Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux installatie voor bejaarde  (gelezen 9315 keer)

Offline peer

• Lid
Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #25 Gepost op: 2019/09/02, 08:00:09 »
J
Ik heb nog 2 suggesties: deepin, dat is nu Debian-gebaseerd, dus aardig lichtgewicht, en ziet er erg simpel uit, je hebt alleen een dock onderin. Alle instellingen zijn verborgen (die zitten rechts als je tegen de rand knalt met je muis). Of Q4OS, dat ziet er niet uit maar is super licht en kan eruit zien als XP. Ook Debian-gebaseerd.

Het feit dat een distro op Debian gebaseerd is wil niet zeggen dat het lichtgewicht is. bv. alle ubuntu distro's zijn gebaseerd op Debian en ze zijn echt niet allemaal licht.

Offline peer

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2019/09/02, 10:24:30 »
het wordt dus ubuntu gebaseerd op xfce of mate. Qua snelheid zal het elkaar niet veel ontlopen.

Na installatie zou ik proberen om de distro te minimaliseren. Dwz. alles verwijderen wat niet nodig is en de services nalopen om te kijken welke overbodig zijn. En natuurlijke ervoor zorgen dat belangrijke programma's eenvoudig te starten zijn.

En dan is het gewoon afwachten hoe de laptop het doet. Dat is spannend.

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2019/09/02, 19:50:00 »
Het feit dat een distro op Debian gebaseerd is wil niet zeggen dat het lichtgewicht is. bv. alle ubuntu distro's zijn gebaseerd op Debian en ze zijn echt niet allemaal licht.

Dat is zo, maar deepin is na zijn overstap van ubuntu naar debian aanzienlijk sneller / lichter geworden. En Q4OS is sowieso snel.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2019/09/02, 19:55:49 »
Deepin is Chinees, daar moet haast wel spionagesoftware in zitten ;) :P :P . Zonder gekheid: deze zouden eventueel ook bekeken kunnen worden. Deepin heb ik wel mijn bedenkingen bij aangezien je zoals je zegt verborgen instellingen moet opduikelen door met je muis naar de rand van het scherm te gaan. De Dame heeft echt een opzet nodig waarbij ze alles wat ze nodig heeft in een keer kan zien. Bij XFCE en MATE weet ik hoe ik eenvoudig de iconen lekker groot kan zetten. Q4os lijkt me dan een stuk interessanter omdat je het kan laten lijken op wat ze gewend is. Hoewel belangrijker is dat ze alles goed kan zien, alles duidelijk is en zaken waar ze geen omkijken naar heeft, geen belang bij heeft, niet in de weg zitten.

(suggestie voor een filosofisch topic: ik lees best vaak: 'het lijkt op windows' als een pro-argument bij een linux OS. Ik stel mij voor dat een bepaald slag fanatici vinden dat je dat niet moet willen. Anderzijds: Bevat windows en gelijk welk OS dan ook niet concepten die inmiddels zo bij de gebruikers zitten ingebakken dat je er feitelijk niet meer aan ontkomt?...)

Nou ja ik dacht dat de bedoeling was dat de Dame alleen bepaalde activiteiten doet, en verder niets met instellingen wil. Dan zitten ze iig niet in de weg. En je kan het dock naar wens uitbreiden.

Ja nou ja, ik vind dat je oudere Dames (en Heren) niet moet lastigvallen met een totaal nieuwe werkomgeving. Mensen kunnen danig overstuur raken van andere kleuren, symbolen, knoppen die ergens anders zitten, etc., hoewel alles in feite vrijwel hetzelfde werkt als in Windows. Ik vind dat een apparaat de mens moet dienen, en niet andersom.

Zelf was ik blij met het radicaal andere concept van Unity.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/02, 19:57:37 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

« Reactie #29 Gepost op: 2019/09/03, 08:50:57 »
Deepin is Chinees, daar moet haast wel spionagesoftware in zitten ;) :P :P . Zonder gekheid: deze zouden eventueel ook bekeken kunnen worden. Deepin heb ik wel mijn bedenkingen bij aangezien je zoals je zegt verborgen instellingen moet opduikelen door met je muis naar de rand van het scherm te gaan. De Dame heeft echt een opzet nodig waarbij ze alles wat ze nodig heeft in een keer kan zien. Bij XFCE en MATE weet ik hoe ik eenvoudig de iconen lekker groot kan zetten. Q4os lijkt me dan een stuk interessanter omdat je het kan laten lijken op wat ze gewend is. Hoewel belangrijker is dat ze alles goed kan zien, alles duidelijk is en zaken waar ze geen omkijken naar heeft, geen belang bij heeft, niet in de weg zitten.

(suggestie voor een filosofisch topic: ik lees best vaak: 'het lijkt op windows' als een pro-argument bij een linux OS. Ik stel mij voor dat een bepaald slag fanatici vinden dat je dat niet moet willen. Anderzijds: Bevat windows en gelijk welk OS dan ook niet concepten die inmiddels zo bij de gebruikers zitten ingebakken dat je er feitelijk niet meer aan ontkomt?...)

Nou ja ik dacht dat de bedoeling was dat de Dame alleen bepaalde activiteiten doet, en verder niets met instellingen wil. Dan zitten ze iig niet in de weg. En je kan het dock naar wens uitbreiden.

Ja nou ja, ik vind dat je oudere Dames (en Heren) niet moet lastigvallen met een totaal nieuwe werkomgeving. Mensen kunnen danig overstuur raken van andere kleuren, symbolen, knoppen die ergens anders zitten, etc., hoewel alles in feite vrijwel hetzelfde werkt als in Windows. Ik vind dat een apparaat de mens moet dienen, en niet andersom.

Zelf was ik blij met het radicaal andere concept van Unity.

Verantwoord uw meedenken vooral niet, het wordt gewaardeerd ;)

Opmerkelijk: ik heb onlangs Ubuntu Mate en Mint XFCE geinstalleerd en mee geprutst. (XFCE is als mijn tweede favoriete werkomgeving een thuiswedstrijd) Bij beiden problemen, foutmeldingen bij updates etc. Tja, daar draai ik mijn hand niet voor om maar de Dame kan dat gemekker niet hebben. IK weet niet wat er gebeurd als je updates op automatisch zet en zoiets gebeurd. Wordt die instelling dan overruled en moet je alsnog zelf wat gaan doen?

Ik denk dat Xubuntu in die zin de beste kandidaat is omdat er al vrij weinig standaard in zit in tegenstelling tot Mint. Waar ik zelf prijs stel op out of the box een groot standaardpakket, moet ik nu minimaal gaan denken. Dat is ook wel eens een keer een interessante zoektocht.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #30 Gepost op: 2019/09/03, 17:21:46 »
@ ZijneBalorigheid,

Mijn suggestie ook eens mee geven:

wat dacht je om eens naar MX Linux te gaan kijken en te proberen ?

https://mxlinux.org/

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2019/09/03, 18:31:42 »
Verantwoord uw meedenken vooral niet, het wordt gewaardeerd ;)

Opmerkelijk: ik heb onlangs Ubuntu Mate en Mint XFCE geinstalleerd en mee geprutst. (XFCE is als mijn tweede favoriete werkomgeving een thuiswedstrijd) Bij beiden problemen, foutmeldingen bij updates etc. Tja, daar draai ik mijn hand niet voor om maar de Dame kan dat gemekker niet hebben. IK weet niet wat er gebeurd als je updates op automatisch zet en zoiets gebeurd. Wordt die instelling dan overruled en moet je alsnog zelf wat gaan doen?

Ik denk dat Xubuntu in die zin de beste kandidaat is omdat er al vrij weinig standaard in zit in tegenstelling tot Mint. Waar ik zelf prijs stel op out of the box een groot standaardpakket, moet ik nu minimaal gaan denken. Dat is ook wel eens een keer een interessante zoektocht.

Oh ik voelde ook niet dat ik me moest verantwoorden hoor ;)

Ik vind Mate heel mooi en praktisch, maar waar ik het ook installeer, het is bij mij altijd erg instabiel. Docks knallen eruit (en herstellen zichzelf weer), gedoe met ikonen op volgorde zetten, allerlei dingetjes die moeten kunnen maar het toch soms/vaak niet doen. Bij Xubuntu heb ik dat nooit. Ik heb daar ook nooit foutmeldingen. Mint zou het gebruikervriendelijkst moeten zijn, maar ik heb er weinig ervaring mee.

Ik weet niet wat er dan gebeurt. Ik zou gewoon Xubuntu proberen voor Dame. Je kan natuurlijk sowieso alle overbodige programma's eruit slopen, dat is toch zo gebeurd?

Qua meegeleverde programma's zijn Bodhi en Peppermint minimaal... Peppermint is ook *buntu gebaseerd, een soort mix van Lubuntu en Xubuntu met wat Mint elementjes. Eigenlijk gericht op in de cloud werken, maar heel simpel en makkelijk aan te passen. Wel een kleine distro.

DarkEra

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2019/09/03, 18:43:26 »
......
Ik weet niet wat er dan gebeurt. Ik zou gewoon Xubuntu proberen voor Dame. Je kan natuurlijk sowieso alle overbodige programma's eruit slopen, dat is toch zo gebeurd?
...
Hoezo eruit slopen, da's veel teveel gedoe naar mijn mening en kan simpeler.... Men downloade éénmaal de 18.04 32 of 64 bit netboot/mini iso en kiest tijdens de installatie setup voor xubuntu minimal als desktop omgeving. Je beschikt hierna over een kale, minimale xubuntu installatie die je dan naar behoeven kan inrichten met programma's.
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/18.04/
« Laatst bewerkt op: 2019/09/03, 21:48:16 door Maik »

« Reactie #33 Gepost op: 2019/09/04, 07:32:26 »
Xubuntu begint langzaam vorm te krijgen zoals ik denk dat het goed is in gebruik. Die kan ik binnenkort gaan demonstreren. Daarnaast ben ik bezig met een andere suggestie van alhier:
Q4os met de trinity desktop. Redenen: ik ben zeer bekend met KDE en heb het dus beter nog dan met XFCE in mijn vingers om die te maken zoals gewenst. Aangezien KDE 4 alhier gedraaid heeft op een oudere dualcore dan de laptop in kwestie, ben ik van mening dat de trinity, die een remake is van de oude KDE, beste prestaties zou moeten kunnen leveren. Ook die is zo te maken dat de basisbehoeften voorhanden zijn en verder onderzoek ik nog wat er eventueel aan nadelen in zouden kunnen zitten. KDE is inderdaad wat zwaarder edoch zwaar blijft in LInux een relatief begrip. Wie nog een grondige suggestie heeft, is welkom edoch is nu wel de tijd gekomen om meters te gaan maken.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2019/09/04, 09:12:17 »
Als je toch van KDE houdt, waarom dan niet dit eens proberen:
sudo apt install --no-install-recommends kde-plasma-desktop kwin-x11 kwin-decoration-oxygen systemsettings plasma-nm kio-extras kgamma5 powerdevil breeze-gtk-theme kde-config-gtk-style kde-config-gtk-style-preview && sudo reboot
of sudo apt install --no-install-recommends kde-plasma-desktop kwin-x11 kwin-decoration-oxygen systemsettings plasma-nm kio-extras kgamma5 powerdevil  && sudo rebootals je per se geen GTK dingen wilt hebben.

Dan heb je een kale Plasma desktop en kun je er zelf opzetten wat je wilt hebben. Loopt heel vlot moet ik zeggen, maar KDE is niet echt 'mijn ding'.

Overigens is dit vanuit een blokkendoos optiek bekeken.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/04, 09:14:29 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #35 Gepost op: 2019/09/04, 09:29:59 »
Als je toch van KDE houdt, waarom dan niet dit eens proberen:
sudo apt install --no-install-recommends kde-plasma-desktop kwin-x11 kwin-decoration-oxygen systemsettings plasma-nm kio-extras kgamma5 powerdevil breeze-gtk-theme kde-config-gtk-style kde-config-gtk-style-preview && sudo reboot
of sudo apt install --no-install-recommends kde-plasma-desktop kwin-x11 kwin-decoration-oxygen systemsettings plasma-nm kio-extras kgamma5 powerdevil  && sudo rebootals je per se geen GTK dingen wilt hebben.

Dan heb je een kale Plasma desktop en kun je er zelf opzetten wat je wilt hebben. Loopt heel vlot moet ik zeggen, maar KDE is niet echt 'mijn ding'.

Overigens is dit vanuit een blokkendoos optiek bekeken.

De manouvre ken ik volgens mij. Heb het meen ik eens iets soortgelijks losgelaten op een Linux Mint XFCE als experimentje toen bekend werd dat Mint KDE werd opgeheven. Sindsdien ben ik tot volle tevredenheid weer terug bij Kubuntu. Blokkendooswerk ben ik niet zo van. Verbouwen wat er al is daarentegen ;)

« Reactie #36 Gepost op: 2019/09/04, 14:57:16 »
Sommigen alhier zal het wellicht bekend zijn dat ik een voorvechter/liefhebber ben van oude machines zo lang mogelijk operationeel houden.

Volg ik je helemaal in. Ik vind dat zeker ook leuk.
Ik ken De Dame verder niet, maar ik heb toch ook de ervaring dat het voor sommige mensen toch handiger is als het gewoon werkt en niet op de grens van mogelijk of net niet hangt.

Geen poging je ergens heen te sturen. Wel een overweging om serieus mee te nemen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #37 Gepost op: 2019/09/05, 08:13:55 »
Sommigen alhier zal het wellicht bekend zijn dat ik een voorvechter/liefhebber ben van oude machines zo lang mogelijk operationeel houden.

Volg ik je helemaal in. Ik vind dat zeker ook leuk.
Ik ken De Dame verder niet, maar ik heb toch ook de ervaring dat het voor sommige mensen toch handiger is als het gewoon werkt en niet op de grens van mogelijk of net niet hangt.

Geen poging je ergens heen te sturen. Wel een overweging om serieus mee te nemen.

Die pogingen hebben meestal ook niet zoveel zin :P Omwille van de overweging is dit topic aangemaakt. Ik blijf anderzijds benadrukken dat de kanttekeningen bij zowel een laptop uit 2006 als een zware distro relatief zijn. Ik durf te stellen dat de nieuwste Kubuntu / Ubuntu op de machine het zal doen. Misschien een fractie trager dan de gemiddelde verwende linux gebruiker ( waar ik mijzelf ook onder reken) edoch de Dame in kwestie is ook niet meer zo snel en zal het waarderen al zou ze een machine hebben die ze bij kan houden...... :P :P :P :P

« Reactie #38 Gepost op: 2019/09/08, 21:17:05 »
En hoe vinden jullie deze?
Zoals ik al aangaf, ga ik trachten om specifiek dat ene patience spelletje op PlayOnLinux te laten draaien. De Dame wil als het even kan per se dat ene patience spelletje en als het kan, waarom zou je haar dat dan ontzeggen?

Ik dacht: downloaden van microsoft.nl. Exe bestand installeren via playonlinux en klaar. ..... Dat leek te mooi en dat was het ook. Onder downloaden verstaat de site een gelijk installeren onder windows. Ik kan via daar dus niet aan het losse .exe bestand komen.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #39 Gepost op: 2019/09/09, 11:04:41 »
Hee Bal,

En wat zegt dan de database op WineHQ ervan over dit programma?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #40 Gepost op: 2019/09/09, 13:26:50 »
Zoals ik al aangaf, ga ik trachten om specifiek dat ene patience spelletje op PlayOnLinux te laten draaien. De Dame wil als het even kan per se dat ene patience spelletje en als het kan, waarom zou je haar dat dan ontzeggen?

Bij mij zit Patience standaard onder ubuntu meegeinstalleert, dus dat moet ook gewoon onder linux beschikbaar zijn.
Mijne heet Aisleriot Patience.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2019/09/09, 13:29:46 »
Bij mij zit Patience standaard onder ubuntu meegeinstalleert, dus dat moet ook gewoon onder linux beschikbaar zijn.
Mijne heet Aisleriot Patience.
Had ik al eerder aangegeven dat het er is maar de Dame waar het over gaat wil schijnbaar persé de versie die in Windows zit.

« Reactie #42 Gepost op: 2019/09/09, 13:31:18 »
Had ik al eerder aangegeven dat het er is maar de Dame waar het over gaat wil schijnbaar persé de versie die in Windows zit.

Oe. Daar begint het al.  :blank:
- I ♥ Linux -

Offline rico70

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2019/09/09, 15:44:04 »

Ik dacht: downloaden van microsoft.nl. Exe bestand installeren via playonlinux en klaar. ..... Dat leek te mooi en dat was het ook. Onder downloaden verstaat de site een gelijk installeren onder windows. Ik kan via daar dus niet aan het losse .exe bestand komen.
Mss heb je hier wat aan. Gaat eigelijk over de Windows XP Patience versie in Windows 10 gebruiken.
https://www.windowscentral.com/how-get-classic-solitaire-back-windows-10

« Reactie #44 Gepost op: 2019/09/09, 17:37:35 »
Hai,
Ik volg deze discussie op de voet. Grappig genoeg heb ik een oude kennis die precies zo vooral en alleen patience zit te doen op de pc, naast de mailtjes en surfen.
Dat legde ik aan mijn moeder voor van 70. Weet je wat ze voor antwoord gaf?

Geef die dame gewoon een pakje kaarten!

Dan heeft ze verder de oude laptop met Linux voor internet en emailtjes en eventueel de website van de NOS.

Weet alleen niet of er pakjes kaarten zijn die lijken op die Windows XP en/of Windows 7 versie. Zou best een gat in de markt zijn.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2019/09/09, 17:43:52 »

Is de XP versie ook goed? En is ze bereid die online te spelen? http://www.patiencespel.nl/patiencespelen/patiencewindows.php

« Reactie #46 Gepost op: 2019/09/09, 18:39:02 »
Dan heeft ze verder de oude laptop met Linux voor internet en emailtjes en eventueel de website van de NOS.

=D =D =D LOL

Go Kristie. Die oudjes willen in de kantine of het buurthuis ook kunnen zeggen dat ze regelmatig achter de computer zitten. ^-^
En eerlijk is eerlijk, sommigen kunnen niet echt handig meer overweg met de kaarten en dan is een klik met de muisknop toch wel een stuk handiger voor hen.

Je hebt wel een goed punt vind ik.
Waar is toch de tijd gebleven van gezellig een bordspel spelen of kaartje leggen? Dat biedt toch veel meer sfeer en gezelligheid dan wordfeut en al dat andere schermpjesgedoe?! Gezellig bij elkaar op visite. Glaasje drinken erbij, chipje en nootje, hapje, en een lol dat we hadden.
Nu heeft visite vaak weinig meer te vertellen, want ze hebben afgelopen week alle nieuwtjes al gefacetimed en geappt. Een goeie bak kent ook niemand meer, komen ze wéér met die telefoon voor de "grappige plaatjes en filmpjes".
Joh, nog even en de liefde gaat voortaan zelfs via de trilfunctie.   =D
« Laatst bewerkt op: 2019/09/09, 18:42:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline jolo

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2019/09/09, 20:58:46 »
Verder kan de Classic Solitaire ook nog uit een pc met XP worden gehaald. Het gaat hier om de twee bestanden cards.dll en sol.exe. Zie daarover deze hyperlink https://nl.stealthsettings.com/cum-instalam-classic-solitaire-din-windows-xp-pe-windows-10-windows-7-windows-8.html

Eventueel kunnen deze twee bestanden ook van een Windows XP installatie cd worden gehaald. Namelijk cards.dl_ en sol.ex_. Alleen moeten deze twee bestanden nog wel moeten worden uitgepakt. Dat kan bij mijn weten alleen in Windows. Zie als voorbeeld http://www.winxptutor.com/expand.htm

Ik heb dit getest. En zo te zien werkt het met wine-3.0. Zie onderstaande afbeelding.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #48 Gepost op: 2019/09/10, 06:40:32 »
Hai,
Ik volg deze discussie op de voet. Grappig genoeg heb ik een oude kennis die precies zo vooral en alleen patience zit te doen op de pc, naast de mailtjes en surfen.
Dat legde ik aan mijn moeder voor van 70. Weet je wat ze voor antwoord gaf?

Weet alleen niet of er pakjes kaarten zijn die lijken op die Windows XP en/of Windows 7 versie. Zou best een gat in de markt zijn.

Een pakje kaarten hoef je die Dame beslist niet te geven. Die heeft ze al. ;) Ze vind dit ene spelletje als ze dan eens een keer speelt gewoon erg fijn spelen en dus doe ik moeite. Ik heb geen haast met dit op orde krijgen want dat heeft de Dame ook niet. Ze heeft genoeg te doen . Maar ALS wil ze wel DAT spelletje PUNT! :D En ik tracht haar te voorzien PUNT ! :D

« Reactie #49 Gepost op: 2019/09/10, 06:47:39 »
Hee Bal,

En wat zegt dan de database op WineHQ ervan over dit programma?

groet,

Just

Bedoel je dan soortgelijk als de lijst die ik kan raadplegen als ik PlayOnLinux open? Dan zie ik dat Microsoft spider solitaire beschikbaar is. Dat is niet de goede. Of bedoel je iets anders ?