Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Privacy update.  (gelezen 5333 keer)

Privacy update.
« Gepost op: 2019/11/20, 17:40:30 »
Naar aanleiding van het onderwerp privacy en wat kun je er aan doen topic 5 jaar geleden,10000 keer gelezen.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87043.0

Een evaluatie hoe het er nu voorstaat. Geef jullie mening omtrent privacy en linux.
En als je niet weet waar te beginnen bekijk deze Tegenlicht uitzending als voorgerecht.

De grote dataroof.

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/27-10-2019/VPWON_1295417

Groet Fossone

Re: Privacy update.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/20, 18:36:08 »
De grote dataroof.

Prima onderwerp.
Alleen ontgaat mij het doel van die tegenlicht-link in context tot linux of welke OS dan ook. Het maakt namelijk weinig uit welke OS je gebruikt. Als je van die diensten gebruik maakt grabben zij info, en daar is andere software voor nodig omdat een OS dat niet ondervangt.

Daarnaast, als je gebruik maakt van dat soort diensten grabben ze zowiezo de info waarmee je ze zelf voedt, ongeacht welke OS. Daar helpt maar 1 ding tegen en dat is 'geen gebruik maken van die diensten'.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/20, 19:21:54 »

Bovenstaande speelt niet af bij mij ,maar ja t´zal mij worst zijn ,maak mij daar niet druk om.  :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/20, 22:08:03 »
Een onderwerp 3x plaatsen hoort niet gedaan te worden, één keer is voldoende.
Zie dit a.u.b. als een waarschuwing!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/20, 23:12:19 »
Ron het spijt me. Zal niet meer gebeuren.

« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/20, 23:22:19 »
Tom. Als het je niet bezig houd of je interesse niet heeft, is je mening geven ook niet relevant. Dan is het beter dat je wegblijft.  Ik probeer een discussie te lanceren over dit onderwerp.
Graag reacties van mensen die er zin in hebben om over dit onderwerp te praten.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/21, 00:11:47 »
Dat er gegevens over je worden vergaard hou je helaas redelijkerwijs niet meer tegen.  Wat nog wel kan: fragmenteren.

Saboteer de aggregatie van gegevens over jou zoveel als redelijkerwijs mogelijk; werk met meerdere identiteiten, donder cookies automatisch weg bij afsluiten Firefox, gebruik een slimfoon alleen binnenshuis en met WiFi en buitenshuis een ouderwets domfoontje, navigeer met TomTom en niet met de slimfoon, vermijd Facebook en consorten als de pest, etc.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/21, 05:56:59 »
navigeer met TomTom en niet met de slimfoon
Gaat prima met een slimfoon. Gewoon OsmAnd installeren, werkt volledig offline

« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/21, 08:52:22 »
Ook al navigeer je offline, je locatie wordt met een smartphone toch wel bijgehouden:

https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4427501/google-maps-locatie-checken-android-verzamelen-locaties-data-geschiedenis

(En tsja, Google weet precies wat er afgesloten is en waar de file's staan en wat dan de alternatieven zijn. Door dat gemak heb je toch de neiging om met Google te navigeren. Bovendien kun je bij elk Google zoekresultaat in je telefoon bijna gelijk kiezen om er naartoe te navigeren.)

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/21, 09:54:25 »
De vraag is ook natuurlijk: wil je wel total privacy (wat een illusie is) en kán je wel anoniem in een virtuele wereld vertoeven;

bv: met een aankoop in een webshop (AliExpress t/m de cannabiszalfshop) geef je toch delen van je anonieme neiging op.
Ook de Provider is een 'rotte plek' in het total privacy protocol.

Eerlijk: ik ga liever mét een ID naar voren, dan een beetje te denken dat alles wat ik doe ten eerste legaal is, en ten tweede misschien ook: ben ik wel schuldig aan gevolgen van een botnet bv ?
Dus Google Cloud heeft wel degelijk ID's van mij in de wolk bewaard als zijnde referentie voor eender welke Administrator en/of E-police .

Uiteraard zijn de wilde avonturen op het internetverkeer volledig voorbij; ook een fase waar misschien beginners, en, of, kinderen, behoefte aan hebben om te 'voelen' wat de grenzen zijn .

Maar totale anonimiteit eisen in een globaal verkeer is een foute aanname, en zelfs niet echt een goed idee.

En ook i.g.v. Google (dat 'duistere obscure bedrijf' volgens sommigen) is de privacyverklaring duidelijk en zelfs voor een kind van veertien jaar begrijpbaar. Er is ook A. I. ; dus ook logisch dat Google databasen aanlegt ten bate van. Maar nogmaals : lees de, wettelijk interpreteerbaar in Europese landen, privacyverklaring eerst vóór dat je sommige persberichten of politici voor een garantie gaat nemen.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/21, 10:04:50 door Joshua Orbit »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/21, 10:46:08 »
Uiteindelijk is het heel eenvoudig: kennis is macht.

En hoe meer kennis een bedrijf/overheid over jou heeft, hoe meer macht dat bedrijf/die overheid over jou heeft. Kortom: je verliest je vrijheid.

Dus: saboteer de gegevensverzameling over jou, waar redelijkerwijs mogelijk. Zorg dat gegevens over jou, lastig aan elkaar te koppelen zijn: fragmenteer je identiteiten.

Kom op voor je vrijheid!
« Laatst bewerkt op: 2019/11/21, 11:10:03 door Pjotr »

« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/21, 12:51:54 »
Gewoon OsmAnd installeren, werkt volledig offline

Maar vergaard ook data. Kijk maar in de voorwaarden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/21, 13:23:33 »
Mijn werkelijke mening: zal niet iedereen blij mee zijn.  =D

FORGET IT! WE ZIJN AL VÉÉL TE LAAT!!
20-25 jaar terug ben ik (met vele anderen), als kleine onbelangrijke schakel, al geïnstrueerd hoe je op internet informatie kunt vergaren, welke informatie over mensen waar je aan gebonden zit.
En geinformeerd over het belangrijkste: hoe deze informatie in te zetten.
Geinstrueerd door diverse 'bepalende' instituties, welke aangaven dit zelf ook al te doen. 20-25 jaar terug hè!!
Werden wij allen geïnstrueerd dit in te zetten binnen het al werkende geheel, als systeem dit efficiënt toepasbaar te maken en houden.
Wie je vrienden zijn, met wie je verder contacten hebt en wat voor soort contacten, wat je zoal prive uitspookt, wat je hobbies zijn, hoe je je op vakantie gedraagd. En nog veel meer, afhankelijk van waar geinteresseerde toegang toe heeft. Allemaal praktisch inzetbare informatie waar 20-25 jaar terug al door vele instituten naarstig gebruik van gemaakt werd.

Digitale informatievergaring? Dat is al begonnen met versie '95. Dat zal al vol met grabware, en dat is nog dieper gegaan met XP. Er bestond zelfs een programmaatje om dit zo ver mogelijk uit te zetten, xpantyspy heette dat geloof ik en dat killde een hele lange lijst settings.

Alles moet voortaan en al geruime tijd zo veel mogelijk digitaal. Dacht je nou echt dat daar niets van verzameld wordt in je digi-dossier?

Dit was allemaal al ver voor goegle en feesboek. En zelfs na het ontstaan van zulke bedrijven heeft het nog lang (door) geduurd voor iedereen een beetje door kreeg hoe diep dit ging.
Er zijn al jaren terug TV-programma's voorbij gekomen waaruit duidelijk bleek door wie en hoe informatie vergaard wordt, en zelfs toen riep iedereen nog dat dat allemaal wel erg ongeloofwaardig klonk, geloofde het niet en ging lekker door met feesboeken.
Alles ligt al vast, van financieel langs persoonlijk tot medisch, NAW en bloedgroep tot ziektes en gebreken, totale staat van dienst tot strafblad. Je kunt het bijna niet bedenken of het ligt al in je gekoppelde dossiers vast.

WE ZIJN ALLANG TE LAAT! Leg je er maar bij neer.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/21, 13:55:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/21, 13:24:59 »
Gewoon OsmAnd installeren, werkt volledig offline
Maar vergaard ook data. Kijk maar in de voorwaarden.
Dat is van een andere orde dan Google & Co.
Welk punt vd voorwaarden heb je moeite mee?
https://osmand.net/help-online/privacy-policy

« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/21, 13:29:56 »
Ik heb er geen moeite mee en gebruik het zelf al bijna 10 jaar naar tevredenheid, en heb er ook anderen aan geholpen.  ^-^
Maar simpelweg ook zij verzamelen.
- I ♥ Linux -

« Reactie #15 Gepost op: 2019/11/21, 13:30:45 »
WE ZIJN AL VÉÉL TE LAAT!!
20-25 jaar terug

Wil je weten wat mij wel frustreert, en niet zo'n beetje ook?  >:( >:( >:(

Door posities binnen zakelijke en financiële kringen is mij dit allemaal al 20 jaar en langer bekend.
De reden dat ik geen feesboek en zo wilde, en je wilt niet weten hoe vaak je dan met scheve ogen aangekeken wordt omdat je niet met de meute mee doet.
Dat de zorg problematisch zou gaan worden was 20+ jaar terug al bekend in de kringen van doctoren. Toen was al bekend welke kant het op zou gaan (dat waar het nu is).
Net als mij bijvoorbeeld de ontwikkelingen op de huizenmarkt wat via 'hogere draagkracht door schulden' gekoppeld is aan de economie uitgelegd is door commerciële en financiële personen op hogere posities, en hoe hier mee omgegaan zal worden wat inmiddels al toegepast wordt. En ook wat er nog gaat komen, want we zijn er nog niet en het is allang bekend welke kant het uit gaat. Het huizentekort gaat zich over een jaartje of 10-15 vanzelf oplossen (mogelijk zelfs tot overschot) en daar wordt nu al beleid op uitgevoerd.
De economische en huizencrisis waren voor mij totaal géén verrassing. Net als de crisissen die nog gaan komen dat niet zijn, want reken er maar op dat wij nog wat klappen gaan krijgen. Voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat velen riepen "niemand zag het aan komen" want er werd ver voor 2008 al over gepraat in zakelijke en financiele kringen, en ook dat is precies zo verlopen.
Als ik, simpele ziel, het wist en zag aankomen had iedereen het kunnen weten. Daar was echt geen glazen bol voor nodig.

En vanuit dit alles wat mij 20 jaar geleden al ver bekend was uit bronnen met kennis van zaken heb ik vrienden en kennissen proberen te adviseren, en soms te behoeden. Maar dit is nooit op prijs gesteld en me in een aantal gevallen zelfs verweten. Ondertussen zijn velen van hen tot mijn spijt inmiddels de pineut.
En nu loopt iedereen te doen alsof ze iets nieuws ontdekken en er drama over te maken, terwijl werkelijk de hele maatschappij er zelf instemmend aan mee gewerkt heeft. In mijn ogen willens en weten, want niemand wilde het weten terwijl het allang bekend was. Iedereen moest een groter en duurder huis, en grotere auto, en schatrijk worden als ZZP-er, betaald met (ongedekt) krediet "want dat doet toch iedereen". Want sjah, die ongelofelijke dromen van overmatige rijkdom moesten natuurlijk kostte wat kost uitkomen.
En je moest het eens durven je twijfels over al die euforie uit te spreken.  :-X
Moet ik dan nu reageren "Ooo wat erg, en wat goed dat je dat hebt ontdekt", op degenen die er zelf aan meegewerkt en die het mij niet in dank afnamen toen ik hetzelfde vertelde? En die nu wéér jaloers afkeurend zijn omdat zij de pineut zijn terwijl wij er wel redelijk op geanticipeerd hebben. Doei. :rolleyes: Eerst een beetje zelfreflectie van de maatschappij graag. Iedereen is er met open ogen maar wat graag in mee gegaan.

En wat mij nog het meeste in de weg zit is de praktijk. Maatschappelijk sociaal plezier en gezelligheid.
Destijds liep de hele maatschappij manisch euforisch te doen want het kon niet op, en nu is de maatschappij manisch depressief want veel is op. En in die maatschappij van absurd buitensporige gedragingen (nu veel sjagrijn) moet ik zien te leven en genieten.

Digitale privacy? Ben het met Pjotr eens. Red wat er nog te redden valt, en zo veel is dat al niet meer (voor sommigen zelfs nog erg weinig).
« Laatst bewerkt op: 2019/11/21, 14:10:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #16 Gepost op: 2019/11/21, 14:02:41 »
Ik denk dat het voor de leesbaarheid goed is om deze discussie over een belangrijk onderwerp feitelijk, zakelijk en constructief te voeren.
Straks hebben we nog een Godwinnetje te pakken...  ;)

« Reactie #17 Gepost op: 2019/11/21, 14:11:58 »
Ik denk dat het voor de leesbaarheid goed is om deze discussie over een belangrijk onderwerp feitelijk, zakelijk en constructief te voeren.
Straks hebben we nog een Godwinnetje te pakken...  ;)

Ik doe niet aan godwinnetjes.
En ik vind deze 'mondsnoerende' termen eerlijk gezegd geen stijl. ;)

Dat wat ik vernoem zijn maatschappelijk en zakelijke constructieve inhoudelijke of inhoudelijk gerelateerde feiten. Blijkbaar mogen ze nog steeds niet uitgesproken worden?  :-X Ik zei zelf al dat niet iedereen blij zal zijn met mijn werkelijke mening. =D

Soms zou je je af kunnen vragen of vermeende 'alu-hoedjes' nou een alu-hoedje op hebben, of dat juiste anderen zich met een alu-hoedje afsluiten van feiten die ze liever niet horen zodat dromen niet uiteen spatten. Wie zijn nou de werkelijke 'alu-hoedjes' kun je je afvragen?
Inside informatie Vuurvosje. Ik zou misschien zomaar naam en toenaam kunnen noemen van de bronnen, maar dat doe ik niet. Liever weggezet voor alu-hoedje door medeburgers dan (weer) zulke bronnen boos op me. Dus beschouw het allemaal maar als onzin wat ik schreef. Doe ik zelf ook als het er op aan komt. =D

Hoe dan ook, de privacy van velen is allang geschonden omdat ze zelf lekker fanatiek en instemmend meededen aan alle digitale diensten en databanken aangevuld met social media (al met mesenger). Te laat.

Maar ik ben al stil. :-X
« Laatst bewerkt op: 2019/11/21, 14:44:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #18 Gepost op: 2019/11/21, 14:36:06 »
Een gratis navigatie-oplossing met enige privacybescherming is ook deze: pak een ouwe afgedankte slimfoon uit de la, zet die terug op z'n standaardinstellingen, doe er geen bel-chip in maar gebruik alleen wifi, maak een speciale Google-identiteit aan voor dit doel, zet Google Maps erop en haal de kaart binnen die je wilt.

Hang 'm in je auto en klaar.  =D

« Reactie #19 Gepost op: 2019/11/21, 14:53:17 »
Goede oplossing. Alleen zou ik dan OsmAND gebruiken. En dan misschien zelfs een opensource OS overwegen.

Eerst eens beginnen met je goegel lokaties dossiertje uit zetten denk ik.
Velen hebben hun mond vol over privacyschending maar hebben met GPS aan hun locatie-dossiertje nog gewoon lekker actief staan. (al maakt dat ook weinig verschil omdat het toch wel opgeslaan wordt). Overigens wordt je lokatie ook bepaald met gebruikte wifi-spots en internetverbinding, voor wie dat nog niet wist.
Om maar niet te beginnen over 'kijk waar ik ben' selfies. =D

De als veiliger genoemde tomtom oplossing. En die gaat werken??  =D
Wat denk je dat er op de achtergrond gebeurd als je je tomtom aan de pc hangt? (bv om te updaten) :evil: Verdiep je er zelf maar eens in, want ik moet eigenlijk stil zijn.  :-X ^-^

Het enige navigeren wat echt veilig is? Geen telefoon mee of minstens uit. Niet pinnen onderweg en tol contant betalen.
En dan deze mee... (zit je alleen nog met camera's en kentekenherkenning wat we allemaal geaccepteerd hebben, dus nog niet helemaal. Te laat! :evil: )
« Laatst bewerkt op: 2019/11/21, 14:58:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #20 Gepost op: 2019/11/21, 15:01:35 »
Een gratis navigatie-oplossing met enige privacybescherming is ook deze: pak een ouwe afgedankte slimfoon uit de la, zet die terug op z'n standaardinstellingen, doe er geen bel-chip in maar gebruik alleen wifi, maak een speciale Google-identiteit aan voor dit doel, zet Google Maps erop en haal de kaart binnen die je wilt.
Hang 'm in je auto en klaar.  =D
Precies dit heb ik gedaan!
Alleen dan met LineageOS (geen Google account nodig) en OSMAnd.
En Mapy, HereWeGo....  :-X

Oude slimphone met goed scherm koop je voor een paar tientjes, en dat heb je altijd gratis updates!
Ligt gewoon in mijn auto, af en toe even aan de wifi hangen om te updaten en klaar.