Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend  (gelezen 1206 keer)

Offline jeegee

  • Lid
Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Gepost op: 2021/12/21, 20:34:15 »
Ik heb via Bewerken > Voorkeuren > Wachtwoorden > Opgeslagen wachtwoorden de twee (identieke) ww. voor IMAP en SMTP verwijderd en vervangen door twee nieuwe (ook identiek).
Alles keurig volgens het boekje, maar bij het openen van ThB blijf ik het verzoek krijgen om een nieuw ww. in te vullen voor IMAP. Het lijkt wel of het nieuwe ww. niet gelezen/herkend wordt.
Het invullen van het vorige wachtwoord (dat ik uiteraard had bewaard) bracht bij ThB geen aangename schok van herkenning teweeg.
In Opgeslagen wachtwoorden is het (nieuwe) ww. voor IMAP intussen opgeslagen, het ww. voor SMTP ontbreekt (nog) --omdat ik nog niets verzonden heb, maar al met al:  ik kan nog steeds geen mail ontvangen of verzenden.

Op m'n smartphone gebruik ik de mail-app FairEmail, die zich van dit gedoe weinig lijkt aan te trekken, want daar kan ik verzenden en ontvangen alsof er niets gebeurd is! En dat terwijl deze mail-client hetzelfde ww. gebruikt als ThB ---waar het, zoals beschreven, inmiddels allang gewijzigd is.

Ik vind e.e.a. nogal raadselachtig en hoop op een goeie tip!
« Laatst bewerkt op: 2021/12/21, 20:46:24 door jeegee »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/21, 23:48:37 »
gmail adres?
Verander Authenticatiemethode van "Normaal wachtwoord" naar "OAuth2"
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/22, 01:30:31 »
Gmail adres?

Staan bij Gmail online 'Minder goed beveiligde apps' wel op toegestaan?? Een veel voorkomend probleempje ^-^ want Thunderbird wordt door google als minder veilige app gezien  :o
En google past dat om onduidelijke redenen nog wel eens ineens weer aan op 'niet toegestaan'. Ook al een aantal keer gehad. Kun je het weer in gaan stellen  :rolleyes:

Hier vindt je hoe, en de juiste weg.
https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl
https://support.google.com/accounts/answer/3466521
« Laatst bewerkt op: 2021/12/22, 01:33:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/22, 07:42:31 »
Waarschijnlijk heeft het hier mee te maken:
https://tweakers.net/nieuws/187750/google-gaat-eind-2021-tweestapsverificatie-inschakelen-op-150-miljoen-accounts.html

Google/Gmail gaat 2-factor verificatie verplicht stellen. Eigenlijk ook wel zo veilig, maar een stuk lastiger. Het vervelende is dat deze omzetting automatisch gaat gebeuren en als je er nog geen gebruik van maakte, er plotseling mee geconfronteerd wordt.

In Thunderbird moet je, als dat gebeurd is, wel wat wijzigen. Naar het 'hamburger' menu met de drie streepjes/puntjes. Naar Account instellen en dan per account 'OAuth2' selecteren. Daarna in het account menu ook de uitgaande server wijzigen in 'OAuth2'.
Als je dat gaat wijzigen is het wel handig om de telefoon bij jde hand te houden. Je moet wel een paar keer bevestigen dat jij het bent die met je e-mail account bezig is.

« Laatst bewerkt op: 2021/12/22, 08:40:28 door Ronaldus »

Offline jeegee

  • Lid
Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/22, 08:34:42 »
Hartelijk dank voor jullie  reacties—die alle over Gmail gaan!
Ik had in mijn mail niet verteld dat het in mijn geval om een freedom.nl-adres gaat. Dat is een 'meekijkvrij'-adres, vandaar dat ik niet zoveel heb met Gmail.

De procedure om in ThB van wachtwoord te veranderen vind ik behoorlijk gecompliceerd en dat ik steeds weer vastloop behoorlijk frustrerend.
Ik heb vanaf mijn eerste computertje altijd Netscape en Netscape Communicator plus al hun Mozilla-opvolgers
gebruikt en dit is tot mijn verbazing de eerste keer dat ik tegen iets aanloop waar ik niet uitkom.

Op mijn opmerking over FairEmail gaan jullie niet in. Hebben jullie een idee waarom FE onafhankelijk van ThB gewoon zijn gang gaat?

Met vriendelijke groet,
jeegee


Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/22, 08:48:29 »
Niet iedereen kent FairEmail, ik toch niet. Het lijkt een open source moderne email client voor Android, en je hebt mijn belangstelling gewekt.

Freedom.nl geeft zeer specifieke instructies om connectie te maken. Daarnaast staan voor verschillende clients waaronder Thunderbird ook nog eens uitgebreide stapgewijze instructies met screenshots. We mogen er van uitgaan dat je daarvan weet, en die nauwkeurig gevolgd hebt?

Wat zijn de foutmeldingen? Over welke Ubuntu- en Thunderbirdversie gaat het?


Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/22, 12:33:56 »
@Ronaldus
Bedankt voor die info. Wist ik nog niet. Ga ik in de gaten houden.

Dat is een 'meekijkvrij'-adres, vandaar dat ik niet zoveel heb met Gmail.

Sorry dat ik je uit je droom moet helpen, maar er bestaat geen 'meekijkvrij' adres. Het adres van je provider is net zo 'meekijkvrij'.
Zoek maar eens uit wat de werkelijke reden is dat er zoveel belangrijke internet knoopunten server-centra in NL staan  ;) Heeft iets te maken met US en NL ...  :-X

De reden dat ik graag gmails gebruik. Dat zijn voor mij emailadressen waar ik rommel op binnen laat komen. Laat hen die zooi die ik niet eens wil lezen maar lekker doorlezen  ^-^ Waarschijnlijk denken ze daar dat ik gek ben op viagra en zo =D
« Laatst bewerkt op: 2021/12/22, 13:28:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jeegee

  • Lid
Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/22, 13:01:40 »
@ Vanadium
De instructies van Freedom.nl had ik destijds gevolgd, en hun instellingen hebben altijd gewerkt. Kennelijk heb ik toch een keer gewisseld tussen SSL/TLS of STARTTLS, of een andere poort ingesteld --ik weet het niet meer.
Beide staan nu op IMAP -  STARTTLS - poort 143  en  SMTP -  STARTTLS -  poort 587. Alles draait weer als vanouds.
Echter, ik blijf het veranderen van het wachtwoord in ThB een lastige procedure vinden; met het oude wachtwoord kan ik voorlopig weer vooruit, maar Ik wil het t.z.t. toch veranderen omdat Mutt bepaalde tekens liever niet heeft.

Ik gebruik overigens FF 95.0  op  Ubuntu 20.04

FairEmail heb ik ooit gevonden op F-Droid en het bevalt me goed, een aanrader. Ik heb de ontwikkelaar Marcel Bokhorst de gevraagde bijdrage betaald.

Met vriendelijke groet,
jeegee

Offline jeegee

  • Lid
Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/22, 13:26:44 »
@ partyrabbit
Ik realiseer me dat dit misschien op deze plek off topic is, maar toch maar even.
Jij hoeft mij niet uit de droom te helpen.
Google c.s. heeft een ranzige reputatie opgebouwd als het gaat om het respecteren van privépersonen en -mailverkeer.
Freedom.nl komt voort uit de denkwereld van XS4ALL, Bits of Freedom (waar ik zelf lid van ben) en andere burgerrechtenbewegingen die respect voor de gebruiker centraal stellen. Je hebt serverbeheerders in soorten en maten en ik reken de mensen van Freedom.nl tot de betrouwbare soort.

Groet,
jeegee

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/22, 13:30:28 »
Beide staan nu op IMAP -  STARTTLS - poort 143  en  SMTP -  STARTTLS -  poort 587. Alles draait weer als vanouds.
Dus dit is opgelost? Het wachtwoord dat je in Thunderbird gebruikt, is datgene dat op je mail account ingesteld is.

Re: Nieuw wachtwoord in Thunderbird wordt niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/22, 13:34:43 »
Jeegee, je mag doen wat je wilt. Ik respecteer het en lach jou persoonlijk zeker niet uit.
Ik sta zelfs geheel achter je omtrent je wens van internetprivacy!

Maar als men begint over 'meeleesvrij' en privacy gebruiken als verkoopargument moet ik altijd smakelijk lachen.
Ik zag al op hun site dat ze het hadden over XS4ALL, en dat doet mij (voormalig XS4ALL klant) nog veel harder lachen  :D

Zoek maar eens op waarom Rop Gongrijp vele jaren terug (15 jaar??) al gestopt is met XS4ALL, omdat hij zijn principes niet meer waar kon maken door regelgeving (al vóór de beruchte overname!) en daarom uit morele noodzaak afstand heeft genomen. Interviews staan nog op YT.
Rop en XS4ALL konden hun denkwereld rondom privacy toen al niet meer waar maken.  =D

... toen google nog niet eens bestond  ;) =D =D
Die strijd is lang terug al verloren. Omdat destijds niemand het serieus nam en het te graag gefaciliteerd heeft (heb jij nog geen feestboek?), waardoor het nu geescalleerd niet meer terug te draaien is. Verloren strijd die niemand meer gaat winnen, ook freedom niet.
Inderdaad. Ik had mijn reactie misschien beter even in kunnen slikken. Maar ja, als je in een spontane lach schiet  :-[ sorry  :-[

PS: Is PSD2[1] op je bankrekening al dichtgetimmerd?? Want buiten hier in huis heb ik nog niemand gevonden die daar alert op is.  ;)
Maar wel allemaal betaal-app[1] en tikkie[1] en vollop gebruik maken van externe betaaldiensten[1]  =D pfff Privacy[1]  =D deuk

[Edit] Er schiet me ineens nog een leuk detail binnen. Vraag me af waar freedom zijn servers draaien. Veel (ook bekende) ISP's hebben geen eigen servers maar kopen serverruimte in in de grote Hollandse serverhallen die gewoon weer zwaar gemonitord worden  =D
« Laatst bewerkt op: 2021/12/22, 14:16:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore