Feitelijk doe je met het draaien van een live usb-stick toch min of meer hetzelfde?
Klopt, op dat principe kun je ook een harde schijf in een ander systeem zetten. Zo heb ik hier een aantal externe harde schijven (in een eigen behuizing) liggen die ik dan op een ander systeem kan gebruiken.
Sterker, ik kloon op deze manier regelmatig partities. Voorwaarde is dan wel dat deze even groot zijn. Dan sluit ik eerst een op een usb stick geïnstalleerde Debian aan de laptop of desktop die ik wil bewerken en start daarvan op. Daarna koppel ik de externe schijf en kloon dan met partimage of via Gparted de partitie die ik wil klonen van de externe schijf naar de desktop/laptop.
Gaat prima. Mocht er toch iets fout gaan, dan kan ik met een Netinstall USB stick van Debian in de rescue modus de zaak recht zetten.
Linux is heel flexibel!
Ik heb overigens ooit na een crash van een laptop op deze manier de 2,5 inch harde schijf in een externe behuizing gestopt en zo een maand lang op verschillende computers op mijn werk gewoon mijn werkzaamheden kunnen doen. Na het aanschaffen van een andere laptop de oude schijf erin gemonteerd en gaan met die banaan.