Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: M.2 NVMe SSD  (gelezen 300 keer)

Offline kfboerne

• Lid
  • Steunpunt: Nee
M.2 NVMe SSD
« Gepost op: 2019/01/05, 18:43:17 »
Mijn nieuwe PC zal een M.2 NVMe SSD krijgen (Samsung 970 EVO). Aangezien hier het NVMe protocol van toepassing is en niet het verouderde AHCI, vraag ik mij af of ik ook nu Pjotr's tips om de SSD te optimaliseren kan/moet volgen : https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-BIOS-en-UEFI:-zet-het-op-AHCI. Of gelden er hier andere acties die ondernomen moeten worden? Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

• Lid
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/05, 21:55:57 »
Ssd' s tegenwoordig hoef je helemaal niks te doen na installatie.
Denk je dat de linux makers dit niet kunnen inbouwen naar verloop van tijd?
Zeker in het begin was dit niet goed geregeld, maar dat is verleden tijd.
Dus je hoeft niks te doen.
En of een NVMe ssd echt hetzelfde is als een ssd, is ook de vraag, er zit een complet andere controller en aansluiting op.

Offline kfboerne

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/06, 17:37:36 »
Ssd' s tegenwoordig hoef je helemaal niks te doen na installatie.

Dat is mooi om te horen! Echter, op Pjotr's website tref ik - zoals in mijn openingsthread vermeld - nog steeds instructies aan(?)

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/06, 18:59:06 »
Zoals de Duitsers in dit soort gevallen zeggen: jein. Ja und nein.

Nee, het is zeker niet strikt noodzakelijk om iets te doen bij een SSD. Ja, met enkele simpele ingrepen kun je (nog steeds) wel de levensduur van de SSD verlengen.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/07, 08:23:27 »
Voor de duidelijkheid: het lijkt mij dat je dus wel de andere stappen voor een SSD kan volgen, maar ik zou de stap voor AHCI overslaan, om de reden die je zelf al aangeeft.

Overigens pas ik zelf niets aan in de bios, maar de extra software tweaks vaak wel. (ik heb zelf nog nooit gehad dat de ssd niet direct als AHCI werd herkend)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
Debian/Devuan, KDE & Vivaldi addict, RedHat Engineer

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/07, 08:59:22 »
AHCI dit moet ingesteld worden in de bios, elke bios kan anders reageren of anders ingesteld zijn, oude en nieuwe hardware.

AHCI , dan werkt je hd en ssd vlugger, veel vlugger, en dit is al heel veel jaren dat dit ingesteld moet worden op een pc, en al lang voor er een ssd bestond.
En bij windows moet dit voor installatie gebeuren.

Offline kfboerne

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/07, 14:51:46 »
Ja, met enkele simpele ingrepen kun je (nog steeds) wel de levensduur van de SSD verlengen.

En dat geldt ook voor een M.2 NVMe SSD (zeg maar een niet-sata SSD)? De instructies op je website kun je dan ook gewoon gebruiken?

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/07, 17:52:43 »
Ja, met enkele simpele ingrepen kun je (nog steeds) wel de levensduur van de SSD verlengen.

En dat geldt ook voor een M.2 NVMe SSD (zeg maar een niet-sata SSD)? De instructies op je website kun je dan ook gewoon gebruiken?
Ja.  :)

Offline kfboerne

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/08, 14:19:09 »
Bedankt!