Bloom en Vanadium allereerst bedankt voor jullie reacties! Erg leerzaam door de duidelijke uitleg erbij. Een 'programmeerwonder' zal ik denk ik nooit worden (

), maar ik ben inmiddels wel in staat om de commando's heel redelijk te 'lezen' en dat maakt alles aanzienlijk duidelijker.
Het meest handig en simpel zou denk ik zijn wanneer iedere browser de ingebouwde optie zou hebben om te kunnen kiezen voor 'venster(s) altijd gemaximaliseerd starten' of iets van dergelijke strekking. In Firefox heb ik zo'n optie niet kunnen vinden. Maar goed, daar zal mogelijk een (veiligheids?) reden voor zijn. Maar daar gaat dit topic niet over.
@Vanadium : ik heb het commando
wmctrl -s 1 && firejail firefox & sleep 0.5 && wmctrl -i firefox -b add,maximized_vert,maximized_horz
uiteraard uitgeprobeerd, maar helaas zonder het beoogde resultaat

. Ik heb 0.5 gewijzigd in 4 en zelfs 15 om te kijken of dat wellicht een oplossing bracht maar ook dat hielp niet.
@Bloom : jouw commando heb ik ook uitgeprobeerd, maar ook hier geen resultaat.
Nooit geweten dat venster beheer zo moeilijk kan zijn. En dan wil ik ook nog mijn overige browsers (zoals al eerder in dit topic vermeld) gemaximaliseerd laten opstarten. Dat zou denk ik makkelijk moeten zijn (?) wanneer ik het correcte commando heb voor Firefox.
Houdt het hier op of hebben jullie nog een mogelijk andere commando in petto dat wellicht wel zou (kunnen) werken? In het askubuntu-topic heeft degene die antwoordt, het over het soms 'buggy' functioneren van wmctrl in Unity en Gnome (ikzelf werk met Xfce op Xubuntu 20.04) en dat xdotool beter zou kunnen zijn :
'From my own experience, using maximizing in a script; Using wmctrl to maximize / unmaximize can be a bit buggy on both Unity and Gnome, while the xdotool option works more robust in my experience. In most scripts, I end up in using a mix of both wmctrl and xdotool.'
Zou er met xdotool meer kans van slagen zijn en zo ja wat wordt het commando dan?