De Dame ziet vooralsnog niets in het kopen van een nieuwe daar zij dat geld liever besteed aan haar keur van andere bezigheden.
Als ze dan eens iets wil opzoeken of net dat ene patience spelletje wil spelen, bestaat de mogelijkheid om met een goede linux distro hier in te voorzien. Zij ziet het voordeel en wil het een kans geven.
Sommigen alhier zal het wellicht bekend zijn dat ik een voorvechter/liefhebber ben van oude machines zo lang mogelijk operationeel houden. Ik heb op het forum discussies voorbij zien komen om zwaarte van werkomgevingen, snelheid etc. Ik ben nog altijd van mening dat wij linuxgebruikers enorm verwend zijn. (no offence) De machine die ik onderhanden ga nemen, is naar microsoft maatstaven inderdaad stokoud en ok technische levensduur loopt inmiddels risico, mee eens. Edoch een XFCE omgeving kan daar gewoon goed op draaien, zeker met dit minimale gebruik, zij het dat er misschien iets van snelheidsverschil in zit met nieuwe machines maar eigenlijk vind ik dat peanuts
Ik zal eens een aanvulling toevoegen bij mijn vraag:
Heeft iemand ideeen voor een distro die "van nature" zo overzichtelijk is dat het gebruik makkelijk is ? Wie weet komt iemand ergens mee waar ik nog geen weet van had.
Heeft iemand suggesties voor bepaalde instellingen in welke distro dan ook die de dingen makkelijk maken. De updates op automatisch zetten zoals mogelijk in Mint XFCE of Ubuntu is er al eentje. Wellicht weet iemand iets waar ik nog niet ben op gekomen dat heel veel gemak biedt?
Heeft iemand suggestie voor bijvoorbeeld een stukje software om prettig mee door foto's te bladeren zonder al te veel moeilijke handelingen? Ik schud zomaar even een dwarsstraat uit mijn mouw.
Tot nu toe is mijn voorlopige conclusie Mint XFCE en de iconen lekker groot en ruim over het scherm verdelen. Updates op automatisch zetten. Aan/uit knop ook als apart icoon in het scherm, lekker duidelijk, en dan heeft de Dame het mijns inziens al heel makkelijk. Edoch.... ik was benieuwd naar andere/aanvullende ideeën.