Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark  (gelezen 94524 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #125 Gepost op: 2017/09/02, 17:34:00 »
In bin navigeer je naar de applicatie die automatisch opgestart moet worden.
De oplossing van Maasnet vind ik makkelijker, maar je moet het even weten :lol:
Zojuist getest en het werkt, nu nog expirimenteren met verschillende dock's.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #126 Gepost op: 2017/09/02, 17:38:44 »
Om het helder te maken voor een ieder. Vul hier de naam van de applicatie in en blader dan naar die applicatie.

Andere locatie => Computer => usr => bin => applicatie die automatisch moet starten

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline EvC

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2017/09/03, 00:48:12 »
Is dit een update van de repositories of wordt dit werkelijk geïnstalleerd?

« Reactie #128 Gepost op: 2017/09/03, 08:23:50 »
Bij mij wordt duidelijk wat anders geïnstalleerd.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #129 Gepost op: 2017/09/03, 09:31:46 »
Is dit een update van de repositories of wordt dit werkelijk geïnstalleerd?
Welke desktop gebruik je?
Het is maar 5 MB, dus maar een paar seconden installeren.........

Offline EvC

• Lid
« Reactie #130 Gepost op: 2017/09/03, 13:23:11 »
Bij mij wordt duidelijk wat anders geïnstalleerd.
Dat is nog een voorloper. Daarna krijg je nog een update met veel Cinnamon items: vandaar mijn vraag.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #131 Gepost op: 2017/09/03, 16:09:56 »
Zowel Nemo en Nautilus blijken geïnstalleerd te zijn. Valt jullie dat ook op?

« Reactie #132 Gepost op: 2017/09/03, 16:15:57 »
Bij mij alleen nautilus.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister

Offline EvC

• Lid
« Reactie #133 Gepost op: 2017/09/03, 16:57:04 »
Oké, ik heb het idee dat de update van afgelopen nacht  eigenlijk niet plaats had mogen vinden: maar ik kan me volledig vergissen.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #134 Gepost op: 2017/09/05, 19:07:39 »
Er waren redenen voor mij om een recente build te installeren.
De instellingen / gedragingen van Ubuntu Dock of Dash to Dock lijken nog niet verfijnd genoeg.
Wat ik begrijp blijft Ubuntu Dock links geplaatst en is het alleen mogelijk om intelligent verbergen te kiezen en de grootte te veranderen.
Ik zie het alleen nog niet werkend op die manier. Ubuntu Dock verschijnt helemaal niet meer.
De toekomst van Dash to Dock lijkt (voor mij) onzeker. De gegeven uitleg is nog wat vaag.
Eén en ander geeft de volgende screenshots die dat doen blijken (in VMware en dus niet met werkelijke hardware):

Mede daardoor heb ik gekozen om Plank als dock erbij te installeren, met de gedachte dat Ubuntu Dock na wat verbeteringen ooit links in het scherm zichtbaar zal zijn:

Offline EvC

• Lid
« Reactie #135 Gepost op: 2017/09/08, 17:59:57 »
Nu wordt het interessanter. Er is een Gnome instellingen update gekomen die ervoor gezorgd heeft dat Instellingen een gedaantewisseling heeft ondergaan.
Met de positie van Ubuntu Dock lijkt er meer mogelijk te zijn.
Hier heb ik het links ingesteld, met de hoop dat het ook links zou verschijnen: en dat is nog niet het geval.

« Reactie #136 Gepost op: 2017/09/08, 19:54:36 »
Bij mij komt de balk netjes links, rechts of onder net wat ik kies.

« Reactie #137 Gepost op: 2017/09/09, 11:08:06 »
Nu wordt het interessanter. Er is een Gnome instellingen update gekomen die ervoor gezorgd heeft dat Instellingen een gedaantewisseling heeft ondergaan.

Hier wat meer informatie (helaas in het engels) over deze update https://didrocks.fr/2017/09/08/ubuntu-gnome-shell-in-artful-day-10/

Offline EvC

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2017/09/09, 15:34:30 »
Hier wat meer informatie (helaas in het engels) over deze update https://didrocks.fr/2017/09/08/ubuntu-gnome-shell-in-artful-day-10/
Dank, ik kan nog niet zeggen dat er een duidelijk beeld wordt geschapen waar het ontwikkelteam naartoe wil.
Ik bedoel Ubuntu Dock kun je nu verplaatsen, maar het is dan geen dock maar een balk die niet van grootte is te veranderen.
Bovendien is intelligent verbergen ook niet meer aanwezig.

Hier heb ik Ubuntu Dock beneden geplaatst:

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #139 Gepost op: 2017/09/09, 15:49:25 »
En het default toetsenbord klopt ook al niet....... :lol:

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2017/09/09, 16:18:29 »
Dank, ik kan nog niet zeggen dat er een duidelijk beeld wordt geschapen waar het ontwikkelteam naartoe wil.
Ik denk dat je eens met een verse ISO moet beginnen: jij hebt ondertussen dash to dock geïnstalleerd, dingen veranderd ... Ze weten wel waar ze naar toe gaan, en dat is naar een dock aan de linker kant die gans de schermrand inneemt, en een beetje blijft aanvoelen als Unity. Ze willen bewust (voor de zakelijke omgeving) minimale configuratie: dash-to-dock werd daarom geforkt (met betrokkenheid van de auteur van Dash-to-dock). Alleen de opties die ze willen ondersteunen, worden aan de gebruiker getoond. En die zijn heel beperkt. Het verkorten van de "balk" hoort daar niet bij. Heel onlangs is daar nu wel bijgekomen dat je de balk links, rechts of beneden kan plaatsen.

Voor de "power user" blijven alle opties open. Je kan gnome tweak downloaden om heel wat meer dan de standaard voorziene instellingen te wijzigen. Je kan Dash to dock installeren en gebruiken in plaats van Ubuntu Dock. Dash to dock deelt trouwens zijn instellingen met Ubuntu Dock: via Dash-to-Dock pas je dus Ubuntu Dock aan. Tenslotte heb je nog altijd dconf-editor voor nog veel meer instellingen. 

Voor een professionele omgeving willen ze het echter heel basic houden. Dit verkleint de kans sterk op vragen aan de helpdesk.

Wie werk wil doen met zijn computer, heeft onmiddellijk een degelijke en beproefde werkomgeving. Ook wie het systeem en bijhorende workflow naar zijn hand wil zetten, heeft daar alle vrijheid toe. Het is gnome-shell, en alles wat je daarmee kan doen (dat is ondertussen heel veel), kan je ook in Ubuntu doen.

« Reactie #141 Gepost op: 2017/09/09, 16:24:03 »
Ik bedoel Ubuntu Dock kun je nu verplaatsen, maar het is dan geen dock maar een balk die niet van grootte is te veranderen.
Bovendien is intelligent verbergen ook niet meer aanwezig.

Opnieuw geïnstalleerd?

Offline EvC

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2017/09/09, 16:48:34 »
Opnieuw geïnstalleerd?
Goed gezien. :)
Ik moet wat minder experimenteren en de distro meer origineel laten.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #143 Gepost op: 2017/09/09, 16:56:37 »
In 17.10 Artful Aardvark kan je bij instellingen → Online-accounts → Nextcloud je stack account invullen om direct toegang te krijgen tot je online opslag via het standaard (Nautilus) bestanden icoon! 8-)
Of dat helemaal nieuw is weet ik niet maar in 16.04 LTS was dit er nog niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EvC

• Lid
« Reactie #144 Gepost op: 2017/09/09, 17:33:58 »
Voor de "power user" blijven alle opties open. Je kan gnome tweak downloaden om heel wat meer dan de standaard voorziene instellingen te wijzigen. Je kan Dash to dock installeren en gebruiken in plaats van Ubuntu Dock. Dash to dock deelt trouwens zijn instellingen met Ubuntu Dock: via Dash-to-Dock pas je dus Ubuntu Dock aan. Tenslotte heb je nog altijd dconf-editor voor nog veel meer instellingen. 

Voor een professionele omgeving willen ze het echter heel basic houden. Dit verkleint de kans sterk op vragen aan de helpdesk.

Wie werk wil doen met zijn computer, heeft onmiddellijk een degelijke en beproefde werkomgeving. Ook wie het systeem en bijhorende workflow naar zijn hand wil zetten, heeft daar alle vrijheid toe. Het is gnome-shell, en alles wat je daarmee kan doen (dat is ondertussen heel veel), kan je ook in Ubuntu doen.
Je uitleg is heel aannemelijk.
Toch hoop ik dat het voor de thuisgebruikers wat intuitiever wordt gemaakt om de instellingen dusdanig te maken dat het voor een ieder niet nodig is om bijvoorbeeld uit te moeten wijken naar dconf-editor.
Ik bedoel, Unity gedrag nabootsen lijkt me niet zaligmakend, maar wel begrijpelijk als het als een overgangsfase wordt gebracht naar een andere vorm.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2017/09/09, 18:09:26 »
Om duidelijker te zijn.
Zoals het nu gebracht is, wordt Gnome 3 dusdanig ingericht dat het zich gedraagt als Unity.
In mijn beleving gaat dat enorm conflicteren met Gnome extensions en moet men zich in allerlei bochten wringen om het een beetje te laten werken.
Wat er dan overblijft komt alsnog halfslachtig op me over.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #146 Gepost op: 2017/09/09, 18:56:52 »
Om duidelijker te zijn.
Zoals het nu gebracht is, wordt Gnome 3 dusdanig ingericht dat het zich gedraagt als Unity.
Een klein beetje. Ze willen geen bruuske overgang naar de toch wel verschillende workflow van standaard Gnome. Vandaar de vertrouwde Ubuntu kleuren, de balk links, die nogal werkt op dezelfde wijze waarop de Unity dash werkte, en de vertrouwde trayiconen in de rechter bovenhoek. Na die eerste indruk zal de verandering nog groot genoeg zijn: het gnome activities scherm, de dynamische werkplaatsen...
Citaat
In mijn beleving gaat dat enorm conflicteren met Gnome extensions en moet men zich in allerlei bochten wringen om het een beetje te laten werken.
Ik zie geen conflict met Gnome extensions. Ze gebruiken zelf immers gnome extensions om de werking van gnome aan te passen. Je kan je eigen extensies ernaast of in plaats gebruiken.

Citaat
Toch hoop ik dat het voor de thuisgebruikers wat intuitiever wordt gemaakt om de instellingen dusdanig te maken dat het voor een ieder niet nodig is om bijvoorbeeld uit te moeten wijken naar dconf-editor.
Er zijn vele soorten thuisgebruikers. Eén soort wil meteen iets wat mooi is en goed werkt, een ander soort (zoals jij en ik  ;) ) wil het systeem helemaal naar zijn hand zetten. Hoe configureerbaar het is vlak na installatie, is een keuze van de distributie. Sedert de switch naar Unity heeft Canonical ervoor geopteerd het aantal zeer zichtbare configuratieopties te beperken. In sommige distributies, waaronder nu ook Ubuntu, moet je er gnome tweak tool apart bij installeren.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #147 Gepost op: 2017/09/09, 19:19:28 »
Citaat van: vanadium
Ik zie geen conflict met Gnome extensions. Ze gebruiken zelf immers gnome extensions om de werking van gnome aan te passen. Je kan je eigen extensies ernaast of in plaats gebruiken.
Er wordt geschreven dat Dash to Dock niet meer ondersteunt zal worden in deze distro. In je voorgaande post schrijf je dat het een aangepaste vorm gaat krijgen met medeweten van de maker.
Wordt die aangepaste vorm dan de standaard, en dus ook bruikbaar voor andere distrinbuties?
Zo wil ik graag op de plaats van Activiteiten in het panel de extension Applications Menu hebben. Vooralsnog is dat niet werkend.
Wellicht is er een verband?

« Reactie #148 Gepost op: 2017/09/09, 19:29:12 »

Citaat
Toch heb ik zelf het idee dat steeds meer extensions het niet meer doen of er verschijnt een error.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #149 Gepost op: 2017/09/09, 19:33:54 »
Ik neem aan dat het intelligent verbergen van Ubuntu Dock toch heel makkelijk instelbaar behoort te zijn.
Het niet hebben van een volledig scherm lijkt me niet de bedoeling.