Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wie bedenkt die interface???  (gelezen 10637 keer)

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #50 Gepost op: 2011/05/02, 13:28:16 »
Ik heb Ubuntu stickers op de supertoets geplakt zodat ik die ramen niet meer zie (die ik anders in ga gooien). Besteld in de shop van Canonical.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #51 Gepost op: 2011/05/02, 15:56:15 »
Wel grappig want toen Windows 95 uit kwam heb ik lopen vloeken dat het niet mooi meer was.
Ik kon niets terug vinden en iedereen vond het zo mooi en fijn.
Ik heb het er af geknikkerd en 3.11 er terug opgezet.
Het heeft een hele tijd geduurd voor ik win 95 ging gebruiken.
Het stond op school op ieder systeem en daar leerde ik er mee werken.
Daar kon ik veilig alles uit testen want als het daarna niet meer werkte, was de les toch voorbij en tijdens de les had ik een rede waarom ik bijna niets had gedaan. Kon altijd de pc de schuld geven. XD

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #52 Gepost op: 2011/05/02, 16:11:27 »
Heerlijk, al die discussies - en mooi toch? Hebben we de keus, is het nog niet goed?

Mag deze niet zo jonge gebruiker, geen techneut in welk opzicht dan ook, eens zijn mening geven?

Ik heb Unity nu twee weken intensief in gebruik. Na vier dagen heb ik nog eens Gnome 2 teruggehaald - en een dag later weer verruild voor Unity.

Het klopt helemaal dat Unity soms wat meer muisklikken nodig heeft dan Gnome 2 (wissel maar eens van bureaublad), dat was in Gnome soms echt beter.
Aan de andere kant, ik heb de startlijst lekker aangepast aan wat ik veel gebruik, en daar haal ik nu toch zoveel winst, dat ik Unity houd.

Wat ik zeer waardeer is het grote netto scherm voor informatie, met name in Firefox. Mijn 22' scherm is best wel royaal, maar dit is gewoon geweldig.

Ik heb de systeeminstellingen ook een plekje in de startersbalk gegeven, net zoals de update manager, en kan dus snel bij de veel gebruikte instellingen. Super!

Als deze oudere man om is, dan zullen er, denk ik, nog wel enkele jongeren volgen......
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #53 Gepost op: 2011/05/02, 16:37:50 »
Nog een kleine aanvulling op mijn vorige posting.

Ik mis mijn weerapplet in de rechterbovenhoek, en in de statusbalk had ik ook altijd een paar zaken, zoals een geheugen- en CPUmonitor. Die mis ik best.
Ik heb in een ander draadje (testen) al eens de raad gehad om op bepaalde websites te kijken, maar daar heb ik tot nu toe geen echte fraaie vervangers gezien.

Ik wacht wel tot dit allemaal beschikbaar komt in Unity.
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Offline xmass56

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #54 Gepost op: 2011/05/02, 18:04:42 »
Hallo Allemaal,

Ik heb in eerste instantie snel terug geschakeld naar klassiek, wist daar waar wat was en unity voelde echt niet intuïtief.
De zogenaamde ¨handige sneltoetsen¨ en shortcuts met de ¨super¨toets betekend volgens mij alleen weer meer uit je hoofdleren of weer papiertjes op/bij je toetsenbord welke toetsencombinatie voor een functie.   Ik hoopte juist op een meer intuïtief systeem.
Ik zal zeker weer omschakelen naar unity maar zal eerst de toekomstige handige tooltjes en extra knoppen en starters om unity naar eigen hand te zetten even afwachten.

Groet.

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #55 Gepost op: 2011/05/02, 18:14:01 »
Ik heb maar heel even met Unity gespeeld tot nu toe. Maar ik moet zeggen, in tegenstelling van wat ik vooraf had verwacht is Unity volgens mij juist erg geschikt voor de power user. Er is volgens mij erg goed nagedacht over de mogelijkheden van toetscommando's en andere 'tricks'. Ik verwacht uiteindelijk dat er veel vlotteris te werken met de desktop daardoor. Maar het vergt wel even wat leerwerk natuurlijk, maar goed, dat zijn powerusers wel gewend. Ik was van plan om alleen nog maar LTS versies te gebruiken, maar ik moet zeggen dat Natty me wat dat betreft wel aan het twijfelen brengt. :)

Voor de klik en speel gebruiker kan ik me voorstellen dat sommige dingen die je heel eenvoudig snel kan vinden met gebruik van toetsen en Dash nu plots veel lastiger te vinden zijn als je met de muis in de rondte gaat klikken. Wat dat betreft is eigenlijk wat er gepresenteerd wordt met Unity precies het tegenovergestelde van wat ik verwacht had. Volgens mij een hele verbetering voor de power user die er even wat tijd in stopt om de tricks te leren, maar wellicht nog niet helemaal klaar voor de klik en speel gebruikers die zonder leren aan de slag willen.

Er zijn volgens mij trouwens al applets voor de taakbalk van unity:
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/the-omg-guide-to-must-have-indicator-applets/

Offline xmass56

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #56 Gepost op: 2011/05/02, 19:26:11 »
 Hallo Thomas,

 Ik ben inderdaad geen Power-User, maar ben een zeer tevreden Ubuntu gebruiker mede dankzij veel Power-Users en een gemeenschap van ontwikkelaars en programmeurs en anderen die zich inzetten om dit Ubuntu project zo fantastisch vorm te geven.
 Waarom Ubuntu? voor zń eenvoud schoonheid en duidelijkheid en zń grote ondersteuning voor de beginneling en niet Power-User.Nogmaals aan allen mijn dank hiervoor. Daarnaast wilde ik weg bij een monopolist.(lees Microsoft) en wat mooier dan het open-source concept.

dank voor je link Thomas.

Ps Hoe zet je 11.04 van klassiek naar Unity?

groet Noel.
 

Offline liawim

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #57 Gepost op: 2011/05/02, 19:58:11 »
Ps Hoe zet je 11.04 van klassiek naar Unity?


direct bij het aanmelden onder in de balk voor ubuntu klassiek kiezen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #58 Gepost op: 2011/05/02, 20:13:22 »
Nog een kleine aanvulling op mijn vorige posting.

Ik mis mijn weerapplet in de rechterbovenhoek, en in de statusbalk had ik ook altijd een paar zaken, zoals een geheugen- en CPUmonitor. Die mis ik best.
Ik heb in een ander draadje (testen) al eens de raad gehad om op bepaalde websites te kijken, maar daar heb ik tot nu toe geen echte fraaie vervangers gezien.

Ik wacht wel tot dit allemaal beschikbaar komt in Unity.

Daar is een optie voor om een weer icoon boven in de balk te zetten.

Dit in je terminal zetten en enter geven.:
sudo apt-get install indicator-weather
Je krijgt dan een Weer app in je boven balk. Icoontje dat laat zien wat het weer is en als je er op klikt krijg je uitgebreide info over het weer.

Ik dacht dat je wel een keer uit moet loggen.

Offline xmass56

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #59 Gepost op: 2011/05/02, 21:22:11 »
Bedankt Liawim,

Ik had automatisch opstarten aanstaan dus zag die balk onderin bij opstarten niet. Is ook niet de meest logische plaats hiervoor vind ik. ook al is Unity dan standaard in 11.04.
zou toch binnen een al opgestart systeem ook moeten kunnen is toch een kwestie van scripts alleen lijkt me, maar ik ben geen kenner.
script afmelden (gebruiker onthouden en opnieuw aanmelden met (onthouden gebruiker) en of klassiek- of Unity-Ubuntu opstarten.. lijkt me te doen voor een programmeur. misschien idee ?

groet noel


Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #60 Gepost op: 2011/05/02, 21:24:20 »
@xmass: Ik weet dat er voor Kubuntu een widget is die van gebruiker kan wisselen en dus ook van DE. Niet om Kubuntu te promoten, maar ik bedoel alleen: als die widget op Kubuntu dat kan, dan moet dat ook zeker weten mogelijk zijn op Ubuntu met een bepaald script.

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #61 Gepost op: 2011/05/02, 21:32:05 »
Heel vervelende uitvoering 11.04
Veel werkt niet,kan alleen opstarten in veilige modus.
Bah




Ronald

Offline ivo

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #62 Gepost op: 2011/05/02, 22:53:35 »
Heel vervelende uitvoering 11.04
Veel werkt niet,kan alleen opstarten in veilige modus.
Bah
Ronald

Typisch altijd, die verschillende ervaringen. Ik ben eigenlijk uiterst tevreden, alles werkt na een upgrade van de 10.10 naar de 11.04.
Er zijn wat dingen van plaats veranderd in Unity, maar da's even wennen.
Nee, eigenlijk werkt alles wel perfect hierzo......

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #63 Gepost op: 2011/05/02, 23:03:03 »
Heel vervelende uitvoering 11.04
Veel werkt niet,kan alleen opstarten in veilige modus.
Bah




Ronald

Heb je een update gedraaid?

@ivo dat klopt het is even wennen maar ik heb met AWN het toch best werkbaar gekregen.
Het enige min punt blijft het menu. Van de rest is het een fijn systeem.

Offline liawim

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #64 Gepost op: 2011/05/03, 06:53:10 »
Mijn upgrade van 10.10 is ook mislukt. veel dingen bleken niet meer te werken. heb toen maar een back up gedaan en een schone installatie. nou werkt alles weer op een paar dingetjes na maar die hadden gewoon met instellingen te maken. =D. Unity ziet er mooi uit, maar jammer dat het nog zo statisch is. wil het bureaublad graag naar eigen smaak inrichten maar dat kan niet echt.

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #65 Gepost op: 2011/05/03, 09:06:26 »
Ja een upgrade want nieuwe installatie lukt niet.
Ronald

Offline elendil

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #66 Gepost op: 2011/05/03, 09:29:04 »
Mijn upgrade van 10.10 is ook mislukt. veel dingen bleken niet meer te werken. heb toen maar een back up gedaan en een schone installatie. nou werkt alles weer op een paar dingetjes na maar die hadden gewoon met instellingen te maken. =D. Unity ziet er mooi uit, maar jammer dat het nog zo statisch is. wil het bureaublad graag naar eigen smaak inrichten maar dat kan niet echt.
Als je bedoeld dat je de launcher op een ander plaatst wilt hebben kan dat.
Supertoets even indrukken -> Compiz settingsmanager opstarten -> Ubuntu Unity Plugin -> bij Behaviour op Reveal mode klikken en je kunt zeggen waar je hem wilt hebben.

Heb je de Compiz settingsmanager nog niet geïnstalleerd?
Softwarecentrum opstarten, zoeken op ccsm en installeren.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline vanadium

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #67 Gepost op: 2011/05/03, 10:19:37 »
Als je bedoeld dat je de launcher op een ander plaatst wilt hebben kan dat.
Supertoets even indrukken -> Compiz settingsmanager opstarten -> Ubuntu Unity Plugin -> bij Behaviour op Reveal mode klikken en je kunt zeggen waar je hem wilt hebben.
Klopt niet. Je kan de launcher voor het ogenblik niet verplaatsen. De instelling waarnaar je verwijst, bepaalt waarheen je de muis moet schuiven om de launcher tevoorschijn te halen als die verborgen is.

Offline elendil

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #68 Gepost op: 2011/05/03, 10:27:01 »
Dan moet er een andere optie zijn, want op het internationale forum zag ik een screendump van iemand die de laucher aan de rechterkant had staan.

Zie bericht 17317 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=281865&page=1732
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 10:30:24 door elendil »


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline vanadium

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #69 Gepost op: 2011/05/03, 13:55:28 »
Dan moet er een andere optie zijn, want op het internationale forum zag ik een screendump van iemand die de laucher aan de rechterkant had staan.

Zie bericht 17317 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=281865&page=1732
Dit is wellicht de classic desktop met een dock aan de rechterkant van het scherm.

DarkEra

  • Gast
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #70 Gepost op: 2011/05/03, 13:59:15 »
Lijkt op AWN in ieder geval.

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #71 Gepost op: 2011/05/03, 14:59:40 »
Dan moet er een andere optie zijn, want op het internationale forum zag ik een screendump van iemand die de laucher aan de rechterkant had staan.

Zie bericht 17317 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=281865&page=1732
Dit is wellicht de classic desktop met een dock aan de rechterkant van het scherm.

Is ook de Xubuntu uitvoering zo te zien (rechts boven)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline elendil

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #72 Gepost op: 2011/05/03, 20:44:29 »
Dat klopt, hij werkt met Xbuntu.
Ik had beter na moeten denken, klopt, het zal inderdaad een dock zijn.  :-[


-=[ Not all those who wander are lost ]=-