Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwste Firefox (10.0.2) nu vanzelf in Ubuntu 10.04  (gelezen 23630 keer)

Offline jolo

• Lid
Re: Nieuwste Firefox (10.0.2) nu vanzelf in Ubuntu 10.04
« Reactie #100 Gepost op: 2012/02/24, 13:30:10 »
Sinds de upgrade naar Ubuntu 10.04.4 en Firefox 10.0.2 heb ik regelmatig bij het aanklikken van een link een complete systeemhang.
Nee, zo een soort ervaring heb ik niet. Ik had op één van mijn oude test pc's Ubuntu 10.04.4 geïnstalleerd en geüpdatet. Daarop lijkt Firefox 10.0.2 goed te draaien. Het is verder ongebruikelijk dat het vastlopen of crashen van Firefox, het gehele systeem meesleurt. Had je voor Firefox deze Basic Troubleshooting al gecheckt? Maakt het nog uit welke hyperlink je aanklikt?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2012/02/24, 13:53:48 »
Het gebeurt ook bij Thunderbird bij het klikken op een link (dus dat zou FF-gerelateerd kunnen zijn), maar geen andere programma's. Het is echt de hele Linux die opgehangen wordt, niet alleen de desktop of zo. Resetten is het enige dat helpt. Ik kan geen oorzaak vinden: in de logs is niets terug te vinden.
Ik heb uiteraard al geprobeerd FF in safemode te starten en allerlei plugins uit te schakelen, maar dat maakt dus niets uit.
Het gedrag is onvoorspelbaar. Vandaag heb ik er tot dusver (hout kloppen) nog geen last van gehad, terwijl ik gisteren de ene crash na de ander kreeg. Zeer vreemd. Ik heb het zelf ook nog niet meegemaakt dat een applicatie erin slaagt de hele Linux te doen crashen, maar dat gebeurt hier dus wel. Even heb ik nog gedacht dat het iets met Compiz te maken kon hebben en dus heb ik die ook uitgezet (zelfs "geen effecten" gekozen voor de meest kale desktop) en toch crashte hij nog. Daar had het dus ook niets mee te maken. Vandaar: rara?

Offline draak08

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2012/02/24, 14:04:18 »
honderd reacties ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #103 Gepost op: 2012/02/24, 17:24:16 »
Je kan via de profile manager een nieuw, schoon profiel aanmaken die je dan als standaardprofiel instelt.
Gebeurt het dan nog steeds?

« Reactie #104 Gepost op: 2012/02/24, 18:27:01 »
@Bloom: heb je het modification pack van Ubuntu eens uitgeschakeld in je FF ? FF3.6 had ook die eigenschap om je gehele OS te doen bevriezen om wie weet welke redenen.
Thunderbird en FF openen via een link heeft al vroeger problemen gegeven. Ik dacht te onthouden hebben dat je via de voorkeursinstellingen van Thunderbird een pak kan oplossen. Alleen heb ik mijn installatie 11.10 eraf gegooid en vergeten mijn bladwijzers e.d. op te slaan. Ik meen te herinneren dat die tip van het Debian forum kwam, maar ben niet zeker.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2012/02/24, 19:50:12 »
Met vorige versies van FF heb ik nooit problemen gehad, buiten dat soms heel mijn geheugen opgegeten werd.
Het Ubuntu Modification Pack uitschakelen had ik nog niet geprobeerd, dat zal ik eens doen.

Ik heb héél veel zin op het moment om mijn Ubuntu 10.04.4 desktop te herinstalleren naar Debian Testing met Gnome3 Fallback (of eventueel XFCE).

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #106 Gepost op: 2012/02/24, 20:05:08 »
apparmor ingeschakeld?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2012/03/04, 01:32:23 »
........ het zou weleens kunnen liggen aan NoScript.

Het is NoScript. Kán gewoon niet anders. De laatste dagen was het weer om gek van te worden. Elke keer dat ik Firefox sloot, kon ik daarna naar Systeemmonitor om het proces daar nog een keer te beëindigen. Was al erg ver op weg om Firefox in te ruilen voor Opera. >:(

Maar, kwartiertje geleden een update van NoScript geïnstalleerd, Firefox herstart, even later gesloten, naar Systeemmonitor en....... geen Firefox te zien. :o  Heb Firefox drie keer geopend en gesloten om te controleren, maar sluiten betekent gelukkig weer sluiten.
Nou maar afwachten hoe lang dit goed gaat.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2012/03/04, 20:13:07 »
Vergeet mijn bericht hierboven maar. :(  Of NoScript er nu wel of niet iets mee te maken heeft, het was louter toeval dat Firefox na die update van NoScript gisteravond een paar keer goed afsloot. :(  Ik ben een groot fan van Firefox, gebruik het al jaren in zowel Windows XP als Ubuntu, maar dit is gewoon waardeloos. :(  Je zult toch maar van plan zijn 10.04 te gebruiken tot volgend jaar april........... :(
Een update van een Firefox add-on installeren en daarna opnieuw moeten opstarten, levert nooit moeilijkheden op. Waarom kan Firefox dán wel goed afsluiten en alle andere keren niet, vraag ik me af. ???

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #111 Gepost op: 2012/03/04, 23:00:02 »
Je kan proberen de plugin IcedTea uit te schakelen (zet ik alleen aan als een vertrouwde website Java-applets moet gebruiken).
Ik zie soms bij meldingen van "Firefox is nog actief" dat een Java-applet blokkeert dat de browser correct wordt gesloten.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2012/03/04, 23:34:30 »
Net voor de zekerheid nog even gecontroleerd, maar ik krijg geen melding over een Java-applet. Ik krijg een venstertje met de tekst:
'Firefox is already running, but is not responding. To open a new window, you must first
close the existing Firefox process, or restart your system.'
Een keer of vijftien, twintig per dag. >:(

Edit: proef op de som genomen en de IcedTea-plugin uitgeschakeld. Maar eens kijken of dat wat helpt.
'Helaas' kwam er net bij het controleren op updates voor m'n add-ons een update voor NoScript en jawel, Firefox afgesloten en die bleek daarna niet meer in de lopende processen voor te komen. XD  Kán dus liggen aan die uitgeschakelde plug-in, maar voor hetzelfde geld is het net zoiets als gisteravond, toen Firefox na een NoScript-update een paar keer keurig afsloot om vervolgens weer in z'n oude gewoonte te vervallen.
Maar afwachten wat er morgen gebeurt, dus.

Edit2: het is nu 'morgen'  :D  en Firefox staat nog steeds in het rijtje lopende processen als ik hem heb afgesloten. :(  Dus ook het uitschakelen van IcedTea heeft niet geholpen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 00:04:40 door Mikkel »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2012/03/05, 00:55:01 »
Om een niet afgesloten Firefox te elimineren, kun je de volgende bevelen uitvoeren in een terminalsessie:
killall firefox
rm ~/.mozilla/firefox/*.default/lock
rm ~/.mozilla/firefox/*.default/.parentlock
Start daarna Firefox opnieuw op, maar deze keer vanuit een terminalvenster. Als je hem dan meteen of later afsluit, kun je kijken of er foutenboodschappen in dat terminalvenster verschijnen.
/usr/bin/firefox

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #114 Gepost op: 2012/03/05, 12:40:46 »
killall firefox is genoeg voor afsluiten.  :)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2012/03/05, 12:58:13 »
killall firefox is genoeg voor afsluiten.  :)
Ja, maar als de lock-bestanden dan blijven staan (en dat risico is er dus als je firefox uit het geheugen gooit), dan krijg je bij iedere poging Firefox te herstarten de melding dat hij al draait, ook al is dat niet zo. Daarom voeg ik er die twee wisbevelen aan toe voor de lockbestanden, dan krijg je die foutmelding beslist niet.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2012/03/05, 19:26:15 »
Zal straks die commando's eens proberen, Bloom. Evengoed alvast bedankt voor de hulp. ;)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2012/03/05, 21:06:31 »
Sinds m'n laatste bericht hierboven heb ik Firefox al drie keer gesloten en een poosje later weer geopend. En alle drie de keren stond Firefox na weer afsluiten niet meer op tabblad Processen van Systeemmonitor.
??? ??? ??? ........ oftewel: ik ben een boon als ik hier nog iets van snap. :|

Edit: en dit sluiten/weer openen/sluiten dus alle keren zónder dat ik daarna iets heb gedaan om het volledig afsluiten van Firefox te forceren. Firefox sluiten, bij Systeemmonitor kijken en geen Firefox te bekennen.
Is misschien ook de reden dat er geen oplossing voor gevonden kan worden. Er is gewoon geen peil op te trekken.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 21:11:33 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2012/03/05, 22:11:36 »
Tja... Gisteren dacht ik dat de update van NoScript ervoor gezorgd had dat Firefox eindelijk volledig afsloot, maar even later sloot ik hem af en stond ie toch weer in Systeemmonitor. Daarstraks zou ik jouw tip proberen, maar ik heb Firefox al drie keer afgesloten zonder dat ie daarna nog in Systeemmonitor stond. Zoals het hoort dus, maar zoals het de afgelopen week nooit gebeurde.

Waarom hij nu opeens wél compleet afsluit zonder dat er ook maar iets is veranderd, begrijp ik niet.
Jouw tip heb ik opgeslagen, dus zodra Firefox weer eens niet volledig afsluit, gebruik ik jouw commando's en meld hier dan wel of het geholpen heeft. Alhoewel ik natuurlijk hoop dat het verschijnsel zich niet meer zal voordoen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 22:16:16 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2012/03/07, 23:48:26 »
Nou, ik begon bijna te geloven dat alleen al de tip van Bloom ervoor had gezorgd dat Firefox zich normaal gedroeg, maar na zich de afgelopen dagen te hebben gedragen (ik kon Firefox zo vaak openen/sluiten als ik wilde, na sluiten stond ie niet meer in het rijtje processen in Systeemmonitor), was het daarnet weer raak. 'Jammer genoeg' was er een update voor NoScript die ik heb geïnstalleerd voordat ik Firefox sloot, dus het zou natuurlijk kunnen dat die update ermee te maken heeft.

Na Firefox opnieuw opgestart te hebben om die NoScript-update te voltooien, heb ik Firefox gesloten en gecontroleerd of ie in Systeemmonitor stond. En dat was helaas zo. :(
Systeemmonitor gesloten, terminal geopend en een voor een de commando's van Bloom ingevoerd, met dit resultaat:

mikkel@Ubuntu:~$ killall firefox
mikkel@Ubuntu:~$ rm ~/.mozilla/firefox/*.default/lock
rm: kan ‘/home/mikkel/.mozilla/firefox/*.default/lock’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
mikkel@Ubuntu:~$ rm ~/.mozilla/firefox/*.default/.parentlock
mikkel@Ubuntu:~$ firefox
java version "1.6.0_20"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.9.13) (6b20-1.9.13-0ubuntu1~10.04.1)
OpenJDK Client VM (build 19.0-b09, mixed mode, sharing)

(firefox:1941): GLib-CRITICAL **: g_source_remove: assertion `tag > 0' failed

(firefox:1941): GLib-CRITICAL **: g_source_remove: assertion `tag > 0' failed
mikkel@Ubuntu:~$ /usr/bin/firefox
java version "1.6.0_20"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.9.13) (6b20-1.9.13-0ubuntu1~10.04.1)
OpenJDK Client VM (build 19.0-b09, mixed mode, sharing)
** (<unknown>:2015): DEBUG: NP_Initialize
** (<unknown>:2015): DEBUG: NP_Initialize succeeded
** (<unknown>:2017): DEBUG: NP_Initialize
** (<unknown>:2017): DEBUG: NP_Initialize succeeded
** (<unknown>:2019): DEBUG: NP_Initialize
** (<unknown>:2019): DEBUG: NP_Initialize succeeded
** (<unknown>:2021): DEBUG: NP_Initialize
** (<unknown>:2021): DEBUG: NP_Initialize succeeded

(firefox:1979): GLib-CRITICAL **: g_source_remove: assertion `tag > 0' failed

(firefox:1979): GLib-CRITICAL **: g_source_remove: assertion `tag > 0' failed
NOTE: child process received `Goodbye', closing down
** (<unknown>:2015): DEBUG: NP_Shutdown
** (<unknown>:2017): DEBUG: NP_Shutdown
** (<unknown>:2019): DEBUG: NP_Shutdown
** (<unknown>:2021): DEBUG: NP_Shutdown
mikkel@Ubuntu:~$

Hopelijk kunnen jullie hieruit halen wat er misgaat.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 23:59:07 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2012/03/08, 01:16:19 »
Doe ik Firefox net dicht, ga ik naar Systeemmonitor om hem daar nog maar een keertje te sluiten........ geen Firefox te bekennen. ??? ??? ???
Dit lijkt me een bug waar gewoon geen oplossing voor te vinden is. 'k Heb daarstraks dit topic zitten lezen. Gestart op 11 oktober 2011, het laatste bericht is van een maand geleden. Staan diverse berichten in van mensen die dé oplossing hadden gevonden, maar niemand bij wie die oplossing blijvend resultaat gaf.
Een nieuwere Ubuntu-versie installeren of een andere browser gebruiken, meer schijnt er niet tegen te doen te zijn.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #122 Gepost op: 2012/03/08, 19:53:52 »
Nou, ik leg me er maar bij neer dat er voor deze bug geen oplossing te vinden is. NoScript heeft er denk ik wel mee te maken, maar wat precies...?  ??? In dat topic waarvan ik hierboven de link zette, werd geschreven dat deze bug al in oktober gemeld is. Dus als ie dan na al die maanden nog steeds niet gerepareerd is, dan zal dat ook wel niet meer gebeuren.

Feit is dat Firefox gelukkig alweer een dag of drie, vier vrijwel elke keer afsluit zoals het moet, dus: volledig, maar dat er af en toe bij het afsluiten toch ergens een kinkje in de kabel zit, waardoor ik hem via Systeemmonitor nog eens moet afsluiten. En dat is dan meestal kort na een update van NoScript.
Nog maar even doorbijten tot Ubuntu 12.04 er is, dus.

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2012/03/08, 20:06:28 »
Ik heb niet alle berichten helamaal gelezen. Wand het zijn er zo veel om in een keer te lezen.
Maar ik had ook het probleem met het niet goed afsluiten van firefox. Maar na de update naar versie 9.x (dacht ik) en nu naar versie 10 Zijn mijn problemen nu echt verleden tijd. En ik maak ook gebruik van noscript.

Je kan proberen de plugin IcedTea uit te schakelen (zet ik alleen aan als een vertrouwde website Java-applets moet gebruiken).
Ik zie soms bij meldingen van "Firefox is nog actief" dat een Java-applet blokkeert dat de browser correct wordt gesloten.

Na de update is bij mij deze plugin verdwenen