De vraag is hoe dit kan (gewoon nieuwsgierigheid in het technisch aspect van video bestanden). Niet of het functioneel ergens nuttig of nodig voor is.
Het bronbestand is een VCD, die heb ik dus omgezet naar hetzelfde formaat.
Overigens is het precies hetzelfde formaat, 1150 kbps MPEG1 met 352x288 pixels. Gekochte video-cds hebben deze storing niet, maar maak je er zelf 1 zit er eigenlijk altijd die "aardbeving" in.
Ik heb trouwens ook een MPEG1 van 1436x1076 pixels 9000kbps, zit ook die "aardbeving" in, al zijn de macro blokken daar wel veel kleiner.
Maar wat veroorzaakt het nu, ik vind het vreemd namelijk dat een beeld dat praktisch niet beweegt in een vast ritme kwaliteits drops laat zien. Dat kan ik ook niet in verband brengen met de bitrate hoe laag die ook is.
Overigens in de band breedte besparing in jouw geval dan, af een toe extra slechte kwaliteit frame inprogrammeren, zodat andere frames van betere kwaliteit zijn? (wat volgens mij niet zo werkt bij video, tenzij het VBR ivideo s welicht?)
VCD is CBR, daar kun je dus helemaal geen bandbreedte besparen door extra slecht frames in te programmeren volgens mij?