Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAM geheugen vergroten  (gelezen 1462 keer)

Offline monty23

• Lid
RAM geheugen vergroten
« Gepost op: 2020/05/14, 16:36:28 »
Hallo Ubuntu vrienden:

ik wil mijn ram geheugen uitbreiden en twijfel enigszins.
Wat heb ik:
     > moederbord:
description: Moederbord
       product: F2A78M-HD2
       vendor: Gigabyte Technology Co., Ltd.
       physical id: 0
       version: x.x

> geheugen in bank 1:
 description: DIMM DDR3 Synchroon Unbuffered (Unregistered) 1600 MHz (0,6 ns)
             product: DMT451E6AFR8C
             vendor: Hynix Semiconducto
             physical id: 1
             serial: 30226935
             slot: Node0_Dimm1
             size: 4GiB
             width: 64 bits
             clock: 1600MHz (0.6ns)

Mint 19.3 Tricia

Ik wil gelijktijdig meerdere applicaties bewerken waaronder foto raw therapie, geen spelletjes en af en toe video (geen echte bewerking die doe ik op een windows machine met Pinnacle).
Dus mijn idee is minstens naar 8 (misschien 16 GB te gaan.
Kan ik bij het bestaande geheugen eentje bijzetten? Is dat slim? Of dit eruit gooien en nieuwe zetten?
Neem ik dan het beste twee van 4 of twee van 8 GB of kun je beter een geheugen nemen met de gewenste grootte?

Wat is hier verstandig om te doen?
Dankbaar voor elke vorm van idee
en een fijne dag gewenst

Monty

Offline Bloom

• Lid
Re: RAM geheugen vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/14, 17:05:37 »

Je moederbord heeft maar twee DIMM-sleuven. Dat er momenteel maar eentje gevuld is wil bovendien zeggen dat er geen dualchannel gebruikt kan worden, wat de werksnelheid fors verhoogt als dat wél gebruikt kan worden.
Volgens wat Gigabyte opgeeft kan er maximaal 64 GiB geheugen ondersteund worden, dat wil dus zeggen twee latjes van elk 32 GiB.
Als je 16 GiB RAM wil hebben, moet je het bestaande latje van 4 GiB eruit nemen en dan twee latjes van elk 8 GiB erin plaatsen. Eén latje van 16 GiB om later uit te breiden naar 32 GiB kan ook, maar dan blijft je werksnelheid vanwege het gebrek aan dualchannel wel hetzelfde als nu. Met twee dezelfde latjes werkt alles merkbaar een stuk sneller.

« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/14, 17:09:37 »
Hallo Ubuntu vrienden:

ik wil mijn ram geheugen uitbreiden en twijfel enigszins.
Wat heb ik:
     > moederbord:
description: Moederbord
       product: F2A78M-HD2
Dus mijn idee is minstens naar 8 (misschien 16 GB te gaan.
Kan ik bij het bestaande geheugen eentje bijzetten? Is dat slim? Of dit eruit gooien en nieuwe zetten?

Uitbreiding is simpelweg gewoon mogelijk want je hebt nog ruimte genoeg.
Maximum grootte werkgeheugen 64GB
Dit is de maximale geheugengrootte wat er gebruikt kan worden.

Je zou er dus een van 4Gb kunnen bijprikken. Ik werk nog steeds op 4Gb en dat voldoet nog steeds ruim (met zware bewerkingen), dus 8Gb zou volgens mij al veel extra snelheid moeten brengen.
Geheugentype (moederbord)2x DDR3
Welke geheugentypes worden ondersteund door het moederbord.

Voor uitbreiden dien je gelijke specificaties in acht te houden. Anders krijg je conflicten of 1 van de 2 werkt simpelweg niet.
In jou geval dien je dan bij te prikken.
4Gb
DDR3
clock: 1600MHz (0.6ns) (DE BELANGRIJKSTE. Deze MOET gelijk zijn)

En het beste is hetzelfde merk maar hoeft niet altijd. Je zou kunnen goegelen of degene die je koopt (merk) goed werkt met degene die er in zit (merk).
Wil je meer dan 8Gb dan zul je 1 grotere moeten kopen, of twee dezelfde die het gewenste geheugen maken.
Let op: Er zijn mensen die zeggen dat het niet zo nauw komt en bij 4Gb gewoon 8Gb ernaast prikken, maar mijn ervaringen zijn dat afwijkingen snel voor problemen zorgen (meteen of later, sneller kapot). Het advies wat ik dus altijd geef is dat hierboven en wat je ermee doet is aan jou.

En kies een goed moment. Interne geheugens schommelen vaak hard in prijs. Kosten volgende week ineens nog maar de helft van wat ze deze week kosten, of juist het dubbele. Dat kan je snel een avondje kroeg schelen. Soms een verschil waar ik een complete desktop voor koop met 8GB er al in.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/14, 17:17:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline monty23

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/15, 10:02:49 »
Hartelijk dank voor jullie commentaar. Zaak is me nu duidelijk en ik ga de prijs ontwikkeling eens even in de gaten houden en dan kom ik er wel uit. Laatste opmerking van partyrabbit sprak me wel aan: opening terrassen komt er uiteindelijk aan.
Nogmaals dank en verder fijne dagen. Stay healthy!!
Monty

« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/15, 12:56:32 »
Laatste opmerking van partyrabbit sprak me wel aan: opening terrassen komt er uiteindelijk aan.
Nogmaals dank en verder fijne dagen. Stay healthy!!
Monty

Thanks. Mijn kid heeft een bijbaan in de horeca. Ik vrees het ergste.
Leuk voor ons om op een terrasje te gaan zitten, maar als je hoort hoe veel weinig mensen er binnen mogen (dat is incl personeel!) is dat totaal niet rendabel.

Maar offtopic. Inderdaad. Blijf gezond. Zit het uit. Doe wat je doen moet en laat wat je moet laten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore