Hallo Ubuntu vrienden:
ik wil mijn ram geheugen uitbreiden en twijfel enigszins.
Wat heb ik:
> moederbord:
description: Moederbord
product: F2A78M-HD2
Dus mijn idee is minstens naar 8 (misschien 16 GB te gaan.
Kan ik bij het bestaande geheugen eentje bijzetten? Is dat slim? Of dit eruit gooien en nieuwe zetten?
Uitbreiding is simpelweg gewoon mogelijk want je hebt nog ruimte genoeg.
Maximum grootte werkgeheugen 64GB
Dit is de maximale geheugengrootte wat er gebruikt kan worden.Je zou er dus een van 4Gb kunnen bijprikken. Ik werk nog steeds op 4Gb en dat voldoet nog steeds ruim (met zware bewerkingen), dus 8Gb zou volgens mij al veel extra snelheid moeten brengen.
Geheugentype (moederbord)2x DDR3
Welke geheugentypes worden ondersteund door het moederbord. Voor uitbreiden dien je gelijke specificaties in acht te houden. Anders krijg je conflicten of 1 van de 2 werkt simpelweg niet.
In jou geval dien je dan bij te prikken.
4Gb
DDR3
clock: 1600MHz (0.6ns) (DE BELANGRIJKSTE. Deze MOET gelijk zijn)En het beste is hetzelfde merk maar hoeft niet altijd. Je zou kunnen goegelen of degene die je koopt (merk) goed werkt met degene die er in zit (merk).
Wil je meer dan 8Gb dan zul je 1 grotere moeten kopen, of twee dezelfde die het gewenste geheugen maken.
Let op: Er zijn mensen die zeggen dat het niet zo nauw komt en bij 4Gb gewoon 8Gb ernaast prikken, maar mijn ervaringen zijn dat afwijkingen snel voor problemen zorgen (meteen of later, sneller kapot). Het advies wat ik dus altijd geef is dat hierboven en wat je ermee doet is aan jou.
En kies een goed moment. Interne geheugens schommelen vaak hard in prijs. Kosten volgende week ineens nog maar de helft van wat ze deze week kosten, of juist het dubbele. Dat kan je snel een avondje kroeg schelen. Soms een verschil waar ik een complete desktop voor koop met 8GB er al in.
Succes.