Interessant, maar kun je misschien ook een vergelijking geven van de verschillende systeembelastingen? Schijfruimtegebruik is meestal niet het belangrijkste punt....
Ik had pas geleden een online discussie met mijn broer (een échte Windows fanboy, steevast Linux aanduidend als "Linsucks"), en ik liet via screenshots over-en-weer zien hoe het zat met de systeembelasting. Xubuntu 18.04 LTS startte met een footprint van 252MB, terwijl Windows 10 op dezelfde machine "opende" met 1,29GB. Met andere woorden: Xubuntu gebruikt maar éénvijfde van wat Windows bij aanvang slurpt. Een significant verschil dus....
Overigens vind ik het een beetje zonde om Libre Office te installeren in lichtgewicht-distro's als AntiX en Bodhi.... Daarin zou ik het bij Abiword houden. 
Je hebt gelijk als je het bekijkt in het context "lichtgewicht". Alleen zou ik persoonlijk (ik spreek dus puur namens mezelf) niet zonder LibreOffice kunnen. Ook niet op een lichtgewicht distro. Abiword en Gnumeric zijn prima programmaatjes, dus daar geen slecht woord over. Maar LibreOffice is completer en heeft een veel betere uitwisselbaarheid met andere kantoorpakketten. Daar zit 'm, in mijn geval, de crux.
Ik moet trouwens zeggen dat LibreOffice op mijn allerlichtste machine (HP netbookje met 1GB RAM) eigenlijk prima draait op dat bakkie. Daar draait op dit moment Xubuntu 18.04 LTS op (die er verrassend goed op draait overigens). Het is uiteraard geen "snappy racemonster" met de specs die het apparaatje aan boord heeft, maar de snelheid is, voor mij althans, acceptabel genoeg. Ik gebruik dat dingetje nog steeds erg vaak als ik on-the-road ben.