Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lettertypes  (gelezen 3716 keer)

nahjo

• Gast
Re: lettertypes
« Reactie #25 Gepost op: 2019/08/30, 17:07:12 »
Heb je daar wel toestemming van MS voor gekregen?  :police:

Even een stukje juridische aanvulling.
Als jij een win en/of office versie legaal hebt liggen heb je toestemming, betaald voor het gebruik en de rechten, en kan niemand je verbieden deze te gebruiken op wat voor manier dan ook. Je mag de lettertypes namelijk ook gebruiken in programma's, denk hierbij aan photoshop en dergelijke.
Unieke en beperkte gebruikstoestemming valt snel onder monopolieposities.

En alsof zij ooit nadrukkelijk (dus niet verkapt/misleidend) toestemming aan mij gevraagd hebben om mijn privacy vast te leggen....
Alsof ik die simpele lettertypes wil gebruiken in serieuze ontwerpen gericht op derden. Duuuhh. =D
Nah ik heb altijd begrepen dat alles wat je van MS koopt nog steeds niet je eigendom is. :evil:
Is het dan niet zo dat wat MS heeft vrijgegeven alleen in een windows omgeving mag worden toegepast?

« Reactie #26 Gepost op: 2019/08/30, 17:14:23 »
Nah ik heb altijd begrepen dat alles wat je van MS koopt nog steeds niet je eigendom is. :evil:

Eigendom of niet, je hebt op zijn minst betaald voor het gebruiksrecht of het toebedeeld gekregen toen je die cd opgedrongen kreeg. Juridisch geen poot tussen te krijgen. Zij wilden maar wat graag dat je hun spul gebruikt(e).
En die streek (vrijgeven) flikken ze volgens mij nog niet zo lang, dus zit ik ver safe met oudere aangekochte versies.

Is het dan niet zo dat wat MS heeft vrijgegeven alleen in een windows omgeving mag worden toegepast?

Geen idee hoe dát precies juridisch in elkaar steekt, maar het lijkt me een zeer onredelijk vereiste.
1/ boeiend, dan slepen ze me voor de rechter voor zo'n wissewasje. In den minne schikken van onbenulligheden heeft voorkeur bij rechters.
2/ ik gebruik het toch niet. Lilleke letters. ^-^ Zat veul mooiere opties.
3/ gebruik hooguit omdat (zoals hier geopperd werd) anderen of zijzelf mij ertoe "dwingen" (zelf verstuur ik digitaal altijd in pdf, dus fixed)

Hoe ver moet dat dan gaan? Mogen mijn kids dan met mijn linux ook geen gebruik maken van office online? En weigert office lettertypes die niet van hen zijn?
STerker nog. Wat moet dat stickertje hier op mijn pc =D,  en die OS op die nieuwe pc waar ik linux op wil zetten?
De wet is gebaseerd op redelijkheid en billijkheid. En rechters nemen bij twijfelachtige argumenten burgers ook nog vaak in bescherming tegen "de grote jongens".

Zou wel een mooie zijn. Je mag alleen shell tanken als je mercedes rijdt, of bp alleen met bmw.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 17:28:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Shan

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2019/09/01, 11:50:19 »
@ najoh  : Nee joh, ben je mal. MS toestemming vragen ? Net wat partygrabit zegt.
Gewoon van je betaalde Vista afhalen. MS moet overigens al die websites die talloze fonts beschikbaar maken maar eerst aanpakken als er wat aan te pakken valt voor MS .
Overigens  van wie zijn de fonts oorspronkelijk? Wie weet dat?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

« Reactie #28 Gepost op: 2019/09/01, 12:19:26 »
Van bijvoorbeeld het font Verdana is Microsoft de eigenaar en als je dat wilt gebruiken ga je akkoord met een gebruikersovereenkomst en dat geldt voor de meeste gesloten fonts.
Bij de eigenschappen van een font en meestal ook op de download pagina staat altijd wie de maker /auteur van het font is.  De auteur maakt een font en verkoopt deze bijvoorbeeld aan MS.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #29 Gepost op: 2019/09/01, 12:38:29 »
Tja, formeel kan Microsoft dat nu allemaal wel voorschrijven, maar moreel kan dat m.i. totaal niet door de beugel. Ook al klopt het juridisch. Ik vind het moreel een schurkenstreek, om het legale gebruik van lettertypes juridisch te beperken tot enkele programma's. En schurken moet je niet belonen.

Ach ja. Als je op dit punt toch ook juridisch ingedekt wil zijn (maar waarom eigenlijk?), dan is er een alternatief. Google heeft namelijk twee vrije lettertypes gemaakt ter vervanging van twee veelgebruikte moderne niet-vrije lettertypes van Microsoft:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/libre-office.html#ID6
(punt 6)

Verder is er uiteraard ook nog dit geheel legale pakket aan oude Microsoft-lettertypes in de officiële pakketbronnen van Ubuntu: ttf-mscorefonts-installer.

Daarmee heb je die Microsoftzooi van je Vista misschien niet eens nodig....
« Laatst bewerkt op: 2019/09/01, 14:48:52 door Pjotr »

Offline Shan

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2019/09/01, 12:55:05 »
@najoh, neejoh !  Veronderstel. Gewoon van mijn lokale Vista OS gehaald.
Van wie zijn die lettertypes eigenlijk? Hoe komt MS daaraan?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

nahjo

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2019/09/01, 13:24:27 »
@najoh, neejoh !  Veronderstel. Gewoon van mijn lokale Vista OS gehaald.
Van wie zijn die lettertypes eigenlijk? Hoe komt MS daaraan?
Dag Shan,
de reactie was tweeledig. Een beetje waarschuwen en een beetje plagen ;)
In de voorgaande reacties is het wel uitgelegd en zijn er alternatieven aangegeven. Wat betreft MS zal het allemaal wel meevallen maar je moet ze niet uitdagen ;) Onthou dat zij eventuele kosten niet persoonlijk hoeven te betalen maar dat jij dat wel mogelijk moet doen.

« Reactie #32 Gepost op: 2019/09/01, 15:07:59 »
Welke kosten?
Bij vrijwel alle besturingssysteem en tekstverwerkingspakketten worden vrijwel alle fonts meegeleverd en voor zover dat niet het geval is zijn ze vrijwel allemaal kosteloos te downloaden.
Google heeft inderdaad zeer fraaie fonts :)
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #33 Gepost op: 2019/09/01, 15:18:31 »
Citaat
Can I sell things I print from Windows, say a book, report, t-shirts or crafts that use fonts that come with Windows?
Unless you are using an application that is specifically licensed for home, student or non-commercial use, we do not restrict you from selling the things you print and make using the Windows-supplied fonts.

Can I make a company logo using the fonts?
Unless you are using an application that is specifically licensed for home, student or non-commercial use, we do not restrict you from making logos using the Windows-supplied fonts.

https://tinyurl.com/y632xn3x

Dus zolang je er geen zwaar commerciele dingen mee gaat doen waar je dik aan verdient ben je gewoon vrij ze te gebruiken. Ja, van coca-cola of pepsi willen ze natuurlijk wel wat centen zien als deze ze in hun ads gaat gebruiken.
"Unless you are using an application that is specifically licensed for home, student or non-commercial use" ..... linux valt daarbinnen naar mijn mening. Er staat nergens dat de software van een bepaald merk moet zijn.
En in bijna 30 jaar gebruik (ook zakelijk, en publicaties) heeft nog nooit iemand mij met ook maar 1 letter aangesproken over dit onderwerp.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2019/09/01, 16:26:26 »
Citaat
Can I sell things I print from Windows, say a book, report, t-shirts or crafts that use fonts that come with Windows?
Unless you are using an application that is specifically licensed for home, student or non-commercial use, we do not restrict you from selling the things you print and make using the Windows-supplied fonts.

Can I make a company logo using the fonts?
Unless you are using an application that is specifically licensed for home, student or non-commercial use, we do not restrict you from making logos using the Windows-supplied fonts.

https://tinyurl.com/y632xn3x

Dus zolang je er geen zwaar commerciele dingen mee gaat doen waar je dik aan verdient ben je gewoon vrij ze te gebruiken. Ja, van coca-cola of pepsi willen ze natuurlijk wel wat centen zien als deze ze in hun ads gaat gebruiken.
"Unless you are using an application that is specifically licensed for home, student or non-commercial use" ..... linux valt daarbinnen naar mijn mening. Er staat nergens dat de software van een bepaald merk moet zijn.
En in bijna 30 jaar gebruik (ook zakelijk, en publicaties) heeft nog nooit iemand mij met ook maar 1 letter aangesproken over dit onderwerp.
Dus als je Windows als OS gebruikt mag je die fonts gebruiken in drukwerk, afbeeldingen oftewel een soort van eindproduct.
Maar ik denk niet dat die vlieger opgaat wanneer je onderdelen uit Windows transporteert naar een ander OS om daarmee weer gelijkwaardig te kunnen zijn aan wat je onder Windows ook had kunnen maken. Er zijn immers zat alternatieven te vinden voor een ander OS dan Windows?

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #35 Gepost op: 2019/09/01, 16:57:24 »
Persoonlijk lijkt het me dat het gebruik van andere fonts dan die van dat nu alweer genoeg genoemde  OS een goed idee is. Zo gebruik ik graag Bitstream Vera Sans. De fonts van SIL, zoals Gentium, zijn ook een optie.

Afgelikte fonts als bijvoorbeeld Comic Sans zie ik niet zo graag.

De fonts van Windows kopieren? Je moet natuurlijk weleens wat, maar ik zou dat niet graag doen. Mijn verzameling fonts in de map .fonts bewaren, ja. Dat juist weer wel. Menige fonds geeft zo nu en dan mooie fonts weg en ik weer blij.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #36 Gepost op: 2019/09/02, 11:29:09 »
Maar ik denk niet dat die vlieger opgaat wanneer je onderdelen uit Windows transporteert naar een ander OS om daarmee weer gelijkwaardig te kunnen zijn aan wat je onder Windows ook had kunnen maken.

Dat is voor mij niet de achterliggende reden.
Zoals jvecht zegt vind ik ze na alle jaren zwaar afgezaagd en zal ik ze niet snel gebruiken. Daarnaast is "onderscheiden" ook nog belangrijk.
Ik heb ze er op staan zodat vooral mijn kids=educatief=toegestaan hun schoolwerk kunnen delen. En soms voor mezelf. Omdat de fonts ook via docs enigszins opgedrongen worden, door de overmatige marktpositie ervan. Daar kan ik niets aan doen en zal ik toch ook mijn weg in moeten vinden.

En vooral wat ik al zei. Al 30 jaar nog geen letter commentaar. Ik ga zo lekker door, en met een gerust hart.
Wat willen ze doen? Foei zeggen en verzoeken tot verwijdering? Misschien  ^-^ verwijder ik ze dan wel gewoon.
Maar als ze dan komen heb ik ook nog een stel grote foei's voor hen, en mogen zij eerst beginnen met verwijderen van alles wat zij van mij hebben.  :evil:

Joh, ze zoeken het maar uit met hun eenzijdige voorwaarden.
- I ♥ Linux -