Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD in nieuwe pc werkt vlekkeloos met 'oude' data  (gelezen 2625 keer)

Offline Tuxjo

• Lid
SSD in nieuwe pc werkt vlekkeloos met 'oude' data
« Gepost op: 2019/12/29, 18:04:12 »
Ik heb een SSD met daarop Xubuntu 16.04 + alle data (allemaal prima werkend) vanuit een oudere pc verplaatst naar een (oudere) laptop. Ik was in de veronderstelling dat bij het booten ik een melding zou krijgen dat dat niet zou gaan lukken omdat de hardware-configuratie uiteraard volledig anders is. Wat schetst mijn verbazing : het ding start gewoon op en alles werkt 100% :o!

Is dit een pure toevalstreffer of kun je idd probleemloos een SSD zoals boven omschreven overzetten naar een ander systeem? Geldt dat ook voor HDD's en NVMe-SSD's?

Linux verraste mij in elk geval hoogst aangenaam...

Offline vanadium

• Lid
Re: SSD in nieuwe pc werkt vlekkeloos met 'oude' data
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/29, 19:15:36 »
Je bedoelt dat je een systeemschijf van een andere computer overgebracht hebt, en dat ie probleemloos opstart? Dat is inderdaad een beetje geluk hebben. Linux heeft heel wat autodetectie aan boord. Een zelfde installatie kan daarom ook mogelijk wel opstarten op andere hardware. Dit is echter niet gegarandeerd: het zal zeker niet altijd lukken. In jou geval wel, dus.  :)

« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/29, 19:45:51 »
Ik heb een SSD met daarop Xubuntu 16.04 + alle data (allemaal prima werkend) vanuit een oudere pc verplaatst naar een (oudere) laptop. Ik was in de veronderstelling dat bij het booten ik een melding zou krijgen dat dat niet zou gaan lukken omdat de hardware-configuratie uiteraard volledig anders is. Wat schetst mijn verbazing : het ding start gewoon op en alles werkt 100% :o!
Is dit een pure toevalstreffer of kun je idd probleemloos een SSD zoals boven omschreven overzetten naar een ander systeem? Geldt dat ook voor HDD's en NVMe-SSD's?
Linux verraste mij in elk geval hoogst aangenaam...
Dat gaat doorgaans probleemloos, mits je alleen open source drivers gebruikt.
Heb ik zo al vaker gedaan; eerste keer opstarten duurt iets langer, daarna merk je geen verschil meer.
Geldt ook voor HDD's etc.

« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/29, 22:48:35 »
Heb zelf een SSD in een laptop gehad en vervolgens al op drie desktops, telkens met dezelfde installatie. (Wel allemaal zonder apart drivers te hebben geïnstalleerd.)
Betrof geen uefi installatie. Misschien dat dat wel moeilijker gaat...

« Laatst bewerkt op: 2019/12/29, 22:51:54 door Ronaldus »

« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/30, 09:19:39 »
Die truuk heb ik ook al eens toegepast, en eveneens met succes.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/30, 10:22:27 »
Zelfde ervaring: het werkte gewoon, van de ene laptop naar de andere.

Offline Tuxjo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/30, 16:30:30 »
Erg leuk om al die positieve ervaringen te vernemen :).

Dit 'geintje' ga ik in de toekomst zeker vaker proberen! Niet geschoten is immers altijd mis...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/30, 17:10:15 »
Dit 'geintje' ga ik in de toekomst zeker vaker proberen! Niet geschoten is immers altijd mis...
Geen probleem dat jij dat doet, maar raad dit alstublieft niet aan. Hoewell het in vele gevallen kan werken, is deze methode niet ondersteund door de ontwikkelaars van Ubuntu. Er is een reële kans dat het gewoon niet werkt. Maar ook als het wel werkt, is het zeer waarschijnlijk dat niet alles van die installatie ook voor de nieuwe PC optimaal is ingesteld.

Ik bedoel: doe gerust, maar adviseer het niet.

« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/30, 20:43:57 »
Ik heb het ook wel eens vaker succesvol gedaan (win tijdperk vooral, maar ook al met ubuntu). Zolang je automatische herkenning van 'nieuwe hardware' aan hebt staan en met internetverbinding opstart kunnen alle benodigde (nieuwe) drivers opgehaald worden en werkt veel vaak gewoon.
Sowieso leest de bios los van de OS welk beeldscherm/toetsenbord/muis er aan hangt dus die werken vaak ook al gewoon.

Ik deed dit wel met HD's in test-settings (nooit met belangrijke). Even een HD in een andere pc om te kijken of hij nog werkt, en ja dan wordt de meeste/alle ontbrekende driversoftware 'herstelt'.
En wat jij zegt, dan gaat er verrassend veel goed, zo niet alles. Want net als win ziet ook linux ontbrekende hardware-software en herstelt deze.

Echter wat Vanadium zegt. Kijk er mee heel goed uit want het kan ook gigantisch fout aflopen en je OS kan totaal vernield worden, tot zelfs hardwarematige beschadigingen aan toe als de boel echt crasht.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/31, 08:13:59 »
@Vanadium:

Feitelijk doe je met het draaien van een live usb-stick toch min of meer hetzelfde? (En zolang je geen extra drivers hebt geïnstalleerd of deze voor de HDD switch verwijdert...)
« Laatst bewerkt op: 2019/12/31, 08:15:32 door Ronaldus »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/31, 09:53:03 »
Feitelijk doe je met het draaien van een live usb-stick toch min of meer hetzelfde?
Klopt, op dat principe kun je ook een harde schijf in een ander systeem zetten. Zo heb ik hier een aantal externe harde schijven (in een eigen behuizing) liggen die ik dan op een ander systeem kan gebruiken.
Sterker, ik kloon op deze manier regelmatig partities. Voorwaarde is dan wel dat deze even groot zijn. Dan sluit ik eerst een op een usb stick geïnstalleerde Debian aan de laptop of desktop die ik wil bewerken en start daarvan op. Daarna koppel ik de externe schijf en kloon dan met partimage of via Gparted de partitie die ik wil klonen van de externe schijf naar de desktop/laptop.
Gaat prima. Mocht er toch iets fout gaan, dan kan ik met een Netinstall USB stick van Debian in de rescue modus de zaak recht zetten.

Linux is heel flexibel!

Ik heb overigens ooit na een crash van een laptop op deze manier de 2,5 inch harde schijf in een externe behuizing gestopt en zo een maand lang op verschillende computers op mijn werk gewoon mijn werkzaamheden kunnen doen. Na het aanschaffen van een andere laptop de oude schijf erin gemonteerd en gaan met die banaan.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/31, 09:56:10 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/31, 10:38:35 »
@Vanadium:

Feitelijk doe je met het draaien van een live usb-stick toch min of meer hetzelfde? (En zolang je geen extra drivers hebt geïnstalleerd of deze voor de HDD switch verwijdert...)
Zeker akkoord, maar een permanente installatie is toch anders. Naast automatische apparatuurherkenning blijft er nog altijd één en ander dat via statische configuratiebestanden tijdens de installatie geconfigureerd moet worden. Zonder dit is er minder garantie dat het systeem, als het inderdaad draait, ook optimaal geconfigureerd is.

Vooral voor grafische kaarten zijn we er nog niet helemaal. Veel grafische kaarten worden nog steeds via Xorg aangedreven. In een live sessie kunnen die via minimale algemene standaarden aangedreven worden, maar voor betere performantie is er een specifieke configuratie via statische bestanden nodig.

Ooit komt het er wel van dat alles volautomatisch herkend en dynamisch geconfigureerd kan worden. Op dat moment wordt deze methode misschien wel officieel ondersteund  ^-^

Offline h2o

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/31, 11:28:42 »
Vooral voor grafische kaarten zijn we er nog niet helemaal. Veel grafische kaarten worden nog steeds via Xorg aangedreven. In een live sessie kunnen die via minimale algemene standaarden aangedreven worden, maar voor betere performantie is er een specifieke configuratie via statische bestanden nodig.

Jouw principe (theorie) klopt ook wel !!!! Bij een live distributie staat er een overhead aan drivers aan boord. Bij installatie op een harde schijf wordt dan alleen dat geïnstalleerd wat nodig is. En je hebt gelijk dat het werkt als het matcht met een ander systeem met soortgelijke hardware. Zo niet, dan stuit je op problemen

Een systeem wat Intel gebaseerd is zal moeite hebben met een Nvidia systeem. Dat gaat dan ook niet goed werken en omgekeerd, een Nvidia gestalleerd systeem zal waarschijnlijk niet (goed) draaien op een Intel systeem.

Wat ik heb gedaan is in ieder geval zoveel mogelijk gangbare netwerk en vooral Wifi drivers installeren. Dan kun je in geval van nood op andere hardware de boel ophalen om het werkend te krijgen. Op mijn Debian USB stick heb ik dat ook gedaan. Daarnaast ook nouveau drivers zodat ik op een Nvidia systeem aan de gang kan.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/31, 11:34:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/01/01, 19:20:04 »
Ik heb ook wel eens Lubuntu op een externe schijf geïnstalleerd die ik uit een heel oude Panasonic Toughbook had gehaald, en hem na installatie weer teruggezet, omdat dat apparaat geen DVD-station had, en niet van USB kon opstarten. Werkte perfect. Je kan bij zo'n Toughbook van buitenaf de harde schijf met 'slede' en al eruit trekken, dus zonder hem open te maken.

Ik zou anders niet weten hoe je op zo'n apparaat iets kan installeren ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21