combinatie van de processor AMD Ryzen en Shotwell?
Zeker niet. Het probleem is de verhuis:  de locatie van je foto's op je nieuwe systeem verschilt wellicht van de locatie opgeslagen in je databank. Check nog eens goed de verhuisprocedure.

Als je foto's in je bibliotheeklokatie staan, dan gaat Shotwell *niet* kopiëren. Dus daar gaat alvast ook iets vreemd bij jou.

Shotwell heeft het wel moeilijk bij een grote hoeveelheid foto's. Ik heb mijn foto's op een bepaald moment van de laptop naar een externe USB verplaatst, en ook dat ging niet van een leien dakje. ER kwam ook nu en dan een herstart aan te pas, maar uiteindelijk kwam het goed.

Offline Johncr

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/30, 15:51:21 »
Dag Vanadium,

Met uw uitleg erbij, denk ik de tekst van de verhuisprocedure beter te begrijpen.
Wat adviseert u mij om nu te doen:
- moet ik Shotwell via Synaptic pakketbeheer -volledig- verwijderen en opnieuw installeren?
- moet ik de fotobestanden op de interne harde schijf verwijderen en opnieuw van de externe harde back-up schijf naar de nieuwe locatie kopiëren?

Het gaat om 30.000 foto's, is dat veel voor Shotwell?

Veel dank voor uw reactie en ik lees graag uw advies over bovengestelde vragen.

Hartelijke groet,
Hans

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/31, 09:16:41 »
Shotwell herinstalleren is zeker niet nodig.

Dan:
- de huidige ~/.local/share/shotwell wissen en je backup hiervan terugzetten
- ook de foto's wissen en terugplaatsen vanuit de backup
- Shotwell opstarten en de blbliotheek aanpassen
- Shotwell afsluiten, terug opstarten en dan je fotobibliotheek juist instellen. Dan controleren of het vinkje bij "Watch library directory for new files" aanstaat. Indien niet, aanzetten en Shotwell eens herstarten. Dit vinkje zorgt ervoor dat Shotwell bij opstart de folder controleert en eventuele nieuwe foto's opneemt.

Offline Johncr

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/02, 21:16:17 »
Dag Vanadium,
Uw uitleg is mij duidelijk, en die volgde ik bij mijn aanpak,  ik begrijp echter niet helemaal wat u bedoelt met dit deel ervan:

- Shotwell opstarten en de bibliotheek aanpassen;
-Shotwell afsluiten, terug opstarten en dan de fotobibliotheek juist instellen.

Ik geef bij " Voorkeuren" aan naar welke map de foto's moeten worden geïmporteerd en dat de bibliotheekmap moet worden gemonitord voor nieuwe bestanden. Door middel van het afsluiten en weer opstarten van Shotwell worden deze instellingen van kracht en is de fotobiliotheek dan toch ingesteld, wat moet ik nog meer doen?

Ik merk op dat zodra ik de pc afsluit en weer opstart, de naam van bibliotheekmap is verwijderd en dat er nu "geen" wordt vermeld; de foto's worden vervolgens in " ontbrekende bestanden"  gezet. Als ik de naam van de bibliotheekmap weer in " Voorkeuren"  ingeef en Shotwell afsluit en weer opstart, zet Shotwell de meeste foto's via " Auto-importing weer terug in " Foto's".
Kortom, Shotwell werkt nog niet goed, kunt u aangeven wat ik mis in mijn aanpak?

Hartelijke groet,
Hans

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/03, 10:27:22 »
De instelling van je fotobibliotheek blijft niet (altijd) bewaard nadat je hebt afgesloten? Is die partitie waar de foto's opstaan permanent aangekoppeld, d.w.z., altijd beschikbaar als Shotwell opstart?

Offline Johncr

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/03, 11:40:49 »
Dag Vanadium,

Heel veel dank voor uw suggestie, u hebt helemaal gelijk, de partitie is bij het opstarten van Shotwell niet aangekoppeld, heb daar wel naar gekeken maar ik had de indruk dat dit wel het geval was!
Het lijkt mij het meest praktisch, als ik  voorafgaand aan het openen van Shotwell de desbetreffende schijf aankoppel?

Hartelijke groet,
Hans

Offline Johncr

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/04, 19:17:56 »
Dag Vanadium,
Shotwell
De verhuisprocedure van Shotwell weer gevolgd, het lijkt nu goed te draaien, er staan echter wel 2138 foto' s in "ontbrekende bestanden", ook na weer sluiten en opstarten van Shotwell blijft dit aantal hetzelfde, wel neemt het aantal foto' s na weer opstarten in " Foto's" toe.

Aankoppelen partitie / harde schijf waar de foto's op staan.
Ik zag dat u in de loop van de tijd een aantal vragen over aankoppelen behandelde, ik wil proberen of het mij lukt om dat te doen, u verwijst daarvoor naar de toepassing "schijven". Bij de optie " koppelopties bewerken" krijg ik een grijs scherm, ik ben dus kennelijk geen beheerder, ik ben de enige gebruiker van de pc en ben in de veronderstelling dat ik beheerder ben, welke instelling moet ik veranderen om beheerder te worden?

Graag uw advies.

Hartelijke groet,
Hans

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/04, 23:03:37 »
Je moet de schakelaar "User session defaults" bovenaan afzetten vooraleer je zelf opties kan ingeven.

Offline Johncr

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/05, 19:05:57 »
Dag Vanadium,

Aankoppelen partitie / harde schijf
Aankoppelen is gelukt, hoe simpel kan het zijn!

Shotwell
Het programma Shotwell staat op de SSD en is dus snel, ik merk op dat ik, na het starten van de pc, even moet wachten alvorens Shotwell te openen; de harde schijf waar de foto's op staan, heeft even tijd nodig om in de operationele stand te komen. Als de harde schijf bij het openen nog niet klaar is voor gebruik, verandert Shotwell de bibliotheeklocatie onmiddellijk in "geen", hetgeen behoorlijk irritant is.

Heel veel dank voor uw informatie en geduld, ik ben er heel blij mee!

Hartelijke groet,
Hans

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/06, 08:29:41 »
Goed te horen dat het gelukt is.

Jammer dat Shotwell niet beter omgaat met zo een situatie. Sinds enige tijd werk ik met een verwijderbare schijf, en het is knap vervelend als je vergeten bent die schijf aan te koppelen voordat Shotwell opstart.

Offline Johncr

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/06, 11:00:15 »
Het is niet erg dat in "Voorkeuren"  de biblotheekmap wordt vervangen door "geen", dat is snel te herstellen, Shotwell gaat echter meteen foto's verwijderen en na het invoeren van de bibliotheekmap de foto's weer auto-importeren, dat maakt het programma, tijdelijk, enorm traag!
Ik merk tenslotte op dat ik vanwege de verhuizing van mijn foto's van mijn oude pc naar mijn nieuwe, mede dankzij u, weer veel heb geleerd, veel dank daarvoor!

Hartelijke groet,
Hans