Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome 40 veranderingen  (gelezen 4774 keer)

Offline M_aD

• Forumteam
Gnome 40 veranderingen
« Gepost op: 2020/12/21, 15:45:04 »
Schijnbaar zijn er verandringen op komst voor de volgende Gnome release in Maart 2021, oftwel Gnome 40:
https://www.omgubuntu.co.uk/2020/12/gnome-40-major-design-revamp

Zelf ben ik niet echt kapot van deze veranderingen mochten deze doorgevoerd worden en vraag me af waarom dat moet. Dit kan betekenen dat de aankomende Ubuntu release er weer anders uit gaat zien met deze nieuwe versie van Gnome op bepaalde vlakken.

« Laatst bewerkt op: 2020/12/21, 15:52:54 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

• Lid
Re: Gnome 40 veranderingen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/21, 16:19:12 »
Grote veranderingen met Gnome 4.0. Hopelijk met niet te veel bugs. De veranderingen lijken mij wel goed: meer "ruimtelijke" integratie en samenhang tussen desktops en overview.

Starten in het overzicht lijkt vreemd, maar er is wel een punt: het eerste wat je immers steevast doet als de desktop is opgestart, is een programma gaan halen in het overzicht.

Verder zal dit GTK4 gebruiken. We zijn GTK3 pas aan het verteren (Gimp komt er pas op in de volgende Gimp 3 versie), en daar zijn ze al met GTK4.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/21, 16:27:54 »
Gedoe als dit, heeft ervoor gezorgd dat ik heb gekozen voor Linux Mint. Ik had gewoon tabak van al die zinloze veranderingen in de manier waarop je met je werkomgeving moet omgaan. En het blijft maar doorgaan.... :evil:

Gelukkig is Linux Mint heel behoudend met z'n werkomgevingen; Cinnamon, MATE en Xfce voelen nog steeds hetzelfde aan als pakweg 10 jaar geleden. Vernieuwingen vinden vooral plaats onder de motorkap en blijken uit nieuwe functies, niet uit het op z'n kop zetten van menu's en bedieningsmethoden. Dat getuigt tenminste van respect voor de gebruikers....

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/21, 16:35:29 »
Grote veranderingen met Gnome 4.0. Hopelijk met niet te veel bugs. De veranderingen lijken mij wel goed: meer "ruimtelijke" integratie en samenhang tussen desktops en overview.

Starten in het overzicht lijkt vreemd, maar er is wel een punt: het eerste wat je immers steevast doet als de desktop is opgestart, is een programma gaan halen in het overzicht.

Verder zal dit GTK4 gebruiken. We zijn GTK3 pas aan het verteren (Gimp komt er pas op in de volgende Gimp 3 versie), en daar zijn ze al met GTK4.

Het is niet Gnome 4.0 maar Gnome 40 welke gewoon Gnome 3 is met GTK 3. Ze hebben enkel de versie nummering aangepast: https://www.omgubuntu.co.uk/2020/09/gnome-40-version-number-change

GTK4 zal het ook niet zijn want deze is pas uit en de switch zal wel even duren.
Ubuntu CoC Signed.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/21, 16:56:33 »
Gedoe als dit, heeft ervoor gezorgd dat ik heb gekozen voor Linux Mint. Ik had gewoon tabak van al die zinloze veranderingen in de manier waarop je met je werkomgeving moet omgaan. En het blijft maar doorgaan.... :evil:

Gelukkig is Linux Mint heel behoudend met z'n werkomgevingen; Cinnamon, MATE en Xfce voelen nog steeds hetzelfde aan als pakweg 10 jaar geleden. Vernieuwingen vinden vooral plaats onder de motorkap en blijken uit nieuwe functies, niet uit het op z'n kop zetten van menu's en bedieningsmethoden. Dat getuigt tenminste van respect voor de gebruikers....
Ik blijf liever bij de bron en heb gekozen voor Ubuntu MATE vanwege het traditionele Gnome 2 uiterlijk en omdat deze ook fatsoenlijk werkt op de Raspberry Pi 4. Ubuntu Unity Remix was fun maar er is geen zekerheid in de voorzetting van de desktop omgeving. Ik heb liever iets wat door ontwikkeld wordt. Gnome 3, ookal heb ik het nu wat langer in gebruik gehad, kan mij niet bekoren en wat misschien komen gaat staat me helemaal niet aan.  Dus vandaar de switch.

« Laatst bewerkt op: 2020/12/21, 17:02:17 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.

« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/21, 17:08:16 »
De vraag is natuurlijk wat Canonical qua aanpassingen in de standaard Gnome gaat doen. Ik ga het tegen die tijd wel eens proberen. Draai toch de LTS dus kan voorlopig nog jaren vooruit als het niet bevalt. Of misschien toch overstappen naar een andere *buntu smaak of Mint.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/21, 17:15:00 »
Het is niet Gnome 4.0 maar Gnome 40 welke gewoon Gnome 3 is met GTK 3. Ze hebben enkel de versie nummering aangepast: https://www.omgubuntu.co.uk/2020/09/gnome-40-version-number-change

GTK4 zal het ook niet zijn want deze is pas uit en de switch zal wel even duren.
Oef, dat had ik gelukkig verkeerd voor! Dan mag de uiterlijke verandering wel groot zijn, met regressies in performantie enz. zal het wel meevallen.

Ik was blij met Unity, en later Gnome Shell, want de klassieke werkomgevingen vind ik niet de meest efficiënte.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/21, 18:04:27 »
Gelukkig is Linux Mint heel behoudend met z'n werkomgevingen; Cinnamon, MATE en Xfce voelen nog steeds hetzelfde aan als pakweg 10 jaar geleden.
Dat heb ik met Xubuntu, sinds XFCE versie 4.10 is er niet veel veranderd, en de overgang naar 4.10 was een hele verbetering.
Maar dat is mijn mening, op mijn PC en met mijn manier van werken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/21, 18:25:51 »
Naar mijn mening is een tiling window manager het meest efficiënt omdat ja dan niet steeds hoeft te switchen tussen keyboard en muis/touchpad. Maar op zich is Gnome ook redelijk efficiënt want je kunt daar ook veel met het toetsenbord doen en als je wilt heb je de muis niet vaak nodig. Ik vind het alleen veel te zwaar en traag.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/21, 18:46:51 »
Naar toetsenbord ondersteuning toe kan je ook heel veel doen met Gnome Shell en XFCE, en wellicht ook met de andere werkomgevingen. Natuurlijk wordt die takenbalk of dock dan overbodig: die gebruik ik al een tijd niet meer.

Ik gebruik toepassingen vooral gemaximaliseerd. Als er al eens getegeld moet worden, dan voldoet een Super+pijltje-links/rechts voor mij. Alleen vind ik het godgeklaagd dat Gnome Shell tegen versie 40 aan nog geen quarter tiling heeft.

Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met i3, maar de workflow ligt me niet. De zeer gestructureerde werkomgeving die je hebt met een tiling window manager past enkel goed bij een even gestructureerde geest  =D.

Offline wowo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/21, 19:13:18 »
Ik gebruik toepassingen vooral gemaximaliseerd. Als er al eens getegeld moet worden, dan voldoet een Super+pijltje-links/rechts voor mij. Alleen vind ik het godgeklaagd dat Gnome Shell tegen versie 40 aan nog geen quarter tiling heeft.
ShellTile is een Gnome extensie die ik altijd installeer en die oa ook quarter tiling biedt:
https://github.com/emasab/shelltile
en de Tutorial video: https://www.youtube.com/watch?v=xX9HUBFj5XE
Werkt prima in 20.04.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/22, 23:17:54 »

Toch mooi dat die keuze er is?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/24, 09:46:36 »
Het grootste probleem wat ik zo zie is de horizontale Dash. Dat vind ik persoonlijk suf want er zijn veel meer horizontale pixels dan verticale. Daarom vind ik de huidige permanente Dash aan de linkerkant om het meest praktische.

Maar goed, het zal wel aan te passen zijn neem ik aan..

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/24, 11:25:05 »
Het grootste probleem wat ik zo zie is de horizontale Dash. Dat vind ik persoonlijk suf want er zijn veel meer horizontale pixels dan verticale. Daarom vind ik de huidige permanente Dash aan de linkerkant om het meest praktische.

Maar goed, het zal wel aan te passen zijn neem ik aan..
Dat zullen ze in Ubuntu met de extensies, die flink aangepast zullen mogen worden, wel rechttrekken. Ook nu kan je de dock aan elke kant van het scherm zetten.

Voor pure Gnome Shell maakt het niet uit voor je pixels, want de dash is er enkel in het overzicht. Er is blijkbaar een moment sprake van geweest, de dash weg te laten.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/24, 15:51:32 »
De extensie in Ubuntu voor het dock is een fork van Dash to Dock dus dat zal geen probleem geven om het weer op z'n plaats te krijgen.

Wat mij zorgen baart is dat veel extensie ontwikkelaars de bijl erbij neergooien door het agressieve ontwikkel gedrag van de Gnome ontwikkelaars met de Gnome desktop.  Het werk aan de extensies wordt hierdoor bemoeilijkt zover ik begrepen heb. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een nieuwe uitgave van Gnome of Ubuntu met Gnome en hoeveel extensies er nog niet op werken omdat ze niet op tijd klaar zijn. Ook blijken de Gnome ontwikkelaars niet echt naar de gebruikers te luisteren, trekken meer hun eigen plan en rukken functionaliteit uit hun desktop en apps.

Ik vind een desktop omgeving die met extensies en een tweak tool functioneel en aanpasbaar  gemaakt moet worden totaal geen vooruitgang, dat was met de komst van Gnome 3 het geval en gaan ze gewoon mee door. Denderend heb ik het nooit gevonden en vandaar dat andere desktop omgevingen mijn voorkeur hebben.
Ubuntu CoC Signed.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/26, 10:10:16 »
1x Xubuntu xfce altijd Xubuntu xfce en als die daarin ook gaan veranderen dan is het saluu Ubuntu en aanverwanten , en welkom Windows.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #16 Gepost op: 2020/12/26, 11:23:35 »
Ik vind het op zich niet erg dat er ontwikkeling in de desktop omgeving is, maar het gaat wellicht iets te tegendraads en snel nu. Vooralsnog vind ik GNOME 3 wel prettig overigens, werkt voor mij goed. Ik heb het ook bij mijn ouders geïnstalleerd en die vinden feilloos hun weg zonder uitleg. Dat is ze bij Windows nooit gelukt, dat is veel te inconsistent.

Als ontwikkelaars hierdoor af zouden haken, dan moet je je als GNOME team toch eens achter de oren krabben...

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #17 Gepost op: 2020/12/26, 11:55:59 »
1x Xubuntu xfce altijd Xubuntu xfce en als die daarin ook gaan veranderen dan is het saluu Ubuntu en aanverwanten , en welkom Windows.
Dan kun je net zo goed Kubuntu met KDE Plasma nemen in plaats van Windows. Ze lijken sterk op elkaar, enkel dat KDE tegenwoordig lichter is.
Of Ubuntu MATE. Je gaat toch niet terug naar Windows enkel omdat een desktop verandert? Opties genoeg om in de Ubuntu/linux wereld te blijven.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/26, 11:58:00 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2020/12/26, 12:59:18 »
En anders heb je Manjaro, mint, bodhi en vel andere opties. Windows verandert trouwens ook elke keer weer, dus dat maakt een overstap op Windows om deze reden helemaal absurt.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #19 Gepost op: 2020/12/26, 13:07:19 »
XFCE zal niet zoveel veranderen als Gnome dat doet, alhoewel er verschillende mensen beweren dat XFCE tegenwoordig meer lijkt op een stripped down versie van Gnome. Ik denk dat deze mensen in de war zijn, het uiterlijk van apps en de andere desktop componenten met het gebruik van GTK3 is nu eenmaal niet anders. Met GTK4 zal daar weinig verandering in komen.
Ubuntu CoC Signed.

« Reactie #20 Gepost op: 2020/12/26, 13:07:43 »

Xfce is gewoon Gnome maar dan correct en gebruikersvriendelijk uitgevoerd in mijn bescheiden mening.
Mate is eigenlijk net niets door half te hangen tussen Gnome 3 en Xfce en dan wat features van KDE erbij te mengen
Cinnamon nooit gebruikt

Ik ben zelf van Gnome naar KDE gevlucht omdat het makkelijker aan te passen was. Ik heb de goede dingen zoals de snelle keyboard shortcuts zelf ingesteld en daarna mijn visuele wensen goedgezet.

Het nadeel van Gnome was altijd tot aan Ubuntu 18.04 dat het geheugenverbruik en de cpu verbruik gewoon hoog waren voor wat je er voor terug kreeg.

KDE is wat dat betreft op dit moment een stuk efficiënter, net als Xfce en in mindere mate Mate.

Wat mij ook opvalt aan Gnome is dat het dingen radicaal gaat omgooien op het moment dat de boel net gebruiksvriendelijk en responsief begint te worden. Het lijkt mij dat het weer 4 verloren jaren voor Gnome gaan worden.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #21 Gepost op: 2020/12/26, 13:13:27 »
Xfce is gewoon Gnome maar dan correct en gebruikersvriendelijk uitgevoerd in mijn bescheiden mening.
Mate is eigenlijk net niets door half te hangen tussen Gnome 3 en Xfce en dan wat features van KDE erbij te mengen
Xfce is zeker geen Gnome en nooit geweest, Xfce is Xfce welke gebruik maakt van GTK3. MATE is zoals je weet een voortzetting van Gnome 2 en maakt ook al langer gebruik van GTK3 en mengt zeker geen features van KDE erbij. De default MATE uitvoering is en blijft de Gnome 2 layout volgen.
https://mate-desktop.org/
Het traditionele uiterlijk (buiten het thema): https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=77621.msg1055580#msg1055580

Als er iets lijkt op KDE en z'n features dan is dat Cinnamon wel.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/26, 13:17:54 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.