Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)ubuntu solo installatie  (gelezen 1958 keer)

drum

• Gast
(Opgelost)ubuntu solo installatie
« Gepost op: 2020/08/28, 19:07:23 »
Al jaren doe ik dualboots op mijn pc's.
Nu heb ik beslist om de windows versie er volledig af te gooien en enkel en alleen ubuntu te installeren.
Het is een uefi-systeem, / staat op een ssd en /home op een hdd, nu is mijn vraag kan de installer dit op zijn ééntje aan of moet ik eerst via g-parted alles formatteren?
En, maakt de ubuntu installatie een /boot-partitie aan want ik veronderstel dat die nodig is op een uefi-systeem?
Dank bij voorbaat om mij in de goede richting te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/29, 15:25:41 door drum »

Offline vanadium

• Lid
Re: ubuntu solo installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/28, 20:16:37 »
Het installatieprogramma brengt dat automatisch geheel in orde, inclusief aanmaak van een EFI partitie indien nodig. Kiezen in de installer om je ganse harde schijf te gebruiken en starten maar...

Dat zal een installatie doen op SSD, met één systeempartitie en daarin je home en een swapbestand. Ik zou dat zo laten, en je hdd gebruiken voor aparte dataopslag (foto's, muziek, films, archieven, ...). Voor het dagelijkse werk zit je dan op je ssd aan maximale snelheid.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/28, 20:19:15 door vanadium »

drum

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/28, 20:24:28 »
ok, bedankt @vanadium hiermee kan ik aan de slag.
Citaat
je hdd gebruiken voor aparte dataopslag (foto's, muziek, films, archieven, ...).
Bedoel je dan om in de installatie mijn hdd als /DATA te benoemen?
Als ik het goed voorheb zou deze dan blijvend zijn, ook indien er andere linux worden geinstalleerd als er maar in de install naar /DATA verwezen wordt?

JorisC

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/28, 20:35:02 »
Citaat van: drum
Home is je persoonlijke folder (map)  en geen partitie zoals er sommigen denken .
Hoe je jouw HD noemt heeft geen belang , maar bij de installatie moet je ze aankoppelen als home . Je persoonlijke bestanden blijven dan behouden moest je terug een nieuwe installatie doen .

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/29, 08:45:30 »
Home kan wel degelijk een partitie zijn. Dat is zelfs preferred in b.v. RedHat. In Linux zijn mountpoints in principe niet te onderscheiden van mappen, dus daar kun je gebruik van maken.  Maak een grote partitie op je HDD en mount die in /home/<username>

« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/29, 10:00:08 »
Citaat van: drum
Home is je persoonlijke folder (map)  en geen partitie zoals er sommigen denken .
Hoe je jouw HD noemt heeft geen belang , maar bij de installatie moet je ze aankoppelen als home . Je persoonlijke bestanden blijven dan behouden moest je terug een nieuwe installatie doen .
Afgezien van het feit dat "home"  wel degelijk een aparte partitie kan zijn klopt je laatste zin ook niet helemaal of ik heb het niet goed begrepen.
Als je namelijk een nieuwe installatie  doet wordt je oude home volgens mij wel overschreven.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/29, 10:02:45 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

drum

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/29, 10:20:20 »
Ik wil gewoon op mijn ssd van 120 GB / en /home plaatsen.
swap zou waarschijnlijk niet meer nodig zijn(16 Gb intern geheugen), heb ergens gelezen dat er een swapfile automatisch wordt aangemaakt.
Dan heb ik nog mijn Hdd van 2 Gb, hoe moet ik deze dan benoemen in gparted zodat ik altijd er over kan beschikken en deze automatisch wordt aangekoppeld bij de opstart, ook wanneer ik beslis om een andere distro op mijn ssd te plaatsen.
Hopelijk heb ik het deze keer goed omschreven :|

Offline rico70

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/29, 10:30:58 »
Afgezien van het feit dat "home"  wel degelijk een aparte partitie kan zijn klopt je laatste zin ook niet helemaal of ik heb het niet goed begrepen.
Als je namelijk een nieuwe installatie  doet wordt je oude home volgens mij wel overschreven.
Als je /home op een aparte partitie staat moet je niet aanvinken dattie geformatteerd moet worden, wel mounte als /home. Je bestanden blijven dan bewaard.

« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/29, 10:34:46 »
Als je /home op een aparte partitie staat moet je niet aanvinken dattie geformatteerd moet worden, wel mounte als /home. Je bestanden blijven dan bewaard.
Precies maar dan wel op een aparte partitie.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/29, 11:59:58 »
Er zijn vele wegen naar Rome, maar ik zou /home niet op een aparte partitie zetten. Ik heb dat lang wel gedaan. SSD is zoveel sneller. Je maakt er best maximaal gebruik van. Een tweede, gewone harde schijf blijft nuttig voor langere-termijn dataopslag.

@drum, dat aankoppelen van je externe harde schijf kan je na installatie regelen met het hulpprogramma "Schijven" (of zoals de echten zelf fstab aan te passen  8-) ). Ik zou de meest simpele standaard installatie doen (gehele SSD gebruiken) en na installatie verder naar mijn hand zetten.

Linux kent links en andere manieren ("mount bind") om externe opslagvolumes in je vertrouwde bestandsstructuur te integreren. Zo zou "Muziek" zich op de andere HDD kunnen bevinden zonder dat je dat als gewone gebruiker merkt (behalve dan dat het kopiëren iets trager gaat).

Iedereen zijn meug, natuurlijk...

« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/29, 12:44:20 »
Er zijn vele wegen naar Rome, maar ik zou /home niet op een aparte partitie zetten. Ik heb dat lang wel gedaan. SSD is zoveel sneller. Je maakt er best maximaal gebruik van. Een tweede, gewone harde schijf blijft nuttig voor langere-termijn dataopslag.

@drum, dat aankoppelen van je externe harde schijf kan je na installatie regelen met het hulpprogramma "Schijven" (of zoals de echten zelf fstab aan te passen  8-) ). Ik zou de meest simpele standaard installatie doen (gehele SSD gebruiken) en na installatie verder naar mijn hand zetten.

Linux kent links en andere manieren ("mount bind") om externe opslagvolumes in je vertrouwde bestandsstructuur te integreren. Zo zou "Muziek" zich op de andere HDD kunnen bevinden zonder dat je dat als gewone gebruiker merkt (behalve dan dat het kopiëren iets trager gaat).

Iedereen zijn meug, natuurlijk...

Ik heb mijn home op een aparte partitie op de SSD.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/29, 12:55:37 »
Ik heb /home op mijn ssd staan (weliswaar in een aparte home partitie, is handig voor een herinstallatie), maar de subdirectory's Afbeeldingen, Downloads, Muziek, Video's, Documenten enz. verwijzen allemaal via symbolic links naar NAS-directory's.
Openbaar -> .liz/data
De directory Openbaar verwijst naar het centrale opslagvolume. Alle andere directory's zijn daarvan afgeleid:

Downloads -> Openbaar/pub/Downloads
Documenten -> Openbaar/Doc
Afbeeldingen -> Openbaar/Media/Fotos
Video's -> Openbaar/Media/Videos
Muziek -> Openbaar/Media/Muziek
bin -> Openbaar/cfg/bin

Offline softbart

• Lid
Re: (Opgelost)ubuntu solo installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/29, 18:56:40 »
Hier ook (buiten een aparte home dir) alles via symlinks.

groet,

Theo