Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Privacy  (gelezen 8980 keer)

Privacy
« Gepost op: 2020/12/06, 17:40:46 »
Ik gebruik nu Ubuntu 20.04 en dat werkt goed.
Heeft iemand kennis van zaken over de privacy in Ubuntu, ik heb zo mijn twijfels over de intentie van Canonical.
Ik ben te oud om te geloven in onbaatzuchtigheid maar hard maken kan ik mijn twijfels ook niet.
Verder erger ik me steeds meer aan het verplichte gebruik van DuckDuckGo in Firefox.
In vorige versies kon je deze verplichte zoek functie uitschakelen, nu niet meer.
Dit verplichte gebruik van DuckDuckGo is er natuurlijk ook alleen om je te volgen.
Zijn er ook Linux versies en browsers die niet gebrand zijn op mijn data?

JorisC

• Gast
Re: Privacy
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/06, 17:45:47 »
Citaat van: hkevers
Verder erger ik me steeds meer aan het verplichte gebruik van DuckDuckGo in Firefox.
Dat is nieuw voor mij . Ik kan in Firefox nog altijd zoekmachines (allemaal) uitschakelen of nieuwe toevoegen .

« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/06, 17:52:21 »
Je hebt Ubuntu vast al wat langer geïnstalleerd.
Ik speel wel eens met andere distributies en nu na een nieuwe installatie van Ubuntu lukt het mij niet meer.
Ik zal het nog eens goed onder zoeken.

« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/06, 17:54:44 »
Eh, Duckduckgo is juist een van de organisaties die je NIET volgt.

JorisC

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/06, 18:00:08 »
Zoekmachines uitschakelen

Voorkeuren >> Zoeken
Standaardzoekmachine kun je de standaard zoekmachine selecteren
Wat lager bij snelkoppelingen zoeken
Kun je aan en uit vinken of nieuwe zoekmachine toevoegen .

« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/06, 18:08:14 »
Nou Joris, de laatste zoekmachine valt bij mij niet (meer) te verwijderen.
(Zo deed ik dat dus ook altijd)
Je moet er verplicht dus 1 gebruiken.
Je mag dus nog zelf beslissen door wie je besnuffeld wil worden.
Firefox Versie 83.0 64 bit

JorisC

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/06, 18:16:13 »
Vreemd , mijn Firefox is Up to Date en zit ook maar aan 83.0

« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/06, 18:21:17 »
Mijn installatie datum is: do 26 nov 2020 12∶24∶23 CET
Volgens mij neemt Firefox bij een update de ingestelde instellingen mee.
Bij een verse installatie gaat je dat dus niet meer lukken.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/06, 18:24:16 door hkevers »

JorisC

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/06, 18:23:57 »
Welke versie staat geinstalleert ? Mozilla versie of Ubuntu versie .

« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/06, 18:27:30 »
Jouw vraag begrijp ik niet.

herman@Ubuntu20:~$ cat /etc/*-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=20.04
DISTRIB_CODENAME=focal
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 20.04.1 LTS"
NAME="Ubuntu"
VERSION="20.04.1 LTS (Focal Fossa)"
ID=ubuntu
ID_LIKE=debian
PRETTY_NAME="Ubuntu 20.04.1 LTS"
VERSION_ID="20.04"
HOME_URL="https://www.ubuntu.com/"
SUPPORT_URL="https://help.ubuntu.com/"
BUG_REPORT_URL="https://bugs.launchpad.net/ubuntu/"
PRIVACY_POLICY_URL="https://www.ubuntu.com/legal/terms-and-policies/privacy-policy"
VERSION_CODENAME=focal
UBUNTU_CODENAME=focal

oh gewoon uit het pakket.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/06, 18:29:58 door hkevers »

JorisC

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/06, 18:28:30 »

« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/06, 18:41:50 »
Ik begrijp je nu Joris ik zal Firefox verwijderen en opnieuw via Mozilla opnieuw installeren.
Ga eerst ff eten je ziet het t.z.t. wel.

« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/27, 14:47:59 »
Kwam ik tegen en is precies wat ik verwachtte...
Zie: https://prism-break.org/nl/categories/bsd/#dns

Debian has a long tradition of software freedom. Contributors have to sign a social contract and adhere to the ethical manifesto. Strict inclusion guidelines make sure that only certified open source software gets packaged in the main repositories.

Fedora is a community edition that serve as the stable basis for enterprise ready GNU/Linux distributions with commercial support. Companies all over the world trust Red Hat Inc. because of their transparency throughout the whole development process.

Canonical’s Ubuntu is not recommended by PRISM Break because it contains Amazon ads and data leaks by default. GNU/Linux distributions based on Ubuntu are also currently not recommended due to several other reasons.

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/27, 15:05:49 »
Kwam ik tegen en is precies wat ik verwachtte...

Canonical’s Ubuntu is not recommended by PRISM Break because it contains Amazon ads and data leaks by default. GNU/Linux distributions based on Ubuntu are also currently not recommended due to several other reasons.

Die informatie is volkomen achterhaald. De link verwijst dan ook naar een artikel van 8 jaar geleden, over Ubuntu 12. Er stak toen een storm van kritiek op en Ubuntu heeft die zoekfunctie met link naar Amazon eruitgehaald. Dat iemand daar in 2020 nog over begint...
« Laatst bewerkt op: 2020/12/28, 19:05:04 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline MKe

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/27, 15:11:28 »

Ik ben te oud om te geloven in onbaatzuchtigheid maar hard maken kan ik mijn twijfels ook niet.
In vorige versies kon je deze verplichte zoek functie uitschakelen, nu niet meer.
Dit verplichte gebruik van DuckDuckGo is er natuurlijk ook alleen om je te volgen.
Zijn er ook Linux versies en browsers die niet gebrand zijn op mijn data?

Een zeer vreemde opmerking. DuckDuckGo is nu juist een zoekmachine die je niet tracked. Als je dus bezorgt bent over je privacy zou je juist blij moeten zijn met deze zoekmachine.

Verder zou je de Brave browser kunnen gebruiken. Die zou erg privacy bewust moeten zijn. Overigens geloof ik er niets van dat canonical niet je privacy respecteert. Hou je netwerkverkeer maar eens in de gaten, dan weet je hoe vaak Ubuntu “naar huis belt”.

« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/27, 15:27:19 »
Je hebt helemaal gelijk MKe, zo zou het moeten zijn.
Hoe zit het echt: Dat DuckDuckGo niets opslaat wil ik nog geloven.
Maar je zoek geschiedenis gaat wel naar Canonical en Amazon die lezen dus mee.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2020/12/27, 16:12:34 »
Hoe kom je op dat idee?
Dat was ooit een ‘feature’ in de Dash vanUnity in 2012. Maar dat is lang geleden.

« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/04, 16:22:58 »
Hoe zit het echt: Dat DuckDuckGo niets opslaat wil ik nog geloven.

Al wordt er wel informatie verzameld (over werking) dan nog hoeft je privacy niet geschonden te worden (pers. gegevens).
Files worden ook gewoon geconstateerd, zonder dat jouw kenteken en naam op de radio vernoemd wordt.

Heeft iemand kennis van zaken over de privacy in Ubuntu, ik heb zo mijn twijfels over de intentie van Canonical.

Dat is ook juist waar het onbaatzuchtige van Cononical vandaan komt.
Het verdienmodel van Cononical ligt bij de zakelijke software (servers en zo), en niet bij ons. Wij als desktopgebruikers zijn een soort van testpersonen, waarbij informatie over (foute) werking en/tijdens gebruik bij ons (anoniem!) verzameld wordt om ingezet te worden in de zakelijke software.
Waar cononical dan ook nog een hele schare volgende ontwikkelaars heeft, genaamd de community.
En softwareleveranciers moeten in deze filosofie mee gaan en anders worden ze uitgesloten van deelname aan linux (niet in het softwarecentre opgenomen)

Wij zijn zeg maar de F1 van Cononical zodat zij goed werkende en uitgeteste wagenparken kunnen leveren aan het bedrijfsleven.

Brengt dit je wat duidelijkheid?
« Laatst bewerkt op: 2021/01/05, 16:14:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/05, 10:01:55 »
Verkoop Uw PC ,zeg uw internet abo af ,en u heeft uw prive en rust ,en spaart nog geld ook pffff.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #19 Gepost op: 2021/01/05, 11:13:01 »
Nog niet helemaal.... doe geen bankzaken meer (pinnen in winkels etc.) bewaar uw geld onder de matras, vul géén formulieren meer in, sluit je op thuis of ga in een grot wonen. Dan nog heb je geen privacy want ze weten je toch te vinden of je nu wil of niet.  =D Echte privacy bestaat al lang niet meer.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2021/01/05, 11:15:10 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #20 Gepost op: 2021/01/05, 16:46:58 »
@Tom en @M_aD,jullie vergeten, dat ook een draadloze telefoon (GSM / DECT) traceerbaar is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2021/01/05, 18:06:10 »
Ik lig er niet wakker van ,de Topic starter wel denk ik  :evil:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #22 Gepost op: 2021/01/06, 11:43:53 »
@Tom en @M_aD,jullie vergeten, dat ook een draadloze telefoon (GSM / DECT) traceerbaar is.

=D
Kentekenvolgsysteem. Op snelweg, bij parkeren.
Slimme auto's met computersystemen die op afstand gelezen en bediend kunnen worden.
Camerasystemen overal. Inclusief die handige deurbellen.
Zorg. Nu me C een hoop gezeur over "maar dna" en vaccin. Als je in het ziekenhuis ligt met een kwaal geef je maar wat graag bloed af en laat je maar wat graag van alles inspuiten zonder "wakkere vragen" te stellen.  =D

IDD. Privacy? Ik heb het opgegeven na lange strijd. Die trein valt niet meer te stoppen.
Ik hoor het iedereen nog zeggen 20 jaar terug toen ik de strijd daartegen al voerde en iedereen nog lekker fanatiek aan zijn FB en zo ging beginnen.. "Dat verzamelen ze allemaal niet, want dat mag niet=D =D =D
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 11:46:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2021/01/06, 11:47:15 »

=D
Kentekenvolgsysteem. Op snelweg, bij parkeren.
Slimme auto's met computersystemen die op afstand gelezen en bediend kunnen worden.
Camerasystemen overal. Inclusief die handige deurbellen.
Zorg. Nu me C een hoop gezeur over "maar dna" en vaccin. Als je in het ziekenhuis ligt met een kwaal geef je maar wat graag bloed af en laat je maar wat graag van alles inspuiten zonder "wakkere vragen" te stellen.  =D

IDD. Privacy? Ik heb het opgegeven.
Hoi Rabbit, mRNA (geen DNA) heeft toch echt niets te maken met privacy en ik kan het weten, ik ben moleculair bioloog  O0

« Reactie #24 Gepost op: 2021/01/06, 12:08:15 »
Hoi Rabbit, mRNA (geen DNA) heeft toch echt niets te maken met privacy en ik kan het weten, ik ben moleculair bioloog  O0

Het is ook niet mijn standpunt  =D
Ik geef daarmee slechts weer wat een hoop wappies uitkramen.
- I ♥ Linux -