De bios/UEFI zou in orde moeten zijn. Hij start immers Mint op.
Voor er nog maar sprake is van het opstarten van van een OS, moet die firmware zijn ding doen. ‘Wanneer je de aan-knop van je computer indrukt, ontwaakt de BIOS/UEFI en start de Power-On Self Test of POST. Tijdens de POST vormt de BIOS zich een beeld van je computer. Alle hardware wordt één voor één geïnitialiseerd. Denk aan de verschillende onderdelen van het moederbord met daarachter het RAM, de processor, een eventuele grafische kaart, muis en toetsenbord. Pas wanneer de BIOS/UEFI heeft vastgesteld dat de noodzakelijke hardware aanwezig is om je computer echt een computer te noemen, is het tijd om aan het opstarten van een besturingsproces te denken. Na de POST zoekt de firmware op de aangesloten opslagmedia met daarop een besturingssysteem.’ ‘Dankzij de nodige lijnen code wordt de bootloader geactiveerd. Die begint vervolgens met het opstarten van je besturingssysteem.’ ‘Bij een ernstig probleem zal de firmware de POST niet succesvol afwerken.’
Heb je al geprobeerd om tijdens het opstarten de Shift knop ingedrukt houden? Ook dan zou je Grub moeten zien.
Ik krijg het idee dat de bootloader niet goed is geïnstalleerd. Het lijkt me dat de bootloader van W8 en Mint verkeerd verweven zitten. Daarom het advies Mint en Grub eraf te gooien.
(Sorry, ik dacht dat je Ubuntu had, maar het is Mint)
Groeten,
bluesea