"Hoe ik mijn printer koppel?"
Dat ik het eigenlijk zelf niet weet, wat er nu wél en wat er niet werkt.
Ik leg uit:
Hardware: 1 Kubuntu pc vlakbij de printer en de huismodem (wifi), verbonden met usb-kabel. Mijn Kubuntu pc is ook via een ethernet-kabel verbonden met de huismodem.
Verder meerdere "computers" allen verbonden met dat huisnetwerk via wifi: Android-smartphones, Windows laptops, zelfs een (occasioneel gebruikte) Linux-laptop
En dan hoor ik regelmatig van mijn huisgenoot die Windows gebruikt: kan printer onmogelijk aan de praat krijgen.
En dan merk ik zélf dat ik soms wél, soms niet kan printen, of dat nu via de USB-kabel gaat of via de WIFI. Ik weet het gewoon zelf niet meer.
Wat ik als Kubuntu-pc-gebruiker wél merk: als ik er, om terug te starten, ALLE printers af gooi, verschijnen in de volgende tientallen minuten minstens 3 zgn. automatisch gevonden HP Envy's.
Mijn software bestaat uit: HPLIP, CUPS en het "gewone" printers van Kubuntu.
En gisteren vertelde mijn huisgenoot dat 'ie geen printer meer kon "zien" in het wifi-netwerk. Géén, terwijl dat tot voor kort wél zo was.
Ik heb het gevoel dat er een soort interferentie ontstaat tussen Kubuntu, de printer, Android en Windows, waardoor de printer soms onzichtbaar of vergrendeld wordt.
Maar aan dit soort vage uitleg heb je natuurlijk weinig.
Wat ik wél weet: dat het niet moeilijk is om op allerlei fora nog van dit soort kritische uitlatingen te horen over die zeer verwarrende programmastructuur van Ubuntu: waarom o waarom moeten er per se meerdere stuurprogramma's zijn? Waarom o waarom is er zoiets als HPLIP, bestaat CUPS, wat is in godsnaam een Bonjour-service (sic)? WTF heb ik eraan als een printer wel verschijnt in de lijst van printers, maar deze niet kan printen om totaal onduidelijke redenen?
Zeeeeeeeer frustrerend en misschien boeiend voor nerds of techneuten, maar voor iemand die gewoon zijn liefdesbrief zo snel mogelijk geprint wil zien, is dat bijzonder lastig.