@MKe
Dan nog heeft linux veel meer barrieres voor er iets mis gaat.
Waar bij het minste lekje al meteen dll's en exe's systeembreed uitgevoerd kunnen worden, is een deb of commando zomaar nog niet uitgevoerd.
of met een laptop onderweg met wifi verbind).
Maar als als eenmaal een computer is besmet kan het eenvoudig via het interne (samba) netwerk verspreiden
Klein detail.
Wifispots onderweg hebben allemaal bestanden delen uit staan (vaak genoeg getest

)
Onmogelijk zo te verspreiden. Geen reden tot angst.
Dat is eenvoudig (vandaar dat dit lek ook de classificatie High heeft gekregen). In de Proof-Of-Concept staat nu 1 onschuldige programmaregel:
printf("hello from cve-2017-7494 poc!
\n");
Met weinig programmeerkennis verander je deze regel(s) in
Goh, dat is dan ook 1 keer. Aangetoond, en niet eens practisch uitgebuit en snel gedicht.
Moet dat mij nu meteen bang maken??

Hoeveel wél succesvolle besmettingen en aanvallen zijn er ondertussen op 'die andere' geweest?

Kansberekening, risicoanalyse.
Een commando of deb moet eerst nog maar eens ongemerkt (systeembreed!) uithevoerd kunnen worden. En dan is hier de hindernis er nog dat er diverse beperkte gebruikers zijn.
En zelfs dan nog is de community er nog. Zo'n lek bestaat nooit zo lang. Op zulke fouten wordt veel sneller gereageerd.
Targetkans klein want niet efficient. Technisch veel moeilijker. Risico nihil. Geen reden voor angst.
"Het kan wel....". Ja, als ik de voordeur open zet en wachtwoorden op een briefje naast de pc leg kan mijn domme overbuurvrouw ook in mijn pc. Altijd zelf op blijven letten.
Ik roep dan ook nog steeds hard dat het bij linux bij lange na niet zo spannend is als men wil doen voorkomen.
Je kunt NIET zomaar een 1op1 vergelijkend "kan bij linux net zo makkelijk gebeuren" deponeren want dat is verre van reëel.
(Let wel, ik spreek vanuit mijn positie van een 100% non-raampjes pc, geupdate, en 100% repository software)