Ook hier wil ik een voetnoot bij plaatsen. Wat jij allemaal noemt is specialistisch werk. Daar heb je specialisten en vakmensen voor. Als een groenteboer of een slager zoiets zal doen, bijv. een folder van 10.000 stuks, dan laat die een reclamebureau komen. Die gaat dan aan folder in elkaar zetten met alle wensen en sterke punten van de opdrachtgever. Maar het drukwerk gaat dan via het reclamebureau.
Het opzetje voor het reclamebureau kan dan via Libreoffice worden gemaakt
Ik maakte al van begin af aan doorlopend onderscheid tussen intern gebruik en dienstverlening.
Voor eigen gebruik heb ik allang bevestigd, dus waarom jij daar nu nog discussie over voert is mij totaal onbekend.
Ik benadruk het zakelijke belang. Klanten. Omzet. En ja, klanten en leveranciers verwachten een professionele werkhouding van je.
Dan heb ik het niet alleen over boekhouding. Dan heb ik het ook over grafisch werk (Photoshop). Over productie (autocad). Over handel (voorraad en bestelsystemen van je toeleveranciers).
Zoals ik probeer uit te leggen, dan heb je het snel over opgedrongen systemen, 99,99% win based, waar je niet omheen kunt wil je mee spelen op het grote spelbord.
Verder heb ik niet eens een standpunt ingenomen. Omdat TS dit niet specificeerde en ik dus ruim adviseerde. Ik heb juist benadrukt tot waar linux kan, en waar het bedrijfsorganisatorisch uiterst onverstandig wordt.
De meesten die voor zichzelf beginnen willen groeien, groot worden en flink verdienen! Dat is ondernemerschap. Zelfs wettelijk verplicht om winst te (blijven) maken!!
Als je dan toch flink wilt/moet/gaat opbouwen, begin dan in elk geval met een stevige en gepaste fundering. Je gaat toch niet groot bouwen op een zwakke fundering?Ook de boekhouding. Een klein bedrijf heeft een boekhoudkantoor in dienst. Die regelt de boekhouding. Alleen alle bonnetjes, facturen enz. moeten worden aangeleverd.
En de facturen kan hij ook maken met Libreoffice als die dat wil.
Zo werkt een groot deel van de kleine bedrijven. Die kunnen niet én hun eigen business, én hun eigen boekhouding én hun eigen drukwerk regelen. Die houden zich aan hun eigen zaken. Een loodgietersbedrijf is geen drukkerij en geen boekhoudkantoor.
Wij krijgen hier genoeg loodgieters- schildersbedrijven over de vloer door de jaren heen en die hebben ´niets met computers´. Daar zijn ze ook niet voor opgeleid.
Wat jij noemt is meer aan de orde voor grotere bedrijven. Daar spelen deze zaken meer. En dan nog, PR, dat doet een PR bedrijf. Drukwerk is specialistisch, boekhouding doen grote bedrijven in de regel nog zelf.
Het is toch het streven van elke ondernemer om met de grote jongens mee te mogen doen? €€€

Wat ik vernoem, een professionele bedrijfsorganistatie (beginnen met boekhouding), is bij 90% van MKB aan de orde, en bedrijfstechnisch 100% raadzaam. Een boekhoudpakket van (een paar) honderd euro per jaar verdien je
makkelijk binnen een maand terug en levert je op jaarbasis al heel snel duizenden tot tienduizend euro op (afhankelijk van intensiviteit bedrijf).
Als het je minder besparing op levert is dat óók juist weer een argument om het zelf te doen, want dat beargumenteerd dat je dan maar een simpele boekhouding voert wat prima zelf te doen is.
ZZP-ers werken vaak niet als ondernemers/bedrijven maar als zelfstandige werknemers. Dat vind ik bedrijfsorganisatorisch niet vergelijkbaar, al zijn ze formeel wel ondernemer. En dan nog is mijn advies aan een ZZP-er hetzelfde zodat hij door kan groeien naar en klaar is voor volledige bedrijfsvoering. Werken ze wel weer groter dan "werknemer" en dus met anderen samen dan zitten ze vaak snel weer in dat opgedrongen systeem.
En die boekhoudpakketten zijn zó simpel, dat bijna iedereen dat kan leren, en veel partners van MKB-ers nemen deze taak op zich. Daar is geen opleiding voor nodig zo simpel. Een beetje boekhouder leert je dat in een paar uurtjes.
Goede boekhoudsoftware-leveranciers hebben prima helpdesks die je prima helpen met toepassen van de software (wat je meteen al mist bij open source dus daar begint het al weer! Weer een argument!
).
Die boekhoudpakketten werken zelfs nog simpeler dan het excelletje waar de meeste ZZP-ers nu mee zitten te klooien met alle risico's op fouten van dien!