Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.  (gelezen 9185 keer)

swake

• Gast
Re: Linux Mint Cinnamon; hoe uitschakelen automatisch aanvullen bij opslaan.
« Reactie #25 Gepost op: 2020/03/13, 13:35:11 »
Zie afbeelding

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2020/03/13, 14:08:43 »
Swake, de vraag gaat helemaal daar niet over. Herlees nog eens. Twee keer. Drie keer.

swake

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2020/03/13, 14:31:13 »
Dan word dit bedoelt .https://ask.libreoffice.org/nl/question/172133/hoe-kan-ik-voorkomen-dat-de-laatst-geopende-bestanden-getoond-worden/
In Libreoffice schijnt dat blijkbaar niet kunnen uitgezet te worden . In MS word kan men dat wel uitzetten, laatst geopende documenten niet onthouden .

swake

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2020/03/13, 14:41:50 »
Titel is misleidend
Hoe schakel ik de geschiedenis uit van documenten die ik in het verleden heb opgeslagen
Ik wil mijn document opslaan en krijg een ganse geschiedenis te zien van mijn opgeslagen documenten .
In OpenOffice zit die optie blijkbaar wel .
http://www.nldit.com/software/word-processing-software/201309/177699.html
Zelfde vraag
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103624.0
« Laatst bewerkt op: 2020/03/13, 15:27:38 door swake »

Offline loti

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2020/03/13, 15:44:35 »
Mijn antwoord  op reactie 23 van Vanadium:

Ik herken niet wat Zonnig  beschrijft,  bij mij gaat het precies zoals bij Vanadium.
Mijn OS is Mint 19.3 Mate.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2020/03/13, 15:47:37 »
Omdat het probleem mij ook intrigeerde en om duidelijk te zijn: ik voel (met mijn beperkte kennis) aan dat Vanadiums suggestie -- het heeft niets specifiek met LibreOffice te maken, wél met GTK -- dat dit klopt.

En mogelijk werkt Mint een ietsiepietsie anders dan Ubuntu.

Ik heb het nl. geprobeerd te creëren, dat probleem en stel het volgende vast:

• ik gebruik Ubuntu 19.10
  • ik open een document "dierenmishandeling.odt"
  • ik verander heel de inhoud van deze tekst - hij gaat nu inhoudelijk (!) over 'dieren doorheen de geschiedenis' - en kies dan voor "opslaan als"
  • LO Writer stelt dan de naam voor: "dierenmishandeling" MAAR ... die naam is NIET geselecteerd. Dus de cursor staat dan aan het begin van dat naamvak (dus voor de "d" van "dierenmishandeling") en ik kan er dus iets anders van maken. Als je dan gewoon begint te typen "dieren doo (...)" wordt die tekst gewoon geplaatst VOOR het woord "dierenmishandeling". Als je dus niet goed oplet, zou je tekst over "dieren doorheen de geschiedenis" de naam kunnen krijgen "dieren doorheen de geschiedenisdierenmishandeling" kunnen krijgen. Da's dus hoogstens vervelend, maar niet dramatisch.
    • Maar hier zit inderdaad wél een ietsiepietsie lastigheidje: als je gewoon vlug vlug "enter" drukt en dus niet begint te type "dieren doorheen (...)", loop je het risico dat het bestand "dierenmishandeling.odt" wordt overschreven door een andere tekst.
  • Maar er is wél iets -- en daar zit 'em mogelijk een verschil met Mint (maar kan ik niet testen) -- als ik op het uitklappijltje klik naast de voorgestelde bestandsnaam, wordt plots wél heel de bestandsnaam -- dierenmishandeling -- geselecteerd. Als je DAN begint met typen "d", dan "i", dan "e" enzovoort, krijg je WEL de eerste naam te zien van een bestand met dezelfde beginletters (bv. "die aap die Diane Fossey heeft gelyncht.odt"). En als je dan niet goed oplet, zal je dus wel degelijk een bestand overschrijven door een bestand met totaal andere inhoud.
Maar ik ervaar het probleem niet zo sterk als Zonnig, mogelijk omdat ik er al heel lang aan gewoon ben om op te letten; ik gebruik LO als meer dan 10 jaar.

Hoe dan ook succes daar.

Enne, ik ben geen vrouw, maar een man. Maar laat dat het minste van uw zorgen zijn  O0 (lacht hilarisch)

@Vanadium en @Jenske;

Hartelijk dank voor het reageren. Om eerlijk te zijn, werd het mij de afgelopen dagen iets teveel. Ik ben echt uren bezig geweest, maar ik ben geen stap verder gekomen.
(...)
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2020/03/13, 15:48:08 »
Omdat het probleem mij ook intrigeerde en om duidelijk te zijn: ik voel (met mijn beperkte kennis) aan dat Vanadiums suggestie -- het heeft niets specifiek met LibreOffice te maken, wél met GTK -- dat dit klopt.

Ik heb het oorspronkelijke probleem nl. geprobeerd te creëren, dat probleem en stel het volgende vast:

• ik verander heel de inhoud van deze tekst - hij gaat nu inhoudelijk (!) over 'dieren doorheen de geschiedenis' - en kies dan voor "opslaan als"
  • LO Writer stelt dan de naam voor: "dierenmishandeling" MAAR ... die naam is NIET geselecteerd. Dus de cursor staat dan aan het begin van dat naamvak (dus voor de "d" van "dierenmishandeling") en ik kan er dus iets anders van maken. Als je dan gewoon begint te typen "dieren doo (...)" wordt die tekst gewoon geplaatst VOOR het woord "dierenmishandeling". Als je dus niet goed oplet, zou je tekst over "dieren doorheen de geschiedenis" de naam kunnen krijgen "dieren doorheen de geschiedenisdierenmishandeling" kunnen krijgen. Da's dus hoogstens vervelend, maar niet dramatisch.
    • Maar hier zit inderdaad wél een ietsiepietsie lastigheidje: als je gewoon vlug vlug "enter" drukt en dus niet begint te type "dieren doorheen (...)", loop je het risico dat het bestand "dierenmishandeling.odt" wordt overschreven door een andere tekst.
  • Maar er is wél iets -- en daar zit 'em mogelijk een verschil met Mint (maar kan ik niet testen) -- als ik op het uitklappijltje klik naast de voorgestelde bestandsnaam, wordt plots wél heel de bestandsnaam -- dierenmishandeling -- geselecteerd. Als je DAN begint met typen "d", dan "i", dan "e" enzovoort, krijg je WEL de eerste naam te zien van een bestand met dezelfde beginletters (bv. "die aap die Diane Fossey heeft gelyncht.odt"). En als je dan niet goed oplet, zal je dus wel degelijk een bestand overschrijven door een bestand met totaal andere inhoud.
Maar ik ervaar het probleem niet zo sterk als Zonnig, mogelijk omdat ik er al heel lang aan gewoon ben om op te letten; ik gebruik LO als meer dan 10 jaar.

Hoe dan ook succes daar.

Enne, ik ben geen vrouw, maar een man. Maar laat dat het minste van uw zorgen zijn  O0 (lacht hilarisch)

@Vanadium en @Jenske;

Hartelijk dank voor het reageren. Om eerlijk te zijn, werd het mij de afgelopen dagen iets teveel. Ik ben echt uren bezig geweest, maar ik ben geen stap verder gekomen.
(...)
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2020/03/13, 15:48:24 »

Ik heb het oorspronkelijke probleem nl. geprobeerd te creëren en stel het volgende vast:

Hoe dan ook succes daar.

@Vanadium en @Jenske;

(...)
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2020/03/13, 15:50:06 »
Enne, sorry voor de herhaling. Ik heb enkele spellingsfouten eruit gehaald, maar slaag er niet in om de foute berichten te verwijderen.
... Kubuntu 24.04 ...

nahjo

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2020/03/13, 16:37:55 »
Enne, sorry voor de herhaling. Ik heb enkele spellingsfouten eruit gehaald, maar slaag er niet in om de foute berichten te verwijderen.
Berichten verwijderen gaat (helaas) inderdaad niet maar je kan ze achteraf nog wel aanpassen.
Wanneer je naar een eerder geplaatst bericht gaat heb je rechtsboven in het bericht een extra icoontje. Die klikken en je kan het bericht aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/13, 16:39:44 door nahjo »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2020/03/13, 17:02:58 »
Eigenaardig, Jenske. Ik heb ook Ubuntu 19.10 (maar dan wel met de vanilla Gnome sessie), en bij mij gaat het toch net iets anders:
  • LO Writer stelt dan de naam voor: "dierenmishandeling" MAAR ... die naam is NIET geselecteerd. Dus de cursor staat dan aan het begin van dat naamvak (dus voor de "d" van "dierenmishandeling") en ik kan er dus iets anders van maken. Als je dan gewoon begint te typen "dieren doo (...)" wordt die tekst gewoon geplaatst VOOR het woord "dierenmishandeling".
Bij mij is de naam wel geselecteerd. Typen *vervangt* de selectie (bij mij). Om de selectie te  gebruiken voor een nieuwe naam, moet ik eerst een links of rechts pijltje indrukken, of home of end. Dat maakt de selectie ongedaan, en plaatst de cursor aan het begin of aan het einde van de naam, zodat die aangepast kan worden.
Citaat
Als je dus niet goed oplet, zou je tekst over "dieren doorheen de geschiedenis" de naam kunnen krijgen "dieren doorheen de geschiedenisdierenmishandeling" kunnen krijgen. Da's dus hoogstens vervelend, maar niet dramatisch.
Dat laatste vind ik normaal: het bestand heeft een naam, op "Enter" drukken behoudt de naam. Je krijgt wel nog een bevestiging, dus als je vlug vlug werkt, en je overschrijft je bestand toch, dan is dat de slordigheid van de gebruiker. LO beschermt je tegen het onverhoeds overschrijven met een vraag tot bevestiging.

Citaat
Hier val ik helemaal weg: dergelijk uitklappijltje naast de voorgestelde bestandsnaam heb ik helemaal niet. Ik heb eenvoudig een lijst onder het invoerveld, waar de bestanden die overeenkomen met wat ik reeds getypt heb, in voorkomen. De enige manier om één van die namen over te nemen, is op pijltje naar beneden drukken. Dan kan je met de cursor een naam selecteren. Met <Enter> komt die naam dan in het invoerveld, waar je eventueel de naam kan wijzigen. Druk je dadelijk op Enter, dan krijg je eerst een bevestiging vooraleer het bestaande bestand overschreven wordt.

Jullie gaan me nog virtualbox doen installeren om eens te zien hoe het in Mint gaat  :D @Jenske, ik log alvast eens in een standaard Ubuntu sessie in om te zien of het daar wél is zoals je beschrijft.

nahjo

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2020/03/13, 17:07:19 »
Je kan kiezen tussen bestandsdialoog van LO of het systeem bij het opslaan van bestanden. Misschien dat dat iets uitmaakt?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2020/03/13, 17:10:42 »
Dat maakt zeker wat uit: de native dialoog van LO werkt behoorlijk anders.

Ondertussen eens getest op een nieuwe standaard account, en behalve de meer dynamische kleurtjes van standaard Ubuntu werkt het net hetzelfde als ik hiervoor beschreef.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2020/03/14, 19:04:37 »
[Ik ben even pissed op het Ubuntuforum, want ik had hier een hele tekst getikt, 2 bijlagen (screenshots) aan gehangen en ... floeps, blijkbaar waren die bijlagen te groot. Gevolg: héél mijn reeds ingetikte tekst verdwenen] >:(
[De rust keerde wat weer] =)
Ik ga niet meer terug mijn oorspronkelijke tekst opnieuw intikken, maar stuur je 2 screenshots waarin je duidelijk kan zien hoe mijn opslaan-menu eruit ziet.

Ik ben niet meer pissed en zelfs (terug) erg blij met dit forum.
... Kubuntu 24.04 ...

swake

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2020/03/14, 22:34:04 »
Wat ik blauw omkadert heb, bedoelt Zonnig
Ik wil mijn document opslaan en krijg ik daar een geschiedenis te zien van documenten die ik al opgeslagen heb .
In MS Word en OpenOffice kun je instellen om geen geschiedenis van opgeslagen documenten te laten zien of laat maar een x-aantal opgeslagen documenten zien .In LO schijn je dat blijkbaar niet te kunnen instellen om die geschiedenis te wissen .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2020/03/15, 10:33:28 »
Jullie hebben het beide over de dialoog van LibreOffice zelf. Verwondert mij wel, wat alvast op Ubuntu wordt standaard de systeembrede GTK3 dialoog gebruikt: Figuur in bijlage (een figuur zegt meer dan 1000 woorden  =D )

Toch ervaar ik ook bij de Libreoffice dialoog niet dat die een naam "opdringt". 1) je moet al pijltje naar beneden drukken 2) als je bij een nog niet aangevulde naam "enter" drukt, wordt de onvolledige naam gebruikt voor opslag 3) als al een zelfde bestand bestaat, krijg je een waarschuwing. Lijkt mij allemaal correct.

swake

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2020/03/15, 11:16:29 »
@Vanadium wat jij toont zijn allemaal copies die automatisch om de zoveel minuten opgeslagen worden .
En dat heeft als doel .
Ik ben bezig een document aan het typen .Om de twee minuten word een kopie opgeslagen .
Mijn document bevat al 10 regels tekst en slaat automatisch op als mijndocument1
Na twee minuten heb ik 15 regels tekst en word terug automatisch een kopie opgeslagen als mijndocument2Terwijl je aan het typen bent word elke twee minuten automatisch een nieuwe kopie opgeslagen maar word je origineel niet overschreven .Het originele sla je dan zelf op door te klikken bij Opslaan of Opslaan als .

En om te voorkomen dat daar telkens dat lijstje verschijnt met je bewaarde documenten als je wil opslaan, klik je bovenaan op dat disketteicoontje om te bewaren en word je document opgeslagen zonder dat lijstje van al je bewaarde documenten word getoond .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2020/03/15, 12:32:53 »
@Vanadium wat jij toont zijn allemaal copies die automatisch om de zoveel minuten opgeslagen worden .
Niets van. Dat zijn allemaal kopieën van een testdocument dat ik zelf heb aangemaakt om het scenario van Jenske te testen.

Wat ik toon, is 1) de standaard GTK3-bewaar-dialoog, terwijl zowel Jenske als jij de bewaar-dialoog van LibreOffice zelf hebben getoond, met 2) de drop down die alle bestanden toont die aan de reeds getypte naam voldoen.

Het is mij nog altijd niet Ik merk nooit dat dergelijke bestaande naam automatisch zou overgenomen worden, zoals Zonnig aangeeft. Nu herken ik het scenario van Jenske volledig als ik KO instel zijn eigen dialoog te gebruiken.

Waarschijnlijk gebruikt ook Zonnig die dialoog, want dat pijltje naar beneden geeft inderdaad een historiek: het toont de volledige pathnaam van vroeger bewaarde LO bestanden.  Hiervoor is het, dat een oplossing gevraagd wordt.

Nu begrijp ik niet waarom dat zo lastig is: je moet immers al zelf op het pijltje drukken om die historiek te zien. Ook het "automatische aanvullen" (titel van dit draadje) kan ik niet reproduceren: standaard wordt niets aangevuld, je moet op het pijltje naar beneden klikken of Alt+Down indrukken vooraleer de suggesties naar voor komen (en dan nóg worden die niet automatisch overgenomen.

De oplossing om die historiek in Libre Office uit te schakelen, werd hier al gegeven door DeBaas. Als je dat doet, dan zal pijltje naar beneden enkel de bestanden in de huidige folder tonen die aan het reeds getypte voldoet (zoals ook in de GTK dialoog).
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 12:42:00 door vanadium »

swake

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2020/03/15, 13:11:55 »
De oplossing is nochtans simpel hoor .
Ik open een reeds bestaand document om aan verder te werken .
Mijn document is volledig af en ga het opslaan
Ik kies voor opslaan en er verschijnt geen dialoog  , mijn document word opgeslagen als dierenvoeding.odt
Ik haal het maar aan als voorbeeld .
Mijn document gaat eigenlijk over kattenvoeding wat ook dierenvoeding is .
Ik kies voor Opslaan als en sla mijn document op als kattenvoeding.odt
Ik sluit writer af en een uurtje later open ik terug writer
Ik kies voor bestand openen en ik krijg daar een ganse dialoog te zien van al de documenten die ik al opgeslagen heb , in alfabetische volgorde waar in Lo geen optie voor bestaat om dat uit te schakelen .
Automatisch aanvullen bij een bestand openen
Ik wil het document dierenvoeding openen
Ik kies voor bestand openen en type de letter d > verschijnt daar een dialoog met alle bestanden die beginnen met letter d
iIk vul aan met i >> di >> verschijnt daar een dialoog met bestanden die beginnen met di
Ik vul aan met e >> die >> verschijnt daar een dialoog met bestanden die beginnen met die
In MS Office en OpenOffice kun je die dialoog uitzetten , laat geen dialoog zien
Of laat een dialoog zien van de 10 laatste bestanden die ik opgeslagen heb .

« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 13:13:44 door swake »

swake

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2020/03/15, 13:26:08 »
En als je kiest op bestand >> bestand >> Opslaan en de bestandsnaam bestaat reeds word gevraagd "Wilt u het bestand vervangen"
Klik je in de werkbalk in LO op het icoontje met het disketje word je bestand opgeslagen zonder dat er gevraagd om het bestand te vervangen .

Offline Zonnig

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2020/03/16, 12:52:13 »
Dag allemaal,

Ik zal rustig al jullie reacties doorspitten. Hartelijk dank. Ik heb even de tijd nodig. ;)

Ik heb dit weekend e.e.a. getest.

Ik had dacht ik 'grondig' Libre Office volledig verwijderd en daarna installeerde ik Open Office. Normaal lukte dit prima.
Nu liep ook Open Office compleet vast, zodra ik met opslaan ( naam wijzigen ) etc. bezig ging. Ook dit is vreemd, want normaal werkte dit prima.

Via 'Terminal' dacht ik alles compleet te hebben verwijderd, maar tot mijn verbazing bleek overal binnen Linux Mint nog Libre Office te zitten en ik kom er niet vanaf !
Het zit echt in alles !

Waar ik van schrok, is dat hij een map 'share' bleek te hebben aangemaakt en hier zat en zit een hele waslijst aan documenten / mappen van Libre Office in. Ook is er een lijst onder 'usr' etc.
Ik kom gewoon niet van deze documenten / mappen af. Ze stonden ook in Timeshift. Die heb ik wel verwijderd.

Hoe kan hij alles onder 'share' hebben geplaatst, terwijl ik nooit zo'n map heb aangemaakt ?
Ik wil helemaal geen zaken delen.

Mijn vragen:

- Hoe kom ik van al deze Libre Office data af ? Compleet.
- Het lijkt alsof Libre Office dus alles behalve veilig is en dat hij alles opslaat en deelt. Klopt mijn aanname wel ?
- Ik krijg de indruk dat Linux Mint alles zo voorgeprogrammeerd heeft m.b.t. Libre Office, dat het onmogelijk is om er helemaal vanaf te komen. Ook lijkt het alsof hij automatisch zaken deelt en dat ik ook hier niet vanaf kom.
- Is Linux Mint dan nog wel zo veilig ? Hetzelfde geldt voor Libre Office.

Ik wil dus alles opgeschoond hebben m.b.t. Libre Office en daarna wil ik testen met Open Office en/of een nieuwe installatie van Libre Office, maar het lijkt alsof ik er nooit vanaf kom.

Binnenkort stap ik denk ik over op de nieuwste versie van Linux Mint en/of ik pak de oudere versie ( die wel werkt ).

Ik wil niet meer naar Windows 10, maar als er niks anders opzit, dan moet het maar.

Ik wil zelf vrije keuze hebben in wat ik wel en niet wil delen en ik wil zaken installeren waar ik zelf voor kies. Niet zaken die ik 'opgedrongen' krijg en waar ik niet vanaf kan komen.

@Vanadium; Dank je wel. Ik ga eens kijken naar wat je hebt beschreven en of het mij ook lukt. ;)

Het kan inderdaad aan de versie liggen van Linux Mint, omdat ik voorafgaand geen problemen had ( bij de oudere versie ).
Zoals ik reeds aangaf; de historie heb ik uitgeschakeld, maar toch blijft hij doorgaan..........

@Jenske; wat een pech en wat verdrietig. Ik hoop dat het nu wel is gelukt en dat je mijn reactie op jouw bericht nog hebt gelezen.

@Allemaal; Ik zal eens kijken naar al jullie reacties.
Ik weet echter niet of ik het qua kennis-niveau allemaal bij kan houden. Linux gebruik ik nog maar sinds een aantal jaren. Ubuntu zelf ken ik niet, maar ik wil het wel eens gaan proberen.

Dank jullie allemaal; het wordt mij allemaal iets teveel en het kost mij ook teveel tijd, dus hierdoor kan ik niet op alles reageren. ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/16, 13:17:28 door Zonnig »

swake

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2020/03/16, 13:23:53 »
Citaat
Hoe kan hij alles onder 'share' hebben geplaatst, terwijl ik nooit zo'n map heb aangemaakt ?
Share = delen
Gebruik jij Dropbox ,google drive of ........ , om documenten te delen en te bewerken ? Ik heb die vraag al eerder gesteld , geen antwoord op gekomen .

swake

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2020/03/16, 13:32:45 »
In #11 citeer je

Citaat
Ik heb ergens iets gelezen over 'Text Suggest'. Ik kon deze optie helaas niet vinden bij Linux Mint 19.1, voor het in- en uitschakelen ervan.
Ik weet ook niet zeker of dit hetzelfde is.
Text suggest  word gebruikt bij online tekst editors .
Een tekst editor is niet hetzelfde als een documentbewerker .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2020/03/16, 13:39:37 »
Als je niet voldoende systeemervaring hebt, begin dan niet te knoeien: verwijderen van Libreoffice en vervangen door Openoffice heeft geen zin. Ik denk ook dat je twintig vage problemen tegelijk meent te zien en tegelijk probeert aan te pakken, en dan gaat het ook niet vooruit.

DeBaas gaf duidelijk aan hoe je in Libreoffice het onthouden van vorige bestanden kan uitschakelen. Heb je dit geprobeerd? Ik wel, en geloof me, het werkt.

swake

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2020/03/16, 14:08:20 »
Citaat
DeBaas gaf duidelijk aan hoe je in Libreoffice het onthouden van vorige bestanden kan uitschakelen. Heb je dit geprobeerd? Ik wel, en geloof me, het werkt.
@vanadium , dat had ik ook al geprobeert en bij mij lukt dat niet . Waarde op 0 Zetten > Toepassen > OK
Na afsluiten en opnieuw opstarten van LibreOffice Krijg ik terug die dialoog te zien en staat de standaardwaarde terug op 25 .