Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark  (gelezen 94425 keer)

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #150 Gepost op: 2017/09/09, 23:34:33 »
Naast alle gnome3 geweld ben ik eigenlijk wel benieuwd of iemand de Mate versie heeft geprobeerd met Mutiny. Voor zover ik begrepen heb zijn daar nogal wat ontwikkelingen in. Ik wil het hier zelf wel proberen, maar ik ben benieuwd of het de moeite waard is voor ik daar aan begin.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #151 Gepost op: 2017/09/10, 09:39:15 »
Er wordt geschreven dat Dash to Dock niet meer ondersteunt zal worden in deze distro.
Deze informatie klopt niet. In de blog van één van de ontwikkelaars wordt duidelijk aangegeven dat er contact is met de ontwikkelaar van Dash-to-dock, dat Dash-to-dock naast Ubuntu kan geïnstalleerd worden en dat Ubuntu Dock de ontwikkelingen van Dash-to-dock zal blijven volgen. Beide extensies gebruiken dezelfde configuratieinstellingen (dconf). Aanpassingen aan Dash-to-dock werken dus ook door in Ubuntu Dock. De enige bedoeling van Ubuntu Dock is het aantal instellingen dat direct zichtbaar is voor de gebruiker, sterk te beperken.
Citaat
In je voorgaande post schrijf je dat het een aangepaste vorm gaat krijgen met medeweten van de maker.
Wordt die aangepaste vorm dan de standaard, en dus ook bruikbaar voor andere distrinbuties?
Ubuntu Dock is die aangepaste vorm: enigste verschil:  het instellingenscherm van Dash-to-dock is eruit gesloopt (ander verschil: ern zijn andere standaardinstellingen). Ubuntu Dock zal niet via de gnome-extensions site verdeeld worden, en zal dus niet (gemakkelijk) in andere distributies kunnen gebruikt worden. Heeft ook geen zin, want er is Dash to Dock die dezelfde features heeft en meer.
Citaat

Zo wil ik graag op de plaats van Activiteiten in het panel de extension Applications Menu hebben. Vooralsnog is dat niet werkend.
Wellicht is er een verband?
Citaat van:
Toch heb ik zelf het idee dat steeds meer extensions het niet meer doen of er verschijnt een error.
Jullie werken testen nu met de nieuwste gnome versie, de (toekomstige) 3.26, en dan nog wel met een ontwikkelingsversie: gnome 3.26 is nog niet af.. Zoals we weten, kunnen dergelijke upgrades extensies breken en moeten die aangepast worden. "Applications menu" is een "core-extensie" onderhouden door gnome zelf. Ik vermoed dat dit zeker terug zal werken van zodra Gnome 3.26 er is.  Ook andere extensies moeten (mogelijk) upgedated worden.

Citaat van:
Ik neem aan dat het intelligent verbergen van Ubuntu Dock toch heel makkelijk instelbaar behoort te zijn.
De instelling om de dock te verbergen, is er. Als die nu niet goed werkt, dan is dat zeker de bedoeling in het afgewerkte product.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 09:42:20 door vanadium »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2017/09/10, 09:43:59 »
Naast alle gnome3 geweld ben ik eigenlijk wel benieuwd of iemand de Mate versie heeft geprobeerd met Mutiny. Voor zover ik begrepen heb zijn daar nogal wat ontwikkelingen in. Ik wil het hier zelf wel proberen, maar ik ben benieuwd of het de moeite waard is voor ik daar aan begin.
Aarzel niet om hierover een nieuw draadje te starten: "Ubuntu Mate 17.10 Artful Aardvak". Het wordt anders moeilijk hier de specifieke details van verschillende desktopomgevingen door elkaar heen te volgen.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #153 Gepost op: 2017/09/10, 16:10:06 »
Het ontwikkelteam heeft in feite de Dash van het standaard Gnome Activiteiten- Toepassingenscherm naar het bureaublad gebracht.
Dat is men Ubuntu Dock gaan noemen en het gedraagt zich min of meer als Unity.
Tot nu toe heel goed te volgen.
Dat men daarom ook de Dash to Dock extension enigszins aan moet passen is ook te volgen.
Wat ik nog niet kan begrijpen is dat er driftig gesleuteld wordt aan het beperken van de instellingen.
Zie ik nu Ubuntu Dock beneden geplaatst, dan ziet dat er niet uit. Dat kan / mag men in mijn visie zo niet presenteren.
Wellicht is daar wat over te zeggen?

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #154 Gepost op: 2017/09/10, 18:30:24 »
Het ontwikkelteam heeft in feite de Dash van het standaard Gnome Activiteiten- Toepassingenscherm naar het bureaublad gebracht.
Dat is wat Dash To Dock al langer doet. Het ontwikkelteam heeft gewoon de code van Dash To Dock overgenomen, en hoefde zo het harde werk niet over te doen. Dat is het voordeel en de vrijheid van open source.
Citaat
Dat is men Ubuntu Dock gaan noemen en het gedraagt zich min of meer als Unity.
klopt, zo hebben ze Dash to Dock geconfigureerd. Dash to Dock heeft zich ooit geïnspireerd op Unity met het implementeren van de mogelijkheid een icoon op te starten met <Super>+cijfer. Dat komt mooi uit, nu Canonical overgaat naar Gnome en hierbij Dash to Dock inzet onder gewijzigde vorm.
Citaat
Wat ik nog niet kan begrijpen is dat er driftig gesleuteld wordt aan het beperken van de instellingen.
Dat is een keuze van Canonical. De redenen hiertoe hebben we al besproken. Vermijden dat argeloze gebruikers in een professionele omgeving hun systeem kunnen kapotconfigureren/
Citaat
Zie ik nu Ubuntu Dock beneden geplaatst, dan ziet dat er niet uit. Dat kan / mag men in mijn visie zo niet presenteren.
Wellicht is daar wat over te zeggen?
Zo is het bedoeld. De dock vult de ganse rand, en je kan hem links, rechts of onderaan plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 18:34:52 door vanadium »

Offline EvC

• Lid
« Reactie #155 Gepost op: 2017/09/10, 19:24:03 »
Citaat van: vanadium
Citaat

Dat is een keuze van Canonical. De redenen hiertoe hebben we al besproken. Vermijden dat argeloze gebruikers in een professionele omgeving hun systeem kunnen kapot configureren.
Daarmee suggereer je dat andere distributies met de GNOME desktop omgeving per definitie niet professioneel kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 19:27:59 door EvC »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2017/09/10, 20:27:47 »
Daarmee suggereer je dat andere distributies met de GNOME desktop omgeving per definitie niet professioneel kunnen zijn.
Professioneel is niet synoniem met "weinig configureerbaar". Echter, "weinig configureerbaar" is wel veel handiger in een professionele omgeving.

Trouwens, als het over Gnome gaat: Gnome Shell is standaard al weinig configureerbaar.  Fedora, een andere
professionele distro, gebruikt een praktisch niet gewijzigde Gnome shell.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #157 Gepost op: 2017/09/10, 21:32:35 »
Het is de vraag waar Canonical de nadruk zal leggen: bij professionele gebruikers of bij niet professionele gebruikers.
Toch hoop ik dat beide doelgroepen genoeg aandacht zullen krijgen gedurende de aanloop naar LTS versie 18.04

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #158 Gepost op: 2017/09/10, 21:53:56 »
Dat zal niet anders zijn dan bij de vorige Ubuntu versies.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #159 Gepost op: 2017/09/10, 22:12:24 »
Dat zal niet anders zijn dan bij de vorige Ubuntu versies.
Wellicht is dat een reden waarom Unity destijds voor zo'n enorme verdeeldheid heeft gezorgd.
Wellicht heeft Canonical beoogt om de professionele gebruikers meer van dienst te zijn.
Dat die visie ook in de komende desktop verandering gaat plaatsvinden, baart me enige zorgen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2017/09/11, 09:32:07 »
Ik denk dat het terug aansluiten bij gnome in plaats van helemaal hun eigen ding te doen (eigen displayserver, eigen desktop) juist voor minder verdeeldheid zal zorgen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #161 Gepost op: 2017/09/11, 12:03:11 »
Ik denk dat het terug aansluiten bij gnome in plaats van helemaal hun eigen ding te doen (eigen displayserver, eigen desktop) juist voor minder verdeeldheid zal zorgen.
Precies. Dat is het hele doel.... Waardoor moederbedrijf Canonical geld kan besparen (minder dure ontwikkelaarstijd nodig).

Dat hoeft geen bezwaar te zijn en kan voor de eindgebruikers (ons) zelfs positief uitpakken. Maar het betekent wel, dat Ubuntu grotendeels de ambitie heeft laten varen om een richtinggevende pionier te zijn.

Enfin, ik ben blij dat Ubuntu er überhaupt nog is, want de langdurige en structurele verliesgevendheid van Ubuntu-voor-de-bureaucomputer baarde me wel zorgen.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 12:06:21 door Pjotr »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #162 Gepost op: 2017/09/11, 12:11:24 »
Maar het betekent wel, dat Ubuntu grotendeels de ambitie heeft laten varen om een richtinggevende pionier te zijn.
Dat hoeft niet.
Als (mogelijk) grootste distributie uitgever zal Canonical best wel iets in de melk te brokkelen hebben bij de ontwikkelaars van Gnome.
Mogelijk dat ze zelfs een (aantal) verbeteringen en/of uitbreidingen toevoegen.
Zo gaat het tenslotte ook in de samenwerking met Debian.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

• Lid

Offline EvC

• Lid
« Reactie #164 Gepost op: 2017/09/11, 16:41:30 »
Opmerkelijk dat Shuttleworth destijds wilde rivaliseren met OS X (nu macOS).

« Reactie #165 Gepost op: 2017/09/12, 11:01:49 »
Voor degene die de Ubuntu Gnome ontwikkelingen wil volgen is dit een interessant blog https://didrocks.fr/
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #166 Gepost op: 2017/09/12, 11:29:05 »
Hoi Maasnet,

Ja, leuk!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EvC

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2017/09/12, 14:22:55 »
Die blog is zeker het lezen waard.

Even over Pop! OS in dat artikel:
Ik begrijp dat het een bedrijf is dat een eigen Ubuntu versie heeft gemaakt met de Gnome desktop omgeving, met het doel om hun hardware zo goed mogelijk te ondersteunen.
Het ISO is door een ieder te gebruiken. Maar is het zo dat hun ervaringen worden gedeeld met een community?
M.a.w., mogen we dit OS zien als open source?

« Reactie #168 Gepost op: 2017/09/12, 14:36:07 »
Als de wijzigingen die door Canonical gemaakt zijn, niet interessant voor je zijn, biedt Ubuntu 17.10 ook een 'GNOME vanilla' sessie aan.
Het laat een klassieke GNOME omgeving ervaring zonder speciale aanpassingen toe.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/12, 14:42:12 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister

Offline EvC

• Lid
« Reactie #169 Gepost op: 2017/09/12, 15:08:48 »
Als de wijzigingen die door Canonical gemaakt zijn, niet interessant voor je zijn, biedt Ubuntu 17.10 ook een 'GNOME vanilla' sessie aan.
Het laat een klassieke GNOME omgeving ervaring zonder speciale aanpassingen toe.
Vanilla wordt dan als thema keuze aangeboden (bij Instellingen)?
Dat maakt het voor mij interessanter.

« Reactie #170 Gepost op: 2017/09/12, 15:23:27 »
Vanilla wordt dan als thema keuze aangeboden (bij Instellingen)?
Dat maakt het voor mij interessanter.
Als ik het goed heb begrepen komt het straks in de Gnome Tweak Tool.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2017/09/12, 15:51:56 »
Leuk, dan gaan we Gnome tweak tools stalken.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #172 Gepost op: 2017/09/12, 19:10:35 »
De visie van Canonical volgend neem ik aan dat Gnome tweak tools niet standaard aanwezig zal zijn?
« Laatst bewerkt op: 2017/09/12, 19:17:43 door EvC »

« Reactie #173 Gepost op: 2017/09/12, 19:23:20 »
Inderdaad is het standaard niet aanwezig maar dat is toch geen probleem.
Als ik weer een nieuwe versie van 17.10 erop zet dan is dat het eerste programma wat ik installeer.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2017/09/12, 19:26:13 »
De sessie "gnome-vanilla" zal niet zó gemakkelijk beschikbaar zijn. Je zal die moeten installeren vanuit een gewone Ubuntu met een eenvoudig "sudo apt install" commando, of met synaptic (ik denk niet dat dit in het softwarecentrum zal te zien zijn). Eens geïnstalleerd, kan je vanuit het login scherm de "vanilla Gnome" kunnen kiezen.

Zoals je in de blog hebt gelezen, zal je daarbovenop ook nog een commando moeten uitvoeren als je ook het loginscherm, gdm, in de standaard gnome kleuren wil.

Gnome vanilla stel je zeker niet in met gnome tweaks (zoals de nieuwe naam van het tooltje komt te worden). Gnome tweaks zal inderdaad niet standaard geïnstalleerd zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/13, 18:27:35 door vanadium »