Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor wat het waard is  (gelezen 5611 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Voor wat het waard is
« Gepost op: 2020/01/17, 23:33:01 »
Hier een aantal distributies met hun grootte na installatie.
De eerste grootte is met synaptic en gedit geïnstalleerd, de twee grootte is na installatie van LibreOffice.
Dit is natuurlijk een moment opname, na iedere handeling en/of update veranderd dit weer.
Windows is veel groter, maar dat is met systemen voor mogelijke updates, geen eerlijke vergelijking, maar bedoeld als indicatie.

Alles bij elkaar is het hele verhaal puur als indicatie, e.e.a. heeft meer betekenis over de benodigde diskgrootte, dan over het systeem zelf  :evil:

Distributie   Grootte kaal Grootte met LibreOffice
Windows 10      28.826.000 indicatie                       
Antix 19.1       4.876.372 4.878.420             
Lubuntu 20.04    5.723.224 6.784.088             
Elementory OS    5.870.684 7.283.804             
Xubuntu 20.04    6.026.284 6.420.524             
Mate 20.04       6.805.548 7.186.476             
Budgie 20.04     6.845.528 7.102.552             
Peppermint 10    7.162.972 8.243.292             
Kubuntu 20.04    7.422.036 8.310.868             
Ubuntu 20.04     7.552.044 8.297.516             
Zorin 15.1       7.872.604 8.092.764             
Mint 19.3        8.245.332 8.266.836             
MX-Linux         9.013.340 9.020.508             
Bodhi 5.0.0      9.237.596 9.262.172             
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voor wat het waard is
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/18, 10:41:27 »
Interessant, maar kun je misschien ook een vergelijking geven van de verschillende systeembelastingen? Schijfruimtegebruik is meestal niet het belangrijkste punt....

Overigens vind ik het een beetje zonde om Libre Office te installeren in lichtgewicht-distro's als AntiX en Bodhi.... Daarin zou ik het bij Abiword houden.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/01/18, 10:50:13 door Pjotr »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/18, 10:48:45 »
Interessant, maar kun je misschien ook een vergelijking geven van de verschillende systeembelastingen? Schijfruimtegebruik is meestal niet het belangrijkste punt....
Zodra ik weer een paar dagen niets te doen heb :lol:
Voor de goede orde, dit is allemaal gedaan in Virtualbox, dus het is echt een indicatie.
Wat mij opvalt is het volgende:
MX-Linux en Antix gebruiken beide de Antix repositories en weigeren beide de video-driver voor Virtualbox.
Peppermint lijkt snel, maar meten is weten............

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/18, 12:21:36 »
Overigens: weet je wel zeker, dat je metingen kloppen? Bij mij neemt Bodhi 5.0.0 slechts 5 GB ruimte in beslag, zelfs na installatie van Firefox, Chromium en VLC. Klik op de afbeelding om haar te vergroten:

Ter verduidelijking: de hele Virtuele Machine is 9,8 GB. Daarvan is nog 4,8 GB vrij, dus is er 5 GB in gebruik.

« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/18, 13:06:29 »
Ubuntu 20.04     7.552.044 8.297.516             
Bodhi 5.0.0      9.237.596 9.262.172             

Met alle respect. Klopt dit wel Ron??
Bodhi groter dan Ubuntu?
Bodhi de grootste linux distri van allemaal?? Op windows na?

Dat kan ik me niet voorstellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/18, 14:04:56 »
Nu vrees ik inderdaad, dat ik helemaal fout zit :lol:
Sorry.........

Offline Tom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/18, 17:50:11 »
Ach als Lubuntu uitkomt met de nieuwe Lts versie ,dan zet ik die op mijn klein Netbookje (Samsung) nu draait er de Xubuntu 16.04 op ,maar die is eigenlijk te zwaar voor die kleine ,alhoewel muziek video clips gaan toch heel vlot ,ook de dia shows van mijn afbeeldingen gaan uit de kunst ,alleen voor zulke zaakjes gebruik ik dat net bookje (nettie)  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/18, 18:04:06 »
Ach als Lubuntu uitkomt met de nieuwe Lts versie ,dan zet ik die op mijn klein Netbookje (Samsung) nu draait er de Xubuntu 16.04 op ,maar die is eigenlijk te zwaar voor die kleine

De nieuwe Lubuntu 20.04 zal beslist niet meer lichtgewicht zijn, althans niet meer zoals vroeger. Dat komt door de overstap van LXDE naar LXQt.....

Eerlijk gezegd denk ik, dat-ie zelfs zwaarder wordt dan Xubuntu.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/18, 18:27:20 »
Is het onvermijdelijk dat gebruik van QT noodzakelijk tot een "zwaarder" systeem leidt dan gebruik van GTK?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/18, 18:52:03 »
Is het onvermijdelijk dat gebruik van QT noodzakelijk tot een "zwaarder" systeem leidt dan gebruik van GTK?

Tja:
https://www.linuxuprising.com/2018/07/lubuntu-to-no-longer-target-older.html

DarkEra

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/18, 19:29:53 »
De nieuwe Lubuntu 20.04 zal beslist niet meer lichtgewicht zijn, althans niet meer zoals vroeger. Dat komt door de overstap van LXDE naar LXQt.....

Eerlijk gezegd denk ik, dat-ie zelfs zwaarder wordt dan Xubuntu.

In de tijd dat ik Fedora/Korora draaide had ik de Fedora LXQt versie ook eens geprobeerd en vergeleken met de Xfce versie. Het RAM verbruik scheelde maar iets van 10MB toen, dus echt zwaarder zal het niet zijn of worden.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/18, 19:46:46 »
En ik pers vind dat Xubuntu ook niet meer zo licht is wie vroeger ,ook de qualiteit vind ik iets achteruit gegaan zijn.
Als ik de 14.04 of de 16.04 vergelijk met nu de 18.04 vind ik deze lts minder stabiel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2020/01/18, 20:00:09 »
En ik pers vind dat Xubuntu ook niet meer zo licht is wie vroeger ,ook de qualiteit vind ik iets achteruit gegaan zijn.
Als ik de 14.04 of de 16.04 vergelijk met nu de 18.04 vind ik deze lts minder stabiel.
Misschien omdat de GTK2 en GTK3 componenten elkaar in de weg zitten daar Xfce 4.12 nog steeds op GTK2 gebouwd is.  Xfce 4.14 is geheel gebaseerd op GTK3 dus misschien dat het vanaf de 20.04 uitgave van Xubie beter gaat worden.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/01/18, 20:08:49 »
Dat zou best kunnen ,afijn thee drinken en afwachten  :D

Offline EvC

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2020/01/19, 01:41:55 »
Leuk topic met een passende titel.

In het rijtje distrinuties zijn er ook een paar met de mogelijkheid voor een minimale installatie.
Wat betreft de schijfgrootte na installatie maakt het allemaal niet zoveel uit. Wel is het zo dat hoe meer applicaties een distributies bevat, het aantal afhankelijkheden toe zal nemen.
Zegt dat dan iets over de stabiliteit van een besturingssyteem? Die gedachte heb ik wel, maar het is meer een aanname dan een feit.

Zo kwam Peppermint 10 op mijn weg die ook een minimale installatie aanbiedt.
Plank, Neofetch, Numix, Yaru en Gnome screenshot zijn extra toegevoegd:

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/01/19, 08:26:00 »
Zo kwam Peppermint 10 op mijn weg die ook een minimale installatie aanbiedt.
Plank, Neofetch, Numix, Yaru en Gnome screenshot zijn extra toegevoegd:
Peppermint is een distributie met de mooiste XFCE desktop die ik ken.
b.v. de kleuren in de werkbalk zie je nergens anders (voor zover ik weet) dan bij Peppermint.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2020/01/19, 16:06:30 »
Release Notes for Peppermint 10

Peppermint 10 maakt gebruik van de Xfwm4-vensterbeheerder en het Xfce-bodempaneel in de LXDE-bureaubladomgeving. Dit is in tegenstelling tot andere Linux-distributies die LXDE gebruiken als de standaard desktopomgeving waar het gebruikelijk is om de Openbox-vensterbeheerder en lxpanel te gebruiken. Als gevolg hiervan zijn er meer vensterbeheerfuncties, maar sommige dingen binnen de instellingen voor vensterbeheer en sommige Xfce-paneelplug-ins werken mogelijk niet 100% zoals bedoeld in hun oorspronkelijke Xfce-bureaubladomgeving.

« Reactie #17 Gepost op: 2020/01/21, 14:19:31 »
Ik had pas geleden een online discussie met mijn broer (een échte Windows fanboy, steevast Linux aanduidend als "Linsucks"), en ik liet via screenshots over-en-weer zien hoe het zat met de systeembelasting. Xubuntu 18.04 LTS startte met een footprint van 252MB, terwijl Windows 10 op dezelfde machine "opende" met 1,29GB. Met andere woorden: Xubuntu gebruikt maar éénvijfde van wat Windows bij aanvang slurpt. Een significant verschil dus....

Overigens vind ik het een beetje zonde om Libre Office te installeren in lichtgewicht-distro's als AntiX en Bodhi.... Daarin zou ik het bij Abiword houden.  ;)
Je hebt gelijk als je het bekijkt in het context "lichtgewicht". Alleen zou ik persoonlijk (ik spreek dus puur namens mezelf) niet zonder LibreOffice kunnen. Ook niet op een lichtgewicht distro. Abiword en Gnumeric zijn prima programmaatjes, dus daar geen slecht woord over. Maar LibreOffice is completer en heeft een veel betere uitwisselbaarheid met andere kantoorpakketten. Daar zit 'm, in mijn geval, de crux.

Ik moet trouwens zeggen dat LibreOffice op mijn allerlichtste machine (HP netbookje met 1GB RAM) eigenlijk prima draait op dat bakkie. Daar draait op dit moment Xubuntu 18.04 LTS op (die er verrassend goed op draait overigens). Het is uiteraard geen "snappy racemonster" met de specs die het apparaatje aan boord heeft, maar de snelheid is, voor mij althans, acceptabel genoeg. Ik gebruik dat dingetje nog steeds erg vaak als ik on-the-road ben.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #18 Gepost op: 2020/01/21, 16:44:25 »
Alleen zou ik persoonlijk (ik spreek dus puur namens mezelf) niet zonder LibreOffice kunnen. Ook niet op een lichtgewicht distro. Abiword en Gnumeric zijn prima programmaatjes, dus daar geen slecht woord over. Maar LibreOffice is completer en heeft een veel betere uitwisselbaarheid met andere kantoorpakketten. Daar zit 'm, in mijn geval, de crux.

Terechte opmerking.... Ik heb daarom ook maar even de volgende handleiding toegevoegd aan mijn Bodhi-pagina:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html#ID7
(punt 7)

« Reactie #19 Gepost op: 2020/01/21, 16:47:54 »
Ik had pas geleden een online discussie met mijn broer (een échte Windows fanboy, steevast Linux aanduidend als "Linsucks"), en ik liet via screenshots over-en-weer zien hoe het zat met de systeembelasting. Xubuntu 18.04 LTS startte met een footprint van 252MB, terwijl Windows 10 op dezelfde machine "opende" met 1,29GB. Met andere woorden: Xubuntu gebruikt maar éénvijfde van wat Windows bij aanvang slurpt. Een significant verschil dus....

Ja. Hier Ubuntu, toch de zwaardere versie, gebruikt amper een derde in vergelijking.
En de software draait in het werkgeheugen. Welke uiteindelijk grotendeels bepaald hoe snel, stabiel en vlotjes software op een pc werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2020/01/21, 17:31:59 »
Ik heb de hele middag gespeeld met Peppermint 10  (live sessie) en ik moet toegeven hij is geweldig snel ,sneller als Xubuntu 18.04 Lts.
Het thema vind ik iets te donker maar dat kun je veranderen ,synaptic staat al default geinstalleerd dat is mooi.
Archief beheer en MPV player ook en nog wat zaakjes ,al bij al een mooie Distro die bij mij een goede indruk achterliet.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2020/01/21, 19:23:56 »
Ik heb de hele middag gespeeld met Peppermint 10  (live sessie) en ik moet toegeven hij is geweldig snel ,sneller als Xubuntu 18.04 Lts.

Dan behaal je die winst op snelheid voornamelijk door de LXDE desktopomgeving (Xfce wordt maar beperkt gebruikt).

Het standaard thema in Peppermint 10 is inderdaad donker. Bij Instellingen -> Uiterlijk en bediening aanpassen zijn er nogal wat keuzes te maken.
Toch heb ik Numix extra toegevoegd:  sudo apt install numix-gtk-theme

Offline peer

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2020/01/22, 08:28:49 »
Peppermint is een hele mooie distributie.
Helaas werd vorige week bekend gemaakt dat de ontwikkelaar Mark Greaves is overleden na een kort ziekbed.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #23 Gepost op: 2020/01/22, 10:35:53 »
Helaas werd vorige week bekend gemaakt dat de ontwikkelaar Mark Greaves is overleden na een kort ziekbed.

Akelig nieuws.

Ik heb in het verleden wel eens contact gehad met Mark. Aardige en behulpzame man. Veel te jong gestorven.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/01/22, 10:57:03 »
Peppermint is een hele mooie distributie.
Heel triest, sterkte voor wie het gekend heeft.
Hopelijk zijn er voldoende liefhebbers die zijn werk willen en kunnen voortzetten.