Goed uitgebalanceerd ontworpen elektronica met hoogwaardigere componenten resulteert ook in minder ruis. Iemand met enige electronica achtergrond kan bevestigen dat een goedkoop apparaatje eerder componenten met afwijkingen in 10+% zal bevatten, en hoogwaardige apparatuur waar mogelijk geen of hooguit 5% afwijking. De elektronica-ontwikkelingen voor consumenten gaan ook door (buizen niet meer).
Daar waar een buis snel verslechterd wat weer kan zorgen voor meer ruis, en anderszins storingen. Je wilt niet weten hoeveel slecht klinkende , vervormde en ruisende buizenapparaten ik door de jaren heen gehoord heb (en jullie zelf misschien ook wel).
Ik ga er geen standpunt op innemen want in die discussie is toch geen eer te behalen. Toch wil ik er wel wat over kwijt.
De discussie "buizen of elektronica" bijvoorbeeld speelt zeer scherp binnen gitaristen rondom gitaarversterkers met heftige discussies, waar buizen de onverslaanbare top zou zijn.
Ik kan toch uit ervaring zeggen dat ik hele goede Solid State versterkers bespeeld en gehoord heb (en zelf ook heb), en even zoveel buizenversterkers met allerhande storingen (door oude buizen?) omdat men eindeloos aan de perfecte buizenversterker blijft hangen die ondertussen voor geen meter meer klinkt door veroudering en slechte buizen (gerepareerd met oude buizen van rommelmarkten en zo).
Dan ook nog is een buizenversterker een stuk duurder dan een (goede) SS.
Vervorming? Een gitarist zoekt juist het punt dat een buis gaat vervormen.
Het zal ook best dat het ooit zo geweest is, maar de ontwikkelingen zijn alweer verder gevorderd en dat standpunt achterhaald. De typische geluiden van buizenversterkers bijvoorbeeld zijn voortaan prima digitaal te evenaren, inclusief de vervormingen. Ondertussen kan er op een SS met een simpel knopje "even gewisseld" worden tussen het geluid van twee verschillende buizenversterkers.
Nog zo'n hardnekkig misverstand.
Analoog zou
altijd meer last hebben van ruis roept men ook altijd zo hard. En digitaal niet (??).
Terwijl mijn digitale interface (ook blij mee hoor) door zijn hoogwaardige pre-amps zelfs juist bekend staat binnen de vermeende 'ruisloze' digitale interfaces als "erg lage ruisdrempel" ....
.... mijn analoge tafel, ook bekend om zijn goede kwaliteit en hoogwaardige componenten, heeft een (aantoonbaar) lagere ruisdrempel dan mijn digitale interface.
"Dat kan niet" hoor je dan. Onmogelijk! LOL! Semi-pro tafeltje, niet eens een Pro.
En daarop mooier zuiverder geluid in diepere spectrums, waardoor mijn voorkeur voor mijn analoge tafeltje.
Ik geloof niet per definitie in zulke "onweerlegbare waarheden". Uiteindelijk is het zo relatief.