Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Grub update, wat te doen?  (gelezen 8704 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] Grub update, wat te doen?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/29, 14:34:09 »
Zelf meegemaakt: bij verkeerde keuze (behoud oude versie) stond de nieuwe kernel niet in het Grubmenu.... Veiligheidsrisico dus.
Heel vervelend voor je maar dit is toch ook geen regel (gelukkig :)).

Gevolg van de keuze voor de versie van de pakketbeheerder is dat eigen grub instellingen, zoals font of achtergrondplaatje, verdwijnen. De eigen configuratie wordt bewaard als .dpkg-dist dus zijn je eigen instellingen weer eenvoudig terug te plaatsen met gedit.  Maar het resultaat is dan hetzelfde als de oude versie was behouden! Dus waarom daar niet gelijk voor kiezen?

Mogelijk is er ooit een grub update geweest met een bug maar zoals ik het nu zie maakt de keuze niet uit: ongeacht de keuze wordt de nieuwe grub versie geïnstalleerd en zijn de laatste kernels zijn beschikbaar in het grub menu.

Zoals je ook eerder in dit topic kan lezen: het enige gevolg van een andere keuze was een timeout instelling.

Is er een  voorbeeld wat duidelijker aantoont dat beter voor de versie van de pakketbeheerder gekozen kan worden?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/29, 15:20:51 »
Is er een  voorbeeld wat duidelijker aantoont dat beter voor de versie van de pakketbeheerder gekozen kan worden?
Het komt af en toe voor dat een configuratiefile een andere indeling heeft als je een nieuwere versie van een pakket installeert. In zo'n geval heb je niks aan je eigen configuratiebestand, behalve dan dat je de instellingen over kan nemen in het nieuwe bestand.
In zo'n geval zou ik voor de versie van de pakketbeheerder kiezen en kijken of ik zelf wijzigingen heb aangebracht in het oude bestand.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/29, 15:25:04 »

Hier bijvoorbeeld een recent probleem bij keuze voor behoud oude versie:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/probleem-bij-versie-9-10-na-update-van-kernel-2-14-naar-2-16/msg533487/#msg533487

Mij overkwam het probleem in, als ik me goed herinner, 7.10 of zo. Ik behield toen de *volledige* oude versie van het Grubmenu, dus zonder toevoeging van de nieuwe kernelregels....

--toevoeging--
Johan van Dijk +1. Beste oplossing, inderdaad.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/29, 16:31:03 »
Ja, Johan +1.  :)

Af-en-toe is dus niet altijd!

Wel is het lastig in welk geval (af-en-toe) voor de versie van de pakketbeheerder gekozen moet worden. Niet voor ons, we kunnen de verschillen opvragen en komen daar wel uit. Maar aan "iemand" met minder computerervaring/vaardigheid is dit lastig uit te leggen.

Het komt af en toe voor dat een configuratiefile een andere indeling heeft als je een nieuwere versie van een pakket installeert. In zo'n geval heb je niks aan je eigen configuratiebestand, behalve dan dat je de instellingen over kan nemen in het nieuwe bestand.
Je zou in zo'n geval verwachten dat het upgrade proces de conversie tussen het oude en nieuwe configuratie bestand uitvoert of het programma backwards compatible is en in ieder geval geen probleem heeft met de oude indeling.

De gegeven grub voorbeelden in 7.10 en 9.10 (waarvoor dank) zie ik toch meer als incident dan regel.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/29, 16:39:48 »
Leuk thema en leerrijk heb het helemaal gevolgt.
Maar ik gebruik Ubuntu vanaf de versie 7.04 en heb altijd de updates gedaan ... maar nog nooit die vraag gehad.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/29, 16:40:43 »
Wel is het lastig in welk geval (af-en-toe) voor de versie van de pakketbeheerder gekozen moet worden. Niet voor ons, we kunnen de verschillen opvragen en komen daar wel uit. Maar aan "iemand" met minder computerervaring/vaardigheid is dit lastig uit te leggen.

Precies daarom raad ik ook aan, om standaard altijd voor de pakketbeheerdersversie te kiezen. Juist ter bescherming van mensen met minder ervaring. Dan start je computer tenminste altijd met de nieuwste veilige kernel op. Daar kun je dan op vertrouwen. Het vervelende is immers, dat dit versiekeuzemenu ook weleens opduikt (om raadselachtige redenen), wanneer je geen enkele wijziging hebt aangebracht....

Als je handig genoeg bent om zelf handmatige wijzigingen aan te brengen in Grub, dan kun je diezelfde wijzigingen achteraf ook wel weer even aanbrengen in een pakketbeheerdersversie.

Vandaar dat ik dus vind, dat de gepresenteerde standaardkeuze in het verskiekeuzemenu, verkeerd is. Beginners hebben meer bescherming nodig dan gevorderden.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/30, 01:12:54 »
Precies daarom raad ik ook aan, om standaard altijd voor de pakketbeheerdersversie te kiezen. Juist ter bescherming van mensen met minder ervaring. Dan start je computer tenminste altijd met de nieuwste veilige kernel op.

Maar ja,
De gegeven grub voorbeelden in 7.10 en 9.10 (waarvoor dank) zie ik toch meer als incident dan regel.

Laat maar zitten, hier komen we zo niet uit.

Voor een server upgrade durf ik te zeggen dat de eigen versie (wellicht op de/een uitzondering van Johan) behouden moet blijven om de serverinstellingen te behouden. Voor een desktop: geen zin daar over te soebatten, dat zoekt een gebruiker dan maar zelf uit.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #32 Gepost op: 2009/12/30, 05:37:31 »
Voor een desktop: geen zin daar over te soebatten, dat zoekt een gebruiker dan maar zelf uit.
Dat is toch ook het hele idee van die vraag van de pakketbeheerder? ;)

Blijkbaar komt het pakket met een nieuw configuratiebestand, met mogelijk andere instellingen dan die er eerst in stonden.
Het is aan de beheerder de taak om te kijken welke keuze het beste is. Vergelijk dus het nieuwe en oude bestand en kies welke je wil hebben.
Gewoon lezen en logisch nadenken.
Het is onmogelijk om vooraf een antwoord te geven op alle mogelijke scenario's die er zijn. Er zijn er gewoon teveel en een standaardkeuze is niet altijd de beste. Bovendien zou het stellen van die vraag nogal onlogisch zijn als er een veilige standaardkeuze zou zijn ;)