Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 23668 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #100 Gepost op: 2017/11/04, 10:00:10 »

Probleem, ik kan in het bios komen, maar de instellingen worden niet bewaard, met of zonder hd, het maakt geen verschil.  Vraag, heeft het moederbord een hd nodig om een live usb-stick te starten met Ubuntu? Ik weet haast wel zeker dat een hd niet nodig is, je kan dan uiteraard geen besturing installeren.
Maar het bios onthoud de instellingen niet, een ingevoerde wachtwoorden om de instellingen te kunnen veranderen, worden niet onthouden. Het booten van de usb-stick lukt ook niet, ik heb meerdere sticks met verschillende distro's geprobeerd. De vele video filmpjes op youtube en handleidingen gaan ervan uit dat het bios alle instellingen onthoud, maar het onthouden is nu net mijn probleem met de toshiba l50-b , het bios wordt na elke start gereset, behalve de tijd en datum. Uiteraard ga ik niet na het instellen de laptop van de netvoeding afhalen, dan zou het verhaal van de auto reset  logisch zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/04, 10:05:18 door RikRik »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #101 Gepost op: 2017/11/04, 10:07:30 »
Zeg Rik,

Dit ligt natuurlijk wel héél ver van ons bed hier. Maar is het een idee om er domweg Windows op te zetten? Dat wil zeggen, proberen dan?

En dan zou ik zeggen, neem gelijk maar Windows 10 ook nog. Als we nou toch dol gaan doen, dan maar goed.

Ach Rik, ik heb veel zin om met mijn ouwe motorfiets recht naar jou toe te knallen. Maar ik weet de oplossing natuurlijk ook (nog) niet, dus het kost je alleen maar koppen thee en gezeik. Dat die ouwe Tosh het weer gaat doen, dat geloof ik nog steeds van wel. Maar wáár zit de clou?

groet,

Just

PS: Goed die afbeelding van het moederbord te posten. Hij ligt hier al onder de loupe!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2017/11/04, 10:12:00 »
Vraag, heeft het moederbord een hd nodig om een live usb-stick te starten met Ubuntu? Ik weet haast wel zeker dat een hd niet nodig is, je kan dan uiteraard geen besturing installeren.
Een HD is niet nodig om op te starten van USB / CD / DVD

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #103 Gepost op: 2017/11/04, 10:20:18 »
Hoi Rik,

Jouw afbeelding laat naar mijn idee nét dat punt uit die video niet zien. Die ligt, denk ik, een beetje hoger nog. Kan dat?

En wat betreft de aanwezigheid van een HD: ik heb wel eens eerder gedacht dat een destijds onder handen zijnde PC onder Windows 10 iets BIOS gerelateerds op de harddisk had opgeslagen. Dus zal ik nu niet zeggen dat de aan- of afwezigheid van een HD iets uitmaakt. Het omgekeerde durf ik ook niet te beweren, hoor. Ik hou het gewoon open dat hier een W**** geintje kan liggen.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2017/11/04, 10:41:14 »
Dit ligt natuurlijk wel héél ver van ons bed hier. Maar is het een idee om er domweg Windows op te zetten? Dat wil zeggen, proberen dan?
Just, om windows te kunnen installeren heb je toch een ingang nodig? De dvd, hd, en alle usb-aansluitingen werken niet meer.  :'( Ik ben nu bezig om nogmaals de image terug te zetten, ik heb de toshiba hd geplaatst in een leenlaptop. Dus de hd van de leenlaptop vervangen door die van mij. De leenlaptop draait ook op linux, als de image is teruggeplaatst, dan zal ik de hd van de leenlaptop weer terugplaatsen en de toshiba hd via de usb van de leenlaptop, een schermafdruk van de partities maken.  (begrijp ik mijn eigen zin nog wel? )
« Laatst bewerkt op: 2017/11/04, 10:43:55 door RikRik »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2017/11/04, 10:46:05 »
Vraag, heeft het moederbord een hd nodig om een live usb-stick te starten met Ubuntu? Ik weet haast wel zeker dat een hd niet nodig is, je kan dan uiteraard geen besturing installeren.
Een HD is niet nodig om op te starten van USB / CD / DVD
Dan denk ik, dat mn laptop gesloopt is.. Ik doe nog één poging, zie mn reactie hierboven

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #106 Gepost op: 2017/11/04, 10:58:36 »
Hoi Rik,

Ik had het idee, dat in een Windows 10 installatie het mogelijke geintje van op de HD weggezette instellingen mogelijk zou worden ondervangen, maar wie ben ik?

En die optie uit dat filmpje nog geprobeerd om de BIOS te resetten? Op zich klinkt me dat wel logisch in de oren voor een situatie waarin BIOS gegevens (deels) naar de HD worden geschreven. Bij een uit te wisselen HD moet je dan toch nog wát kunnen.

Die video was geen scherp ding, maar het leek er wel op dat er BSOD naast dat punt stond. Lijkt me te mooi om waar te zijn, maar goed.

Iig nooit in frustratie weggooien die laptop! Wat een zooi, zeg. Wie is hier nou de baas?

groet,

Just

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #107 Gepost op: 2017/11/04, 11:12:06 »
nooit in frustratie weggooien die laptop!
Misschien naar een Toshiba dealer gaan voor mogelijke opties?
Desnoods een reparatie, dat zal toch goedkoper zijn dan een nieuwe laptop?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

swake

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 2017/11/04, 12:18:05 »
Citaat
Probleem, ik kan in het bios komen, maar de instellingen worden niet bewaard, met of zonder hd, het maakt geen verschil.  Vraag, heeft het moederbord een hd nodig om een live usb-stick te starten met Ubuntu? Ik weet haast wel zeker dat een hd niet nodig is, je kan dan uiteraard geen besturing installeren.
Maar het bios onthoud de instellingen niet, een ingevoerde wachtwoorden om de instellingen te kunnen veranderen, worden niet onthouden. Het booten van de usb-stick lukt ook niet, ik heb meerdere sticks met verschillende distro's geprobeerd. De vele video filmpjes op youtube en handleidingen gaan ervan uit dat het bios alle instellingen onthoud, maar het onthouden is nu net mijn probleem met de toshiba l50-b , het bios wordt na elke start gereset, behalve de tijd en datum. Uiteraard ga ik niet na het instellen de laptop van de netvoeding afhalen, dan zou het verhaal van de auto reset  logisch zijn.

Antwoord op je vraag .
In de laptop moet zeker geen HD zitten om hem te kunnen booten via USB stick ! Maar dan moet je eerst in het BIOS kunnen laten bewaren dat de laptop via USB stick moet booten . Je kan ook Ubuntu op een externe HD of USB stick installeren als portable versie .

Het Paswoord wat reeds werd ingevoerd moet eerst verwijdert worden! maar dan moet je eerst het paswoord weten wat al ingevoerd werd .Zomaar het paswoord veranderen gaat niet !
Wat ik vreemd vind als je opnieuw een paswoord wil proberen invoeren je niet te lezen krijgt Invalidd password . Je moet eens mijn filmpje goed bekijken in #93 . Het lijkt precies of het paswoord dat door Toshiba werd ingevoerd op het moederbord staat genoteerd . De persoon maakt er een foto van .

swake

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 2017/11/04, 12:22:04 »
Citaat
Uiteraard ga ik niet na het instellen de laptop van de netvoeding afhalen, dan zou het verhaal van de auto reset  logisch zijn.

Een laptop is geen Desktop . Bij het proberen resetten is de batterij dan uit de laptop ? Want dat is zeker nodig .

swake

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 2017/11/04, 12:34:33 »
Citaat
Just, om windows te kunnen installeren heb je toch een ingang nodig? De dvd, hd, en alle usb-aansluitingen werken niet meer.  :'( Ik ben nu bezig om nogmaals de image terug te zetten, ik heb de toshiba hd geplaatst in een leenlaptop. Dus de hd van de leenlaptop vervangen door die van mij. De leenlaptop draait ook op linux, als de image is teruggeplaatst, dan zal ik de hd van de leenlaptop weer terugplaatsen en de toshiba hd via de usb van de leenlaptop, een schermafdruk van de partities maken.  (begrijp ik mijn eigen zin nog wel? )

Als het een Windows 10 is , en de kleine opstartpartitie , kleine systeempartitie en de herstelpartitie nooit werden verwijdert , dan gaat bij iedere creators update de harde schijf gewist worden , en opnieuw een nieuwe windows 10 installatie uitgevoerd worden .
Die kleine opstartpartitie is gereserveerd aan Microsoft !
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.msg1010425#msg1010425

Zie #93

Citaat
Ik ben nu bezig om nogmaals de image terug te zetten, ik heb de toshiba hd geplaatst in een leenlaptop.

Hoe werd die image ooit gemaakt ? want dit vind ik maar iets vreemds .
« Laatst bewerkt op: 2017/11/04, 12:36:32 door swake »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #111 Gepost op: 2017/11/04, 13:07:37 »

De hd via de leenlaptop opnieuw de image weer geplaatst. Er zijn, zoals ik al meerde malen eerder schreef, geen bijzonderheden te zien. Ik had direct na aankoop de image gemaakt met Macrium Reflect . Een image terug plaatsen had ik al veel vaker gedaan. 
Ik heb maar één image van deze laptop op een externe hd staan.
Vanmorgen nogmaals de image terug geplaatst, en de pc start normaal op met windows. Ongelooflijk toch?
De software is na drie jaar uiteraard zwaar verouderd, het updaten duur lang... maar ik wacht wel tot het geratel van de HD voorbij is.
Durf ik de pc nog te herstarten?   Ik hou jullie op de hoogte, volgens mij kon het probleem wel eens opgelost zijn, niet te vroeg juichen.
Als ik nu een usb-stick plaats, wordt de stick direct herkent
Ik hoop dat de herstart goed zal verlopen  :D 
Ik vraag me nog steeds af hoe is het mogelijk dat me deze ellende is overkomen  :rolleyes:

swake

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 2017/11/04, 13:14:05 »
Citaat
De hd via de leenlaptop opnieuw de image weer geplaatst. Er zijn, zoals ik al meerde malen eerder schreef, geen bijzonderheden te zien.

Bekijk eens sdb4 .Een  partitie die gereserveerd is aan Toshiba !

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2017/11/04, 13:23:17 »
Citaat
De hd via de leenlaptop opnieuw de image weer geplaatst. Er zijn, zoals ik al meerde malen eerder schreef, geen bijzonderheden te zien.

Bekijk eens sdb4 .Een  partitie die gereserveerd is aan Toshiba !
Ja. Maar wat moet ik met deze informatie? Dacht je dat ik dat niet wist? 😋

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #114 Gepost op: 2017/11/04, 13:42:21 »
Hoi Rik,

Hoe is het allemaal toch mogelijk, hè?

Ik wacht de ontwikkelingen eerst maar eens af. Maar één ding is nu wel zeker: die laptop van jou is goed. Niet gesloopt. Alleen is de grote vraag nu, wat was er dan wel aan de hand?

groet,

Just

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #115 Gepost op: 2017/11/04, 13:55:00 »
Hoi Rik,

Nog even, voor ik het mocht vergeten:

Dat uit die video met de schroevendraaier om twee punten te verbinden: dat klopte voor de L50-B.  De C is te verwachten dicht bij die B. Hier komt mijn informatie vandaan: https://forum.toshiba.eu/showthread.php?89213-Satellite-L50D-B-Bios-Password-Reset.

groet,

Just

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2017/11/04, 17:45:06 »
Hoi Rik,

Nog even, voor ik het mocht vergeten:

Dat uit die video met de schroevendraaier om twee punten te verbinden: dat klopte voor de L50-B.  De C is te verwachten dicht bij die B. Hier komt mijn informatie vandaan: https://forum.toshiba.eu/showthread.php?89213-Satellite-L50D-B-Bios-Password-Reset.

groet,

Just
Just, ik had het filmpje ook gezien, alleen het moederbord van mijn laptop heeft een totaal andere opbouw. Ik heb gezocht, maar geen enkele overeenkomst, ik heb de L50 -G. Tot nu toe gaat het goed, ik was even vergeten hoeveel tijd je moet spenderen aan de vele updates met Windows, de laptop is bog steeds bezig, nu met de  Fall Creators Update. Tijdens de vele updates, moet windows, tussentijds herstart worden, tot nu nog geen probleem gezien. Ik wacht nog even af met juichen, maar het ziet er rooskleurig uit. En wat je schreef ' Alleen is de grote vraag nu, wat was er dan wel aan de hand?' Ik heb werkelijk geen idee  :rolleyes:

Offline rico70

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2017/11/04, 17:53:19 »
En wat je schreef ' Alleen is de grote vraag nu, wat was er dan wel aan de hand?' Ik heb werkelijk geen idee  :rolleyes:
Lekker belangrijk  8-) Jammer dat de oorzaak niet bekend is, belangrijker is het dattie het nu (iig voorlopig) weer goed doet
Citaat
Ik vraag me nog steeds af hoe is het mogelijk dat me deze ellende is overkomen  :rolleyes:
Ik weet wel dat ik jou mijn loten niet laat kopen  =D :P

nahjo

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 2017/11/04, 18:00:22 »
Een jaar terug had ik een tripple boot op mijn notebook maar Linux Mint 18 beviel niet dus opgestart met met Mint 17.3 en met Gparted Mint 18 verwijderen, grub updaten en herstarten kat in het bakkie toch? Neen dat ging helemaal fout.
Met de recovery DVD,s heb ik windows 8 opnieuw kunnen installeren. Ik weet ook niet waar het fout ging  :rolleyes:

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #119 Gepost op: 2017/11/04, 19:15:10 »

Just, ik had het filmpje ook gezien, alleen het moederbord van mijn laptop heeft een totaal andere opbouw. Ik heb gezocht, maar geen enkele overeenkomst, ik heb de L50 -G.

Oh, jij hebt de -G! Niet de -C.  Ik had begrepen dat jij die -C had, maar dat is dus een misverstand. Het is jammer.

groet,

Just

Offline nemo

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2017/11/04, 21:10:02 »
@rikrik en andere...,
Sorry dat ik heel effe inbreek .
Maar dit is wel blijven hangen in mijn bovenste schijf ;)
Citaat
De software is na drie jaar uiteraard zwaar verouderd, het updaten duur lang... maar ik wacht wel tot het geratel van de HD voorbij is.
Nu weet ik niet of ratelen een hollands gezegde is, zo als laat maar Windows zijn ding maar doen??
Maar indien het echt ratelen is (hopelijk ook geen tikkend geluid)zou ik toch de HDD eens laten na kijken in Win met crystaldiskinfo en met HdTune!
Inderdaad duren die upgrades heel lang zonder SSD! van Win 10!
Verder wens ik je heel veel succes met afwerken van je probleem !
Mvg

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2017/11/04, 22:05:13 »
Groot nieuws, Windows draait nu als een zonnetje, de updates verliepen zonder problemen, en ik sprak over het "geratel" van de HD, maar er is niets mis met de HD hoor.
Als ik de pc nu aan zet, en windows 10 start gewoon zonder gekke meldingen.

Maar het probleem met mn bios is niet veranderd, ik kan nog steeds niet booten vanaf een usb-stick of iets dergelijks. Blijkbaar moet m'n bios herteld worden, ik had via Toshiba  http://www.toshiba.eu/support/drivers/laptops/  de update gedownload via de site, je ontvangt een .exe met de laatste bios, maar als ik het bestand start, komt er een melding dat de laptop al is voorzien van de laatste versie 2.0  M'n computer zou eigenlijk bios versie 2.0 moeten overschrijven. maar blijkbaar heeft Toshiba deze service niet. Nu heb ik een laptop, waar ik geen updates meer kan maken, een image is zinloos, ik kan immers geen apparatuur gebruiken voordat Windows is opgestart. En een Ubuntu  installatie op deze pc is nu ook onmogelijk geworden.  :-[
Wel heel blij dat de laptop weer werkt, alleen ik ben niet zo'n Windows fan.   
In windows werken alle usb ingangen perfect.

swake

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 2017/11/04, 22:29:03 »
Uw windows 10 is nu orde .
Heb je de mogelijkheid om een systeemkopie te maken via een netwerkschijf ?
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/in-3-stappen-een-back-up-van-windows-10-69646/

Als je niet kan booten met een USB stick is secureboot ingeschakeld . Probeer dit eens of het lukt om secureboot uit te schakelen .
http://resetwindows10password.blogspot.be/2015/09/how-to-disable-secure-boot-in-windows-10.html

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2017/11/04, 23:12:26 »
@Swake, je schreef
Citaat
Als je niet kan booten met een USB stick is secureboot ingeschakeld .
Maar m'n bios staat precies zo ingesteld, als met de laatste installatie van Ubuntu 17:10,secure boot staat uit, sterker nog, ik kan secure boor helemaal niet meer aanzetten, bij elke herstart zijn de wijzigingen niet bewaard. Er zit dus een fout in het bios, waarom worden de instellingen niet bewaard?  Het downgraden van het bios is ook niet mogelijk, er volgt dan een waarschuwing dat dit niet mogelijk is vanwege de kans op data verlies.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #124 Gepost op: 2017/11/04, 23:17:58 »
Hoi Rik,

Zoals de Westlanders hier zeggen: Nee heb je en Ja kan je krijgen. Toshiba nu maar eens bellen met de vraag hoe je de BIOS reset?

groet,

Just