Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdwenen grub en bios shit  (gelezen 10971 keer)

Re: Verdwenen grub en bios shit
« Reactie #25 Gepost op: 2020/02/10, 19:21:07 »
Misschien ten overvloede:
Bij een Acer Aspire XC - 605 kom je in de bios, door tijdens het booten de DEL toets in te drukken.

Klopt Ron. Die vergat ik te noemen in mijn lijstje boven.

Ik vrees dat dit mijn Linux-vaardigheden enigszins te boven gaat. Helaas.

In je bios komen heeft zoals vanadium ook al zei niets met linux of ander OS te maken.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/10, 19:23:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bluesea

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2020/02/10, 21:51:52 »
Hoi,

En als je Gparted even installeert in je Linux en zo Windows 8 en Linux verwijdert? Ik heb Gparted  óf tijdens installatie of Live gebruikt, dus ik weet niet of dit kan zo. Hiernazou je in de bios moeten kunnen komen. Een PC zonder bios, dat kan toch niet. Zoek voor de zekerheid even na met welke commando je in de bios komt.
Het lijkt me dat je weinig te verliezen hebt. Immers Linux is dood en begraven en Windows 8 ligt op sterven.

Windows 10 is toch gratis voor W8 gebruikers. Kun je gelijk én een nieuwe W en een nieuwe L installeren.

Groeten,
bluesea
« Laatst bewerkt op: 2020/02/10, 22:00:34 door bluesea »

« Reactie #27 Gepost op: 2020/02/11, 00:31:53 »
Hoi,

En als je Gparted even installeert in je Linux en zo Windows 8 en Linux verwijdert? Ik heb Gparted  óf tijdens installatie of Live gebruikt, dus ik weet niet of dit kan zo. Hiernazou je in de bios moeten kunnen komen. Een PC zonder bios, dat kan toch niet. Zoek voor de zekerheid even na met welke commando je in de bios komt.
Het lijkt me dat je weinig te verliezen hebt. Immers Linux is dood en begraven en Windows 8 ligt op sterven.

Windows 10 is toch gratis voor W8 gebruikers. Kun je gelijk én een nieuwe W en een nieuwe L installeren.

Groeten,
bluesea
Dat is een erg rigoureuze aanpak, en bovendien zal het niet werken. Je kunt weliswaar Windows vanaf een andere partitie verwijderen met een geïnstalleerde GParted, maar Linux verwijderen vanuit een draaiende Linux Mint is onmogelijk. Logisch ook, want die partitie wordt gebruikt door het systeem waar je je handelingen op wilt verrichten. Komt ook nog eens bij dat Windows niet alle focus steelt in deze situatie, maar Linux Mint. Het verwijderen van Windows is dus niet per sé noodzakelijk, en pas het overwegen waard als helemaal niks meer werkt.

Ik denk trouwens niet dat de volgende truc die ik als suggestie aan draag ook zal werken, maar het is het proberen waard, aangezien het een makkelijke handeling is die verder geen kwaad kan en maar een paar minuutjes in beslag neemt. Hier is 'tie:
Laptop van het stroom af halen, batterij eruit, en vervolgens twee minuten lang de aan/uitknop ingedrukt houden (ja, echt zó lang!). Daarna nog even een aantal keren drukken voor de "finishing touch", zodat je zeker weet dat geen enkel onderdeel in de machine nog stroom heeft. Is alle stroom uit de computer gevloeid, dan de laptopbatterij weer terugplaatsen, de stroom er weer op zetten, de computer opstarten, en kijken of je met DEL, F2, of welke knop het ook is die ervoor zorgt dat je in het BIOS komt iets doet.

Wat ik hiermee probeer te bereiken is dat, omdat alle stroom uit de computer gevloeid is, ik hoop dat het BIOS bij een herstart in een standaard configuratie geraakt, waardoor je ineens wél weer mogelijkheden hebt om iets te kunnen doen, zonder dat een systeem weer alle focus grijpt. Enige dat roet in het eten kan gooien is het CMOS-batterijtje die nog stroom heeft (deze handeling zorgt er namelijk niet voor dat de CMOS-cel geen stroom meer heeft, aangezien het zelf een stroombron is). Maar we gaan gewoon kijken wat er gebeurt. Probeer het gewoon, je hebt niks te verliezen. En het levert geen risico op voor je machine. En ik heb gekkere dingen gezien die met een hele simpele handeling opgelost werd.

Maar net had ik het over "rigoureus", en dat is een andere mogelijkheid, maar ik laat het aan jou ter beoordeling of dit iets is wat je mee uit de voeten kan. Het volgende:
Als niks lukt, dan is er nog steeds een manier om de boel op de rit te krijgen. Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad met een laptop die ik voor een ander moest voorzien van een nieuw systeem. Maar in dit geval was Windows dermate dwingend, dat het met normale methodes niet mogelijk was om in het BIOS van deze laptop te komen, laat staan iets op te starten vanaf een extern medium. Windows startte meteen op, wat ik ook probeerde en op welke knop ik ook drukte om in het BIOS te geraken. Niets hielp. Wat ik toen gedaan heb is de laptop uit gezet, de harde schijf in een andere laptop gezet. Vervolgens vanaf die andere laptop Parted Magic vanaf USB opgestart en met GParted de partitie verwijderd waar deze alle focus naar zich toe trekkende en dwingende Windows op stond. Vervolgens de partitie opnieuw gepartitioneerd en daarna de schijf weer terug geplaatst in de originele laptop. Op die manier kon het verwijderde systeem dus geen roet meer in het eten gooien en kreeg ik alsnog de gelegenheid om in het BIOS te komen.

Ook mogelijk: dezelfde methode als net beschreven, maar in plaats van de harde schijf in een andere laptop plaatsen, de harde schijf in een externe case plaatsen, deze vervolgens aankoppelen op een andere computer, en dáár via een daarvoor geschikt stukje softwaregereedschap (bijvoorbeeld wederom GParted, GNOME Disks of een ander, soortgelijk programma) de partitie leeghalen waar je Linux Mint op staat. Daarna de partitie weer voorzien van een bestandssysteem (in jouw geval waarschijnlijk weer EXT4, ook de beste keus in dit geval!), de schijf weer terugplaatsen in de laptop, en grote kans dat je dan weer wél in het BIOS kan komen volgens de methode zoals het zou moeten werken op deze laptop (DEL-toets?).

Nogmaals: het is een rigoureuze manier, en het vereist dat je enige ervaring hebt met het eruit halen en plaatsen van een harde schijf uit een laptop. In een hoop gevallen is het niet zo ingewikkeld, dus ik draag het toch maar even aan als idee. En nogmaals: ik laat aan jou of dit iets is wat je boven-de-pet gaat. En in het uiterste geval vraag je om hulp in je omgeving (mits je iemand kent die handig is met dergelijke handelingen).

Maar probeer eerst nog even de methode van de alle stroom uit de laptop laten vloeien. Het heeft wel vaker magische dingen gedaan bij mij, ook dingen waarvan ik niet verwachtte dat het zou helpen. Niet geschoten is altijd mis. ;)

AANVULLING: als het je lukt om de data te benaderen via de "rigoureuze" manier (als je geen andere opties meer hebt), vergeet dan niet éérst je belangrijke data veilig te stellen op die schijf/partitie, mits dat kan uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 00:42:21 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline bluesea

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2020/02/11, 09:14:07 »
Hoi,

Dit noem ik rigoureus. Het zweet breekt me uit als ik dit lees. De harde schijf eruit halen is eng.
Ooit had ik een computer die in de documentatie schreef dat als je de harde schijf eruit haalt, dat dan de bios weg was. Die moest je dan dus eerst op een stick zetten.

Ook een mogelijkheid: Toch W8 met Gparted in de Linux verwijderen. W8 kun je herinstalleren. Microsoft is soepel. Heb je geen code, dan kun je bellen. Ik moet hier ergens belinstructies uit een ver verleden hebben liggen. W10 zou er ook op gezet moeten kunnen worden én aan Linux heb je een beter systeem!!!  Alhoewel W niet het probleem is, dat is grub en in de bios komen, heb je er niets aan te verliezen. Waar het nu omgaat is je hardware. De boel is onhandelbaar, de hardware moet worden gered.

Heb je het precies goed gedaan, in de bios komen. Iemand schreef dat je op Del moest drukken bij die computer. Maar hoe. Ooit had ik een computer waar je ook op Del moest drukken, maar slechts één maal. Drukte ik per ongeluk 2 maal, dan startte hij door. Ooit had een computer waar je op ESC moest drukken, maar repeterend. Snel achter elkaar een aantal maal.

Groeten,
bluesea

« Reactie #29 Gepost op: 2020/02/11, 14:48:14 »
Hoi,

Dit noem ik rigoureus. Het zweet breekt me uit als ik dit lees. De harde schijf eruit halen is eng.
Klopt helemaal. Het is rigoureus. Daarom stel ik het ook voor als er niks meer is dat helpt en er geen opties meer zijn.

Ooit had ik een computer die in de documentatie schreef dat als je de harde schijf eruit haalt, dat dan de bios weg was. Die moest je dan dus eerst op een stick zetten.
Dat is dan een heel vreemde computer. Het BIOS (tegenwoordig UEFI) staat los van de harde schijf en is in een chip op het moederbord van de computer geprogrammeerd. ;)

Ook een mogelijkheid: Toch W8 met Gparted in de Linux verwijderen. W8 kun je herinstalleren. Microsoft is soepel. Heb je geen code, dan kun je bellen. Ik moet hier ergens belinstructies uit een ver verleden hebben liggen. W10 zou er ook op gezet moeten kunnen worden én aan Linux heb je een beter systeem!!!  Alhoewel W niet het probleem is, dat is grub en in de bios komen, heb je er niets aan te verliezen. Waar het nu omgaat is je hardware. De boel is onhandelbaar, de hardware moet worden gered.
Dit zou alleen soelaas kunnen bieden als blijkt dat Windows 8 onderdeel van het probleem is. Het is nooit uit te sluiten dat Windows in dit verhaal "een stoorzender" is. Maar dat is niet zeker. Maar je zadelt de TS wel op met een pak extra werk dat wellicht niet eens nodig is. En bovendien: stel je voor dat de TS Windows eraf gooit vanaf zijn opgestarte Linux Mint, maar bij de eerstvolgende opstart blijkt dat hij nog steeds niet in het BIOS kan, wat dan? Dan heeft hij voor niets Windows eraf gekwakt, heeft het zichzelf met extra pak werk opgezadeld en is het probleem nog steeds niet opgelost. En handelen vanuit een aanname is nooit een goed idee....
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 16:16:22 door Marqeaux »

Offline bluesea

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2020/02/11, 16:19:15 »
Je hebt gelijk. Ik bied mijn nederige excuses aan.

Windows herinstalleren koste niet veel tijd. Zo’n 25 minuten en dan heb alles gloednieuw, misschien zelfs  W10 als je wilt.

Ik heb ook weleens problemen gehad. Aan zoektochten hield ik een artikeltje over, die ik nu terugvond. Yep, Linux verwijderen terwijl je in Linux zit.

Ik plaats hier een kopie. Maar ik ben geen groot licht op Linux gebied.

Verwijder Ubuntu van UEFI Dualboot met Windows

https://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/verwijder-ubuntu-van-uefi-dualboot/

Kopie verwijderd wegens problemen met de auteur die toestemming wil. Volg de link.

Groeten bluesea
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 21:58:23 door bluesea »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2020/02/11, 16:33:31 »
Misschien een tip:
Met gparted kan je iedere (ongemounte) partitie een naam geven, dat werkt in de praktijk een stuk makkelijker, een vergissing is tenslotte te snel gemaakt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2020/02/11, 18:30:39 »

Windows herinstalleren koste niet veel tijd. Zo’n 25 minuten en dan heb alles gloednieuw, misschien zelfs  W10 als je wilt.

Ik heb ook weleens problemen gehad. Aan zoektochten hield ik een artikeltje over, die ik nu terugvond. Yep, Linux verwijderen terwijl je in Linux zit.

Ik plaats hier een kopie. Maar ik ben geen groot licht op Linux gebied.

Groeten,
bluesea

Goed bedoeld allemaal maar heb je wel toestemming van de auteur?

« Reactie #33 Gepost op: 2020/02/12, 01:46:46 »

Nergens voor nodig hoor. Je intentie is goed, je bent behulpzaam en denkt mee met iemand die een issue heeft. Dus... je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen. ;)

« Reactie #34 Gepost op: 2020/02/12, 12:49:09 »
Dat is dan een heel vreemde computer. Het BIOS (tegenwoordig UEFI) staat los van de harde schijf en is in een chip op het moederbord van de computer geprogrammeerd. ;)

Ja klopt helemaal. Bios staat gewoon los van HDD en OS.
Je kunt een pc gewoon zonder harde schijf opstarten. Kom je of in de bios, of op in een soort dosprompt (C/). Er kán dan geen win of linux doorstarten, simpelweg omdat het er niet meer is.

Kan wel degelijk een manier zijn om niet op te starten (van je HDD) en alsnog in je bios te geraken. Maar inderdaad wel rigoreus, dus in uiterste nood, voor eigen inschatting en risico.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #35 Gepost op: 2020/02/12, 16:20:56 »
Ja klopt helemaal. Bios staat gewoon los van HDD en OS.
Dat was vroeger (sprak opa) anders, bij CP/M stond de BIOS (en de command-processor(CCP) en de BDOS) op de schijf, vaak in de boot-track van de floppies :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #36 Gepost op: 2020/02/13, 15:17:40 »
Hahaha. Ja toen ik met echte computers begon te werken stond alles nog op een floppy zo groot als een langspeelplaat en had de pc niet eens een harddisk.  =D
Dat moet ergens 1985-1988 geweest zijn.

En daarvoor bij de commodoortjes en spectrums was het niet anders. Daar stond het bij mij zelfs allemaal nog op cassettebandje. Joh, de eerste beste moderne rekenmachine van een paar euro is nog krachter.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/13, 15:20:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #37 Gepost op: 2020/02/13, 15:51:48 »
We dwalen weer af in iemand anders topic over verdwenen grub.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #38 Gepost op: 2020/02/14, 16:54:11 »
Wow. Spreek jij nou Ron aan die even een beetje offtopic leuke anecdote tussendoor plaatst, terwijl we toch moeten wachten op TS die al sinds de 10e niet online was en nog heel veel hulp tot zich kan nemen? Terwijl hij die 10de eigenlijk al aan gaf dat hij aan zijn limiet van linux kennis zat en het niet zo goed meer kan volgen?

Ps. Attenderen dat iets offtopic gaat is net zo offtopic. Daar klaagt nu toch ook niemand over?
(@Just. Dit is niet persoonlijk naar jou. Lees ook even deze deze. Daar spreek ik dank naar je uit.)

Man, zit er weer 'het zeik' in de lucht of zo dat iedereen weer bij iedereen op zijn lip moet gaan zitten? Zijn de belastingaanslagen al binnen of zo? Viel de jaaropgave tegen?
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 18:49:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #39 Gepost op: 2020/02/14, 18:59:53 »
Nou zeg... ik had de moed al opgegeven en zie opeens  nog een hele pagina nuttige en minder nuttige suggesties. Waarvoor dank. Het apparaat stond al bijna buiten. Ik ga morgen toch eens kijken of Gparted op wil starten. De computer boot in ieder geval niet vanaf Gparted. Die stap heb ik al gehad. Jullie horen van me. Mocht nog iemand een eenvoudige oplossing hebben dan graagh!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

« Reactie #40 Gepost op: 2020/02/14, 19:10:29 »
Wow. Spreek jij nou Ron aan die even een beetje offtopic leuke anecdote tussendoor plaatst, terwijl we toch moeten wachten op TS die al sinds de 10e niet online was en nog heel veel hulp tot zich kan nemen? Terwijl hij die 10de eigenlijk al aan gaf dat hij aan zijn limiet van linux kennis zat en het niet zo goed meer kan volgen?

Ps. Attenderen dat iets offtopic gaat is net zo offtopic. Daar klaagt nu toch ook niemand over?
(@Just. Dit is niet persoonlijk naar jou. Lees ook even deze deze. Daar spreek ik dank naar je uit.)

Man, zit er weer 'het zeik' in de lucht of zo dat iedereen weer bij iedereen op zijn lip moet gaan zitten? Zijn de belastingaanslagen al binnen of zo? Viel de jaaropgave tegen?

Partyrabbit: Laacque is een vrouw. ;)
Kubuntu 20.04

Offline PKing

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2020/02/15, 07:05:50 »
Nou zeg... ik had de moed al opgegeven en zie opeens  nog een hele pagina nuttige en minder nuttige suggesties. Waarvoor dank. Het apparaat stond al bijna buiten. Ik ga morgen toch eens kijken of Gparted op wil starten. De computer boot in ieder geval niet vanaf Gparted. Die stap heb ik al gehad. Jullie horen van me. Mocht nog iemand een eenvoudige oplossing hebben dan graagh!

Je zou kunnen kijken of er een steunpunt in de buurt bij jou is, die zijn bij uitstek ook voor dit soort zaken.
Niet alles kan op afstand opgelost worden :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2020/02/15, 07:22:46 »

Je zou kunnen kijken of er een steunpunt in de buurt bij jou is, die zijn bij uitstek ook voor dit soort zaken.
Niet alles kan op afstand opgelost worden :)
Hier ben ik het geheel mee eens. Zoek een steunpunt in de buurt. Het lijkt er op of er al heel lang niet echt
onderhoud aan de computer geweest is aan het aantal kernels in /boot te zien. Het kan van alles zijn, vol filesysteem,
corrupt filesysteem of wat dan ook. Sommige zaken zijn niet te verhelpen op afstand. En ik vind het ook niet zo netjes
om anekdotes te gaan ophangen in iemand anders zijn topic, daar is off topic voor bedoeld. Het probleem
is serieus genoeg voor de TS.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/15, 07:26:55 door aartje »

Offline bluesea

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2020/02/15, 09:13:15 »
Laacque,

Heb je misschien over mijn reactie van 2020/02/11 16.19 heen gekeken :
https://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/verwijder-ubuntu-van-uefi-dualboot/

Please, bekijk dit eens. Voordat je de hardware buiten neerzet of in deze pc-toestand met Gparted aan de slag gaat óf naar een steunpunt gaat.

Groeten,

bluesea

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2020/02/15, 09:26:34 »
Voor als je het nog een tweede kans wil geven: hier staat uitleg en een videootje over hoe in het Bios te komen. Dit is wat Pederoco ook al heel mooi en in detail aangegeven heeft.

Probeer dat eens grondig. Tijdens opstart moet je op het juiste moment F2 drukken. Lukt het niet meteen, probeer dan door tijdens de opstart F2 continu in te drukken en los te laten. In je bios kunnen komen is de enige manier om nog een linux te kunnen installeren.

Je kan ook altijd op goed geluk F12 proberen. Die F12 is niet noodzakelijk actief: dat moet actief gezet worden in de BIOS. Maar je weet nooit of dat bij jou aanstaat. Als dat zo is, dan is dat nog een veel kortere weg om van een installatiemedium op te starten.

« Reactie #45 Gepost op: 2020/02/15, 11:39:21 »
Het is mij ook eens voorgevallen dat ik niet in de BIOS kon, maar dan op een HP laptop. Al was de situatie totaal anders.
Er werd een nieuwe SSD geplaatst.
De BIOS was vanaf dan niet toegankelijk (waardoor en waarom weet ik niet)
Ik heb dan terug een HD moeten plaatsen met een Linux Mint erop, welke ik uit een andere laptop geplukt had.
Met deze HD opstarten kon ik na veel proberen wel in de BIOS (opnieuw: waardoor en waarom weet ik niet)
En nu ik toch in de BIOS kon, heb ik de instellingen nagekeken.
Bij de Boot options stond parameter Startup Menu Delay op 0.
Deze heb ik op 05 sec gezet en sinds was de BIOS in alle omstandigheden toegankelijk.
Er was dus oorspronkelijk bijna geen tijdzone om de functietoets te kunnen accepteren.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline bluesea

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2020/02/15, 11:40:20 »
Juist Vandium. En als dit niet lukt ga je naar de link en je zou Ubuntu en Grub eraf moeten kunnen gooien terwijl je dus in Ubuntu zit. Dit kan de computer, schrijf je, hij start automatish door naar Ubuntu.
Ga hier rustig voor zitten en let goed op. Het voordeel van deze link is dat deze ook W8 en Ubuntu is, dat maakt het makkelijker te volgen. Hulp nodig, er staat een heel team mensen voor je klaar.

Groeten,

bluesea

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2020/02/15, 11:52:18 »
Fast-boot instellingen in de BIOS kunnen het ook moeilijk maken in de BIOS te duiken. Zie hier. Probeer dus alvast ook eens de computer geheel af te zetten, F2 in te drukken en ingedrukt te houden terwijl en nadat je de startknop hebt ingedrukt.

Edit: Volgende is niet van toepassing hier (ouder systeem dan Ubuntu 14.10, dat nog niet met systemd werkt, maar laat ik toch maar staan omdat het nuttig kan zijn voor anderen

Probeer ook volgende softwaremethode eens: start op in Mint, en laat de computer dan herstarten naar BIOS met volgend commando:
sudo systemctl reboot --firmware-setup
« Laatst bewerkt op: 2020/02/15, 12:26:14 door vanadium »

nahjo

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2020/02/15, 12:09:54 »
Probeer ook volgende softwaremethode eens: start op in Mint, en laat de computer dan herstarten naar BIOS met volgend commando:
sudo systemctl reboot --firmware-setup
Dat werkt toch alleen met systemd ? TS heeft LM17.x

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2020/02/15, 12:21:20 »
Dat werkt toch alleen met systemd ? TS heeft LM17.x
Had ik halfjes gevreesd. Systemd is er blijkbaar maar gekomen in 14.10. Samen zoeken dus maar naar een commando dat het wel doet op die oudere systemen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/15, 12:23:49 door vanadium »