Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van ellende maar weer verse installatie?  (gelezen 3726 keer)

Van ellende maar weer verse installatie?
« Gepost op: 2021/12/25, 20:43:03 »
Ik begin een beetje moedeloos te worden van de dingen die na de verse installatie van 20.04LTS nu opdoemen.
Vandaar mijn gedachte om wéér een verse installatie te doen (dvd).
Nu heb ik de meeste mappen/bestanden gekopieerd naar een andere HDD.
Mijn vraag is nu dus, welke mappen/bestanden moet ik beslist niet terugzetten in de volgende verse installatie?
Ergo, welke zijn veilig om te gebruiken?
En, als het systeem bij installatie aanbiedt 'te wissen' doen? niet doen?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Van ellende maar weer verse installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/25, 22:38:17 »
Persoonlijk kopieer ik alleen de .Thunderbird-map.
In de nieuwe installatie start ik dan even Thunderbird op en sluit hem weer direct af. Daarna vervang ik de .Thunderbird-map in de nieuwe installatie door de oude .Thunderbird-map.
Hoe minder je meeneemt, des te minder risico op 'oud zeer'. Tis ook niet voor niets een schone installatie.

Bij het opnieuw installeren kies ik voor alles wissen.

Als je voor jezelf een stappenplan hebt, zodat je niets vergeet, dan is het effe werk maar is het goed te doen.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/25, 22:43:01 door Ronaldus »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/26, 08:20:41 »
Ik kopieer altijd mijn volledige home.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/26, 09:16:46 »
Ik kopieer helemaal niets. De meeste bestanden staan op de server. En het restant op Nextcloud; ff configureren en voila, alles staat weer terug.

« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/26, 10:18:51 »
Dankjewel voor jullie reacties.
Thunderbird gebruik ik niet en een goed stappenplan heb ik ook niet  :'(

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/26, 10:38:22 »
Hoe het komt dat je systeem steeds breekt dat je moet herinstalleren, begrijp ik niet. Bij normaal gebruik gebeurt dat niet. Als er problemen zijn die enkel in je account optreden, dan kan het (in extremis) volstaan die account eens helemaal te resetten.

Het enige dat uitmaakt is een goede reservekopie van je eigen gegevens: normaal alles onder "Documenten", "Fotos" , enz.

Als je Thunderbird hebt, en je archiveert je mail, dan zit die onder "Local Folders" onder "Mail" onder je profielfolder in de verborgen ".thunderbold" map.

Als je met Shotwell werkt, dan zijn je databank en tags in ~/.local/share/shotwell.

Als je in Firefox je bookmarks wil behouden (en je synchroniseert niet), kopieer dan places.sqlite.

« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/26, 12:02:43 »
Ik reageer nu via mijn Windows laptop .

Een paar voorbeelden.
M'n beeldscherm resolutie is van 1920x1080 vanzelf  naar 640x480 gegaan en daardoor practisch onbruikbaar omdat alles extreem groot wordt weergegeven tot zelfs buiten het scherm. En via Instellingen-Beeldscherm kan ik dat niet wijzigen.
Ik zie bijv ook de  naam van mijn beeldscherm niet meer (Lenovo).
Overigens, als ik de installatie DVD 20.04LTS draai (op proef) dan kloppen de beeldscherminstellingen wél.
Nadeel is ook dat ik niet naar beneden kan scrollen op alles wat op het scherm komt te staan.

M'n HP printer werkt volgens het systeem niet meer (geen verbinding etc.) maar, na even wachten print ie toch.
De HP 'Toolbox' met dat HP icoontje was ook weg. Via wat tips van het Forum toch weer in beeld kunnen brengen.
HP Statusservice werkt niet, HP Device manager ook niet. Krijg dan No Installed HP Devices Found.
HP Device Manager doet wel iets, laat system tray settings zien waarop alleen staat c.q. te zien is, dat HPLIP-3.20.3 version was installed on 23-12-2021.

Verder krijg ik bij het opstarten van de PC elke keer een pop-up met "Systeemprogrammaplobleem ontdekt"

N.b. ik had alle Tips en Trucs en andere installatie handleidingen, opgeslagen in de browser. Dus alle links zijn nu helaas dood.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/26, 12:13:59 door Harry07 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/26, 12:24:50 »
Wellicht een nvidia of AMD grafische kaart? Gebruik daarvoor enkel de open source drivers of de door Ubuntu meegeleverde drivers. Mogelijk heb je ook meer succes met een meer recente versie van Xubuntu, 21.10. Welke kernel draai je? (uname -a). Als je de originele LTS kernel draait, dan kan het voordelig zijn naar nieuwere kernels (HWE) op de 20.04 over te gaan.

Met HP printers heb ik nooit problemen gehad - ik gebruik de standaard drivers van Ubuntu, dus geen aparte icoontjes. 

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/26, 12:50:26 »
Probeerd U anders eens te installieren vanaf een opstart USB stick.
Als het u troost ik vond vanaf het begin ook de 20.04 lts pruts ,en ik werk tussendoor nog altijd met de 18.04.6 Lts ,die is zeer stabiel is mij persoonlijke mening (ervaring).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/26, 13:42:32 »
uname -r geeft aan Kernel: 5.11.0-44-generic

M'n videokaart: NVIDIA GF119 [GeForce GT610]

« Laatst bewerkt op: 2021/12/26, 16:59:51 door Harry07 »

« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/26, 17:25:31 »
Toch maar begonnen met verse installatie Xubuntu 20.04LTS (fingers crossed). ;)

« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/27, 09:23:45 »
Voor het opnieuw installeren kun je hier nog eens kijken:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=621201tbo6dgralts0m5ddaqt0&topic=109743.msg1063958#msg1063958

(Xubuntu)

Citaat
Verder krijg ik bij het opstarten van de PC elke keer een pop-up met "Systeemprogrammaplobleem ontdekt"

Die meldingen krijg je wellicht weg door de crash-rapporten uit te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/27, 09:43:23 door Ronaldus »

« Reactie #12 Gepost op: 2021/12/27, 13:40:21 »
In het begin van de installatie krijg je de vraag om aanvullende software en drivers en van derden.
Vink deze twee ook aan. Scheelt een hoop gedonder erna.
En zorg voor internetverbinding (bij voorkeur kabel!!).

Ik heb zelden installatieproblemen zo.

De twee ondersten. Afbeelding van 16.04. Kan dus enigszins afwijken.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/27, 13:45:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #13 Gepost op: 2021/12/27, 14:22:39 »
Dankjewel, die mogelijkheid (updates downloaden tijdens installatie, scheelt tijd) had ik gezien maar kon het niet aanvinken  :(

Er is echter nog wel het e.e.a. in het Engels, dus daar moet ik nog ff aan de bak.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/27, 14:30:47 door Harry07 »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #14 Gepost op: 2021/12/27, 14:47:18 »
Er is echter nog wel het e.e.a. in het Engels, dus daar moet ik nog ff aan de bak.
Open na installatie 'Taalondersetuning'. Die zal dan waarschijnlijk aangeven dat er nog wat taal-bestanden gedownload en geïnstalleerd moeten worden. Beetje jammer dat je dat nog steeds zelf moet doen.

« Reactie #15 Gepost op: 2021/12/28, 09:55:43 »
Het gaat de goede kant op gelukkig. Alleen nog wat 'fine tuning'.

Ik zie nu wel voor het eerst dat ik een Opslagmedium van 511 Mb heb wat echter leeg is.
Wel doel heeft dat?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2021/12/28, 10:15:51 »
Een opslagmedium dient om data (computerbestanden) op te slaan of te archiveren.

« Reactie #17 Gepost op: 2021/12/28, 10:53:05 »
Dat weet ik maar het gekke is dat ik dat nog nooit eerder in beeld heb gehad.
En er steekt nergens een opslagmedium in bijv USB-poort.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2021/12/28, 11:39:34 »
Het gaat de goede kant op gelukkig. Alleen nog wat 'fine tuning'.

Ik zie nu wel voor het eerst dat ik een Opslagmedium van 511 Mb heb wat echter leeg is.
Wel doel heeft dat?
Dat staat onder Media  in Uw file systeem ,het komt er niet als U niet aanvinkt  software van derde download  ,althans dat is mijn ervaring .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2021/12/28, 11:51:31 »
Net wat Tom zegt, dan moet er toch een vinkje gezet zijn op het bureaublad-instellingen > pictogrammen.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/28, 11:54:18 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2021/12/28, 15:26:17 »
Mogelijk heb je tijdens je herinstallatie toch ergens een partitie bijgemaakt. Geef eens de uitvoer van "lsblk -f".

« Reactie #21 Gepost op: 2021/12/28, 15:31:50 »
harry@harry-desktop:~$ lsblk -f
NAME FSTYPE LABEL UUID                                 FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINT
loop0
     squash                                                  0   100% /snap/bare
loop1
     squash                                                  0   100% /snap/chro
loop2
     squash                                                  0   100% /snap/core
loop3
     squash                                                  0   100% /snap/core
loop4
     squash                                                  0   100% /snap/gnom
loop5
     squash                                                  0   100% /snap/gtk-
loop6
     squash                                                  0   100% /snap/snap
loop7
     squash                                                  0   100% /snap/snap
loop8
     squash                                                  0   100% /snap/gnom
loop9
     squash                                                  0   100% /snap/vlc/
sda                                                                   
├─sda1
│    vfat         5AE0-BEFF                                           
├─sda2
│    vfat         5D3B-FD50                               512M     0% /boot/efi
├─sda3
│                                                                     
└─sda5
     ext4         c64294cb-2f15-4204-ac0d-f59499d1b6a1  224,1G    46% /
sr0                                                                   
harry@harry-desktop:~$

« Reactie #22 Gepost op: 2021/12/28, 15:42:21 »

Dat is wel vaker. Meestal wordt dit na een re-boot (of meer) vanzelf alsnog aangepast.

Ik zou zeggen, even niet teveel mee gaan klooien maar eerst even afwachten wat zich vanzelf oplost. Wat over blijft kan dan altijd nog handmatig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2021/12/28, 20:00:49 »
Ik veronderstel dat het om deze gaat:

Citaat
sda2 │    vfat         5D3B-FD50                               512M     0% /boot/efi

Die hoort er echt te zijn; het is je EFI-bootpartitie. Die wordt standaard aangemaakt bij een automatische installatie.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2021/12/29, 09:50:45 »
Ik veronderstel dat het om deze gaat:

Citaat
sda2 │    vfat         5D3B-FD50                               512M     0% /boot/efi

Die hoort er echt te zijn; het is je EFI-bootpartitie. Die wordt standaard aangemaakt bij een automatische installatie.
Diegene die je ziet in bestandsbeheer is:
Citaat
│    vfat         5AE0-BEFF                                           
Diegene door ajjp vermeld is de tweede EFI partitie die in gebruik is: die zie je niet in bestandsbeheer.

Er bestond al een EFI partitie van de vorige installatie. Blijkbaar werd tijdens de herinstallatie een nieuwe aangemaakt, en is die vorige blijven staan. Niet zo erg: 512M is een minimale hoeveelheid schijfruimte. Je zou dat zo kunnen laten en pas opruimen als je de volgende keer herinstalleert. Stoort dat volume je (het zou mij alvast storen), dan kan je die partitie met Disks zonder meer wissen.