Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra harde schijven niet meer mountable in Ubuntu 24  (gelezen 118 keer)

Offline joostbos

• Lid
Extra harde schijven niet meer mountable in Ubuntu 24
« Gepost op: 2025/12/22, 18:22:01 »
Ik heb een oude desktop housing die ik gebruik als archief voor mijn harde schijven. Zonder scherm en toetsenbord, alleen bereikbaar via Remote Desktop. Soort van NAS, zonder de NAS functionaiteit. Er zitten 5 schijven in.

Om de remote desktop mogelijk te maken heb ik Ubuntu 24 geinstalleerd op 1 van de schijven. Hiervoor gebruikte ik Ubuntu 18, maar dan met scherm en toetsenbord. Maar na de update kan ik sommige schijven niet meer mounten. Ik krijg een foutmelding:
Unable to access location Error mounting /dev/sdd1 at /media/joost/WD500GB bad option, bad superblock, ... or other error
Ook bij een van de andere schijven krijg ik een foutmelding: error mounting /dev/sde2 ... can't read superblock
In Ubuntu 18 kon ik overal gewoon bij.

Ik heb deze post gevonden en de tweede optie (met 63 likes) geprobeerd. Alles lijkt oke, maar er verandert niets.
https://unix.stackexchange.com/questions/315063/mount-wrong-fs-type-bad-option-bad-superblock

iemand enig idee?  Het zijn wel allebei schijven waar linux op staat, kan dat ermee te maken hebben? Op sdd2 staat Ubuntu 24, op sde5 staat Ubuntu 18 nog.

Offline vanadium

• Lid
Re: Extra harde schijven niet meer mountable in Ubuntu 24
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 11:15:42 »
Geef eens de uitvoer van lsblk -f, en geef eens aan hoe je de schijven probeert te mounten.

Offline joostbos

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 12:47:08 »
In de bijlage de output van lsblk -f
In deze output zijn de probleemschijven sdd1 en sde1, 2 en 5 (sde3 en sde4 zie ik niet in de filebrowser).

En het mounten doe ik normaal gesproken via de filebrowser, other locations en dan klikken op de schijf. Ik heb het ook geprobeerd vanuit Disks en dan de partitie aanklikken en klikken op het Play icoon. Maar het resultaat is in beide gevallen hetzelfde.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 17:36:57 »
Doe ons een plezier en maak het ons en jezelf veel gemakkelijker. Kopieer terminaloutput uit de terminal (Selecteer, dan Ctrl+Shift+C) en plak hier in een bericht (Ctrl+V) tussen "code" tags ([⁣code]…[⁣/code]).

Ik kan nauwelijks lezen wat er op de afbeelding sta, maar ik zie dat het allemaal ntfs partities zijn (Windows bestandssysteem). Vooraleer verder te proberen het volgende doen. Ik gok dat er ook Windows op je computer staat?

• Opstarten onder Windows
  • Elk van die partities controleren en laten herstellen met het Windows gereedschap voor hardeschijfcontrole
  • In de instellingen van Windows "Faststart" AFZETTEN!
  • Windows geheel afsluiten

De kans is goed dat die partities nu zonder probleem aankoppelen.

Indien je geen Windows hebt op die computer, dan moet je die partities herformatteren naar een Linux bestandsformaat. Gebruik nooit ntfs als je de partitie niet nu en dan onder windows kan openen.

Offline joostbos

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 11:00:22 »
Sorry voor de onduidelijke info. Ik wilde het even snel tussendoor doen en dat was niet handig.

Klopt, het zijn oude Windows schijven en Windows 10 staat ook nog op een van die schijven. Maar ik gebruik voor dit archief Linux omdat ik verwacht dat het oude moederbord, CPU en RAM van deze desktop Windows niet fatsoenlijk kunnen draaien. En dat lijkt ook zo te zijn. Toen ik Windows probeerde op te starten liep ' ie steeds vast. Soms op een blauw scherm met datum en tijd die niet versprong, soms op schijfcontrole. 1 keer kreeg ik de melding ' schijffouten herstellen, dit kan langer dan een uur duren'  en toen ik terug kwam was Ubuntu weer opgestart, dus uiteindelijk is de PC automatisch gereboot. Maar daarna nog steeds geen Windows.

Na alle pogingen probeerde ik in Ubuntu de schijven weer te mounten, nog steeds zonder succes, maar nu kon ik wel de oude Ubuntu 18 partitie mounten (dat had ik volgens mij nog niet eerder geprobeerd). En nu kon ik ook met Grub Customiser die Ubuntu versie in mijn opstartopties toevoegen.

En toen ik Ubuntu 18 opstartte kon ik gewoon weer bij alle schijven. Nu weer Ubuntu 24 gestart  en daar lukt het nog steeds niet.

Dus het lijkt een specfiek probleem bij Ubuntu 24 te zijn. Het lastige is dat Remote Desktop niet standaard in Ubuntu 18 zit als ik het mij goed herinner. En mijn eerste stap om dit zonder scherm en toetsenbord/muis te laten draaen was een Tight VNC server op Ubunutu 18, maar dat draaide niet stabiel.

Dus ik hoop dat ik het met jullie hulp alsnog werkend kan krijgen in Ubuntu 24.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 11:30:53 »
Aangezien je geen Windows op die machine kan starten, zal je die harde schijven moeten herformatteren.

Start op met Ubuntu 18, en zorg er voor dat de backup van alle data die belangrijk zijn volledig up-to-date is.

Eens je data veilig gesteld zijn, kan je naar Ubuntu 24. Gebruik dan het gereedschap "Disks" ("Schijven") om de windows partities te verwijderen. Als die partities naast elkaar lagen, kan je in de vrije ruimte één nieuwe partitie aanmaken voor gegevensopslag. Liggen die in afzonderlijke blokken, dan zal je toch afzonderlijke partities moeten blijven behouden.

Als ik jou was, dan zou ik ook die Ubuntu 18 partitie verwijderen. Die Ubuntu versie is al lang niet meer ondersteund. Je kan evengoed ook die ruimte gebruiken voor gegevensoppslag.

Eens nieuwe partities aangemaakt in Disks, moet je die ook gaan formatteren. Na het formatteren, zorg je er best voor dat die ook automatisch aangekoppeld worden. Tenslotte maak je jezelf eigenaar van die ganse partities. Kan allemaal in Disks.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 11:53:45 »
Kan het zijn dat de gebruiker in Linux 18 een ander ID heeft dan die in de nieuw opgezette versie 24?gebruikers id 1000 voor de eerste gebruiker in Ubuntu 24
en in Ubuntu 18?
Op te vragen met terminal:
id
Of alleen de huidige gebruiker:
id -u

Mijn (Mint Zena):
PRO:~$ id
UID=1000(ed) GID=1000(ed) groepen=1000(ed),4(adm),24(cdrom),27(sudo),30(dip),46(plugdev),100(users),105(lpadmin),122(scanner),125(sambashare),128(mythtv)
PRO:~$ id -u
1000
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline joostbos

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 12:52:48 »
Kan het zijn dat de gebruiker in Linux 18 een ander ID heeft dan die in de nieuw opgezette versie 24?gebruikers id 1000 voor de eerste gebruiker in Ubuntu 24
en in Ubuntu 18?
Op te vragen met terminal:
id
Of alleen de huidige gebruiker:
id -u

Mijn (Mint Zena):
PRO:~$ id
UID=1000(ed) GID=1000(ed) groepen=1000(ed),4(adm),24(cdrom),27(sudo),30(dip),46(plugdev),100(users),105(lpadmin),122(scanner),125(sambashare),128(mythtv)
PRO:~$ id -u
1000

UID, GID en Groups/groepen zijn bij allebei 1000. Een aantal; standaard zoals adm, cdrom en sudo zijn gelijk. De verschillen zijn dat bij Ubuntu 18 lpadm 116 heeft en bij Ubuntu 24 114. Verder heeft Ubuntu 18 een sambashare 126 en Ubuntu 24 een users 100
(Sorry, kan het niet copy/pasten omdat ik mijn PC moet herstarten om te switchen van 18 naar 24)