Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop icon naar eigen bash procedure in Ubuntu 20.04.  (gelezen 221 keer)

Offline Kurt DM

• Lid
Desktop icon naar eigen bash procedure in Ubuntu 20.04.
« Gepost op: 2020/09/03, 15:04:26 »
Na een lange tijd zoeken op internet een aantal pogingen gewaagd om een desktop icon aan te maken dat naar een eigen backup procedure (bash) wijst, maar zonder succes.
De file is een tekstbestand in Bureaublad met als naam backup.desktop en de file ziet er als volgt uit:

#!/usr/bin/env xdg-open
[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Link
Terminal=True
Exec=/pad/naar/rugop.sh
Path=/pad/naar/
Name=Ruggetje
Comment=Ruggetje
Icon=/pad/naar/beeld.jpg

Kunnen jullie me zeggen waar het fout loopt?
Er komt een icoontje op het bureaublad dat niet "Ruggetje" heet maar backup.desktop. Dat is uiteraard niet het grootste probleem maar ik zet het icoontje met de rechtermuis op uitvoerbaar en dat gebeurt dus niet. Als ik ga kijken naar de eigenschappen zie ik niet zoiets staan als "link naar de bash procedure", maar staat er bureaublad-configuratiebestand (application/x-desktop).

Ik zit nu vast.

Offline Kurt DM

• Lid
Re: Desktop icon naar eigen bash procedure in Ubuntu 20.04.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/03, 15:11:54 »
Een foutje hier : Type=Link verwijst naar een url (ik verwarde dit met een logical link), heb het vervangen door type=exec, maar ook dat werkt niet.

Offline bartveurink

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/03, 15:21:16 »
https://linuxconfig.org/how-to-create-desktop-shortcut-launcher-on-ubuntu-18-04-bionic-beaver-linux
Hier staat een uitleg hoe dat gaat. Je kunt gnome-desktop-item-edit hiervoor gebruiken. Staat op bovenstaande link uitgelegd.
Als Linux niet goed genoeg vind, verander de source code.

Online Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/03, 15:49:55 »
De commentaarregel boven [Desktop Entry] moet weg. Verder is het type niet Link maar Application.
Dit eentje die ik onlangs heb gemaakt voor een systeem dat om de haverklap zijn correcte resolutie verloor:

[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Name=ScreenRes
Comment=Set proper screen resolution
Exec=/usr/bin/xrandr -s 2560x1440
Icon=
Path=
Terminal=true
StartupNotify=false
GenericName=Schermresolutie goedzetten naar 2560x1440

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/03, 16:36:46 »
Ja Bloom, even dit geprobeerd:

[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=True
Exec=/pad/naar/rugop.sh
Path=/het pad/
Name=Ruggetje
Comment=Ruggetje

Het werkt nog niet, maar ik dank dat het verschil met jou voorbeeld is, dat mijn procedure een bash command file is en geen executable.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/03, 16:46:48 »
Werkt het commando "/pad/naar/rugop.sh" correct in de terminal? Is "/het pad/" een geldige folder? Plaats het bestand eens in .local/share/applications. Verschijnt het in het programmaoverzicht en kan je het daar wel starten?

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/03, 17:03:19 »
Ja Vanadium, dat werkt.

Ik heb het icoontje ondertussen toch werkende gekregen door een link te creƫren in bureaublad naar de bash command file. Het enigste wat nog niet werkt dan is het toekennen van een jpg aan het icoontje via rechtermuisklik - eigenschappen - klikken op het "beeldje" linksboven. Dit leidt mij wel naar een map met jpgs waar ik er eentje uitkies.
In de file manager zie je dan in "bureaublad" het icoontje staan met het "nieuwe" beeldje, maar op het bureaublad zelf krijg je het beeldje niet te zien. De procedure werkt echter wel dan.

Offline bartveurink

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/03, 17:05:03 »
Die eerste regel is geen commentaar, maar #! Geeft aan dat script gestart wordt. env start xdg-open met de rest van het script. In mijn eerste bericht gedeelde link word die regel ook gebruikt.
Als Linux niet goed genoeg vind, verander de source code.

Online Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/03, 18:49:38 »
Die shebang-regel mag in een scriptfile (bash tekstbestand) staan, maar niet in een .desktop bestand met daarin een desktopstarterverwijzing.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/03, 21:01:28 »
Die shebang-regel mag in een scriptfile (bash tekstbestand) staan, maar niet in een .desktop bestand met daarin een desktopstarterverwijzing.
Die mag er zeker wel staan, maar heeft verder geen betekenis: dit is commentaar, die ook in .desktop bestanden begint met #.

Wat je beschrijft, zijn wellicht geen problemen met je .desktop bestand, maar wel met hoe gebrekkig de desktop nog werkt in Ubuntu 20.04. Die wordt nu verzorgd door een Gnome Shell extensie, die eigenlijk nog maar in kinderschoenen staat.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/04, 10:58:38 »
Ja Vanadium, ik denk ook dat het aan gnome ligt gezien alle discussies hierover op dit forum en op internet. Ik kan voorlopig verder met enkel deze "sobere versie" van mijn links op de desktop. Misschien als ik zin heb eens proberen met gnome-tweak-tool of gnome-desktop-item-edit of ik dit niet goed krijg.