Ik heb mijn (tijdgebonden) gegevens in Calc staan, maar wil nu graag berekeningen doen zoals:
- alle gegevens uit de maand januari doorheen de jaren vergelijken en verhouding berekenen van dat januari-totaal tot het jaartotaal
- alle gegevens afwegen aan een zelf berekende lopende waarde die 16 metingen teruggaat (d.i. dus niet hetzelfde als een lopend gemiddelde)
- een vergelijking maken van het winters verbruik ten opzichte van het verbruik in augustus, gegroepeerd voor de jaren 2010 tot 2014 en voor de periode 2015 tot 2017 en voor de periode 2018 tot 2020, afgewogen aan het aantal metingen dat ik voor elke periode heb
Het gaat dus over groeperen, selecteren, berekenen van velden, mét de mogelijkheid om relationele koppelingen uit te voeren (t.t.z. queries maken op basis van meerdere tabellen).
Dat soort berekeningen zijn typisch uit te voeren in een query in MS Access en doe ik (op mijn werk) al decennia.
Ik heb, omwille van het gemak van Access-queries, dit nooit uitgeschreven als een SQL-statement. Dat, merk ik nu, is jammer, want Access is véél te gesloten en kan noch wil ik gebruiken op mijn huidige Kubuntu-computer.
In Base zou dat, vermoed ik, theoretisch moeten kunnen, maar berekende velden maken in een query is erg onduidelijk, aangezien er heel weinig - wat zeg ik: soms totaal geen - informatie wordt gegeven over het aanmaken van berekende velden in een query. Zo is het mij helemaal niet duidelijk wat het verschil is tussen samenvoegen en groeperen in Base. Dat wordt nergens uitgelegd.
En de foutmeldingen in Base, als ik iets fout intik in de query-maker, zijn al helemaal Chinees (of Creools, Deens of Retoromaans).
Ik kán natuurlijk overstappen naar het schrijven van SQL (en ik vermoed dat dat op termijn wel zal moeten), maar ik wil vooral antwoord op de vraag of het grafisch mogelijk is in Base. Tot vandaag moet ik vaststellen dat dat niet vlot kan, in die mate zelfs dat het eigenlijk in Base niet goed doenbaar is.
Wat ik dus wil: complexe, volledig door mezelf en aan te passen queries maken, zoals dat in Access al decennia lang heel vlot kan.
Maar ik voel stilaan aan dat ik beter "gewoon" overstap naar uitschrijven van sql-queries (al dan niet in base). De GUI voor queries in Base is verre van voldoende om er echt mee aan de slag te gaan.