Of de grootte per frame vastgelegd is, hangt af van de gebruikte encodering.
Een frame is geen bestand maar veel frames vormen samen wel een videobestand. Hoe groot in bytes een video is, hangt af van hoe groot de resolutie is en of er verliescompressie is toegepast of niet.
Een film zoals "The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring" neemt op BluRay zo'n 60 GB in beslag. Als je alleen de video met het door jou gewenste geluid neemt, je zet dat om naar H.264 en bijvoorbeeld DTS geluid met opslag in een MKV container, dan neemt dan nog zo'n 32 GB in beslag. Maar er zijn ook mensen die dat voor rechtstreeks streamen via internet gaan comprimeren tot er een bestandje van 200 MB overblijft. Dan moet je niet vragen wat voor kwaliteit zoiets nog heeft.
Digitale beelden hebben een vaste resolutie die frame per frame hetzelfde blijft. Normaal toch. Dat wordt in elk geval uitgedrukt in pixels horizontaal X pixels verticaal. Wat kan hier veranderen? Weer de gebruikte encodering van de videostroom. Je kunt bij frames met veelal hetzelfde beeld (bijvoorbeeld veel zwart omdat het zich in de ruimte afspeelt) de resolutie inkrimpen omdat er dan weinig details weergegeven hoeven te worden. Zo bespaar je plaats en krijg je een situatie waar de resolutie frame per frame kan verschillen. Dat zou dan een variabele resolutie zijn. Voor mij hoort dat bij verliescompressie, omdat je originele informatie weggooit om ruimte te besparen. Een andere optie om te besparen is een delta-algoritme toepassen. Zo ga je de verschillen tussen frames opslaan: in plaats van twee frames sla je alleen de verschillen van het eerste frame om tot het tweede te komen, op. Bij opeenvolgende frames die erg op elkaar lijken kun je hiermee heel wat winnen. Maar dat maakt het weer moeilijk als jij dan bij de weergave frame na frame gaat stappen, want dan moet een bepaald frame ofwel geïnterpoleerd worden naar de door de weergever geëiste resolutie of moet een frame eerst wedersamengesteld worden met de delta's sinds het vorige volledige frame. Een programma dat je toestaat frame per frame te bekijken zal meestal ook wel toestaan zulke frames te bewaren als losse bestanden. Maar zulke losse bestanden kunnen flink groter zijn als in de opgeslagen frames allerlei compressietechnieken zijn toegepast. Zelf heb ik zoiets nooit gebruikt. Ik werk het meeste met conversies van een videoformaat naar een ander en/of van een audioformaat naar een ander. En daar gebruik ik meestal ffmpeg voor.