Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Envy 6020 print niet  (gelezen 2918 keer)

Offline X-E3

• Lid
HP Envy 6020 print niet
« Gepost op: 2021/10/29, 18:55:39 »
Op mijn Asus pc heb ik een HP 6020 all in one printer geinstalleerd. De printer lijkt te werken en je hoort de koppen bewegen zoals je normaal ook hoort maar het papier blijft op een paar zwarte streepjes na wit. Ik heb al veel gegoogled maar ik kan de oplossing niet vinden.  Info over mijn systeem zit in de bijlage. Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank.

Gr. Ben

Offline Jenske

• Lid
Re: HP Envy 6020 print niet
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/29, 19:46:27 »
Ik ervaar zelf ook al jaren gigantische problemen met HP printers (vanuit Ubuntu EN vanuit Windows).

Het enige dat werkt: de printer installeren vanuit hplip-gui en daar kiezen voor de netwerkprinter met als driver iets waar "driverless" in staat.

Wat betekent driverless? Geen idee. Waarom werken die andere niet? Geen idee.

Waarom zie je, hoewel er maar 1 printer aan je computer hangt, 3, 4 of meer printers met gelijkaardige namen? Geen idee.

En let op: bij mij werkt dat zo ... soms. Soms moet ik er gewoon al mijn printers afgooien en van alles terug installeren. En dan werkt het soms wel, soms niet.

Waarom bestaan er naast elkaar bonjour services, HPLIP, CUPS, printers in het Ubuntu-menu enzovoort? Geen idee.

Waarom loopt het al jaren mis met die HP printers, dat CUPS-gedoe en wat weet ik al niet? Geen idee.

U merkt dat ik een gefrustreerde gebruiker ben. Alles draait écht goed aan Linux, maar dat printerverhaal is al jaren -- herhaal: jaren -- een onopgelost probleem waar bricolage zelfs niet goed werkt.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/29, 20:26:06 »
Dat voorspelt niet veel goeds :-)

Dank voor je reactie.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/30, 09:38:17 »
ik heb ook een hp printer: laserjet 200 color.
Ik hoefde de printer niet eens te installeren. Tijdesn de installatie van debian werd de printer gevonden en was  direct beschikbaar.
Het grappige is is dat mijn dochter een windows laptop voor school heeft. Zij heeft helaas altijd problemen als ze op de hp wil printen. Ik heb nooit printproblemen vanuit debian!!       

« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/30, 10:18:04 »
Hier werkt al jaren een HP envy 4500.

@X-E3 & @Jenske
Vertel eens allebei hoe je de printer koppelt: USB of WiFi ?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/30, 16:24:16 »
"Hoe ik mijn printer koppel?"

Dat ik het eigenlijk zelf niet weet, wat er nu wél en wat er niet werkt.

Ik leg uit:
Hardware: 1 Kubuntu pc vlakbij de printer en de huismodem (wifi), verbonden met usb-kabel. Mijn Kubuntu pc is ook via een ethernet-kabel verbonden met de huismodem.
Verder meerdere "computers" allen verbonden met dat huisnetwerk via wifi: Android-smartphones, Windows laptops, zelfs een (occasioneel gebruikte) Linux-laptop

En dan hoor ik regelmatig van mijn huisgenoot die Windows gebruikt: kan printer onmogelijk aan de praat krijgen.
En dan merk ik zélf dat ik soms wél, soms niet kan printen, of dat nu via de USB-kabel gaat of via de WIFI. Ik weet het gewoon zelf niet meer.

Wat ik als Kubuntu-pc-gebruiker wél merk: als ik er, om terug te starten, ALLE printers af gooi, verschijnen in de volgende tientallen minuten minstens 3 zgn. automatisch gevonden HP Envy's.

Mijn software bestaat uit: HPLIP, CUPS en het "gewone" printers van Kubuntu.

En gisteren vertelde mijn huisgenoot dat 'ie geen printer meer kon "zien" in het wifi-netwerk. Géén, terwijl dat tot voor kort wél zo was.

Ik heb het gevoel dat er een soort interferentie ontstaat tussen Kubuntu, de printer, Android en Windows, waardoor de printer soms onzichtbaar of vergrendeld wordt.

Maar aan dit soort vage uitleg heb je natuurlijk weinig.

Wat ik wél weet: dat het niet moeilijk is om op allerlei fora nog van dit soort kritische uitlatingen te horen over die zeer verwarrende programmastructuur van Ubuntu: waarom o waarom moeten er per se meerdere stuurprogramma's zijn? Waarom o waarom is er zoiets als HPLIP, bestaat CUPS, wat is in godsnaam een Bonjour-service (sic)? WTF heb ik eraan als een printer wel verschijnt in de lijst van printers, maar deze niet kan printen om totaal onduidelijke redenen?

Zeeeeeeeer frustrerend en misschien boeiend voor nerds of techneuten, maar voor iemand die gewoon zijn liefdesbrief zo snel mogelijk geprint wil zien, is dat bijzonder lastig.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/30, 17:52:55 »
Hier werkt al jaren een HP envy 4500.

@X-E3 & @Jenske
Vertel eens allebei hoe je de printer koppelt: USB of WiFi ?

groeten van Michael

Ik heb beide geprobeerd maar beide werken niet.  Ook op mijn laptop en de Windows pc van mijn vrouw niets anders dan problemen.

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2021/10/30, 17:55:32 door X-E3 »

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/30, 17:54:17 »
ik heb ook een hp printer: laserjet 200 color.
Ik hoefde de printer niet eens te installeren. Tijdesn de installatie van debian werd de printer gevonden en was  direct beschikbaar.
Het grappige is is dat mijn dochter een windows laptop voor school heeft. Zij heeft helaas altijd problemen als ze op de hp wil printen. Ik heb nooit printproblemen vanuit debian!!       

Peer, kun jij mij exact aangeven welke Debian jij hebt geinstalleerd? (Download link)

Gr. Ben

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/30, 22:23:58 »
Beste mensen,

Na een schone installatie van Linux Mint en de adviezen van Pjotr (zijn webstek) opgevolgd te hebben werkt de printer nu zonder haperen.

Pjotr, bedankt kerel!

Gr. Ben
« Laatst bewerkt op: 2021/10/30, 22:45:28 door X-E3 »

« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/31, 09:42:42 »
@Jenske

je begrijpt waarschijnlijk wel dat het belangrijkste antwoord mocht zijn USB, zoniet WiFi.

Ik lees enkel veel frustraties. En eigenlijk kunnen we daar niets mee.
Toch meen ik eruit te filteren dat je printer via WiFi gestuurd wordt, omdat hij ook gebruikt moet worden door andere computers.
Logisch ook, moest hij gekoppeld zijn via usb aan je computer, dan zouden anderen in huis niets naar je printer kunnen sturen.

Begin eens met op je HP-envy een vast IP-adres in te stellen.
Dat is noodzakelijk, want met meerdere toestellen (pc's, gsm's, tablets) in je netwerk, krijgt hij niet steeds hetzelfde IP-adres.
En dan is het eenvoudig in HPLIP device manager:
Device Discovery
   V   Network/Ethernet/Wireless Network..............
   Show advanced options
   V   Manual discovery
   Geef het IP-adres in van de printer, vb; 192.168.0.192
2 x Next / geef een naam in voor de printer, Add Printer

En zoals je leest bij forumlid X-E3: een schone installatie, en zie...

Een testbak is ook steeds een nuttig instrument om iets uit te proberen vooral op je computer te installeren.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline rico70

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/31, 10:24:46 »
Toch meen ik eruit te filteren dat je printer via WiFi gestuurd wordt, omdat hij ook gebruikt moet worden door andere computers.
Logisch ook, moest hij gekoppeld zijn via usb aan je computer, dan zouden anderen in huis niets naar je printer kunnen sturen.
Dat kan ook als tie via USB aangesloten is, moet je hem instellen als gedeelde printer. Nadeel is wel dat die computer aan moet blijven staan.

« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/31, 11:40:56 »
Dat kan ook als tie via USB aangesloten is, moet je hem instellen als gedeelde printer. Nadeel is wel dat die computer aan moet blijven staan.

Dat klopt.
Ik wou het hier wat 'basic' houden...

groeten van Michael

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/31, 12:45:49 »
De printer werkt nu op mijn pc, op mijn laptop en ook op een mobiele telefoon. En (met een beetje leedvermaak), de Windows pc van mijn vrouw vertoont steeds kuren.
Maar ik kan weer printen en daar ben ik blij mee.

Fijne dag allemaal en bedankt voor jullie hulp.

Gr. Ben

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/11/01, 21:35:29 »
Je hebt gelijk wat die frustraties betreft. En ook dat het geen verdere zoden aan de dijk zet.

Ik zal nogmaals proberen heel het boeltje te her-installeren, maar het blijft lastig dat ik (behalve met mijn diascanner van lang geleden) nog nooit dergelijke persistente problemen heb gehad als met deze HP printer.

@Jenske
(...)
Ik lees enkel veel frustraties. En eigenlijk kunnen we daar niets mee.
(...)

... Kubuntu 24.04 ...