Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vm windows 10 geen wifi  (gelezen 514 keer)

vm windows 10 geen wifi
« Gepost op: 2020/04/26, 17:23:18 »
De gewone VirtualMachine geinstalleerd
Windows 10 als iso daarop geinstalleerd
Netwerk als "intnet" met naam 'Ziggo21614'
VM start Wiondows 10
Inlog met gebruikelijke naam.
Maar als ik Firefox start komt de melding: Geen Internet
Rechtsklik op systeembalk icoon Verbinding: Kabel aangesloten...
Maar WiFi komt niet door.
Wat doe ik verkeerd of heb ik vergeten?
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: vm windows 10 geen wifi
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/26, 17:52:41 »
In de VM machine het netwerk instellen als bridged, dan wordt deze netwerkverbinding direct gekoppeld met de al aanwezige verbinding zonder conversieslagen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: vm windows 10 geen wifi
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/26, 19:55:38 »
Beste DeBaas,
onmiddellijk instructie uitgevoerd: standard bridged spslp0
TomTomUpdate kwam gelijk zijn updates ophalen
maar er was nog een USB probleem tussen de TomTom26 en TomTomUpdate:  not connected...
dat had ik wel eens eerder gezien en ik moet de aantekeningen scannen, hoe dat moet hersteld worden
ik blijf het raar vinden: TomTom is geheel Linux geschreven maar de interface naar de gebruiker  is hardnekkig Windows!
Bedankt! Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Bloom

  • Lid
Re: vm windows 10 geen wifi
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/26, 20:57:34 »
Als de TomTom via usb aangesloten is op Windows en zijn updates heeft binnengehaald, gaat hij meestal herstarten. En dat verbreekt zijn usb-verbinding met de VM. Je moet die dan herkoppelen. Om dat te automatiseren kun je in de instellingen aanvinken dat de TomTom volautomatisch via usb op Windows mag worden aangesloten zodra hij "ingestoken" wordt.

TomTom maakte inderdaad gebruik van Linux voor de toestelletjes, maar deed dat niet voor de updatesoftware. Die werd alleen gemaakt voor de twee "populairste" platformen: Windows en MacOS. Ze hebben altijd gevonden dat het marktaandeel van Linux op de desktop zo klein was dat voor hen de moeite niet loonde om daar software voor te maken.

Logitech heeft dezelfde houding met zijn Harmony universele afstandsbedieningen. Die draaien ook onder Linux maar zijn niet configureerbaar via Linux omdat Logitech alleen software voorzag voor Windows en MacOS. Nu heeft Logitech een paar jaar later wel een webinterface voorzien, maar koos tot mijn grote verbijstering én afgrijzen voor Silverlight voor die webinterface, daarmee zorgend dat het WEER niet onder Linux wou werken.

Offline aartje

  • Lid
Re: vm windows 10 geen wifi
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/26, 21:12:14 »
Mij is het persoonlijk nooit gelukt om mijn Tomtom te updaten dmv een Windows (eerst XP
later 7) systeem onder Virtualbox. Dat is nog één van de paar redenen dat ik altijd ook nog
een windows-systeem (multiboot) op mijn systeem houd, ach, waarom ook niet, het kost alleen
wat diskruimte....
« Laatst bewerkt op: 2020/04/26, 21:14:17 door aartje »

Offline rico70

  • Lid
Re: vm windows 10 geen wifi
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/26, 21:45:00 »
Heeeeel vroeger een TomTom gehad. Was prima te updaten vanuit Virtualbox met XP. Wel een filter aanmaken om te zorgen dat de TomTom rechtstreeks naar Virtualbox gaat. Werkt(e) met Garmin overigens hetzelfde.  Tegenwoordig gebruik ik ze niet meer, OsmAnd met OSM kaarten op mijn telefoon werkt minstens zo goed.

Re: vm windows 10 geen wifi
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/27, 19:47:12 »
Heeeeel vroeger een TomTom gehad. Was prima te updaten vanuit Virtualbox met XP. Wel een filter aanmaken om te zorgen dat de TomTom rechtstreeks naar Virtualbox gaat. Werkt(e) met Garmin overigens hetzelfde.  Tegenwoordig gebruik ik ze niet meer, OsmAnd met OSM kaarten op mijn telefoon werkt minstens zo goed.
osm is mij bekend voor archief Monumenten (bijwerken); and kende ik niet; is nu geïnstalleerd en ga ik verder uitproberen. Zodra ik "Thuis" kan verwijderen en aanbrengen (wat nu niet lukt) ben ik waarschijnlijk aardig op weg! Dan kan ik eindelijk MicroSof afschaffen...
Met dank! Dick 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail