Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux equivalent voor IrfanView?  (gelezen 7183 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Linux equivalent voor IrfanView?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/02/11, 22:20:27 »
Start Terminal met CTRL+ALT+T

kopieer uname -i en druk op enter

welke uitkomst zie je?

« Reactie #26 Gepost op: 2017/02/11, 23:26:05 »
Start Terminal met CTRL+ALT+T

kopieer uname -i en druk op enter

welke uitkomst zie je?
Ja, ik heb de 64-versie.

Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

« Reactie #28 Gepost op: 2017/02/11, 23:51:08 »
Dus http://download.xnview.com/XnViewMP-linux-x64.deb  :D
Ik heb het gedownload. Hoe installeer ik het nu? Via de Terminal? En met welke commando´s?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2017/02/12, 10:21:54 »
.deb Pakketten installeren
.deb pakketten zijn geschikt voor Ubuntu's pakketsysteem, Ubuntu gebruikt het Debian pakketsysteem. Probeer dan ook altijd eerst dit type pakket te vinden.

Om een .deb pakket te installeren, dubbelklik je op dit bestand. Je kunt het pakket weer de-installeren via Systeem > Beheer > Synaptic Pakketbeheerder.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HandmatigSoftwareInstalleren

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2017/02/12, 13:13:47 »
Ik bots hier toevallig op een video over BIMP, een batchprocessor voor Gimp,. Eéń van de ingebouwde mogelijkheden is: watermerk! Je kan eenvoudig tekst ingeven die als watermerk gebruikt wordt, maar ook een watermerk aanbrengen via een figuur. Allemaal uitgelegd in deze video (https://www.youtube.com/watch?v=EJpPYLxWDts) (op een besturingssysteem wat eruit ziet als een KDE desktop  =D)

Lijkt evenwel niet onmiddellijk via softwarecentrum beschikbaar. Er is een gemakkelijke installer voor Windows, maar voor Linux is er de source code - ik probeer dit eens te installeren  :)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2017/02/12, 13:17:17 »
Ik bots hier toevallig op een video over BIMP, een batchprocessor voor Gimp,. Eéń van de ingebouwde mogelijkheden is: watermerk! Je kan eenvoudig tekst ingeven die als watermerk gebruikt wordt, maar ook een watermerk aanbrengen via een figuur. Allemaal uitgelegd in deze video (https://www.youtube.com/watch?v=EJpPYLxWDts) (op een besturingssysteem wat eruit ziet als een KDE desktop  =D)

Lijkt evenwel niet onmiddellijk via softwarecentrum beschikbaar. Er is een gemakkelijke installer voor Windows, maar voor Linux is er de source code - ik probeer dit eens te installeren  :)

Dat is een goede tip Vanadium, volgens mij kan het met http://registry.gimp.org/node/21834

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2017/02/12, 13:37:53 »
Ik heb het na vijf minuten werkend gekregen  =D

1) Download de bronbestanden: ga naar de website http://www.alessandrofrancesconi.it/projects/bimp/, klik "Download sources", en kies onder Downloads "Source code (tar.gz)". Hiermee download je (op 2017-02-12) het bestand gimp-plugin-bimp-1.18.tar.gz naar je computer.

2) Vind het bestand (wellicht in je Downloads folder), rechtsklik, kies "Extract here" om het archief uit te pakken. Hiermee maak je een folder gimp-plugin-bimp-1.18 aan.

3) Open een terminal in die folder. In nautilus: rechts-klik in een lege ruimte, kies "Open terminal here". Heb je die optie niet, open dan een terminal en gebruik het cd commando om naar de juist folder te gaan:

cd Downloads/gimp-plugin-bimp-1.18

Daar vind je ondermeer een bestand README.md, met instructies over de installatie. Het volgende komt daaruit:

4) Installeer afhankelijkheden:
 sudo apt-get install libgimp2.0-dev libpcre3-dev

5) Compileer en installeer de plugin:
make && make install

Als je de plugin systeembreed, d.w.z., voor alle gebruikers, wil installeren, dan voer je in plaats van vorig commando het commando "make && sudo make install-admin" uit.

« Reactie #33 Gepost op: 2017/02/12, 14:55:21 »
Ik heb het na vijf minuten werkend gekregen  =D

1) Download de bronbestanden: ga naar de website http://www.alessandrofrancesconi.it/projects/bimp/, klik "Download sources", en kies onder Downloads "Source code (tar.gz)". Hiermee download je (op 2017-02-12) het bestand gimp-plugin-bimp-1.18.tar.gz naar je computer.

2) Vind het bestand (wellicht in je Downloads folder), rechtsklik, kies "Extract here" om het archief uit te pakken. Hiermee maak je een folder gimp-plugin-bimp-1.18 aan.

3) Open een terminal in die folder. In nautilus: rechts-klik in een lege ruimte, kies "Open terminal here". Heb je die optie niet, open dan een terminal en gebruik het cd commando om naar de juist folder te gaan:

cd Downloads/gimp-plugin-bimp-1.18

Daar vind je ondermeer een bestand README.md, met instructies over de installatie. Het volgende komt daaruit:

4) Installeer afhankelijkheden:
 sudo apt-get install libgimp2.0-dev libpcre3-dev

5) Compileer en installeer de plugin:
make && make install

Als je de plugin systeembreed, d.w.z., voor alle gebruikers, wil installeren, dan voer je in plaats van vorig commando het commando "make && sudo make install-admin" uit.
Bedankt voor de tip! Is het dan ook via Gimp mogelijk om grotere aantallen foto´s in 1 keer van hetzelfde watermerk te voorzien?
Inderdaad na even proberen had ik het ook binnen 5 minuten geinstalleerd. Gimp stond tijdens de installatie van de Plugin wel open, waardoor ik het eerst niet zag staan. Kwestie van even Gimp afsluiten en daarna opnieuw opstarten. Daarna stond in het Bestandsmenu Batch Image Manipulation. Nu nog even kijken hoe dit werkt, maar daar bekijk ik de tutorial-video in dit topic even voor!
« Laatst bewerkt op: 2017/02/12, 15:24:19 door Johan Joost »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2017/02/12, 18:07:36 »
Bedankt voor de tip! Is het dan ook via Gimp mogelijk om grotere aantallen foto´s in 1 keer van hetzelfde watermerk te voorzien?
Je kan zelf bestanden aanduiden, maar je kan ook in plaats een folder aangeven, om alle bestanden in die folder in 1 keer te bewerken. Dat kunnen er dus zeer veel zijn. Wel zal dit een stuk trager gaan dan moest je met convert werken, maar als het maar nu en dan is, en slechts voor enkele tientallen afbeeldingen tegelijk, dan is dat geen punt.

« Reactie #35 Gepost op: 2017/02/12, 18:11:21 »
Je kan zelf bestanden aanduiden, maar je kan ook in plaats een folder aangeven, om alle bestanden in die folder in 1 keer te bewerken. Dat kunnen er dus zeer veel zijn. Wel zal dit een stuk trager gaan dan moest je met convert werken, maar als het maar nu en dan is, en slechts voor enkele tientallen afbeeldingen tegelijk, dan is dat geen punt.
Ik heb vaak 100 of 200 foto´s per keer. Zal dan in meerdere sessies moeten. Ander ¨probleem¨ waar ik nu tegenaan liep vanmiddag was dat mijn computer bij het herstarten veel trager bleek. Ook was dat het geval bij het inlezen van de mappenstructuur in bestandsbeheer. Heeft dat met deze laatste plugin te maken? Is het misschien een gnome-versie waar Ubuntu 16.04 lts niet goed mee overweg kan? Geldt zelfs bij de schermopbouw bij alles wat ik doe...

Offline roeland

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2017/02/12, 19:50:19 »
uname -i intikken bij de terminal.  Als de uitkomst x86_64 is heb je 64 versie computer, anders 32
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

« Reactie #37 Gepost op: 2017/02/12, 20:11:11 »
uname -i intikken bij de terminal.  Als de uitkomst x86_64 is heb je 64 versie computer, anders 32
Mijn laptop valt best mee. Het is een HP Probook van 2 jaar oud...

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2017/02/12, 21:46:47 »
OMG het is misschien beter dat ik dit forum verlaat gezien de bovenstaande reactie  :rolleyes: :-X :| >:( :-[ :'(
Ik ben er helemaal klaar mee

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2017/02/12, 22:56:13 »
OMG het is misschien beter dat ik dit forum verlaat gezien de bovenstaande reactie  :rolleyes: :-X :| >:( :-[ :'(
??? Welke reactie?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2017/02/12, 23:00:21 »
Ik heb vaak 100 of 200 foto´s per keer. Zal dan in meerdere sessies moeten.
Waar leid je dat nu uit af? 200 fotos in één keer zal geen probleem zijn met de Gimp plugin
Citaat
Ander ¨probleem¨ waar ik nu tegenaan liep vanmiddag was dat mijn computer bij het herstarten veel trager bleek. Ook was dat het geval bij het inlezen van de mappenstructuur in bestandsbeheer. Heeft dat met deze laatste plugin te maken? Is het misschien een gnome-versie waar Ubuntu 16.04 lts niet goed mee overweg kan? Geldt zelfs bij de schermopbouw bij alles wat ik doe...
Kan zeker niets met de plugin te maken hebben. Dit zijn slechts enkele bestanden op je harde schijf, die pas actief worden als je ze aanroept in Gimp. Open een terminal en geef het commando "top" in. Dan zie je de processen. De processen die meest processortijd gebruiken, staan bovenaan. Dit kan een idee geven van wat  de vertraging veroorzaakt.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #41 Gepost op: 2017/02/12, 23:03:47 »
Hoi Rik,

Rustig maar. Ik snap het helemaal. Tijd voor een biertje.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2017/02/12, 23:16:50 »
Hoi Rik,

Rustig maar. Ik snap het helemaal. Tijd voor een biertje.

Just
Dat  vanadium m'n reactie niet snapt, oke ,   jouw reactie getuigd van Forummensenkennis, Proost Just  ^-^

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #43 Gepost op: 2017/02/12, 23:21:57 »
Proost, Rik! Ik heb een biertje voor je staan in de kroeg :D

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #44 Gepost op: 2017/02/13, 09:36:28 »
Rik, waarom schrok je van mijn reactie?? Zo is het niet bedoeld hoor ! In elk geval bedankt voor je reactie... ;-)

« Reactie #45 Gepost op: 2017/02/13, 09:38:48 »
Ik heb vaak 100 of 200 foto´s per keer. Zal dan in meerdere sessies moeten.
Waar leid je dat nu uit af? 200 fotos in één keer zal geen probleem zijn met de Gimp plugin
Citaat
Ander ¨probleem¨ waar ik nu tegenaan liep vanmiddag was dat mijn computer bij het herstarten veel trager bleek. Ook was dat het geval bij het inlezen van de mappenstructuur in bestandsbeheer. Heeft dat met deze laatste plugin te maken? Is het misschien een gnome-versie waar Ubuntu 16.04 lts niet goed mee overweg kan? Geldt zelfs bij de schermopbouw bij alles wat ik doe...
Kan zeker niets met de plugin te maken hebben. Dit zijn slechts enkele bestanden op je harde schijf, die pas actief worden als je ze aanroept in Gimp. Open een terminal en geef het commando "top" in. Dan zie je de processen. De processen die meest processortijd gebruiken, staan bovenaan. Dit kan een idee geven van wat  de vertraging veroorzaakt.
Bedankt voor je reactie. Top in het Terminalvenster, zal ik ook onthouden.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2017/02/13, 11:00:30 »
Dat  vanadium m'n reactie niet snapt, oke ,   jouw reactie getuigd van Forummensenkennis, Proost Just  ^-^
Als ik terugkijk, dan vermoed dat het mijn reactie "Ik heb het na vijf minuten werkend gekregen  =D" betreft? Dat was absoluut geen reactie op jou bericht, maar wel op mijn eigen vorige bericht:
Citaat van: vanadium
Er is een gemakkelijke installer voor Windows, maar voor Linux is er de source code - ik probeer dit eens te installeren  :)
Vaak is het zeer moeilijk onder linux iets vanuit de broncode te installeren. Was ik dan ook blij dat het in dit geval wel meteen werkte, en op zich zeer doenbaar is voor iedereen.
Was dus wat mij betreft zeker geenszins naar jou bedoeld (waarom trouwens: je verwijst naar een andere mogelijk plugin voor batchbewerking in Gimp). Trouwens, je ziet dat ook Johan je reactie niet begreep - dit is een beetje eigen aan geschreven communicatie: soms komt het voor iemand anders zeer verschillend over. Mijn excuses hiervoor in elk geval.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2017/02/13, 12:10:37 »
Vaak is het zeer moeilijk onder linux iets vanuit de broncode te installeren.
... en onder Windows onmogelijk ...
In Linux heb je ten minste die keuze nog.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #48 Gepost op: 2017/02/13, 12:17:11 »
Hoi Nero,

Citaat
In Linux heb je ten minste die keuze nog.

En ik vind dat zo'n geweldige belevenis! Wat er dan razendsnel allemaal over je scherm vliegt. Schitterend! Dat is een heel groot plezier. Dan begrijp je pas een beetje wat voor een enorme capaciteit in zo'n computer zit in plaats van simpel tekst intypen.

groet,

Just

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2017/02/13, 13:50:47 »
En ik vind dat zo'n geweldige belevenis! Wat er dan razendsnel allemaal over je scherm vliegt. Schitterend!
Vind ik ook, zolang het geen foutmeldingen zijn  =D