Staar je niet teveel blind op de Broadcom of driver. Als het werkt en je kan op internet is de kous al eigenlijk af.
Het schoolnetwerk daarentegen moet verantwoorden waarom dat je niet op hun netwerk kan. (Ik heb in een ziekenhuis identiek hetzelfde gehad met een Chinese Smartphone en normaal Google Android, en ik kon ook niet op het publiek netwerk van dat ziekenhuis). Dus mogelijk toch iets met het uitsturen van het Mac adress of met de regiodomeinen zoals De Baas al aangaf in zijn reactie.
Daar ben ik me ook van bewust. En daarover communiceren we al met school.
Dan nog ben ik uitgepraat als de 5Ghz inderdaad niet blijkt te werken (lees ook verderop). Voor 2.4Ghz is wel een netwerk beschikbaar maar de matige werking daarvan is nu al geschaard onder "storingsgevoeligheid 2.4Ghz".
Toch vind ik principieel dat 2.4Ghz ook een gangbare standaard is en dus door hen ook gewoon goed werkend aangeboden zou moeten worden. Dat van bv zigo-hotspots werkt toch ook gewoon altijd prima ook op 2.4Ghz?!
Bijkomende vraag : heb je de mogelijkheid een link te geven naar jouw bouwsel van laptop ? Dan kunnen we in de technische specificaties spitten naar de eigenschappen van die laptop. Een correct typenummer en merk is ook goed: ik Google me wel verder dan. Niet altijd zijn de specificaties van een miniPCi card ook meteen maximaal gebruikt in de bouw van de laptop. Zo kan b.v. uw antennes al een roetvlek zijn in je eten enzovoort. Dat is type per type anders. Dus een zo juist mogelijke link of typenummer (eventueel serienummer) even opgeven. Ik wil maar zeggen misschien moet je gewoon een antenne toevoegen voor de 5GHz band wel degelijk te *kunnen* ontvangen, naargelang de prijs van de laptop is dat best mogelijk dat ze daar bespaard hebben in de productie.
Als het goed is heb ik die al voldoende verstrekt. Als dit niet is wat je bedoeld hoor ik het graag.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108325.msg1052661#msg1052661De specs voor de BCM4313 geeft aan alleen voor 2,4Ghz.
Als dit klopt zou dat dan mogelijk de valkuil zijn. Verbazend dat deze laptop dan verkocht werd als IEEE 802.11n standaard / 5Ghz en het dat dan niet is. Ik dacht de juiste laptop-specs gekocht te hebben

Of kan ik dit toch nog goed krijgen?
Andere optie: je laptop inleveren met de aankoop van een dual band laptop .
Dat is nou net ook het probleem. We kopen een laptop die voldoet aan de specs voor een leuk maar nog steeds serieus bedrag, met ook nog een nieuwe accu. En dan werkt het niet

Daarnaast hebben wij meer verplichtingen (bv schoollaptops andere kids), dus ik kan geen geld dubbel
uit weg blijven geven! Wifi prikkaartje vervangen zou nog een optie kunnen zijn, al heb ik dat nog nooit gedaan en geef jij ook al aan dat dat ook nog fout kan lopen dus eigenlijk liever niet.
Andere optie: vragen welke apparatuur de school beschikbaar stelt.....
(dit zijn ze verplicht voor de minder draagkrachtigen)
Er wordt een koop-laptop aangeboden
met korting ... dan nog steeds fiks duurder dan in de winkel
Je mag hem ook huren, en dan kost het je zelfs nog ca 150 meer en aangezien hij niet van jou wordt moet je hem daarna nog kopen.
En dan kun je wel zeggen "huren = lage maandkosten" maar met meerdere kinderen die een schoollaptop moeten naast de normale vaste lasten is dat toch een financieel onaantrekkelijke maandlast.
Beide opties uiterst ONinteressant.
Ik weet niet waar de grens "minder draagkrachtig" ligt, maar ik zie ons niet als "minder draagkrachtig". Wij kunnen op zich prima rond komen en daar leuk van leven inclusief de
normale geneugten des levens, maar (zoals velen) moeten wij onze uitgaven ook gewoon beheren en hebben wij niet de ruimte om ons geld maar een beetje dubbel weg te gaan schenken. Wij zitten niet in de nesten (ondanks wat fikse tegenslagen in ons leven €€€ waar wij zelf niet om gevraagd hebben), maar willen dat ook graag zo houden. Nee, ik kan niet zomaar ondoordacht en onvoorzien voor de lol even weer 200 euro uit blijven geven.

Daarop speelt ook nog de recente mishandeling met vernieling en de financiële gevolgen daarvan omdat die fucking lamzakken tyfus politie
geen deugdelijk geen onderzoek

heeft gedaan waardoor wij de schade
niet kunnen verhalen op de daders.

Wij zijn al met school in gesprek gegaan, en ook deze optie ook aan ze voor gelegd. Nu is het even afwachten waar het heen gaat.