Fantastisch, ingesteld op gdm3. Ik heb mijn bureaublad weer terug.
Bedankt allemaal, prettig weekend.
Nu de volgende vraag hoe kom ik nu op mijn klassieke bureaublad met xfce ? Zonder ellende!
Ik durf nu het advies niet zomaar weer te volgen (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html).
Zeg eens welk bureaublad je nu hebt. Als het al de xfce desktop is, moet je natuurlijk niet veranderen. Is het de standaard Ubuntu desktop (Gnome Shell, maar hoe kan dat als je die methode van Pjotr hebt toegepast
), dan doe je zoals Johan zegt: je (her) installeert xubuntu-desktop. Daarna kan je in het inlogscherm voor Xubuntu kiezen.
Op dat moment heb je dan zowel de gnome als de xubuntu desktop. Dan kan je vooralsnog wagen het één en ander van Gnome te verwijderen.
Als je liever lightdm gebruikt als loginscherm, verander dat dan met het commando "sudo dpkg-reconfigure gdm". Dit laat je toe een andere login manager te als standaard in te stellen. Verschijnt lightdm niet in de lijst, dan is het niet geïnstalleerd en moet je het eerst installeren.
Daarna kan je dan het commando van Pjotr gebruiken om alle Gnome componenten te verwijderen: ik ben er vrij gerust in dat dit goed getest is op 20.04.
Is dit allemaal te moeilijk, download dan een iso van Xubuntu 20.04 en doe een verse installatie. Dan heb je meteen de standaard Xubuntu installatie die de ontwikkelaars voor ogen hebben.