Hoi,
En als je Gparted even installeert in je Linux en zo Windows 8 en Linux verwijdert? Ik heb Gparted óf tijdens installatie of Live gebruikt, dus ik weet niet of dit kan zo. Hiernazou je in de bios moeten kunnen komen. Een PC zonder bios, dat kan toch niet. Zoek voor de zekerheid even na met welke commando je in de bios komt.
Het lijkt me dat je weinig te verliezen hebt. Immers Linux is dood en begraven en Windows 8 ligt op sterven.
Windows 10 is toch gratis voor W8 gebruikers. Kun je gelijk én een nieuwe W en een nieuwe L installeren.
Groeten,
bluesea
Dat is een erg rigoureuze aanpak, en bovendien zal het niet werken. Je kunt weliswaar Windows vanaf een andere partitie verwijderen met een geïnstalleerde GParted, maar Linux verwijderen vanuit een draaiende Linux Mint is onmogelijk. Logisch ook, want die partitie wordt gebruikt door het systeem waar je je handelingen op wilt verrichten. Komt ook nog eens bij dat Windows niet alle focus steelt in deze situatie, maar Linux Mint. Het verwijderen van Windows is dus niet per sé noodzakelijk, en pas het overwegen waard als helemaal niks meer werkt.
Ik denk trouwens niet dat de volgende truc die ik als suggestie aan draag ook zal werken, maar het is het proberen waard, aangezien het een makkelijke handeling is die verder geen kwaad kan en maar een paar minuutjes in beslag neemt. Hier is 'tie:
Laptop van het stroom af halen, batterij eruit, en vervolgens twee minuten lang de aan/uitknop ingedrukt houden (ja, echt zó lang!). Daarna nog even een aantal keren drukken voor de "finishing touch", zodat je zeker weet dat geen enkel onderdeel in de machine nog stroom heeft. Is alle stroom uit de computer gevloeid, dan de laptopbatterij weer terugplaatsen, de stroom er weer op zetten, de computer opstarten, en kijken of je met DEL, F2, of welke knop het ook is die ervoor zorgt dat je in het BIOS komt iets doet.
Wat ik hiermee probeer te bereiken is dat, omdat alle stroom uit de computer gevloeid is, ik hoop dat het BIOS bij een herstart in een standaard configuratie geraakt, waardoor je ineens wél weer mogelijkheden hebt om iets te kunnen doen, zonder dat een systeem weer alle focus grijpt. Enige dat roet in het eten kan gooien is het CMOS-batterijtje die nog stroom heeft (deze handeling zorgt er namelijk niet voor dat de CMOS-cel geen stroom meer heeft, aangezien het zelf een stroombron is). Maar we gaan gewoon kijken wat er gebeurt. Probeer het gewoon, je hebt niks te verliezen. En het levert geen risico op voor je machine. En ik heb gekkere dingen gezien die met een hele simpele handeling opgelost werd.
Maar net had ik het over "rigoureus", en dat is een andere mogelijkheid, maar ik laat het aan jou ter beoordeling of dit iets is wat je mee uit de voeten kan. Het volgende:
Als niks lukt, dan is er nog steeds een manier om de boel op de rit te krijgen. Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad met een laptop die ik voor een ander moest voorzien van een nieuw systeem. Maar in dit geval was Windows dermate dwingend, dat het met normale methodes niet mogelijk was om in het BIOS van deze laptop te komen, laat staan iets op te starten vanaf een extern medium. Windows startte meteen op, wat ik ook probeerde en op welke knop ik ook drukte om in het BIOS te geraken. Niets hielp. Wat ik toen gedaan heb is de laptop uit gezet, de harde schijf in een andere laptop gezet. Vervolgens vanaf die andere laptop Parted Magic vanaf USB opgestart en met GParted de partitie verwijderd waar deze alle focus naar zich toe trekkende en dwingende Windows op stond. Vervolgens de partitie opnieuw gepartitioneerd en daarna de schijf weer terug geplaatst in de originele laptop. Op die manier kon het verwijderde systeem dus geen roet meer in het eten gooien en kreeg ik alsnog de gelegenheid om in het BIOS te komen.
Ook mogelijk: dezelfde methode als net beschreven, maar in plaats van de harde schijf in een andere laptop plaatsen, de harde schijf in een externe case plaatsen, deze vervolgens aankoppelen op een andere computer, en dáár via een daarvoor geschikt stukje softwaregereedschap (bijvoorbeeld wederom GParted, GNOME Disks of een ander, soortgelijk programma) de partitie leeghalen waar je Linux Mint op staat. Daarna de partitie weer voorzien van een bestandssysteem (in jouw geval waarschijnlijk weer EXT4, ook de beste keus in dit geval!), de schijf weer terugplaatsen in de laptop, en grote kans dat je dan weer wél in het BIOS kan komen volgens de methode zoals het zou moeten werken op deze laptop (DEL-toets?).
Nogmaals: het is een rigoureuze manier, en het vereist dat je enige ervaring hebt met het eruit halen en plaatsen van een harde schijf uit een laptop. In een hoop gevallen is het niet zo ingewikkeld, dus ik draag het toch maar even aan als idee. En nogmaals: ik laat aan jou of dit iets is wat je boven-de-pet gaat. En in het uiterste geval vraag je om hulp in je omgeving (mits je iemand kent die handig is met dergelijke handelingen).
Maar probeer eerst nog even de methode van de alle stroom uit de laptop laten vloeien. Het heeft wel vaker magische dingen gedaan bij mij, ook dingen waarvan ik niet verwachtte dat het zou helpen. Niet geschoten is altijd mis.

AANVULLING: als het je lukt om de data te benaderen via de "rigoureuze" manier (als je geen andere opties meer hebt), vergeet dan niet éérst je belangrijke data veilig te stellen op die schijf/partitie, mits dat kan uiteraard.