Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wie bedenkt die interface???  (gelezen 10703 keer)

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/02, 00:51:44 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/739812/comments/5

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/ubuntu-11-10-will-not-ship-with-classic-gnome-desktop/

Voor de rest ga ik er verder geen discussie over voeren. We shall see.

Mwah, dat zei ik ook al inderdaad, maar alles kan nog veranderen en vaak veranderen dingen op het laatste moment. Dus je weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik geef je gelijk dat als we uitgaan van hoe het er nu uitziet, dan verdwijnt inderdaad Klassiek.

Offline elendil

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/02, 00:54:25 »
Ja, en wáár is die screen saver dan?????????????????????????????????????

Applicaties - Themas en tweaks, óf Alle applicaties - Geïnstalleerd - meer


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/02, 00:59:22 »
Voor mensen die verloren lopen: hier vind je de "complete guide to unity":
http://omgubuntu.co.uk/natty/
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joseph

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/02, 01:21:24 »
Moet zeggen dat ik ook niet echt vrolijk wordt van deze aanpassingen in 11.04.
Lijkt meer een interface voor een "touchscreen-applicatie" voor een gsm oid.

Dat wennen is deels waar maar slaat meer op de gebruiker die een enkel programmaatje draait (even een browser openen om te surfen oid)
Werk zelf b.v. veel met meerdere programma's tegelijkertijd open (meerdere documenten en databestanden waarin over en weer tegelijkertijd gewerkt wordt plus andere, al dan niet internet, bronnen waarin even gezocht, gekopiëerd moet worden en dan weer switchen etc) en vond het juist bijzonder handig om die programma's op 2 of 3 schermen te hebben staan.
Door de mogelijkheden die Ubuntu bood had ik heel veel tijdwinst. Nu kost het mij veel tijd omdat ik wel heel erg veel meer handelingen moet gaan doen om hetzelfde te kunnen.
Mis b.v. ook die onderbalk waar je die "geopende programma's" op kon laten zetten (waardoor je dus overzicht had wat er al open stond en waar je evt. ook met 1 a 2 klikken direct kon switchen als dat even beter uit kwam omdat je op dat moment muisgestuurd bezig was).

Verder kan ik nergens vinden hoe ik b.v. het hoofdmenu open en/of hoe ik de bovenbalk kan aanpassen?
Kan alleen bij de systeeminstellingen de mogelijkheid vinden om het hoofdmenu om aan te passen (dus het bestaat nog wel of komt dit doordat ik de upgrade heb gedaan)?!?

Kan het gevoel van Pjotr derhalve beamen.
Naar mijn idee begint e.a. wat te veel richting de "gedicteerde windowstierelantijntjes" af te zakken en wordt daarmee het praktisch gebruik alsook de individuele keuzevrijheid (juist de redenen dat ik in het verleden van Windows naar Ubuntu ben overgegaan) uit het oog verloren.

Ga zeker dat klasiek (Pjotr bedankt voor de tip) proberen want...

Offline Bertel

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/02, 01:34:18 »
Vond ook wel handig de links in dit draadje
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/wallpaper-met-unity-shortcuts-voor-natty/
want bureaublad is altijd snel te vinden.  XD XD


Wat is vrije software?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/02, 01:45:28 »
Tsja, wat verwachten we nou?

11.04 is een tussenversie, dus per definitie experimenteel. We willen graag het nieuwste van het nieuwste, maar beginnen te mopperen als het rammelt.
Als je cuttting edge/bleeding edge/chopping edge wilt werken, dan heeft het wellicht niet zoveel zin om te mopperen dat het net even anders is. En schakel anders naar Fedora, om maar wat te noemen  ;)

Geef e.e.a. tijd, en dan kunnen we nog altijd iets kiezen wat we ok vinden, kan allemaal  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline elendil

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/02, 03:04:20 »
Natuurlijk is alle begin moeilijk. De overstap van XP naar Vista of Win7 is ook iets wat heel wat voeten in aarde had en heeft.
Unity is net zoiets, en daar komt nog bij dat het splinternieuw is. Ik neem aan dat het in de loop van de komende weken/maanden nog bijgeschaafd gaat worden, dat sommige dingen wat logischer worden ondergebracht.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline liawim

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/02, 06:47:29 »
op alle toepassingen klikken > thema,s en aanpassingen > alle geinstalleerde(voorheen was het systeem >voorkeuren>schermbeveilging. daar moet ie gewoon bijstaan anders klopt er iets niet. ;)
Zoveel anders is het nu ook weer niet. de paden zijn nagenoeg hetzelfde maar het ziet er alleen iets anders uit =D
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 06:52:16 door liawim »

DarkEra

  • Gast
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/02, 08:27:20 »
Moet zeggen dat ik ook niet echt vrolijk wordt van deze aanpassingen in 11.04.
Lijkt meer een interface voor een "touchscreen-applicatie" voor een gsm oid.

Dat wennen is deels waar maar slaat meer op de gebruiker die een enkel programmaatje draait (even een browser openen om te surfen oid)
Werk zelf b.v. veel met meerdere programma's tegelijkertijd open (meerdere documenten en databestanden waarin over en weer tegelijkertijd gewerkt wordt plus andere, al dan niet internet, bronnen waarin even gezocht, gekopiëerd moet worden en dan weer switchen etc) en vond het juist bijzonder handig om die programma's op 2 of 3 schermen te hebben staan.
Door de mogelijkheden die Ubuntu bood had ik heel veel tijdwinst. Nu kost het mij veel tijd omdat ik wel heel erg veel meer handelingen moet gaan doen om hetzelfde te kunnen.
Mis b.v. ook die onderbalk waar je die "geopende programma's" op kon laten zetten (waardoor je dus overzicht had wat er al open stond en waar je evt. ook met 1 a 2 klikken direct kon switchen als dat even beter uit kwam omdat je op dat moment muisgestuurd bezig was).

Verder kan ik nergens vinden hoe ik b.v. het hoofdmenu open en/of hoe ik de bovenbalk kan aanpassen?
Kan alleen bij de systeeminstellingen de mogelijkheid vinden om het hoofdmenu om aan te passen (dus het bestaat nog wel of komt dit doordat ik de upgrade heb gedaan)?!?

Kan het gevoel van Pjotr derhalve beamen.
Naar mijn idee begint e.a. wat te veel richting de "gedicteerde windowstierelantijntjes" af te zakken en wordt daarmee het praktisch gebruik alsook de individuele keuzevrijheid (juist de redenen dat ik in het verleden van Windows naar Ubuntu ben overgegaan) uit het oog verloren.

Ga zeker dat klasiek (Pjotr bedankt voor de tip) proberen want...


De mogelijkheid bied Ubuntu je nog steeds mits jij bij de LTS versie gebleven was. Kan je alsnog naar terug, heb je zelf in je eigen hand. Niemand verplicht jou over te stappen bij elke nieuwe Ubuntu uitgave.

DarkEra

  • Gast
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/02, 08:40:42 »
We shall see.

Zo is dat.

En hoe dan ook, als Canonical niet tot inkeer komt: ik laat me niet dwingen tot iets wat ik niet wil. Tegen die tijd zal ik alle opties eens rustig bekijken, en vervolgens mijn eigen plan trekken.

Tja.... verwacht jij echt dat een bedrijf wat z'n visie heeft en door dit wil zetten naar mensen gaat luisteren? Ga je ook zoiets tegen Gnome zeggen dan? Ze zullen zeker niet tot inkeer komen omdat sommigen dat menen te willen. Gnome 2 is verleden tijd, Gnome 3 is in opmars en alles zal hoe dan ook veranderen.

Jaren hebben we op "dé grote" desktop uiterlijk veranderingen gewacht waar Mark Shuttleworth het over had, keer op keer kwam het er niet van. Nu is het er en zijn we nog niet tevreden. We zijn verwend, dat is alles, stront verwend.

Ik zei ook dat het niks zou worden en was erop tegen maar ik ga Unity deze keer nog eens langere tijd een eerlijke kans geven, ik heb niet voor niets twee systemen hier dus het kan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/02, 09:57:08 »
Ik moet vanmorgen even een vertaling doen. Voor de eerste keer heb je in een ommedraai je ene venster aan de ene kant (slepen naar links) en het nieuwe venster aan de andere kant (slepen naar de rechterkant). Voor de eerste keer kan je eenvoudig vanuit andere toepassingen naar die twee Libreoffice vensters terugkeren met één enkele klik op de Unity launcher, of een druk op Super + 5. (Super, of meta, of Windows ... ik weet niet hoe dat ding eigenlijk genoemd moet worden.) Samengevat: voor de eerste keer hebben we een efficiënter Window management.

Ik vind de reacties hier wel bijzonder conservatief. Ik vraag mij af hoeveel van de klagers eens echt de tijd genomen hebben er eens echt enkele weken mee te werken.

Hoe dan ook is de klassieke Gnome omgeving een aflopend verhaal. Niet alleen Canonical, maar ook Gnome zelf is er van afgestapt. Het is dus een bijzonder belangrijke trend, want Gnome is één van de twee leidende desktops in Linux.

Moeten we nu echt de desktop bevriezen zoals hij was in de jaren negentig? Mag er geen innovatie zijn?

Offline ruujan

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/02, 10:01:21 »
Overstappen doet altijd Au. Dat was zo toen ik van DOS naar Windows ging, toen ik met de Mac ging werken, toen ik van KDE naar Gnome switchte en ook nu in Unity is het even wennen. Maar een ding is me in al die tijd wel duidelijk geworden. Een boomstructuur is alleen handig als je er ervaring mee hebt en weet waar alles zit. Met Unity is altijd alles bereikbaar binnen een paar klikken. Daar is die Super-toets (inderdaad die toets met dat Windowsvlaggetje) belangrijk bij.

Dat sommige dingen niet meer werken zoals ze vroeger deden en je ze daarom niet meteen kunt vinden, wil niet zeggen dat de oude interface beter was.

Dat de nieuwe interface vooral iets lijkt om een smartphone met touchscreen mee te bedienen, is ook al een paar keer geopperd. Maar hier draai ik Unity op een 27"-scherm en dat werkt ook goed. De linkerbalk heb ik wat verkleind, zodat-ie niet zo enorm in het oog springt. Maar als ik die interface tegen zou komen op een smartphone, dan zou ik er inderdaad prima mee uit de voeten kunnen. Mooier kun je het toch niet hebben?


Offline maxboor

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/02, 10:09:45 »
Om in de klassieke omgeving op te starten volstaat

systeem ----> beheer ----> aanmeldscherm

Even aanpassen en 11.04 zal klassiek opstarten

Offline MKe

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/02, 10:14:55 »
Ik begon ook al aan Unity te wennen. Het is een stuk minder chaotisch dan Gnome3 wat mij betreft. Kon er ook best mee uit de voeten. Had alleen graag gezien (misschien komt dat nog) dat we de gewone taakbalk weer optioneel was. Open vensters/programma's tussen de snelkoppelingen vind ik niet zo overzichtelijk. Ik ben nu wel overgestapt naar Xubuntu, die er nu uitziet als een tussenfase tussen Unity en het oude Gnome. Die werkt erg prettig voor mij en is een aanrader voor iedereen die Unity niet fijn vindt werkten.

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/02, 10:27:13 »
@vanadium: +1
En als je tóch niet kan wennen aan GNOME, Unity of KDE, dan zijn er altijd nog andere goede desktopomgevingen, zoals E17 en Xfce.

Offline ivo

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/02, 10:32:34 »
Ik heb, onbedoeld, nogal wat losgeschud............
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ruujan

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/02, 10:38:52 »
Ik heb, onbedoeld, nogal wat losgeschud............


Och, toen NN nog in test was, is er ook al heel wat gediscussieerd in het testdraadje. Maar ik denk dat het goed is dat het hier ook gebeurt want het is wel een grote verandering.

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/02, 11:08:52 »
Niet zaniken en gewoon wennen aan die interface en anders zoek je een andere DE.
(grapje natuurlijk, ik kan niemand dwingen :D)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/02, 11:50:44 »
Ik heb, onbedoeld, nogal wat losgeschud............


hahaha ja je bent er 1 die voor een hoop opschudding zorgt. =D

Ik heb voor ik het installeerde, heel veel prieviews zitten kijken op Youtube en heel vee zitten lezen over hoe het er uit kwam te zien.
Hierdoor wist ik veel terug te vinden.
Je moet wel meerdere filmpjes kijken want niet iedereen die een filmpje maakt, weet waar alles zit.
Ook zijn er dingen aangepast in de latere versies waardoor niet alles meer werkte zoals dat eerder wel het geval was.
Ik heb zelf alles ook nog eens uitgebreid getest en ik hang ondanks dat ik liever met Gnome 2 werk, nog in Unity.
Wel een aangepaste versie en ik probeer om meer het toetsenbord te gebruiken.
De aanpassingen zijn gedaan om het muis vriendelijker te maken en dat is gelukt.
Nu valt er aardig mee te werken.
Ik denk dat ik nog wel zal wisselen maar voorlopig Unity wat beter leren kennen. Kom nog iedere keer wat nieuwe dingen tegen en er zitten ook een hoop goede dingen in.
Het menu blijft waardeloos.
 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/02, 12:04:32 »
Haha, ach ja.... het is allemaal betrekkelijk natuurlijk, want we zijn en blijven baas over eigen systeem. En we draaien die werkomgeving die ons het beste bevalt.

Keuze zat. Vroeger, nu en straks. Ik ben bijvoorbeeld nu al benieuwd naar Xubuntu 11.10 (Xubuntu 11.04 is ook prachtig, maar nu kunnen we ook nog kiezen voor Ubuntu klassiek).  =D

We hoeven ons niks te laten voorschrijven: we maken het zelf wel uit. Leve de vrijheid!
Dat is het mooie van Linux. 8)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 12:12:05 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/02, 12:56:57 »
We hoeven ons niks te laten voorschrijven: we maken het zelf wel uit. Leve de vrijheid!
Dat is het mooie van Linux. 8)
Inderdaad!
Ik heb Unity nog niet uitgeprobeerd, maar ik heb al veel gezien en ik ga het voorlopig niet uitproberen ook. Gnome is toch mijn favoriet. KDE geprobeerd, was het niet echt. Xfce geprobeerd, scheelt niet veel maar toch liever Gnome.
Kun je naast Unity trouwens al wel veilig KDE installeren? Ik neem aan van niet?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/02, 12:58:17 »
Jawel hoor. sudo apt-get install kubuntu-desktop

Maar je kunt anders ook eens kijken naar E17. sudo apt-get install e17
Is ook heel erg modern en flexibel en toch vrij licht :)

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #47 Gepost op: 2011/05/02, 13:04:18 »
Oh ziet er ook interessant uit. Tijd voor vrije tijd :P Even een zandbakje maken om alles uit te testen enzo. Maar Unity + KDE = geen problemen meer? Gnome + KDE is namelijk niet bepaald stabiel...
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/02, 13:05:34 »
En waar drukt de Vanadium op Super...???

Ik denk dat dat die toets met dat vlaggetje is. 8)

Dan is het niet de Super toets maar de Bagger toets  >:(
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: wie bedenkt die interface???
« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/02, 13:14:23 »
En waar drukt de Vanadium op Super...???

Ik denk dat dat die toets met dat vlaggetje is. 8)

Dan is het niet de Super toets maar de Bagger toets  >:(
Super toets = Windows key = Cmd toets (apple?)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit