Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wine probleem met muis en grafische omgeving  (gelezen 1287 keer)

Offline peer

• Lid
wine probleem met muis en grafische omgeving
« Gepost op: 2021/11/17, 09:47:55 »
Gisteren heb ik winehq geïnstalleerd in een verse (ook gisteren) debian 11 xfce omgeving. Daarnaast heb ik ook de fonts van windows 7 geïnstalleerd.
Ik wil het programma Toneprint van TC-Electronic draaien. Dit is een programma dat niet geïnstalleerd hoeft te worden. Het heeft geen installatieprogramma. Ik start het met de volgende opdracht:
wine /home/peer/.wine/drive_c/toneprint/TonePrint_64bit_4.4.18_4abab17.exeHet programma start maar er zijn twee problemen:
1. De muis: Als de muis bovenin het scherm is dan is de muis zichtbaar. Als ik de muis naar beneden verplaats dan wordt de muis onzichtbaar. Reageert nog wel op dubbelklikken.
2. De fonts zijn niet scherp. Het totale beeld is minder scherp dan in een (virtuele) windowsomgeving. Het lijkt alsof ik een videodriver mis in wine.
Met google heb ik nog geen oplossingen kunnen vinden.
Welke mogelijkheden heb ik om deze problemen aan te pakken????

edit: ik ben bang dat toneprint niet goed werkt onder wine. Zojuist notepad geprobeerd en dat programma draait gewoon prima onder wine.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/17, 10:31:48 door peer »

Offline peer

• Lid
Re: wine probleem met muis en grafische omgeving
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/17, 15:23:19 »
bedankt voor de tip.
Echter, bij werkt het niet.
Eerst heb ik de 32 versie van de laatste toneprint software gedownload. Helaas, de muis werkt niet goed.
Daarna de versie, die het volgens jouw link zou moeten doen. Werkt ook niet.
Ik zie wel dat de gebruikte wineversie 6.11 is terwijl ik 6.02 heb. Wellicht zit daar iets in. Zelf denk ik dat er een grafisch oorzaak voor mijn probleem is.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/17, 16:49:57 »
wine versie opwaarderen naar 6.21 heeft ook niet geholpen.
Ik heb geprobeerd om een ander programma te installeren: vuescan. Dit ging goed alleen werd de scanner niet gevonden. Heeft waarschijnlijk te maken met de 64-bitsversie.
Ook playonlinux nog geprobeerd. Daarin liep toneprint vast.

Inmiddels heb ik genoeg van wine. Voor mij werkt installatie van windows in een virtuele omgeving gewoon veel gemakkelijker.

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/22, 16:07:28 »
Toch nog even verder gekeken. Ik krijg Toneprint niet aan de praat in wine zonder dat de mouse pointer verdwijnt. Va alles geprobeerd maar altijd verdwijnt de mousepointer.

Daarnaast heb ik inmiddels ontdekt dat usb devices niet gezien worden in wine (soms zijn daar wel trucjes voor zoals bv. bij seriele devices). En aangezien Toneprint bedoeld is om gitaareffecten te kunnen instellen via een usb-kabel gaat dit dus ook niet werken. De gitaareffecten van TC Electronic worden door wine gewoon niet gezien.

Gelukkig werkt windows wel in een virtuele omgeving. Eventueel kan ik ook windows to  go gebruiken. En daarin werkt de toneprint gewoon normaal.
Het zou mooi zijn als ze bij TC Electronic een linux-versie van Toneprint zouden ontwikkelen.