Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux installatie voor bejaarde  (gelezen 9276 keer)

Linux installatie voor bejaarde
« Gepost op: 2019/08/28, 19:57:31 »
Geachte allen,

Gestel dat ik een linux installatie wil maken op een oude doch goede 32 bit laptop (2006) voor een bejaarde dame die het ding voor het volgende gebruikt:

Basaal internet

Beetje email etc.

Simpele spelletjes als patience (het liefst zo veel mogelijk gelijkend op de versie van windows 7), mahjong etc.

Eenvoudig door foto's bladeren.

Zo min mogelijk omkijken naar updates. Liefst helemaal geen. In de praktijk zal het neerkomen op updates op automatisch zetten (kan bij Ubuntu edoch liever iets lichters) en dat ik eens in de twee weken een keer koekeloer of alles goed is.

Ik heb wat vermoedens welke kant ik op moet denken qua distro, instellingen etc. Graag hoor ik toch eens wat inzichten van het forum.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

DarkEra

• Gast
Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/28, 20:02:44 »
Xubuntu of, mijn persoonlijke voorkeur voor een compleet pakket, Mint Xfce.
Wat meer info over de "oude" laptop zou welkom zijn, CPU, hoeveel RAM geheugen etc. .
« Laatst bewerkt op: 2019/08/28, 20:05:15 door Maik »

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/28, 20:20:13 »
32 bits ......

kijk hier eens klikkerdeklik voor goede ideeën .

Bodhi is zowat, volgens mij, een heel goed OS 32 bits . Het *zou* kunnen dat Mint een alternatief is; maar Xfce is volgens mij voor een bejaarde dame net iets te veel van het goede.

Bodhi Linux , niet mijn meug, maar zeker een aanrader voor zoiets en de doelstellingen.

Manjaro Xfce, ik spreek me wat tegen, is echter de meest complete én snelste.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/28, 20:21:56 door Joshua Orbit »

« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/28, 21:23:25 »
@ Maik: de specificaties moet ik even uit mijn hoofd "gokken". Het betreft een Dell inspiron. Ik meen een core2duo processor 1.9 ghz (?) Ik meen 2gb werkgeheugen en een Nvidia geforce of 8000 of 6000 serie.

Hoe dan ook: de voorstellen alhier gedaan, draaien daar probleemloos op. Een XFCE distro is in elk geval zodanig vorm te geven dat de iconen lekker groot op het scherm gezet kunnen worden. Alles wat ze nodig heeft in een oogopslag en met grote letters er onder zetten wat het is.

Dat kan met Mint XFCE, Xubuntu

Bodhi is voor mij lang geleden, heb er niet veel meer mee gedaan de laatste tijd.

Ik weet dat er voor Ubuntu een optie is om updates volledig automatisch te zetten. Waar zit die optie in Mint XFCE?

Voor het patience a la windows, haal ik wel wat fratsen uit met play on linux zodanig dat de dame in kwestie nergens last van heeft.

DarkEra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/28, 21:43:08 »
De optie voor automatisch updaten vindt je bij Mint in het Update Beheer onder Preferences (Voorkeuren).

Voor patience kijk eens naar Aisleriot, valt zo te installeren uit het Software Beheer. https://wiki.gnome.org/Apps/Aisleriot
Of eventueel Kpat. Ook te vinden in het software beheer. https://kde.org/applications/games/org.kde.kpat
Beide een verzameling van verschillende kaartspellen. Dus waarom zitten rommelen met Play On Linux en Wine als er open source varianten zijn.  :) ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/08/28, 22:35:03 door Maik »

« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/29, 08:58:13 »
De optie voor automatisch updaten vindt je bij Mint in het Update Beheer onder Preferences (Voorkeuren).

Voor patience kijk eens naar Aisleriot, valt zo te installeren uit het Software Beheer. https://wiki.gnome.org/Apps/Aisleriot
Of eventueel Kpat. Ook te vinden in het software beheer. https://kde.org/applications/games/org.kde.kpat
Beide een verzameling van verschillende kaartspellen. Dus waarom zitten rommelen met Play On Linux en Wine als er open source varianten zijn.  :) ;)

"waarom zitten rommelen met PlayOn Linux en Wine als er open source varianten zijn"
Ja, volledig mee eens. Probeer echter een oude dame met een wil zo sterk als het casco van een volvo v40 er toe te brengen een ander spelletje te spelen dan dat ze gewend is. Die en die versie van patience alleen (!) is de enige echte reden dat ze nog niet is overgestapt. Buiten dat is het ok als ze gewoon bij haar internet en foto's kan. Anderzijds: een hele grote moeite is het niet voor mij.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/29, 09:11:19 »
Natuurlijk kan ik niet in de portemonnee van die oude dame kijken maar zou het niet eens tijd worden
voor een nieuwe computer (desnoods een wat verouderd model, https://www.computerstunt.nl/ ). Waarschijnlijk is het één van de belangrijkste
bezigheden van haar en soms moet een mens wat geld uitgeven.... Als die computer uit 2006 is dan is dat wel erg
oud en kan hij ieder moment wijlen zijn....

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/29, 10:10:04 »
Een computer van 2006 is inderdaad geen goed uitgangspunt om iemand een goede ervaring met linux aan te bieden.

Offline peer

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/29, 11:44:52 »
het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je ermee wil doen.
ik gebruik bv. een heel oude laptop (Fuijtsu, 2004) uitsluitend voor mijn gitaar (guitarix). Met een debian 9 minimale installatie gaat dit gewoon goed. Kan nog jaren mee. Hier hoef ik echt geen andere voor.

« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/29, 14:00:54 »
het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je ermee wil doen.
Dat staat in de 1e post...  ;)

« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/29, 14:48:08 »
Ik zou gwn lekker ubuntu doen.
Duidelijke knoppen, indien gewenst groter te zetten en toe te voegen. Geen ingewikkelde menu's.
Simpele spelletjes staan er dan ook meteen op (ff menuknoppen aanmaken).

En wat ik vaker doe bij kinderen en bejaarden.
Beperkte gebruiker aanmaken. Dan hebben ze niet de rechten om grote problemen aan te richten.
En darnaast dan zelf een ww-beveiligde admin-gebruiker beschikbaar hebben voor noodzakelijk onderhoud en probleemoplossingen. Eventueel delen met anderen die dan ook kunnen onderhouden.
Lekker instellen op automatisch updaten. En als je er vaker komt kun je ook als admin updaten.

Bodhi?
Wel leuk, maar als ik het goed heb altijd admin rechten (dus groter risico op vernachelen).
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 14:53:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/29, 15:18:42 »
De Dame ziet vooralsnog niets in het kopen van een nieuwe daar zij dat geld liever besteed aan haar keur van andere bezigheden.
Als ze dan eens iets wil opzoeken of net dat ene patience spelletje wil spelen, bestaat de mogelijkheid om met een goede linux distro hier in te voorzien. Zij ziet het voordeel en wil het een kans geven.

Sommigen alhier zal het wellicht bekend zijn dat ik een voorvechter/liefhebber ben van oude machines zo lang mogelijk operationeel houden. Ik heb op het forum discussies voorbij zien komen om zwaarte van werkomgevingen, snelheid etc. Ik ben nog altijd van mening dat wij linuxgebruikers enorm verwend zijn. (no offence) De machine die ik onderhanden ga nemen, is naar microsoft maatstaven inderdaad stokoud en ok technische levensduur loopt inmiddels risico, mee eens.  Edoch een XFCE omgeving kan daar gewoon goed op draaien, zeker met dit minimale gebruik, zij het dat er misschien iets van snelheidsverschil in zit met nieuwe machines maar eigenlijk vind ik dat peanuts ;)

Ik zal eens een aanvulling toevoegen bij mijn vraag:
Heeft iemand ideeen voor een distro die "van nature" zo overzichtelijk is dat het gebruik makkelijk is ? Wie weet komt iemand ergens mee waar ik nog geen weet van had.
Heeft iemand suggesties voor bepaalde instellingen in welke distro dan ook die de dingen makkelijk maken. De updates op automatisch zetten zoals mogelijk in Mint XFCE of Ubuntu is er al eentje. Wellicht weet iemand iets waar ik nog niet ben op gekomen dat heel veel gemak biedt?
Heeft iemand suggestie voor bijvoorbeeld een stukje software om prettig mee door foto's te bladeren zonder al te veel moeilijke handelingen? Ik schud zomaar even een dwarsstraat uit mijn mouw.

Tot nu toe is mijn voorlopige conclusie Mint XFCE en de iconen lekker groot en ruim over het scherm verdelen. Updates op automatisch zetten. Aan/uit knop ook als apart icoon in het scherm, lekker duidelijk, en dan heeft de Dame het mijns inziens al heel makkelijk.  Edoch.... ik was benieuwd naar andere/aanvullende ideeën.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 15:20:22 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/29, 16:25:26 »
Oeps. Ik las 2009 ipv 2006. Mijn reactie trek ik deels in.

Dual core?
Ik typ dit op een wat jongere dual core met ubbie 16 wat er prima op draait.
Als het geen dual core is vrees ik dat hij zal blijven haperen bij zwaardere websites als youtube en zo. Hier ook nog een 2006 met bodhi en die hapert dan ook.

Btw, leuke snelle jongere dual core-tjes koop je al voor een handjevol tientjes. De latere versies gebruikelijke OS draait er namelijk erg langzaam op en dus zijn er veel te veel te koop (dus veel aanbod, weinig vraag), terwijl linux er prima op draait. Misschien is daar voor de bejaarde toch een haalbaar voordeel mee te doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 16:47:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/29, 16:54:33 »
Heeft iemand ideeen voor een distro die "van nature" zo overzichtelijk is dat het gebruik makkelijk is ? Wie weet komt iemand ergens mee waar ik nog geen weet van had.
MInt Mate.
Is gebruikersvriendelijker en makkelijker in te stellen dan XFCE.
gThumb voor foto's.

« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/30, 17:34:05 »
MATE heb ik weinig ervaring mee. Zal het eens bestuderen.

Gthump oogt geschikt voor makkelijk en overzichtelijk door foto's bladeren.

De Laptop is een dualcore. Nu heb ik zelf nog ergens een dual core machine uit 2006 staan en daar willen youtube filmpjes nog wel eens op haperen. De dame in kwestie vindt dat doorgaans toch niet interessant en zodra ze dat wel wil, is wel vast wel ergens een mouw aan te passen.

Mocht het allemaal toch niet zo naar tevredenheid zijn, heeft ze zo een nieuwe gekocht. Voorlopig ga ik de nodige dingen proberen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/31, 09:21:33 »
Een computer van 2006 is inderdaad geen goed uitgangspunt om iemand een goede ervaring met linux aan te bieden.
Ja, daar ben ik ook bang voor.  Ik zit al sinds  eind 2011 op een computer (quad-core) die toen al niet
state-off-the-art was. Ik heb hem een half jaar geleden nog opgepimpt met een grafische kaart en hoop
dat hij het nog een paar jaar doet. Verder een SSD er in en tot 8GB ram uitbreiden en dan voldoet hij wel weer
een paar jaar.
 Ik weet wat ik moet doen als er iets niet goed werkt en vind
er altijd wel een oplossing voor. Maar hier ben ik zelf proefkonijn en niet een ander. Ik ben dus zeker niet iemand
die altijd het nieuwste van het nieuwste wil hebben.
Het argument van diegene die hem met zijn gitaar gebruikte vind ik een kul-argument. Zo weet ik dat op de
Scholengemeenschap waar ik werkte er nog een computer met windows98 wordt gebruikt om een chromatografie-
apparaat te bedienen, maar ja, daar wil je echt niet meer mee internetten en daar zijn mensen die een computer
weten te repareren..
Ik ben bang dat dit geen reclame voor Linux gaat worden, dit experiment met de oude dame.....
« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 09:24:29 door aartje »

Offline peer

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/31, 11:17:15 »
wat ik bedoelde met mijn kulargument is dat oude hardware ook nog een functie kan hebben als 'normaal' gebruik niet meer mogelijk is.

In dit geval wordt wel normaal gebruik bedoeld. Dan zou ik het gewoon gaan proberen met een zo licht mogelijke distributie (bv. lubuntu of antix) met daarbij een zo licht mogelijke webbrowser (chromium of slimjet). Gewoon kijken of het werkt. 

Offline aartje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/31, 12:00:33 »
wat ik bedoelde met mijn kulargument is dat oude hardware ook nog een functie kan hebben als 'normaal' gebruik niet meer mogelijk is.

In dit geval wordt wel normaal gebruik bedoeld. Dan zou ik het gewoon gaan proberen met een zo licht mogelijke distributie (bv. lubuntu of antix) met daarbij een zo licht mogelijke webbrowser (chromium of slimjet). Gewoon kijken of het werkt.
Ik bedoelde dat het in dit geval een kul-argument was. Dat je een oude computer voor een specifiek doel blijft gebruiken, gitaar
in dit geval,  is alleen maar toe te juichen en je kan hem zelf onderhouden natuurlijk.
De computer bij die chromatograaf met windows98 er op is niet meer bij mij in onderhoud (al 13 jaar niet meer....) en wordt ook zeker niet
aan internet gehangen. Er is geen enkele reden waarom die voor een andere computer of andere software zou worden omgeruild, behalve
bij een defect natuurlijk.... Met 128 MB geheugen lijkt het me ook niet zinnig om er modernere sofware op te zetten ;)

« Reactie #19 Gepost op: 2019/08/31, 12:54:16 »
De Laptop is een dualcore. Nu heb ik zelf nog ergens een dual core machine uit 2006 staan en daar willen youtube filmpjes nog wel eens op haperen.

Ligt er ook nog een beetje aan welke dual core je hebt, hoe oud hij is.
Hier meerdere computers in huis met dual core en deze werken allemaal prima met ubuntu er op. En daar gebeuren toch zware handelingen op zoals hoogwaardige muziek- en videobewerking, en 1 in gebruik als multimedia-station.
- I ♥ Linux -

« Reactie #20 Gepost op: 2019/08/31, 15:54:33 »
Experimenten met gitaren en oude dames, het kan allemaal op dit forum (Muhahahhahahahah)

Voor nu heb ik een richting gekozen. Op advies van Vuurvosje ga ik Ubuntu MATE aan een grondig onderzoek onderwerpen. Als ik dit zo in kan stellen dat het voor de Dame (Met Hoofdletter D) goed bruikbaar is, wordt dit het OS wat ik op de laptop in kwestie ga zetten. XFCE, weliswaar volgens de gegeven adviezen minder goed in te stellen, heb ik wel bij voorbaat beter in mijn vingers. Als ik met MATE niet de instellingen/opzet voor elkaar kan krijgen die ik voor ogen heb, schakel ik over op Xubuntu, lekker stabiel. Mooi dat dit allemaal in LInux kan: je kunt verschillende opties proberen zonder dat het je ook maar een cent kost. Wat een prachtige reclame voor dat heerlijk eigengereide platform dat Linux heet.....

Sowieso gaat Gthump er op worden geinstalleerd. Zo ik heb kunnen zien, is dat een prima programma voor het doel en voor de gebruikster in kwestie.

DarkEra

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2019/08/31, 16:15:30 »
Xfce is veel makkelijker in te richten dat het op Windows lijkt dan MATE wat voor de Dame in kwestie beter zou zijn.  Bij MATE heb ik het in het verleden meegemaakt dat je wat onder de kap moet duiken met gconf-editor of dconf-editor om iets te bereiken op bepaalde plekken in het systeem... Het is maar hoe je het ziet en wat je ervaringen zelf zijn, dus tja.

« Reactie #22 Gepost op: 2019/08/31, 16:29:16 »
Xfce is veel makkelijker in te richten dat het op Windows lijkt dan MATE wat voor de Dame in kwestie beter zou zijn.  Bij MATE heb ik het in het verleden meegemaakt dat je wat onder de kap moet duiken met gconf-editor of dconf-editor om iets te bereiken op bepaalde plekken in het systeem... Het is maar hoe je het ziet en wat je ervaringen zelf zijn, dus tja.

DAt ga ik op zeer korte termijn onderzoeken. Op grond van mijn eigen ervaringen, is KDE het makkelijkst in te richten. Ik kan anderzijds wel begrijpen dat er mensen zijn die deze juist lastig vinden. Ik kan hoe dan ook altijd uitwijken.

Overigens: een admin wachtwoord heb ik aan gedacht. Het lijkt me in dit geval ook weer niet nodig daar de gebruikster in kwestie toch niets gaat installeren en van de terminal etc blijft ze al helemaal af. Of zie ik nu zaken over het hoofd die hoe dan ook zouden kunnen gebeuren? Ik verneem gaarne.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 16:31:08 door ZijneBalorigheid »

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/01, 17:30:20 »
Je kan er een SSD in hangen van € 25, dat gaat ook met zo'n bak toch echt wat sneller. Beperking blijft natuurlijk het geheugen.

Lubuntu is de moeite niet meer, dat is nu zwaarder geworden en dan kan je net zo goed Xfce doen.

Ik heb nog 2 suggesties: deepin, dat is nu Debian-gebaseerd, dus aardig lichtgewicht, en ziet er erg simpel uit, je hebt alleen een dock onderin. Alle instellingen zijn verborgen (die zitten rechts als je tegen de rand knalt met je muis). Of Q4OS, dat ziet er niet uit maar is super licht en kan eruit zien als XP. Ook Debian-gebaseerd.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/02, 07:50:32 »
Je kan er een SSD in hangen van € 25, dat gaat ook met zo'n bak toch echt wat sneller. Beperking blijft natuurlijk het geheugen.

Lubuntu is de moeite niet meer, dat is nu zwaarder geworden en dan kan je net zo goed Xfce doen.

Ik heb nog 2 suggesties: deepin, dat is nu Debian-gebaseerd, dus aardig lichtgewicht, en ziet er erg simpel uit, je hebt alleen een dock onderin. Alle instellingen zijn verborgen (die zitten rechts als je tegen de rand knalt met je muis). Of Q4OS, dat ziet er niet uit maar is super licht en kan eruit zien als XP. Ook Debian-gebaseerd.

Deepin is Chinees, daar moet haast wel spionagesoftware in zitten ;) :P :P . Zonder gekheid: deze zouden eventueel ook bekeken kunnen worden. Deepin heb ik wel mijn bedenkingen bij aangezien je zoals je zegt verborgen instellingen moet opduikelen door met je muis naar de rand van het scherm te gaan. De Dame heeft echt een opzet nodig waarbij ze alles wat ze nodig heeft in een keer kan zien. Bij XFCE en MATE weet ik hoe ik eenvoudig de iconen lekker groot kan zetten. Q4os lijkt me dan een stuk interessanter omdat je het kan laten lijken op wat ze gewend is. Hoewel belangrijker is dat ze alles goed kan zien, alles duidelijk is en zaken waar ze geen omkijken naar heeft, geen belang bij heeft, niet in de weg zitten.

(suggestie voor een filosofisch topic: ik lees best vaak: 'het lijkt op windows' als een pro-argument bij een linux OS. Ik stel mij voor dat een bepaald slag fanatici vinden dat je dat niet moet willen. Anderzijds: Bevat windows en gelijk welk OS dan ook niet concepten die inmiddels zo bij de gebruikers zitten ingebakken dat je er feitelijk niet meer aan ontkomt?...)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/02, 07:59:20 door ZijneBalorigheid »