Je kernel is nog altijd de 'slow booting' LTS versie ....
Kies liever dan Ubuntu 18.04.3 als je niet van upgraden houdt elk half jaar, maar kies steevast een kernel hoger dan 5.0.XXXX .
Dus je kernel opwaarderen in de LTS is nodig; mede daarom dat 18.04.3 een belangrijk 'service pack' - versie was.
Op het forum staat een how to om toch op te waarderen ipv op de LTS kernel te hangen.
Er is ook goed nieuws eigenlijk: kernel 5.4 is uitgekomen (dit is een versie die ik aanraad als algemeen platform om van te vertrekken omwille van een lockdown (cfr. OMG Ubuntu) d.w.z. : de kernel gaat eindelijk naar een 'vaste versie' als zijnde 'veilig' te zijn bevonden.
Er is veel leesvoer op internet ivm deze kernelversie. Maar kernel 5.0 xxxx of hoger booten sneller dan 4.15 //// Een schone installatie van Ubuntu zal je dat snel leren. Uit je inxi zie ik, voor Ubuntu , geen problemen te verwachten. Of je installeert de hogere kernel en HWE (getest door mezelf, en nog steeds actief)
Je i5 zou op 20 seconden opgestart moeten zijn. Als dat opstarten écht van belang is: SolusOS is een distro die in powerstarts leidende distro nummer 1 is op dit moment. Budgie als desktop weliswaar. 3 seconden boot op een i7 scenario. Deze distro claimt een rolling release te kunnen zijn: m.a.w. blijven updaten.
Maar je zal zien dat Ubuntu DIE development wel zal oppikken; als powerstarts veel opties bieden.
Even Google gebruikt:
zo kan je bestaande kernel vervangen door 'de nieuwe generatie' kernel
sudo apt-get install --install-recommends linux-generic-hwe-18.04 xserver-xorg-hwe-18.04
na de installatie
sudo reboot
Een paar keer rebooten (3 a 4 keer) en de kernel is gesetteld en zal vlot doorstarten.
Je kan later de oude LTS kernel (krijgt nog steeds updates dan) eventueel permanent verwijderen na test goede werking op *jou* hardware.
Wil je nóg sneller: flash dan je Eeprom met CoreBoot (op eigen risico !!! you can brick things) dan is Bios opstart 0,2 seconden ... Maar dit of de howto zet ik niet op dit Forum: teveel risico's mee verbonden. Maar het kan wel.